Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

При вивченні розділу «Клітинний рівень організації життя» необхідно зробити акцент на те, що клітина – найменша структурно-функціональна одиниця всього живого. Адже клітини є універсальними будівельними одиницями живої матерії, з яких побудовані всі живі організми. Будова клітин практично однакова в усіх, за невеликими різницями. Але кожна клітина – це досконала система, що здатна перетворювати одні форми енергії в інші: хімічну в механічну, в електричну. Клітина – інформаційна система, в якій зберігається закодована спадкова інформація. Все це говорить про єдність походження.

Зазначається, що сучасні досягнення у вивченні клітини та її властивостей здійснюються завдяки сучасним досягненням у техніці. Узагальнення знань, отриманих під час тривалого вивчення клітин було сформульоване як клітинна теорія.

Обов’язково необхідно зрозуміти зміст кожного положення сучасної клітинної теорії, а також порівняти основні положення сучасної клітинної теорії та клітинної теорії, яка була сформульована Т. Шванном та М. Шлейденом.

Підкреслити, що створення клітинної теорії значно вплинуло на подальший розвиток усієї біології.

Сучасні дослідження у галузі цитології насамперед спрямовані на вивчення найдрібніших органел і структур клітини. Електронні мікроскопи відкрили нові перспективи перед дослідниками. Все більше розвиваються дослідження в галузі клітинної інженерії – цитотехнології.

Звертається увага на те, що цитотехнологія — відносно нова галузь біологічних досліджень. Вона використовує різні методи, насамперед, методи виділення клітин з організму і перенесення їх на поживні середовища. Там клітини продовжують жити і розмножуватися. Культури таких клітин можна застосовувати не тільки для наукових експериментів, але й у виробництві. Зокрема, це значно знижує собівартість лікарських препаратів та зберігає природні ресурси.

Завдання для самостійної роботи:

1.Проаналізувати основні методи цитотехнологій, заповнивши таблицю:

Методи цитотехнологій Галузь застосування і значення
Клітинна інженерія  
Гібридизація соматичних клітин  
Реконструкція клітин  
Поліпшення клітин рослин і тварин на основі клітинних технологій  

2.Порівняти клітинну теорію з ХVІІ ст.. та сучасну клітинну теорію, вказавши спільні риси та положення, за якими відрізняються обидві теорії.

Питання для самоконтролю:

 

1) Хто створив клітинну теорію?

2) Які основні положення сучасної клітинної теорії?

3) Чи можуть клітини тривалий час існувати без ядра?

4) Чим відрізняються сучасна клітинна теорія та теорія Т. Шванна та М. Шлейдена?

5) Чому прогрес у цитології був неможливий до появи нових технічних засобів, наприклад електронного мікроскопа?

6) Що таке цитотехнології?

7) Які основні цитотехнології Ви знаєте?

8) Яке значення цитотехнологій для розвитку біології як науки?

9) Як використовують калусні культури?

10) В чому полягають переваги клітинної інженерії?

 

Тестові завдання для самоперевірки:

1. Про єдність органічного світу свідчить:

а) наявність ядра в клітинах живих організмів;

б) клітинна будова організмів всіх царств;

в) об’єднання всіх організмів всіх царств в систематичні групи;

г) різноманітність організмів, які мешкають на Землі.

2. Виберіть найбільш вірний варіант відповіді:

а) клітина - елементарна одиниця будови і розвитку організмів;

б) клітина - елементарна, частково відкрита біологічна система, здатна до самовідновлення, самовідтворення і розвитку;

в) клітина - елементарна біологічна система, здатна до саморегуляції і самовідтворення;

г) клітина - відкрита система, здатна до самовідновлення і саморегуляції.

3. Клітинну теорію розробив:

а) Т.Шванн;

б) Ч.Дарвін;

в) Д.Івановський;

г) Т.Морган.

4. Положення про те, що кожна нова клітина походить від такої же самої вихідної клітини шляхом її поділу, сформулював учений:

а) А. Левенгук;

б) Р.Гук;

в) К.Бер;

г) Р.Вірхов.

5. Яке твердження є одним із положень клітинної теорії:

а) форма ядра подібна до форми клітини;

б) кілька різних триплетів кодують одну амінокислоту;

в) на клітинному рівні повністю проявляються всі основні риси життя;

г) кожна клітина утворюється виключно внаслідок розмноження материнської шляхом поділу.

6. Як називається наука про клітину:

а) мікробіологія;

б) цитологія;

в) генетика;

г) клітинна інженерія.

7. До цитотехнологій належать:

а) центрифугування;

б) оптична мікроскопія;

в) клітинна інженерія;

г) реконструкція клітин.

8. Метод цитотехнологій, який використовують для створення нових форм рослин, що володіють корисними ознаками й одночасно є стійкими до хвороб:

а) клітинна інженерія;

б) реконструкція клітин;

в) гібридизація соматичних клітин.

9. Метод цитотехнологій, який використовують для вивчення ролі цитоплазми в регулюванні активності ядра:

а) клітинна інженерія;

б) реконструкція клітин;

в) гібридизація соматичних клітин.

10. Калус – це:

а) сукупність методів, які використовуються для конструювання нових клітин;

б) білок;

в) недиференційовані клітини, з яких може розвинутися ціла рослина;

г) метод злиття клітин.

Література:

1)Загальна біологія: Підруч. Для 10 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2004. – С. 47-49.

2)Тагліна О.В. Біологія. 10 клас (рівень стандарту, академічний рівень). Підруч. для загальноосв. навч. закл. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – С. 96-98.


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 1085

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА 2 «СУЧАСНА КЛІТИННА ТЕОРІЯ. ЦИТОТЕХНОЛОГІЇ» | ТЕМА 3 «ПРОКАРІОТИ: БУДОВА, РІЗНОМАНІТНІСТЬ, РОЛЬ»

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.