Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Принципи виховання

Принципи виховання— це вихідні положення, основа, нача­ло, які становлять фундамент змісту, форм, методів і прийомів виховного процесу. Процес виховання ґрунтується на таких принципах: народності, демократизації, природовідповідності, гуманізації, неперервності, індивідуалізації і диференціації, єдності виховання і життєдіяльності, етнізації, послідовності і систематичності, культуровідповідності (рис. 3.6).

1 Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття"). — К.: Райдуга, 1994. — С. 15—16.

Рис. 3.6. Принципивиховання

У кожному з названих принципів виховання акумулюються певні вимоги, на які потрібно зважати, організовуючи виховний процес. Розглянемо ці вимоги.

1. Принцип народності передбачає єдність загальнолюдських і національних цінностей; забезпечення національної спрямо­ваності виховання; оволодіння духовними багатствами свого народу — мовою, традиціями, звичаями, національно-етнічною культурою; шанобливе ставлення до національних надбань тих народів, які мешкають в Україні.

2. Принцип демократизації вимагає подолання авторитар­ного стилю виховання; забезпечення співробітництва вихова­телів і вихованців; врахування думки колективу і кожної осо­бистості; визнання особистості як вищої природної і соціаль­ної цінності; формування колективу на засадах волі і прагнень його членів; в цілому формування вільної особистості.

3. Принцип природовідповідності спрямований на врахування багатогранної природи людини, особливостей її анатомо-фізіо-логічного і психічного розвитку з погляду віку і статі.

4. Принцип гуманізації передбачає створення оптимальних умов для інтелектуального і соціального розвитку кожного вихованця; виявлення глибокої поваги до людини; визнання при­родного права кожної особистості на свободу, на соціальний за­хист, на розвиток здібностей і вияв індивідуальності, на само-реалізацію фізичного, психічного і соціального потенціалу, на створення соціально-психічного фільтра проти руйнівних впливів негативних факторів навколишнього природного і со­ціального середовища; виховання у молоді почуття гуманізму, милосердя, доброчинності.

5. Принцип неперервності випливає з того, що виховання є багатогранним і багатофакторним процесом, який не обмежуєть­ся ні часовими, ні віковими рамками; виховання здійснюється з часу народження і триває впродовж всього життя; соціальне і природне середовище й діяльність особистості так чи інакше впливають на формування певних якостей; процес навчання — важливий фактор виховання як через зміст навчального мате­ріалу, так і через організацію такої діяльності.

6. Принцип індивідуалізації та диференціації: врахування у навчально-виховному процесі індивідуальних особливостей фізичного, психічного і соціального розвитку особистості; за­стосування засобів впливу на особистість з урахуванням її інди­відуальних фізичних і соціально-психічних властивостей; мо­делювання на основі індивідуальних потенційних можливо­стей групових та індивідуальних програм розвитку, стимулю­вання фізично-оздоровчої, предметно-практичної, навчально-пізнавальної, соціально-комунікативної, орієнтаційно-оцінної діяльності вихованців.

7. Принцип єдності виховання і життєдіяльності: процес виховання — не відокремлена сфера діяльності уособлених людей, він є цілісною системою організації життєдіяльності дітей і дорослих у сім'ї, школі, на виробництві, в соціально-природно­му середовищі; кожен компонент такої діяльності певним чи­ном впливає на формування тих чи інших якостей особистості; організовуючи будь-який вид діяльності, необхідно турбувати­ся, щоб вона містила в собі виховний потенціал.

8. Принцип етнізації передбачає наповнення виховання на­ціональним змістом, спрямованим на формування національ­ної свідомості і національної гідності; створення умов для дітей усіх національностей, що є громадянами України, навчатися

рідною мовою, вивчати традиції, звичаї, обряди свого народу; за­безпечувати умови для відчуття етнічної приналежності до сво­го народу, його культури, формування рис національної менталь­ності; виховувати в молоді почуття соціальної відповідальності за збереження, примноження і продовження етнічної культури.

9. Принцип послідовності і систематичності має забезпе­чувати певний вплив на особистість дитини з урахуванням її вікових можливостей і розвитку, поступово розширювати сис­тему вимог до діяльності; забезпечувати доцільну єдність вимог до вихованця з боку вихователів (членів сім'ї, учителів та ін.); створювати оптимальні умови для вияву самостійності вихо­ванця при розв'язанні виховних завдань, дбаючи про розумне "дотикове" педагогічне керівництво.

10. Принцип культуровідповідності передбачає нерозривний зв'язок виховання з культурними надбаннями всього людства і свого народу зокрема: знання про загальнолюдські багатства в царині культури, про особливості розвитку і становлення націо­нальної культури і її взаємозв'язок із загальнолюдською; знання історії свого народу, його культури; забезпечення духовної єдності та спадкоємності поколінь.

На основі розглянутих аспектів процесу виховання ми змо-делювали його структуру (рис. 3.7, див. с. 196).


Читайте також:

  1. IV. Самовиховання.
  2. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  3. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  4. Антикорупційні принципи
  5. Антикорупційні принципи
  6. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  7. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  8. Аспекти фізичного виховання, його засоби в українській етнопедагогіиі
  9. Б) Принцип народності виховання
  10. Б/. Принципи виборчого права.
  11. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  12. Базові принципи обліку виробничих витрат і калькулювання собівартості продукції




Переглядів: 4268

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Самовиховання і перевиховання | Критерії вихованості особистості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.035 сек.