Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Російська соціологічна думка

В цілому процес становлення соціології в Росії був обумовлений ходом соціального розвитку російського суспільства. Період правління Олександра III в Росії пов'язаний з початком великих реформ. Саме у цей період зароджуються основи російської соціології. Як відмічав Н.О. Лосский, "у кінці XIX і початку XX століття значна частина російської інтелігенції вивільнялася з полону.. хворобливого моноідеїзму. Широка публіка почала виявляти цікавість до релігії.. ідеї нації і взагалі.. до духовних цінностей".(Лосский Н.О. Історія російської філософії. М., 1991. С. 197.)

Формування соціології як науки відбувалося відразу в декількох напрямах. Досить повно соціологічна концепція російського історичного процесу була викладена представниками юридичної школи Б.Н. Чичериным, К.Д. Кавелиным, А.Д. Градовским, В. І. Сергійовичем, С. А. Муромцевым, Н.М. Коркуновым; порівняно-історичний метод в генетичній соціології значно збагатили М. М. Ковалевський, Н.И. Кареев, Д.А. Столыпин, Н.П. Павлов-Сильванский; становленню політичної соціології в Росії сприяли багато в чому Л.И. Петражицкий, П. Н. Милюков, М. Я. Острогорский, П. А. Сорокин; школа суб'єктивістів - Н.К. Михайлівський, С. Н. Южаков - зробила значний вплив на створення сучасної соціології интеракционизма; розвиток економічної соціології багато в чому визначили Н.Я. Данилевский, С. Н. Булгаков, М. І. Туган-Барановский, П. Би. Струве; основоположником ювенільної соціології в Росії по праву вважається С. Н. Трубецький, а этносоциологии - М. М. Ковалевський, Л.И. Мечників і П. А. Кропоткин.

Російські соціологи, прагнучи до пізнання соціальної дійсності, використовували різноманітні аналітичні підходи. Такі відомі учені, як П. Л. Лавров і Н.К. Михайлівський, у своїх працях відстоювали єдність теоретичної істини і етичного ідеалу справедливості.

Михайлівський був одним з перших критиків органічної теорії суспільства і социал-дарвинизма. Він розробив теорію навіювання-наслідування і психології натовпу. Данилевский став основоположником теорії культурно-історичних типів, яка отримала подальший розвиток в працях О. Шпенглера. Робота М. Энгельгардта "Прогрес як еволюція жорстокості" є однією з найоригінальніших і глибших робіт в області "реалістичної інтерпретації соціальної еволюції". B.C. Соловйов зробив оригінальну спробу інтерпретації контовского поняття "Великої Істоти" в аспекті православної соборності. Труды за соціальною філософією До. Леонтьева не поступаються кращим роботам Же. де Местра і Т. Карлейля. По суті, російські соціологи усіх шкіл і напрямів прагнули створити усеосяжну універсальну модель соціального пізнання.

Перші спроби систематичного синтезу соціологічних ідей О. Конта, Г. Спенсера і До. Маркса належать Михайлівському - засновникові "суб'єктивної школи" в російській соціології. Туган-Барановский, Струве, Плеханов і Ленін присвятили багато робіт "економічним проблемам історії і соціальних явищ". Драматичну роль в російській соціології зіграв марксизм. Широка популярність марксистських ідей в Росії пояснюється прогрессистскими настроями суспільної свідомості і вірою в науку. Еволюційна теорія Ч. Дарвіна і уявлення про закономірний розвиток суспільства справили сильне враження на російську демократичну інтелігенцію.

Російська соціологія кінця XIX - почала XX ст. не лише знаходилася на рівні світової науки в цілому, але по деяких напрямах зумовила її розвиток.

