Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Перевиховання: суть, функції, етапи, принципи

Перевиховання - виховний процес, спрямований на подолання негативних рис особистості, що сформувалися під впливом неспри­ятливих умов виховання.

Виправлення — складний психічний процес перебудови особисто­сті, що відбувається під впливом перевиховання і самостійної ро­боти особистості над усуненням відхилень у своїй свідомості та по­ведінці.

Ці процеси можуть збігатися або не збігатися в часі. Перевиховання учня починають з часу реалізації програми перевиховання. Водночас може початися і процес виправ­лення. Якщо ж вихованець протидіє процесу перевихо­вання, не піддається виховному, впливу, не змінюється на краще, то не відбувається і процес виправлення.

Деформування особистості складається з таких ета­пів: виникнення прогалин і спотворень у її морально-вольовій сфері, перетворення їх на відносно стійкі погляди та звички; формування мотивації поведінки; пра­вопорушення, систематичне правопорушення, злочин.

Процес перевиховання спрямований на подолання не­гативних рис особистості і на виправлення таких кате­горій неповнолітніх: важковиховуваних, педагогічно за­недбаних, неповнолітніх правопорушників і злочинців.

Важковиховувані діти байдуже ставляться до нав­чання, періодично порушують правила поведінки, дис­ципліну. Їм притаманні грубість, нечесність.Педагогіч­но занедбані підлітки негативно ставляться до навчан­ня й суспільне корисної діяльності. Вони систематично порушують дисципліну й норми моралі.Підлітки-пра­вопорушники перебувають на обліку в Службі у спра­вах неповнолітніх або направляються до спеціальних нав­чальних закладів для їх виправлення у спеціальних умо­вах.Неповнолітні злочинці — педагогічно занедбані під­літки та юнаки, які скоїли кримінальні злочини, пору­шили правові норми й за рішенням суду направлені до виховно-трудових колоній на виправлення.

Індивідуальні особливості важковиховуваного або пе­дагогічно занедбаного учня виявляються у специфіці спрямованості його потреб, інтересів, ідеалів, світогля­ду та інших якостей. Від того, наскільки точно виявле­но цю спрямованість, залежать зміст і методика вихов­ного впливу та наслідки перевиховання. Виправити лю­дину — означає сформувати в неї установку на виправ­лення і суспільне корисні мотиви поведінки, виробити життєву перспективу, розвинути позитивні інтереси, ви­ховати здорові потреби.

Причини появи таких категорій неповнолітніх пов'я­зані з недоліками та помилками сімейного, шкільного ви­ховання, аморальними явищами середовища, згубним впливом низькопробної кінопродукції, літератури, порно­графії тощо.

Перевиховання здійснюють поетапно.

На першому (підготовчому) етапі детально вивчають і аналізують позитивні й негативні якості педагогічно занедбаного учня, умови, що призвели до їх виникнен­ня, визначають шляхи нейтралізації негативних і поси­лення позитивних якостей особистості, конкретні зав­дання та зміст процесу перевиховання. На основі цих ві­домостей складають програму перевиховання. На цьо­му етапі учень переживає сам факт свого незвичного ста­новища в колективі. Ці переживання можуть посилю­ватися новими умовами життя, переведенням до іншо­го класу, розмовою з вихователем, що змушує його за­мислитися над своєю поведінкою, відчути провину.

У результаті самоаналізу і самооцінки поведінки в такого учня з'являється бажання змінитися на краще, але він ще чітко не уявляє собі шляхів виправлення. Мо­тиви такого бажання поки що примітивні — якнайшвид­ше змінити своє становище в колективі, але ще не ус­відомлюються недоліки і не відчувається потреба в са­мовихованні. Відбувається боротьба мотивів поведінки: щойно сформовані мотиви натрапляють на опір старої системи мотивації. Згодом позитивні мотиви змінюються і перемагають, проте так буває не завжди. Своєчасне за­охочення навіть незначної перемоги вихованця над со­бою допоможе йому подолати внутрішні конфлікти, зміц­нить позитивну мотивацію поведінки.

