Вибір
концепції:
- підприємства;
- управління
(місія, бачення)
Аналіз діяльності підпри-ємства та середовища його функціону-вання (ретроспективний, ситуаційний, стратегічний):
- зовнішнього та внутрішнього середовищ;
- конкурентоспроможності
Діагноз:
- сильних і слабких сторін діяльності підприємства;
- загроз та можливостей
Прогноз:
- тенденцій змін внутрішнього та зовнішнього середовищ
Стратегічний контроль:
- діяльності;
- системи стратегічного управління
ПОЛІТИКА
Цілі:
- діяльності підпри-ємства та управління підприємством;
- «дерево цілей»;
- «кортеж переваг» (у межах політики)
Системи забезпечення реалізації стратегічних планів, формування системи СУ:
- ПОЗ; - ПФЕЗ;
- ПСПЗ; - ПІАЗ
Система планів, проектів і програм розвитку підприємства:
- стратегічні плани, проекти, програми;
- тактичні плани;
- оперативні плани
Стратегії розвитку підприємства:
- «стратегічний набір», включаючи загальні, конкурентні, продуктово-товарні, функціональні, ресурсні, комплексні стратегії
Рис. 3.1. Стратегічний набір організації (каскад стратегій)
Класифікація стратегій на основі життєвого циклу підприємства (ЖЦП)
Фаза ЖЦП
Характеристики
Можливі стратегії
Фактори успіху
Зародження
Початок бізнесу з «нуля», створення спільного підприємства, придбання фірми, акціонування, випуск нових товарів. Формування конкурентних переваг
Стратегії концентрованого зростання – можливості розвитку на основі переваг концентрації та спеціалізації виробництва
- своєчасний початок;
- інтенсивна реклама нової продукції;
- інтенсивні маркетингові дослідження споживних властивостей продукції та потенційного попиту;
- ціни на рівні собівартості, щоб зацікавити споживача
Прискорене зростання
Різностороннє формування фірми. Боротьба за споживачів та постачальників. Конкуренція слабка – основний акцент у конкурентній боротьбі – захват ринкової частки
Стратегії інтегрованого зростання – виробництво однорідних товарів (послуг)
- розширення виробництва;
- зниження собівартості виробництва за рахунок економії на масштабах, покращен-ня організації виробництва та збуту;
- збільшення частки
Загасання швидкості зростання
Фірма сформована. Досягнута економія на масштабах. Визначено місце в галузі. Конкурентна боротьба за рахунок якості, сервісу
ноу-хау. Посилення конкуренції
Стратегія диверсифіковано-го зростання – охоплення нових сфер бізнесу.
Інноваційні стратегії
- прогнозування потреб;
- диверсифікація товарів та ринків;
- зусилля НИОКР направляються на покра-щення якості продукції і пошук нових технологій;
- продовження зусиль зі зниження собівартості
- рекламна підтримка;
- післяпродажне обслуговування та надання інших послуг
- зміцнення конкурентних позицій, увага до зовнішніх ринків
Зрілість
Прибутковість знижується, конкуренція посилюється. Лишаються найбільш сильні фірми. Залучення нових споживачів
Стратегія диверсифіковано-го зростання.
Стратегії міжнародного розвитку
- поновлення товарів та технологій;
- сегментація ринку;
- інтенсифікація зусиль інтернаціоналізації виробництва та виходу на зовнішні ринки;
- стимулювання попиту;
- посилення реклами;
- пошук потенційних СЗГ; - розробка нових видів продукції
Застарівання
Прибутковість знижується, зростає конкурентна сила постачальників та інших фірм
Стратегії:ліквідації, «збору врожаю», скоро-чення СЗГ, скорочення витрат
- згортання виробництва, швидке (з найбільшими витратами) або повільне (з максимальним прибутком)