Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Упродовж останніх двох десятиріч у країнах Європи спостерігається тенденція до більшої децентралізації та автономії органів місцевого самоврядування. Цей перехід до передання повноважень місцевим органам влади пояснюється двома причинами: 1) зростанням потреби в демократії на місцевому рівні; і 2) розосередженням фінансово-бюджетних функцій, які передаються від центру до органів влади на місцях.

У поданій нижче таблиці у стислому вигляді відбито відносини (розмежування компетенцій) між центральною і місцевою владою у деяких країнах Європи на сучасному етапі. Важливо наголосити, що ці відносини змінюються відповідно до змін політичних і соціальних умов. Таблиця 9.1

КРАЇНИ РЕГІОНАЛЬНА РАДА МІСЦЕВА РАДА
ФРАНЦІЯ2 . У Франції існує такий вертикальний розподіл владних рівнів Держава Округи (Регіони) Департаменти Муніципалітети (комуни) Загалом налічується 22 Округи (регіони), 96 департаментів, 36433 муніципалітети Департаменти (субдепартаменти): середня шкільна освіта, технічне обслуговування і поточний ремонт будівель шкіл і коледжів, шляхові роботи, соціальна допомога, профілактична медицина й охорона здоров'я, соціальні послуги для молоді та дітей. Регіони: капіталовкладення у планування й реалізацію економічного розвитку, забезпечення можливостей для професійної підготовки і навчання, мистецькі, культурні та дозвільні заклади, туризм, збереження національного Муніципалітети: місцеві фінанси, забезпечення кадрами, шляхи й вулиці, створення соціальних послуг. Управління комунальними службами через місцеві державні корпорації: управління залишається державним, а приватний сектор виступає як виробник або будівельник.

 

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Навчальний посібник

 

За редакцією Т.Б.Гриценко

 

 

Рекомендовано

Міністерством освіти і науки України

як навчальний посібник

для студентів вищих навчальних закладів

 

КИЇВ – 2006


ББК 60.5я 73

К 90

 

Авторський колектив: Т.Б. Гриценко, С.П. Гриценко, А.Ю. Кондратюк, Т.Ф. Мельничук, С.А. Сироватський, О.В. Охріменко, В.В. Панталієнко, М.А. Перевальська

Рецензенти:

Є.Ф.Станкович ­– професор Національної музичної академії, академік Академії мистецтв;

Б.І.Білик – доктор історичних наук, професор кафедри філософії Київського національного торговельно-економічного університету;

М.М.Карабанов – доктор історичних наук, професор кафедри української історії та етнополітики Київського національного університету ім.. Т.Шевченка;

А.М.Черній– доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри соціології Національного аграрного університету

 

 

К 90 Культурологія: Навчальний посібник / За ред. Т.Б.Гриценко. – Київ: Центр навчальної літератури, 2007. – 590 с.

 

У навчальному посібнику теоретично викладено положення і концепції культурології, питання природи і сутності культури, властивості культурних форм, проблеми типології культури та провідні тенденції сучасного світового і вітчизняного культурного розвитку.

У посібнику подано тести до розділів, «Тести для визначення рівня знань студентів» за трьома модулями, «Варіанти контрольних запитань для визначення рівня знань студентів» теж за трьома модулями, список тем рефератів.

Рекомендовано викладачам і студентам денної та заочної форми навчання, усім, хто займається самоосвітою, цікавиться культурологічними знаннями.

 

 