Микола Якович Данилевский (1822-1885) в книзі "Росія і Європа" (1869) представляв людську історію розділеній на окремі і великі одиниці - "історико-культурні типи", або цивілізації. Він бачив помилку істориків в тому, що вони розглядали сучасний ним Захід як вищу, кульмінаційну стадію і конструювали лінійну хронологію епох (древня - середньовічна - сучасна) як що наближається до цієї своєї кульмінації, хоча західна, або іншими словами, германо-романская цивілізація - лише одна з багатьох, що процвітали в історії. У реальності загальної хронології для різних цивілізацій не існує: немає єдиної події, яка могла б розумно розділити долю усього людства на періоди, означало б одне і те ж для усіх і було б однаково важливим для всього світу. Жодна цивілізація не є кращою або досконалішою, кожна має свою внутрішню логіку розвитку і проходить різні стадії в тільки їй властивій послідовності.

Історію творять люди, але їх історичні ролі різні. Існують три типи історичних дійових осіб (агентів) : 1) позитивні дійові особи історії, тобто ті суспільства (племена, люди), які створили великі цивілізації, - окремі історико-культурні типи (єгипетську, ассиро-вавилонскую, китайську, індійську, персидську, єврейську, грецьку, римську, арабську і германо-романскую (європейську); 2) негативні дійові особи історії, які грали деструктивну роль і сприяли остаточному краху цивілізацій (наприклад, гуни, монголи, тюрки), що приходили в занепад; 3) люди і племена, у яких відсутнє творче начало. Вони представляють лише "етнографічний матеріал", використовуваний творчими суспільствами для побудови власних цивілізацій. Іноді після розпаду великих цивілізацій складові їх племена повертаються на рівень "етнографічного матеріалу" - пасивній, розпорошеній популяції.

Цивілізації проявляють свою творчу суть лише в обраних областях, тобто концентруються на якихось індивідуальних, характерних тільки для них областях і темах : для грецької цивілізації - краса, для семітської - релігія, для римської - закон і адміністрація, для китайської - практика і користь, для індійської - уява, фантазія і містицизм, для германо-романской - наука і технологія.

У долі кожної великої цивілізації спостерігається типовий цикл розвитку. Перша фаза, іноді дуже тривала, - це фаза виникнення і кристалізації, коли цивілізація зароджується, набуває різної форми і образ, затверджує свою культурну і політичну автономність і спільну мову. Потім настає фаза процвітання, коли цивілізація повністю розвивається і розкривається її творчий потенціал. Ця фаза зазвичай нетривала (400-600 років) і закінчується, коли запас творчих сил вичерпується. Недолік творчих сил, застій і поступовий розпад цивілізацій означають кінцеву фазу циклу. По Данилевскому, європейська (германо-романская) цивілізація увійшла до фази звиродніння, що виразилося в декількох симптомах: зростаючому цинізмі, секуляризації, послабленні інноваційного потенціалу, ненаситному жаданні влади і домінування над світом. Данилевский протестує проти погляду, який "визнає нескінченну в усьому перевагу європейського перед росіянином і непохитно вірує в єдину рятівну європейську цивілізацію", і передбачає розквіт російсько-слов'янської цивілізації. У зв'язку з цим велика увага Данилевский приділяє аналізу феномену "европейничанья", який зумовив орієнтацію російської політики і життя на європейські зразки. Конкретно це виразилося в аристократизмі, демократизмі, нігілізмі, матеріалізмі, парламентаризмі, конституціоналізмі.

Не можна не сказати про критика Данилевским європейській русофобії, що звинувачує Росію в агресивності, ворожості свободі і прогресу. Він нагадує про завоювання європейськими країнами тих або інших територій і викриває міф про завойовний характер формування Російської імперії, вказуючи, що в Росії "слабкі, напівдикі і абсолютно дикі інородці не лише не були знищені, стерті з лиця землі, але навіть не були позбавлені своєї свободи і власності, не були обернені переможцями в кріпосний стан".

