Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Економіка — об’єкт економічного дослідження

 

 

Редактор М.З. Аляб’єв

 

План 2007р., поз. 49

____________________________________________________________

Підп. до друку 23.07.2007 р. Формат 60*84 1/16 Папір офісний

Друк на ризографі Умовн.–друк.арк. 10,8

Обл.–вид. арк. 11,3 Тираж 500 прим. Зам. № 3620

____________________________________________________________

 

61002, Харків, вул. Революції, 12, ХНАМГ

Сектор оперативної поліграфії ІОЦ ХНАМГ

 

 

РОЗДІЛ І

ВСТУП ДО ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ

ТЕМА 1.1

Що і для чого вивчає економічна наука, її місце серед інших наук

У цьому підручнику розкриваються основи економічних знань, їх опанування допоможе вам, шановний читачу, стати свідомим учасником економічних відносин, діяти раціонально і мати з того максимальну вигоду. Розуміння змісту економічних явищ потрібне кожній людині не менше, ніж знання з хімії чи фізики, географії чи біології. Людина живе у світі економічних явищ, вона купує і продає, отримує доходи і сплачує податки, керує і підпорядковується управлінським рішенням, споживає і заощаджує, наймається на роботу, а може, й розпочинає свою справу. Зрозуміло, що ліпше, коли людина чинить ці дії свідомо, раціонально використовуючи власні сили та інші ресурси (землю, устаткування тощо), обирає із багатьох можливих рішень найдоцільніше.

Якщо ці міркування мають для вас сенс, запрошуємо до вивчення основ економічної науки і переходимо до конкретного питання: які нові знання можна здобути, ознайомившись з матеріалом першої теми.

 

Після вивчення теми ви дізнаєтеся:

  • що вивчає економічна наука;
  • як змінювались уявлення про предмет цієї науки та про деяких видатних економістів різних часів; хто може бути суб’єктом (дійовою особою) економічних відносин;
  • яку роль відіграє економічна теорія в житті суспільства в цілому та кожної людини зокрема;
  • якими засобами дослідження користуються в економічній науці;
  • які зв’язки існують між економічною теорією та іншими науками.

 

Не виключено, що матеріал цієї теми допоможе вам побачити власне місце в економічних процесах, наштовхне на роздуми про майбутній фах.

 

Економіка — об’єкт економічного дослідження

Економіка, про яку б конкретну країну не йшлося, являє собою таку сферу життя суспільства, яка охоплює виробництво продуктів і послуг, обмін ними, розподіл створених у суспільстві благ і споживання.

Що вивчає економічна наука? Уявлення про те, що вивчає економічна наука (тобто про її предмет), змінювалися. Звернемося до сучасних поглядів, які втілюють результати тривалих пошуків і роздумів.

Сьогодні вважається, що найважливішим завданням будь-якого суспільства (виключаючи ті з них, які висувають неприродні цілі, роблячи людину засобом їхнього досягнення) є забезпечення найповнішого задоволення потреб людини. Економічна наука якраз і є такою, що вивчає, як люди (суспільство), використовуючи обмежені виробничі ресурси, можуть досягти створення різноманітних речей і послуг, забезпечуючи при цьому найповніше задоволення потреб. Побіжно зауважимо (детально про це йтиметься далі), що всі ресурси — земля, праця людей, обладнання та устаткування — обмежені у кожний конкретний момент. Бажання ж людей задовольняти потреби повніше, якісніше — необмежені. Хоч би як ми бажали забезпечити найвищий рівень споживання, це наше бажання наштовхується на межу наявних ресурсів.

У визначенні того, що є економіка, ми використали чотири поняття: виробництво, обмін, розподіл, споживання. Маємо з’ясувати зміст цих понять.

Виробництвов економічному сенсі — це спосіб поєднання згаданих ресурсів — землі, праці, капіталу (матеріальних засобів виробництва) — та їх узгодженого, цілеспрямованого використання. Крім того, це — спосіб поєднання різних сфер і галузей, видів виробництва, що ґрунтується на суспільному поділі праці.

Обмінв економічному сенсі — відносини, завдяки яким речі та послуги рухаються від виробників до споживачів. Цей рух здійснюється за допомогою грошей, його обслуговують різноманітні установи торгівлі, банки тощо, якщо йдеться про ринкову економіку.

Розподілв економічному розумінні — це формування доходів: підприємця чи робітника, службовця чи власника земельної ділянки, банкіра чи держави.

Споживання— використання доходів і реалізація тих корисностей, що їх мають речі та послуги.

Отже, підіб’ємо деякі підсумки. Вивчаючи особливу сферу життя суспільства, економічна наука досліджує, як організовані виробництво, обмін, розподіл та споживання. Правильність організації економічного життя визначається здатністю задовольняти потреби людей за наявних обмежених виробничих ресурсів.

Як змінювались уявлення про предмет економічної науки та який внесок у ці уявлення різних дослідників? Кожна наука має своїх класиків. Має їх і економічна наука. Класик економічної теорії Адам Сміт сформулював у вступі до своєї основної праці таке визначення: економічна наука досліджує причини зростання продуктивності суспільної праці, природний порядок розподілу продукту між різними класами і групами людей у суспільстві, сутність капіталу та способи його нагромадження. На підставі аналізу дійсності, вважав А. Сміт, економічна наука має пропонувати таку економічну політику, яка б давала людям щедрий дохід або засоби до існування, а точніше — забезпечувала б їм можливість самостійно їх добувати.


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. Абстрактно-логічні прийоми економічного дослідження.
  3. Аварії на пожежно-вибухонебезпечних об’єктах
  4. Аварії на радіаційно небезпечних об’єктах.
  5. Аварії на радіаційно-небезпечних об’єктах
  6. Аварії на хімічно небезпечних об’єктах.
  7. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  8. Автоматизовані системи управлінні охороною праці, обліку, аналізу та дослідження травматизму
  9. Автоматичне і ручне створення об’єктів.
  10. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  11. Адміністративний захист об’єктів інтелектуальної власності від недобросовісної конкуренції
  12. Адміністративно-правовий захист об’єктів інтелектуальної власності




Переглядів: 717

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розділ 2. Психологічні теорії особистості у контексті | Коротка історична довідка

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.