ISBN 966–8568-52-3 Авторський колектив, 2007
  Центр навчальної літератури

ЗМІСТ

  Передмова..............................................................  
Розділ 1 Методологічні основи дисципліни……………...  
  1.1. Предмет і завдання дисципліни…….............  
  1.2. Культура як предмет культурології………..  
  1.3. Основні концепції культурології…………...  
Розділ 2 Культура на ранніх етапах розвитку…………  
  2.1. Культура первісного суспільства як історичний тип………………………………........  
  2.2. Світосприйняття первісної людини………...  
Розділ 3 Культура народів Стародавнього Сходу…….  
  3.1. Культура Стародавнього Сходу…………....  
  3.2. Культура Месопотамії, її основні досягнення………………………………………..  
  3.3. КультураСтародавнього Єгипту…………...  
  3.4. Стародавня культура Індії…………………..  
  3.5. Культура Давнього Ізраїлю……………........  
  3.6. Культура Стародавнього Китаю………........  
Розділ 4 Антична культу…………………………………  
  4.1. Культура античного світу, її характерні риси й особливості……………………………….  
  4.2. Давньогрецька культура…………………….  
  4.3.Елліністична культура………………………  
  4.4. Давньоримська культура ( VIII ст. до н.е. – V ст. н.е.)…………………………………………  
Розділ 5 Культура в епоху середньовіччя………………  
  5.1. Загальна характеристика культури Середньовіччя………………………………….....  
  5.2. Культура Візантії………………………........  
  5.3. Середньовічна культура Західної Європи (V – XV ст.)……………………………..  
  5.4. Культура Київської Русі…………………….  
Розділ 6 Культура епохи Відродження і Реформації….  
  6.1. Визначення і хронологічні межі епохи Відродження й Реформації…………………........  
  6.1.1. Світоглядні основи доби Відродження. Ренесансний гуманізм, його еволюція й характерні ознаки………………………………...  
  6.2. Соціально-економічні й духовні перетворення в Європі XIV–XVI ст……………  
  6.2.1. Християнський антропоцентризм……….  
  6.3. Італійське Відродження……………………  
  6.3.1. Періодизація італійського Відродження...  
  6.3.2. Місто Флоренція – „Афіни італійського Відродження”……………………………………  
  6.3.3. Гуманізм італійського Відродження…….  
  6.3.4. Флорентійський неоплатонізм…………...  
  6.3.5. Антична й середньовічна спадщина в культурі італійського Відродження……………  
  6.3.6. Філософія італійського Відродження…...  
  6.4. Архітектура італійського Відродження…...  
  6.4.1.Образотворче мистецтво італійського Відродження…………………………………….  
  6.5. Північне Відродження……………………..  
  6.5.1. Визначення терміну „Північне Відродження”……………………………………  
  6.5.2. Гуманізм Північного Відродження……...  
  6.5.3. Відродження у Нідерландах……………..  
  6.5.4. Відродження у Німеччині………………..  
  6.5.5. Відродження у Франції…………………..  
  6.5.6. Відродження в Англії…………………….  
  6.6. Українське культурне піднесення (кінець XV – перша половина XVII ст.)………………...  
  6.6.1. Освіта і культура………………………….  
  6.6.2. Братства та їх роль у національному й культурному піднесенні України………………  
  6.6.3. Архітектура та образотворче мистецтво..  
  6.6.4. Література і книгодрукування…………...  
  6.7. Реформація та контрреформація. Передумови становлення та розвитку протестантської культури………………………  
  6.7.1. Передумови й початок реформаційного руху. Мартін Лютер…………………………….  
  6.7.2. Основні соціальні, політичні й релігійні ідеї реформаційного руху………………………    
  6.7.3. Контрреформація. Виникнення ордену єзуїтів…………………………………………….  
Розділ 7 Культура епохи абсолютизму та Просвітництва…………………………………...  
  7.1.Соціально-економічні зміни у Західній Європі ХVІІ–ХVІІІ ст………………………….  
  7.2.Стиль бароко у європейському мистецтві...  
  7.3. Витоки та основні засади Просвітництва….  
  7.4.Стильові і жанрові особливості мистецтва ХVІІІ ст………………………………………….  
  7.5.Українська культура в XVIІ–XVIII ст……  
Розділ 8 Промислова революція XIX ст. та її наслідки………………………………………….  
  8.1. Загальна характеристика розвитку країн Європи та Північної Америки у другий період нової історії………………………………………  
  8.1.1. Матеріальна цивілізація у країнах Європи та Північної Америки ХІХ ст………….  
  8.1.2. Розвиток науки й техніки………………..  
  8.1.3. Соціальні й політичні системи другого періоду Нового часу……………………………..  
  8.1.4. Картина світу у другий період Нової історії…………………………………………….  
  8.1.5. Світоглядні засади європейської культури ХІХст………………………………………………  
  8.1.6. Універсалізм культурного процесу……..  
  8.2. Неокласицизм − рушійна стильова форма художнього розвитку європейського мистецтва кінця XVIII – початку ХІХ ст…………………..  
  8.2.1. Англія…………………………………….  
  8.2.2. Скандинавські країни……………………  
  8.2.3. Росія……………………………………….  
  8.2.4. Україна…………………………………….  
  8.3. Романтизм як одна з основних естетичних і світоглядних моделей XIX ст…………………..  
  8.3.1. Основні принципи романтизму як ідейно-художнього напрямку…………………………..  
    8.3.2. Романтизм як художня течія в літературі та мистецтві……………………………………..  
  8.4. Реалізм – історично-конкретна форма художньої свідомості……………………………  
  8.4.1. Основні принципи реалістичного методу..  
  8.4.2. Втілення реалістичного методу в літературі й образотворчому мистецтві………...  
  8.5. Імпресіонізм та його сутність……………… 8.5.1. Імпресіонізм – визначне явище у живописі та скульптурі…………………………..  
  8.5.2. Імпресіонізм у музиці……………………..  
  8.5.3. Імпресіонізм і символізм у літературі……  
  8.5.4. Постімпресіонізм………………………….  
Розділ 9 Культура XX – початку XXI ст………………  
  9.1. Основні тенденції розвитку культури в XX ст………………………………………………  
  9.2. особливості культурного розвитку України в XX ст…………………………………………….  
  Список рекомендованої літератури………….  
  Тести для визначення рівня знань студентів..  
  Варіанти контрольних запитань для визначення рівня знань студентів…………….  
  Тематика індивідуальних завдань для самостійної роботи студентів……………..  
  Список ілюстрацій……………………………..  
     