Данилевский детально аналізує питання, пов'язані з характеристикою націй, їх класифікацією. Кожен народ у своєму розвитку переживає циклічні стадії - народження, молодість, дряхлість і смерть, переходить від племінного до цивільного стану, проходить через різні форми залежності - рабство, данництво, феодалізм, які цілком природні і складають "історичну дисципліну і аскезу народів ".

Ідеї Данилевского зробили сильний вплив на К.Н. Леонтьева, П. А. Сорокина, Ф.М. Достоєвського, Л.Н. Толстого. Їх відгомони чутні в ідеях Л.Н. Гумилева і навіть в цивілізаційній концепції сучасного політолога.

Костянтин Миколайович Леонтьев (1831-1891) - російський філософ і громадський діяч. Поєднуючи глибоку особисту релігійність з романтичним панэстетизмом світобачення, він висунув мистико-натуралистическую концепцію історичного процесу. Для нього людська історія - це історія культурно-соціальних цілісних організмів. Закон історичного життя такого організму тождествен природним законам органічного світу і виражається в триєдиному процесі: сходження від початкової простоти до "квітучої складності", від якої через "вторинне спрощення" і "зрівняльне змішення", - до розпаду і загибелі. Внутрішня структура соціально-історичної цілісності визначається началами ієрархічності ("державності") і гуманності (як Ф. Ніцше, К.Н. Леонтьев розділяє "любов до ближнього" і "любов до далекого", вважаючи останню джерелом абстрактного, зрівняльно-демократичного гуманізму, що зводить містичну і трагічну суть історії до рівня задоволення матеріальних потреб людини). Період зростання і розквіту цивілізації супроводжується глибоким культурним усвідомленням зв'язаності людської долі з божественним призначенням. "Спрощення" соціально-культурного організму супроводжується пануванням демократії, принципу користі, "дрібнінням" духовної культури, "вимиванням" етичних, релігійних начал. Принцип вільної волі, індивідуального досягнення і усвідомлення підміняється принципом атомарної індивідуальності, прагнучої звільнитися від духовних обов'язків, від вищого боргу на користь задоволення своїх власних запитів. Леонтьев констатує перебування сучасної європейської цивілізації у стадії "вторинного спрощення" і "зрівняльного змішення", що руйнують соціально-культурну ієрархію цінностей і що виражаються у свого роду "аристократичному персоналізмі" християнства. Він вважає, що російське суспільство здатне уникнути подібного стану за умови штучної консервації специфічних соціально-політичних, національно-психологічних і духовних засад православ'я і монархізму.

Петро Лаврович Лавров (1823-1900) вважав, що соціологія найтіснішим чином пов'язана з історією. Предмет соціології - форми прояву солідарності в суспільстві, предмет історії - явища, що прогресивно змінюються, неповторні. П. Л. Лавров розглядав історію як процес, що відбувається на підставі реалізації людських потреб, : основних (біосоціальних - живлення, безпеки, нервового збудження), тимчасових (державно-правових і релігійних форм об'єднання), потреби розвитку ("історичне життя"). Мета історичного процесу - розвиток солідарності, в ході історії що придбаває усе більш розумні і цілеспрямовані форми. Звідси - характерний лад соціального знання, заснованого на єдності матеріалізму, антропологізму і позитивізму. Антропологізм соціального знання реалізується в "суб'єктивному методі" як основі наукової розробки розумного ідеалу майбутнього громадського устрою. "Думка реальна лише в особі", отже, дійсною силою історичного руху є "критично мисляча" особа. При цьому суть історії - в посиленні солідарності, тобто в створенні стійкого і збалансованого соціального цілого, загальнолюдській цивілізації.

Соціологічному дослідженню, на його думку, підлягають: проточеловеческие співтовариства, в яких виробилася індивідуальна свідомість; існуючі форми людського гуртожитку; громадські ідеали як основа солідарності і справедливого суспільства; практичні завдання, витікаючі з прагнення особи здійснити свої ідеали.

