Інфраструктура ринку і її роль в регулюванні економічних процесів.
Література Климко Г.Н. ОЕТ ст.168-170
С.Мочяерний ОЕЗ ст.137
О.Р.Романенко Фінанси ст.261-287
Структура ринку. Принципи класифікації ринку.
Структура ринку – це сукупність окремих ринків у межах національної економіки або внутрішнього ринку, світового господарства та його окремих регіонів і взаємодія між ними.
Розрізняють ринок засобів праці, природних ресурсів, предметів праці, землі, робочої сили, технології, інформації, товарів, нерухомості, послуг, ринок інтелектуальної власності, фінансовий ринок. Більшість із них може бути поділена на локальні ринки. Так ринок товарів поділяжться на оптовий і споживчий ринки; ринок інтелектуальної власності – на ринок патентів, ліцензій, „ноу-хау”; фінансовий ринок – на ринок інвестицій (довгострокових кредитів), ринок грошей (короткострокових кредитів), ринок валюти, ринок цінних паперів, ринок золота.
Відповідно ло ступеня монополізації розрізняють монополізований і олігополістичний ринок.
На монополізованому ринку один виробник або продавець може зосередити у своїх руках всю масу виробленої продукції, всю сукупність товару певного виду і диктувати ціни на ринку.
На немонополізованому ринку існує багато продавців, кожний з яких зокрема неспроможний впливати на процес ціноутворення.
На олігополістичному ринку декілька продавців певних товарів чи послуг можуть домовлятися між собою щодо поділу ринків збуту і впливати на рівень цін, тобото існує групова монополія.
Одним із критеріїв структуризації ринку є його поділ на ринок готової продукції і риноу замовлень.
Крім того виділяють організаційно-функціональну структуру ринку, що включає контрактну систему закупівель – систему бірж, ямарків, виставок та інших посередницьких структур із збуту товаріва, прямі звязки між виробниками і збутовими організаціями, між виробниками і споживачами, маркетинг, рекламу.
Розрізняють функціональну та територіальну структуру ринку.
1) функціональна - це коли кожний ринок виконує певну функцію, забезпечує обіг певних товарів.
2) територіальна - прив'язана до певної території, та обсягів реалізації на певному рівні (місцеві, національні, світові ринки).