 


ПЕРЕДМОВА

 

Навчальний посібник до вивчення дисципліни “Культурологія” підготовлено на допомогу студентам-бакалаврам вищих навчальних закладів освіти ІІІ та IV рівнів акредитації. Він містить у собі теоретичні матеріали, контрольні запитання до кожної теми, обов’язкову й додаткову літературу, а також включає у себе тестовий контроль.

Приступаючи до вивчення культурології, студент передусім повинен усвідомити, що ця наука народилася на перехресті філософії, історії, психології, мовознавства, релігієзнавства й соціології. Її джерелами виступають окремі науки про культуру, у межах яких досліджуються конкретні явища духовної культури людства. Вивчення культурології передбачає раціональне засвоєння інтегральної культури народів світу, розкриття їх багатства через призму національної культури як домінуючої складової, усвідомлення того, що тільки діалог світових культур дає можливість осягнути глибину й особливості власної національної культури.

Вивчення людського суспільства через його культуру надзвичайно актуальне в наш час, оскільки сьогодні стало очевидним, що лише економічні й політичні характеристики не можуть дати повного розуміння соціальних явищ. Культурологічний підхід дає можливість всебічного усвідомлення важливості таких феноменів суспільної свідомості, як мистецтво, література, релігія, філософія тощо. Аналіз духовних цінностей, що переважають у тому чи іншому суспільстві допомагає виявити не тільки рівень його розвитку, і стан, але й зрозуміти, чому те чи інше суспільство живе так, а не інакше.

Вивчення культури як суспільного явища допоможе пояснити численні процеси духовного й соціального життя. Виявлення комплексу взаємозв’язаних культурних явищ у суспільстві допоможе дати пояснення багатьом культурним явищам у суспільстві, дасть можливість систематизувати, класифікувати та впорядкувати велике різноманіття форм людської діяльності.

Культурологія відкриває цикл гуманітарних дисциплін, що викладаються у вузі. Вона дає уявлення про роль філософії, політології в соціальному житті, знайомить із методикою аналізу різноманітних політичних культур. У даному контексті культурологію можна розглядати як певний напрям у соціальній філософії або політичній теорії.

Особливістю культурології є те, що вивчення суспільства пов’язано із заглибленням в світ його мистецтва, літератури, духовних цінностей. Культурологія дає можливість осягнути як єдиний комплекс живопис, поезію, релігію та інші сфери творчості того чи іншого народу, робить доступним осягнення глибин його естетичних пристрастей та вподобань у конкретний історичний період. Оскільки навчальний посібник призначений передусім для студентів аграрних спеціальностей, його мистецтвознавча орієнтація повинна частково компенсувати нестачу гуманітарних знань, необхідних для форму-вання естетичних поглядів особистості, а також усвідомлення важливості духовних сфер соціального буття. Отже розділи, що складають цей навчальний посібник, більш-менш повно знайомлять з історією різних культур. Винятком є розділ “Культура на ранніх етапах її розвитку”, який дає загальну картину доісторичних стадій становленню будь-якої культури. У той же час певну увагу приділено розгляду пам’яток археологічних культур, що знайдено на території сучасної України, які своїм існуванням і досі продовжують справляти певний вплив на культуру, мистецтво й свідомість людей.

Посібник рекомендовано викладачам та студентам, усім, хто цікавиться проблемами культури.

 

 


Читайте також:

  1. Культурологія в системі гуманітарних наук.
  2. КУЛЬТУРОЛОГІЯ ЯК НАУКОВЕ ЗНАННЯ ПРО КУЛЬТУРУ
  3. Культурологія як тип соціальної теорії. Школи, напрями і культурологічні концепції
  4. Лінгвокультурологія
  5. Предмет, мета та завдання курсу культурологія.




Переглядів: 617

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СФЕРИ ПОВНОВАЖЕНЬ РЕГІОНАЛЬНИХ ТА МІСЦЕВИХ РАД | МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДИСЦИПЛІНИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.