На другому (початковому) етапі перевиховання по­чинається реалізація наміченої програми роботи з учнем: підліток долає помилкові погляди і переконання, нега­тивні звички поведінки. В нього зміцнюються позитивні й формуються нові риси характеру. На цьому етапі учень не виявляє особливої активності, й процес перевиховання спочатку відбуваєтться повільно. Це пов'язано з тим, що учень насторожено і з недовірою ставиться до педагога та його виховних впливів. Нерідко такі учні не бачать у своїх діях нічого поганого і не вважають, що їх треба переглянути. Тому виховна робота насамперед має бу­ти спрямована на подолання психологічного бар'єру, пе­ребудову самосвідомості й самооцінки таких учнів, фор­мування у них готовності до виправлення.

Унаслідок виховного впливу учень починає усвідом­лювати потребу змінитися на краще. Звісно, дається взна­ки сформований динамічний стереотип попередньої по­ведінки, який конфліктує з вимогами шкільної поведінки і колективу. Під впливом порушників дисципліни у та­кого учня часом закрадаються сумніви в правильності об­раного шляху. Тому важливо розібратися в суперечливій поведінці учня, не карати його суворо, щоб не зірвати пер­ших спроб на шляху до виправлення.

На третьому (переломному) етапі триває реалізація про­грами роботи з підлітком, але вже в умовах, коли він прий­няв її, добровільно виконує свої обов'язки, виявляє самостійність і активність. На цьому етапі важливо не лише формувати правильні уявлення, поняття, погляди і пере­конання, а й нагромаджувати позитивний досвід поведінки учня, залучаючи його до виконання різних доручень, до участі в житті колективу, стосунки в якому базуються на взаємній вимогливості й допомозі. У цей період вихова­нець уже усвідомлює, що він на правильному шляху, і діє відповідно до нових переконань. Мотиви правильної по­ведінки набувають високого морального змісту. Учень от­римує моральне задоволення від перемоги над собою, у ньо­го з'являється впевненість у власних силах, бажання діяти так само й надалі.

На завершальному етапі створюють умови для залу­чення учня до активної участі в усіх видах системної ді­яльності, нагромаджується позитивний досвід поведінки, розширюється сфера самовиховання.

Зрозуміло, що час переходу до конкретного етапу пе­ревиховання для різних категорій вихованців неодна­ковий, залежить від рівня педагогічної занедбаності уч­ня, його ставлення до процесу перевиховання, ефектив­ності навчально-виховної роботи в школі та ін.

Особливої уваги потребує період, коли педагогові вда­лося зруйнувати систему помилкових поглядів і пере­конань такого учня, оскільки у його свідомості виникає "порожнеча", яку слід заповнити позитивними уявлен­нями та поняттями,

Етапи перевиховання органічно пов'язані між собою. Майстерність педагога полягає в тому, щоб своєчасно по­мітити зрушення в розвитку вихованця, скоригувати програму роботи з ним, намітити нові завдання й вимоги, уникнути "тупцювання на місці". На всіх етапах слід дотримуватися певних вихідних положень (принципів), які визначають основні вимоги до змісту, форм і мето­дів виховної роботи з цією категорією неповнолітніх і допомагають педагогам правильно спрямовувати свою діяльність, творчо підходити до організації виховного процесу та підвищувати його ефективність.

Специфічними принципами перевиховання є:

Поєднання переконання з примусом. Передбачає ви­користання методів виховного впливу на вихованця за­лежно від рівня розвитку його свідомості — що вищий рівень свідомості, то більша частка методів переконан­ня, і навпаки.

Гуманне ставлення до важковиховуваних учнів.Во­ни не зможуть пізнати моралі гуманізму, якщо не відчу­ють гуманного ставлення до себе дорослих і однолітків.

