МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||
ІдеологіяЯкщо в примітивних суспільствах панує міф, то в розвиненіших - ідеологія. Леви-Строс стверджував, що мета і сенс міфу полягають в тому, щоб запропонувати логічну модель вирішення життєвих протиріч. Міф дозволяє індивідові примирити свої домагання на логічність із зовнішньою алогічністю і протиріччями повсякденного життя. Одним словом, можна сказати, що ідеологія виконує в сучасному суспільстві ту ж функцію, яку і міф - в примітивних традиційних суспільствах. Ідеологія - одне з найсуперечливіших понять в соціології. Умовно її можна визначити як сукупність переконань, установок, цінностей і поглядів. Існує три основні значення терміну "ідеологія": 1) різні специфічні види переконань; 2) ідеї і переконання, що є в деякому розумінні спотвореними або помилковими; 3) будь-яка сукупність ідей і переконань, що охоплюють самі різні сфери, - від наукового знання до релігії і повсякденних уявлень про належну поведінку незалежно від того, істинні ці представлення або помилкові. Сучасні дискусії про ідеологію у рамках європейських соціальних і гуманітарних наук багато в чому спрямовані на об'єднання першого і другого значень поняття "ідеологія". На користь цього об'єднання висуваються три основні аргументи. По-перше, існує загальний теоретичний рух проти економічного детермінізму і за визнання відносної незалежності ідеології від класу або економічної структури. По-друге, багато сучасних дослідників виступають проти концепції ідеології як що складається з "ідей, що знаходяться в людських головах". При цьому передбачається, що ідеологію слід розглядати не лише як інтелектуальний продукт, бо вона включає також ідеї простих людей; що ідеологія взагалі не є сукупністю ідей і що її швидше слід розглядати як загальну і абсолютно нерефлексивну повсякденну практику; що ідеологія є не що інше, як дискурс, тобто область уніфікованої і структурованої практики використання мови, що обмежує те, що може бути сказано або помыслено. По-третє, в абстрактнішому сенсі роль суб'єкта - індивідуального діяча - в створенні і функціонуванні ідеології складає предмет великої дискусії, особливо в тих областях, де соціологія перетинається з іншими дисциплінами, такими, як лінгвістика. Включаючи систему цінностей, в яких відбиваються інтереси і потреби, цілі і завдання соціальних груп і суспільства в цілому, ідеологія виходить з теоретичної сфери в соціальну дійсність, в практику соціальних сфер життя суспільства. Ідеологія не може бути пов'язана тільки з пізнанням, вона покликана викликати активні дії мас людей, мобілізовувати їх на реалізацію цілей і завдань, визначених в ідеологічних програмах. Так, О. Лемберг відмічає: "Виходячи з методологічних передумов можна визначити ідеологію як систему ідей - представлень, що тлумачать світ, і цінностей, що розвиваються з цього, і норм, яка просто спонукає окремі громадські групи або людське суспільство взагалі діяти і, отже, жити.. Ідеологію можна визначити як систему спонукань і управління людським суспільством.. Як систему, стимулюючу і направляючу людську поведінку".(Цит. по: Волков Ю.Г., Мостова И.В. Соціологія. С. 399.) Визначаючи суть ідеології, можна виділити ряд її характерних рис. o Ідеологія завжди давала цілісну картину світу, акцентуючи увагу на місці і ролі людини у цьому світі. o Ідеологія інтегрувала знання, вироблені попередніми поколіннями, запозичуючи раніше отримані знання і вигадки з інших ідеологій. o Ідеологія стимулює і направляє людську поведінку, інтегруючи при цьому дії людей і суспільства. o Ідеологічні системи визначають директиви людської діяльності і поведінку особи у соціальному світі. o Ідеологія є організуючою формою громадського життя, вона спонукає діяти і, отже, жити. o Ідеології в цілому визначали перетворення, розвиток і функціонування суспільства в історії людства. Для чіткішого розуміння ролі ідеології в життєдіяльності людини, у функціонуванні громадської системи необхідно визначити її функції. Пізнавальна функція ідеології визначає систему знань, отриманих у сфері духовної культури і на основі досвіду соціальних груп; створюється та або інша модель соціального світу і місця людини в нім. Оцінна (аксиологическая) функція дає цілком конкретну оцінку на основі соціальних інтересів різного роду цінностей і норм поведінки : моральних, естетичних, правових, політичних, економічних та ін. Програмно-цільова функція ідеології показує цілі, розробляє програми їх досягнення і регламентує тим самим поведінку членів суспільства (наприклад, шаріат як норма поведінки мусульманина). Футурологічна функція моделює майбутній розвиток суспільства, дає уявлення про кращий пристрій суспільства, до якого необхідно прагнути усім громадянам. Інтегруюча функція забезпечує формування певного підходу до явищ соціокультурної практики суспільства. Захисна функція забезпечує конкурентну (або боротьба, або співіснування) взаємодію з іншими ідеологіями. Соціально-організуюча функція визначає принципи організації і управління життям суспільства. Чинник ідеології "вписаний" у світ громадського життя і людської культури, що дуже добре є видимим в розвинених і складних цивілізаціях. Самостійний прогресивний розвиток економіки, політики, культури без ідеології неможливо, бо воно дає не цілісний, не ефективний розвиток суспільства, а стихійне, безладне. Ідеологія завжди направляє, інтегрує, упорядковує розвиток суспільства. Кожен клас, кожна соціальна група, щоб зміцнитися у власних очах, створює свою самоутверждающую ідеологію.
Читайте також:
|
|||||||||||
|