Соціолог повинен практикувати суб'єктивний метод, тобто уміти стати на місце страждущих членів суспільства, а не безпристрасного стороннього спостерігача громадського механізму.

Ведучій силою, "органом прогресу є особа, що характеризується критичною свідомістю, прагненням до зміни застиглих громадських форм". Як спонукальні причини діяльності людини Лавров називає звичай, афекти, інтереси і переконання. З виникненням критично мислячих осіб починається історичне життя людства.

Лавров намічає наступні фази боротьби за прогрес в суспільстві: поява окремих провісників нових ідей; відкритий виступ проти пануючого зла героїчних одинаків - епоха мучеництва і жертв; організація партій, що дозволяють самотнім критично мислячим особам перетворитися на реальну силу шляхом завоювання на свою сторону "неминучого союзника", "реального грунту партії" - широких народних мас.

З 1880-х рр., відійшовши від крайнощів суб'єктивної соціології, Лавров починає розглядати особу і як члена "колективного організму". У зв'язку з цим міняється і трактування соціального прогресу, що розуміється не лише як результат діяльності критично мислячої особи, але і як "посилення і розширення громадської солідарності", досягнення якої в усіх сферах громадського життя - економіці, політиці, моральності, інтелектуальній діяльності - "єдина можлива мета прогресу".

Богдан Олександрович Кистяковский (1868-1920) мету соціології бачив в створенні "працюючих" понять, таких, як "суспільство", "особа", "соціальна взаємодія", "натовп", "держава", "право" і так далі. Як теоретична наука соціологія покликана пояснити саму ідею і способи функціонування "влади" в державі. При цьому Кистяковский приходить до висновку, що ідея влади в повному об'ємі недоступна раціональному пізнанню і може бути осмислена лише методами художньо-інтуїтивного пізнання. Проте для соціології досить констатувати, що сама ідея влади і пов'язані з нею поняття панування і підпорядкування є результатом психологічної взаємодії індивідів.

Будучи прибічником "методологічного плюралізму", Кистяковский вважав, що в суспільстві одні елементи підкоряються законам причинності, інші - принципам телеології. Іноді вони функціонують незалежно один від одного, іноді перетинаються, ускладнюючи тим самим соціальне життя, Велику роль в "нормальному суспільстві" грають елементи культури, які перетворюють владу і усі її атрибути на елементи "колективного духу" (тобто суспільної свідомості). Інакше в суспільстві переважає правовий нігілізм, багатий наслідками соціальними потрясіннями. З цієї причини Кистяковский критикував спроби замінити соціальні поняття поняттями моральності (зокрема, ідею В. Соловйова про державу як "організовану жалість").

Микола Костянтинович Михайлівський (1842-1904) стверджував, що не можна відноситися до суспільства як агрегату фізичних тіл і явищ. На відміну від дослідника природи соціолог не може будувати свою науку - науку про суспільство - неупереджено, оскільки об'єктом цієї науки є людина, що відчуває, реальна особа, тому соціолог-спостерігач не може не ставити себе в положення спостережуваного. Михайлівський був яскраво вираженим індивідуалістом, для якого критерій блага реальної особи став наріжним каменем усієї системи соціологічних переконань. Особа і суспільство, по Михайлівському, доповнюють один одного: всяке пригнічення особи завдає шкоди суспільству, а пригнічення громадського - шкода особи.

Михайлівський вважав, що органицизм печеться про благо суспільства-організму, дарвіністська соціологія - про благо виду, марксизм - про благо класу, а інтереси індивіда, реальній особі відсовуються усіма цими теоріями на другий план.

