Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Самовиховання і перевиховання

У структурі виховання в широкому розумінні цього процесу чільне місце посідає самовиховання і перевиховання. З часу народження дитина поступово включається у складний процес власної соціологізації, перебуваючи під впливом соціального успадкування. Але коли дитина оволодіває певною сумою со­ціального досвіду, починає усвідомлювати себе як особистість, у неї під впливом значної кількості потреб виникає прагнення до самовдосконалення.

Ось тоді і починає діяти соціально-психологічний механізм самовиховання.

Самовиховання — це систематична і цілеспрямована діяль­ність особистості, спрямована на формування і вдосконалення її позитивних якостей та подолання негативних. В.О. Су-хомлинський розмірковував, що у "вихованні особистості одна з провідних мелодій належить самовихованню"1. І далі: "Само­виховання потребує дуже важливого, могутнього стимулу — почуття власної гідності, поваги до самого себе, бажання стати сьогодні кращим, ніж був учора. Самовиховання можливе тільки за умови, коли душа людини дуже чутлива до найтонших, суто людських засобів впливу — доброго слова, поради, ласкавого чи докірливого погляду. Не може бути й мови про самовиховання, якщо людина звикла до грубості й реагує тільки на "сильне" слово, окрик, примус. За самою суттю своєю самовиховання пе­редбачає віру людини в людину, звертання до честі й гідності особистості. Педагогічне керівництво самовихованням — це

' Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 2. — К.: Рад. шк., 1976. — С 601.

насамперед відносини між педагогом і вихованцем, пройняті глибокою взаємною вірою в добрі наміри"1.

Провідна роль у процесі самовиховання належить учителю-вихователю. Та тут потрібна висока педагогічна культура і професіоналізм, копітка робота з урахуванням індивідуальних особливостей вихованців.

Виховання — процес надзвичайно складний, багатогранний і не завжди результативний, тобто, у вихованні іноді трапляється педагогічний брак, що виявляється у невихованості.

Причин появи такого браку багато. Та головна — низький рівень психолого-педагогічної культури батьків, учителів-вихо-вателів. Тому педагогам на різних рівнях доводиться займати­ся перевихованням, тобто своєрідною психолого-педагогічною корекцією (від лат. correctio — виправлення, поліпшення).

Перевиховання— система виховних впливів педагога на вихованця з метою гальмування негативних проявів у поведінці й утвердження позитивних якостей у поведінці. Це досить склад­ний процес, який вимагає від вихователя глибоких знань в га­лузі психології, соціології, педагогіки, високої професійної куль­тури. Перевихованням можна займатися лише з проекцією на конкретну особистість, враховуючи особливості її фізичного, психічного і соціального оточення та ін. У цій сфері діяльності педагога щонайменше можна говорити про опору на норми. Та все ж варто вказати на шляхи і напрямки діяльності у процесі перевиховання: глибоке і всебічне вивчення індивідуальних особливостей прояву елементів невихованості; на основі педа­гогічного консиліуму опрацювання перспективного плану пе­ревиховання із залученням до його виконання усіх, хто може впливати на вихованця (учителів-вихователів, батьків, родичів та ін.); зміни обставин, в яких виховується дитина і які нега­тивно впливають на її формування; створення позитивних умов життя і діяльності вихованця; залучення вихованця до актив­ної діяльності, яка задовольняла б його інтереси; виокремлення і піднесення позитивних якостей особистості, їх розбудову з ме­тою усунення негативізму в поведінці.

1 Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 2. — К.: Рад. шк., 1976. — С 602.

3.1.9. Зміст виховання

Мета і зміст виховання зумовлюються потребами суспільно-економічного розвитку. Займаючись такою складною сферою діяльності як виховання, потрібно мати чітку програму.

А.С. Макаренко писав: "Я під цілями виховання розумію програму людської особи, проблему людського характеру, при­чому в поняття характеру я вкладаю весь зміст особистості, тоб­то і характер зовнішніх проявів, і внутрішньої переконаності, і політичне виховання, і знання, геть усю картину людської осо­би; я вважаю, що ми, педагоги, повинні мати таку програму людської особи, до якої ми повинні прагнути"1.

Процес виховання має характер наступності і безперервності. Тому наступні покоління мають використовувати духовні на­дбання попередніх поколінь, багатство загальнолюдських і на­ціональних морально-духовних цінностей. Але зміст вихован­ня передусім має будуватися на національних засадах. "Голов­на мета національного виховання, — зазначено в Державній національній програмі "Освіта", — набуття молодим поколін­ням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціо­нальних взаємин, формування у молоді незалежно від націо­нальної належності особистісних рис громадян Української дер­жави, розвиненої духовності, фізичної досконалості, моральності, художньо-естетичної, правової, трудової, екологічної культури"2.

Визначаючи програму виховання, варто виділити її змістові компоненти:

— формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розквіту держави, го­товності її захищати;

— забезпечення духовної єдності поколінь, виховання пова­ги до батьків, жінки-матері, культури та історії рідного народу;

— формування високої мовної культури, оволодіння укра­їнською мовою;

— прищеплення шанобливого ставлення до культури, зви­чаїв, традицій усіх народів, що населяють Україну;

1 Макаренко А.С. Твори: В 7 т. — Т. 5. — К.: Рад. шк., 1954. — С 105.

2 Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття"). — К.: Райдуга, 1994. — С 15.

— виховання духовної культури особистості; створення умов для вільного вибору нею світоглядної позиції;

— утвердження принципу загальнолюдської моралі; правди, справедливості, патріотизму, доброти, працьовитості, інших до-брочинностей;

— формування творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря;

— забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей і молоді, охорона та зміцнення їх здоров'я;

— виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки;

— формування глибокого усвідомлення взаємозв'язку між ідеями свободи, правами людини та її громадською відповідаль­ністю;

— забезпечення високої художньо-естетичної освіченості і вихованості особистості;

— формування екологічної культури людини, гармонії її відносин з природою;

— розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді, за­безпечення умов їх реалізації;

— формування у дітей і молоді уміння міжособистісного спілку­вання та підготовки їх до життя в умовах ринкових відносин1.

Для реалізації програми необхідно мати виховний ідеал, той духовний маяк, який освітлює шлях соціалізації кожної особи­стості впродовж життя. Виховним ідеалом нашої молоді має бути служіння Батьківщині, своєму народові на засадах загально­людських і національних морально-духовних цінностей.


Читайте також:

  1. IV. Самовиховання.
  2. Виховання та самовиховання.
  3. З.Методи вивчення особистості засудженого і психологічного впливу на нього в процесі перевиховання.
  4. Методи самовиховання
  5. Методи самовиховання
  6. Основи самовиховання
  7. Основні форми й методи виховання. Самовиховання і перевиховання
  8. Перевиховання здійснюють поетапно.
  9. Перевиховання: суть, функції, етапи, принципи
  10. Прийоми самовиховання
  11. Принципи виховання. Самовиховання
  12. Принципи, шляхи й засоби перевиховання




Переглядів: 2152

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Структура виховного процесу | Принципи виховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.