Об'єктивне ставлення до важковиховуваиого учня у процесі його перевиховання. Передбачає виявлення в такого учня не лише негативних, а й позитивних якос­тей, на які спираються у процесі перевиховання.

Ставлення до важковиховуваного учня як до всіх школярів. Йому не слід дорікати перед колективом, що віч не такий, як усі, гірший за інших, бо це озлоблює і викликає бажання стати ще гіршими, справдити "прогнози" вихователів.

Педагогічний вплив на важковиховуваного учня в неафектному стані. Виключає вплив на нього відразу після скоєння негідного вчинку, "по гарячих слідах", адже в такому стані ні педагог не може виявити об'єк­тивність, ні учень зрозуміти справедливість педагогіч­ного впливу. У таких випадках А.Макаренко пропону­вав "відстрочену бесіду", яка дає вихованцеві можли­вість "охолонути", обдумати свій вчинок, а педагогові — підготуватися до розмови.

Випереджувальне формування позитивних якостей, а не боротьба з недоліками. Полягає у не "вип'ячуван-ні" негативних рис особистості, зосередженні уваги на формуванні позитивних якостей.

Провідна роль наставника у перевихованні. Вплив на цю категорію неповнолітніх морально вихованих на­ставників, оскільки вони мали значний досвід спілку­вання з аморальними людьми.

Перевиховання педагогічно занедбаного учня здійс­нюють у загальному процесі навчально-виховної робо­ти школи із залученням до неї учнівського колективу, батьків, громадськості, з використанням усіх загально-педагогічних методів виховання, враховуючи при цьо­му специфічні особливості його особистості, ставлення до виховних впливів і до власного виправлення.

Здійснюючи виховний вплив на таких учнів, педагог повинен пам'ятати, що: а) переорієнтація поглядів і пе­реконань вихованця передусім залежить від рівня його розвитку; якщо він не може зрозуміти сутності суджень педагога, його важко переконувати; б) швидкість та ефек­тивність зміни помилкових поглядів та переконань зале­жить від їх стійкості, тому необхідно організувати жит­тя і діяльність вихованця в школі і вдома так, щоб по­милкова орієнтація не зміцнювалась, а зникала; в) знання педагогом помилкових поглядів виховання дає змогу добре аргументувати свої докази, переконувати учня та його од­нодумців; г) переконуючи вихованця, треба домагатися, щоб він не лише погодився з педагогом, а й прийняв і зро­зумів справедливість його аргументів; ґ) пропонуючи ви­хованцеві нову програму життя та діяльності, слід вка­зати йому шляхи її досягнення, викликати і зміцнюва­ти інтерес до неї; д) у процесі переконування важливо впливати не тільки на його розум, а й на емоційну сфе­ру, викликати переживання за своє становище, спонукати до роздумів над поведінкою; е) переконуючи вихованця, треба враховувати його настрій, настрій колективу, не про­пускати таких психологічних моментів, коли учень від­вертий, схильний сприймати настанови педагога; є) ус­піх переконування багато в чому залежить від упевненості самого педагога в можливості перевиховати учня, коли він вірить у корисність своєї праці, виявляє витримку, терплячість, такт, уміння слухати аргументи, аналізувати їх, знаходити правильні рішення.

Процеси виховання, самовиховання і перевихован­ня тісно пов'язані між собою і часто переплітаються.


Читайте також:

  1. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  2. Амортизаційні відрахування: суть, значення, види
  3. Антикорупційні принципи
  4. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  5. Б/. Принципи виборчого права.
  6. Базальні ядра, їх функції, симптоми ураження
  7. Базові принципи обліку виробничих витрат і калькулювання собівартості продукції
  8. Базові принципи психології спорту.
  9. Базові функції, логічні функції
  10. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  11. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  12. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.




Переглядів: 1479

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Самовиховання: суть, умови, етапи, прийоми | Результати процесу виховання. Шляхи підвищення ефективності процесу виховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.