Проти органічної теорії Михайлівський виступив в статтях "Аналогічний метод в громадській науці" і "Що таке прогрес"? Він був супротивником перенесення біологічних законів на суспільство, супротивником теорії еволюції Спенсера, що розглядає суспільство як єдиний організм, а особу, - як клітину цього організму. Еволюційний розвиток суспільства англійський соціолог зв'язував з розподілом праці і спеціалізацією. Михайлівський же, будучи прибічником суб'єктивного телеологизма, вважав, що розподіл праці розвиває одні здібності людини за рахунок інших, кожен має лише малу частку навичок і знань. Спеціалізація веде до збіднення особи, зубожіння людського життя. "Спеціалізована" людина перестає існувати як цілісна особа, живе у фрагментарному світі.

Михайлівський заперечував можливість "вищої гармонії" в суспільстві-організмі, якщо при цьому людину перетворюють на засіб для процвітання цього організму. Розвиток по "органічному" шляху з його розподілом праці перетворює реальну особу на "палець ноги". Для Михайлівського бажано, щоб суспільство пішло шляхом розвитку "надорганічного", коли широта і цілісність особи забезпечуються не розподілом праці, а "кооперацією простої співпраці".

Негативно відносився Михайлівський і до социал-дарвинизму, про що свідчать його статті "Теорія Дарвіна і громадська наука", "Дарвінізм і оперети Оффенбаха". Визнання дії в людському суспільстві закону боротьби за існування означає, що критерієм досконалості є пристосованість людини до середовища, тобто виживають і покращують вид тільки сильні і пристосовані, а інші приречені на загибель. Подібні положення Михайлівський вважав "обурливими". Прогрес не є пристосування до середовища. Краще всього в людському суспільстві до середовища пристосовується "згуртована посередність", виживають прагматики, гинуть ідеальні особи.

Михайлівський вважав, що в соціології слід користуватися не лише об'єктивним, але і суб'єктивним методом дослідження, категоріями морального і справедливого. У реальному світі необхідно діяти відповідно до цілей і "загального ідеалу", а не переносити механічно на людське суспільство природні закони причинності. Тільки визначивши мету, можна встановити шляхи практичної діяльності. Зневага до цілей і ідеалів неминуче веде до ультраиндивидуализму, до погляду на життя як на процес, де кожен думає тільки про себе, не прагнучи до соціального ідеалу, а тим самим - ні до власної досконалості, ні до досконалості суспільства в цілому. Об'єктивізм є позиція чистого розуму, суб'єктивізм - моральний суд вільної волі, причому одне не виключає, а доповнює інше. Формула прогресу Михайлівського включає суб'єктивно-етичний момент, оскільки справедливим і розумним вважається тільки те, що наближає особу до її усебічного розвитку і цілісності.

Петро Бернгардович Струве (1870-1944) - видний теоретик "легального марксизму", вважав, що мета громадського розвитку - усебічно розвинена особа, а громадська організація - засіб досягнення цієї мети, якщо "сучасне культурне людство" хоче йти шляхом прогресу. Соціальний прогрес не тождествен економічному, примат економіки над соціологією, політикою, правом є, по Струве, невірною точкою зору. У емпіричному світі є тільки один суб'єкт - людська особистість. Тому при вирішенні будь-яких політичних питань необхідно виходити з визнання природних, невід'ємних прав особи, які повинні стояти вище за права будь-якого колективного цілого, "як би воно не було організоване і яке б найменування воно не носило".

Єдино можливою формою громадського прогресу, на думку Струве, являється шлях реформ. Революції в історії людства міняли тільки політичну надбудову, крім того, вони були пов'язані з насильством над особою, руйнуванням господарських і моральних засад суспільства. На відміну від революції реформи вирішують проблеми господарського і економічного життя країни в умовах строгої державної регламентації процесів, що відбуваються, без свавілля і насильства, із забезпеченням усіх прав і свобод особи.

Роботи Струве "Метафізики і соціологія", "Соціальна і економічна історія Росії з прадавніх часів до нашого, у зв'язку з розвитком російської культури і зростанням російської державності" визначають соціологію як дослідження системи "Вільної взаємодії між одиничними конкретними істотами, носіями спонтанної активності".

