альні. Колективним товарним знаком є товарний знак будь-якого об'єднання підприємств, призначений для ідентифікації однорідних товарів, що випускаються чи реалізуються підприємствами такого об'єднання. Індивідуальний товарний знак реєструється на конкрет- не підприємство (підприємця). Як правило, знак охорони товарного знака складається з латинської букви К у колі: ® - для зареєстрова- них товарних знаків і літер; ™ - для знаків, що очікують реєстрації. Причому на ім'я одного підприємства може бути зареєстровано де- кілька товарних знаків на різну продукцію й різні види товарів. і Основними вимогами до знаків для товарів і послугє:
■ новизна - новизна товарного знака розглядається відносно сфери його використання, тобто переліку товарів, які він охо- роняє, і часу його дії, тобто терміну дії даного товарного знака;
■ оригінальність - товарний знак має суттєво відрізнятися від уже зареєстрованих і відомих позначень;
■ охоронопридатність, тобто можливість їхньої офіційної реє- страції.
Правова охорона надається знаку, який не суперечить публічно- , му порядку, принципам гуманності та моралі.
Право власності на знак засвідчується свідоцтвом. Строк дії сві- доцтва становить 10 років від дати подання заявки до Центрального органу виконавчої влади з питань правової охорони інтелектуальної власності і продовжується ним за клопотанням власника свідоцтва кожного разу на 10 років за умови сплати збору.
Обсяг правової охорони, що надається, визначається зображен- ням знака та переліком товарів і послуг, внесеними до Державного реєстру свідоцтв України на знаки для товарів і послуг або Між- народного реєстру (відповідно до ст. 5 Мадридської угоди про ре- єстрацію знаків, до якої Україна приєдналася у 1991 р.). Цей обсяг засвідчується свідоцтвом з наведеними у ньому копією внесеного до Реєстру зображення знака та переліком товарів і послуг.
В українському законодавстві є достатньо широкий перелік по- значень, котрі не підлягають реєстрації як знаки для товарів і по- слуг. Зокрема, до таких належать позначення, які: