Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ідентифікація соціальних класів

Зазвичай терміни "вищий клас", "середній клас" і "нижчий клас" служать для позначення соціальних класів як окремих груп. У соціології існують два підходи до визначення соціальних класів. Прибічники першого підходу розглядають класи як реальні шари суспільства, що мають чіткі межі. Ця позиція є центральним моментом марксистських формулювань і, крім того, властива роботам інших соціологів, які проводять відмінність між "синіми комірцями" (виробничими робітниками) і "білими комірцями" (працівниками, що служать і інженерно-технічними). Прибічники другого підходу представляють американське суспільство як по суті безкласове, де класові відмінності розмиті через їх безперервність, соціальні класи в культурному відношенні досить однакові і просто відбивають градації в ранзі, а не вказують на строго обкреслені соціальні групи.

Відмінності в концепціях значною мірою обумовлені різними методами класифікації соціальних класів. Виділяють три методи: об'єктивний, самооцінка і репутація. Хоча ці методи мають деяку схожість, результати, отримані за допомогою кожного з них, дуже різні. Більше того, кожен їх цих методів має певні достоїнства і недоліки. Розглянемо їх детальніше.

Об'єктивний метод розглядає соціальний клас як статистичну категорію; це зумовило його назву "об'єктивний", що зовсім не означає, що він більше науковий або неупереджений, чим інші два: він об'єктивний швидше в тому сенсі, що для віднесення індивідів до певного класу використовуються чисельно вимірювані критерії. Найчастіше індивідів відносять до соціальних класів виходячи з їх доходу, роду занять або освіти (чи комбінації цих показників), вивчають корреляты класу: середню тривалість життя, психічні захворювання, чисельність браків і патьоків, політичні погляди, злочинність і тому подібне. Це найпростіший і дешевший метод, оскільки статистичні дані можна отримати від державних установ. Проте "сирих" статистичних даних недостатньо. У повсякденному житті люди оцінюють один одного по цілому ряду стандартів, і окрім доходу, роду занять, утворення велике значення має сенс, що вкладається оточенням в ці поняття.

Метод самооцінки (званий також суб'єктивним) полягає в тому, що людина ідентифікує соціальний клас виходячи зі своєї до нього приладдя. Дослідники зазвичай просять респондентів назвати свій соціальний клас. Клас розглядається як соціальна категорія, тобто співтовариство, в якому індивіди групуються за ознакою спільності деяких атрибутів. У цьому сенсі класові відмінності можуть відповідати, а можуть і не відповідати тому, що соціологи вважають об'єктивними логічними лініями розділу.

Основні переваги суб'єктивного підходу полягають в тому, що його можна застосовувати до вивчення великих мас населення; крім того, він є особливо корисним інструментом для прогнозування політичної поведінки, оскільки самооцінка людини визначає те, за кого він голосуватиме. Недоліки цього методу зводяться до наступного: клас, з яким людина себе ототожнює, може відбивати його спрямування, а не стан в даний момент або оцінки оточення. Крім того, визначаючи своє місце в класовій структурі, людина зазвичай використовує менше категорій, чим у разі, коли він має справу з реальними людьми і оцінює їх на основі тонших відмінностей.

Метод репутації полягає в тому, що респондентів просять визначити положення, займане в суспільстві іншими. Прибічники цього методу розглядають клас як соціальну групу, члени якої відчувають єднання і пов'язані один з одним відносно стабільними стосунками. Таким чином, визначення класу грунтується на знанні конкретних взаємодій між людьми.

Цей метод отримав визнання в 1930-і рр., коли У. Ллойд Уорнер і його співробітники вивчали класову структуру трьох невеликих американських городків. Вони виділили шість класів в двох містах (вищий клас, низи вищого класу, верхівку середнього класу, низи середнього класу, верхівку нижчого класу і самий нижчий клас) і п'ять класів в одному місті (вищий клас, два середні класи і два нижчі класи); тут жителі не провели відмінностей між вищим класом і низами вищого класу : перший з них - "клас старих сімей" - був представлений "аристократією по багатству і народженню", а другою складався з "нових сімей"). Дуже важливим при визначенні приналежності людини до класу "старих сімей" (верхівці вищого класу) було його походження. У тому, що стосується багатства, члени "нових сімей" (низи вищого класу) були в змозі пройти тест на засоби, але не витримували тест, пов'язаний з родоводом, що було вирішальною умовою для членства у вищому суспільстві.

Більшість соціологів вважають, що при розгляді класових відмінностей досить використовувати поняття "Вищий клас", "середній клас", "робочий клас" і "нижчий клас" (бідняки). Вони цілком відповідають об'єктивним показникам класу, таким, як дохід, освіта, рівень професійної підготовки, тобто мають реальний сенс для більшості людей. Проте ці терміни не розкривають важливі відмінності і інтереси груп, з яких складається суспільство. Більше того, вони не завжди співпадають з самооцінкою.


Читайте також:

  1. V Ідентифікація, раціоналізація, проекція, інтроекція, агресія, зворотна реакція та їх комплекси.
  2. Аутентифікація і ідентифікація
  3. Бюджетна заборгованість із соціальних виплат
  4. Взаємостосунків, взаємовідносин, регіональних та соціальних відмінностей між Україною та Великобританією)
  5. Вибухо1 і пожежонебезпечних речовин, речовин 1 і 2 класів небезпеч1
  6. Вибухонебезпечні зони поділяються на 6 класів: В1, В1а, В1б, В1г, ВІІ, ВІІа; пожежонебезпечні — на 4 класи: П-1, П-ІІ, П-ІІа, П-ІІІ.
  7. Види пенсійних виплат і соціальних послуг.
  8. Види природно-соціальних небезпек
  9. Види соціальних небезпек.
  10. Види соціальних послуг, пільг і матеріального забезпечення, що надаються населенню в Україні
  11. Види соціальних процесів.
  12. Види та цілі соціальних організацій




Переглядів: 726

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Стратифікація сучасного російського суспільства | Значення соціальних класів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.