Питирим Олександрович Сорокин (1889-1968) - один з видних представників соціологів-класиків, що зробив великий вплив на розвиток усієї соціології XX ст. Іноді Сорокина називають не росіянином, а американським соціологом. Дійсно, хронологічно "російський" період його діяльності жорстко обмежений 1922 г.- роком його висилки. Проте становлення поглядів Сорокина як соціолога, а також його політичній позиції відбувалося саме на батьківщині, в умовах воєн, революцій, боротьби політичних партій і наукових шкіл. У основній праці "російського" періоду, двотомній "Системі соціології" (1920), він формулює теоретичні основи теорії соціальної стратифікації і соціальної мобільності (ці терміни ним же і були введені в науковий обіг).

Основою соціологічного аналізу Сорокин вважав соціальну поведінку, соціальну взаємодію. Взаємодію індивідів він визначає як родову модель і соціальної групи, і суспільства в цілому. Соціальні групи діляться ним на організовані і неорганізовані, причому особлива увага приділяється аналізу ієрархічної структури організованої соціальної групи. Усередині груп існують страты (шари), що виділяються по економічному, політичному і професійному ознакам. Сорокин стверджував, що суспільство без розшарування і нерівності - міф. Мінятися можуть форми і пропорції розшарування, але суть його постійна. Стратифікація існує і в недемократичному суспільстві, і в суспільстві "процвітаючої демократії".

Разом із стратифікацією Сорокин визнає наявність в суспільстві і соціальній мобільності двох типів - вертикальною і горизонтальною. Соціальна мобільність означає перехід з однієї соціальної позиції в іншу, своєрідний "ліфт" для переміщення як усередині соціальної групи, так і між групами. Соціальна стратифікація і мобільність в суспільстві зумовлені тим, що люди не рівні по своїх фізичних силах, розумових здібностях, схильностях, смаках і так далі, а крім того, самим фактом їх спільної діяльності. Спільна діяльність з необхідністю вимагає організації, а організація немислима без керівників і підлеглих. Оскільки суспільство завжди стратифіковане, то йому властива нерівність, але ця нерівність має бути розумною.

Суспільство повинне прагнути до такого стану, при якому людина може розвивати свої здібності, і допомогти суспільству в цьому можуть наука і чуття мас, а не революції. У роботі "Соціологія революції" (1925) Сорокин називає революцію великою трагедією. Революція супроводжується насильством і жорстокістю, скороченням свободи, а не її приростом. Вона деформує соціальну структуру суспільства, погіршує економічний і культурний стан робочого класу. Єдиним способом поліпшення і реконструкції соціального життя можуть бути тільки реформи, що проводяться правовими і конституційними засобами. Кожній реформі повинне передувати наукове дослідження конкретних соціальних умов, і кожна реформа повинна заздалегідь "тестуватися" в малому соціальному масштабі.

У своїх пізніх роботах ("Соціальна філософія в століття кризи", "Альтруїстична любов", "Дослідження в області альтруїстичної любові і поведінки", "Влада і моральність" та ін.) Сорокин проповідує ідеї альтруїстичної любові, морального відродження, етичної відповідальності і солідарності, культурних цінностей, тобто ті ідеї, які визначали этико-нравственную спрямованість російської соціологічної думки в цілому.(Волков Ю.Г., Мостова И.В. Соціологія в питаннях і відповідях. М., 1999. С. 16-28.)


Читайте також:

  1. Висловлення й думка
  2. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  3. Господарська система та економічна думка Західної Європи в ХІ – ХV ст.
  4. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 1 страница
  5. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 10 страница
  6. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 11 страница
  7. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 12 страница
  8. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 13 страница
  9. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 14 страница
  10. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 15 страница
  11. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 2 страница
  12. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 3 страница




Переглядів: 537

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Класичні соціологічні теорії | Сучасні соціологічні теорії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.