Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Перевиховання: суть, функції, етапи, принципи

Перевиховання - виховний процес, спрямований на подолання негативних рис особистості, що сформувалися під впливом неспри­ятливих умов виховання.

Виправлення — складний психічний процес перебудови особисто­сті, що відбувається під впливом перевиховання і самостійної ро­боти особистості над усуненням відхилень у своїй свідомості та по­ведінці.

Ці процеси можуть збігатися або не збігатися в часі. Перевиховання учня починають з часу реалізації програми перевиховання. Водночас може початися і процес виправ­лення. Якщо ж вихованець протидіє процесу перевихо­вання, не піддається виховному, впливу, не змінюється на краще, то не відбувається і процес виправлення.

Деформування особистості складається з таких ета­пів: виникнення прогалин і спотворень у її морально-вольовій сфері, перетворення їх на відносно стійкі погляди та звички; формування мотивації поведінки; пра­вопорушення, систематичне правопорушення, злочин.

Процес перевиховання спрямований на подолання не­гативних рис особистості і на виправлення таких кате­горій неповнолітніх: важковиховуваних, педагогічно за­недбаних, неповнолітніх правопорушників і злочинців.

Важковиховувані діти байдуже ставляться до нав­чання, періодично порушують правила поведінки, дис­ципліну. Їм притаманні грубість, нечесність.Педагогіч­но занедбані підлітки негативно ставляться до навчан­ня й суспільне корисної діяльності. Вони систематично порушують дисципліну й норми моралі.Підлітки-пра­вопорушники перебувають на обліку в Службі у спра­вах неповнолітніх або направляються до спеціальних нав­чальних закладів для їх виправлення у спеціальних умо­вах.Неповнолітні злочинці — педагогічно занедбані під­літки та юнаки, які скоїли кримінальні злочини, пору­шили правові норми й за рішенням суду направлені до виховно-трудових колоній на виправлення.

Індивідуальні особливості важковиховуваного або пе­дагогічно занедбаного учня виявляються у специфіці спрямованості його потреб, інтересів, ідеалів, світогля­ду та інших якостей. Від того, наскільки точно виявле­но цю спрямованість, залежать зміст і методика вихов­ного впливу та наслідки перевиховання. Виправити лю­дину — означає сформувати в неї установку на виправ­лення і суспільне корисні мотиви поведінки, виробити життєву перспективу, розвинути позитивні інтереси, ви­ховати здорові потреби.

Причини появи таких категорій неповнолітніх пов'я­зані з недоліками та помилками сімейного, шкільного ви­ховання, аморальними явищами середовища, згубним впливом низькопробної кінопродукції, літератури, порно­графії тощо.

Перевиховання здійснюють поетапно.

На першому (підготовчому) етапі детально вивчають і аналізують позитивні й негативні якості педагогічно занедбаного учня, умови, що призвели до їх виникнен­ня, визначають шляхи нейтралізації негативних і поси­лення позитивних якостей особистості, конкретні зав­дання та зміст процесу перевиховання. На основі цих ві­домостей складають програму перевиховання. На цьо­му етапі учень переживає сам факт свого незвичного ста­новища в колективі. Ці переживання можуть посилю­ватися новими умовами життя, переведенням до іншо­го класу, розмовою з вихователем, що змушує його за­мислитися над своєю поведінкою, відчути провину.

У результаті самоаналізу і самооцінки поведінки в такого учня з'являється бажання змінитися на краще, але він ще чітко не уявляє собі шляхів виправлення. Мо­тиви такого бажання поки що примітивні — якнайшвид­ше змінити своє становище в колективі, але ще не ус­відомлюються недоліки і не відчувається потреба в са­мовихованні. Відбувається боротьба мотивів поведінки: щойно сформовані мотиви натрапляють на опір старої системи мотивації. Згодом позитивні мотиви змінюються і перемагають, проте так буває не завжди. Своєчасне за­охочення навіть незначної перемоги вихованця над со­бою допоможе йому подолати внутрішні конфлікти, зміц­нить позитивну мотивацію поведінки.

На другому (початковому) етапі перевиховання по­чинається реалізація наміченої програми роботи з учнем: підліток долає помилкові погляди і переконання, нега­тивні звички поведінки. В нього зміцнюються позитивні й формуються нові риси характеру. На цьому етапі учень не виявляє особливої активності, й процес перевиховання спочатку відбуваєтться повільно. Це пов'язано з тим, що учень насторожено і з недовірою ставиться до педагога та його виховних впливів. Нерідко такі учні не бачать у своїх діях нічого поганого і не вважають, що їх треба переглянути. Тому виховна робота насамперед має бу­ти спрямована на подолання психологічного бар'єру, пе­ребудову самосвідомості й самооцінки таких учнів, фор­мування у них готовності до виправлення.

Унаслідок виховного впливу учень починає усвідом­лювати потребу змінитися на краще. Звісно, дається взна­ки сформований динамічний стереотип попередньої по­ведінки, який конфліктує з вимогами шкільної поведінки і колективу. Під впливом порушників дисципліни у та­кого учня часом закрадаються сумніви в правильності об­раного шляху. Тому важливо розібратися в суперечливій поведінці учня, не карати його суворо, щоб не зірвати пер­ших спроб на шляху до виправлення.

На третьому (переломному) етапі триває реалізація про­грами роботи з підлітком, але вже в умовах, коли він прий­няв її, добровільно виконує свої обов'язки, виявляє самостійність і активність. На цьому етапі важливо не лише формувати правильні уявлення, поняття, погляди і пере­конання, а й нагромаджувати позитивний досвід поведінки учня, залучаючи його до виконання різних доручень, до участі в житті колективу, стосунки в якому базуються на взаємній вимогливості й допомозі. У цей період вихова­нець уже усвідомлює, що він на правильному шляху, і діє відповідно до нових переконань. Мотиви правильної по­ведінки набувають високого морального змісту. Учень от­римує моральне задоволення від перемоги над собою, у ньо­го з'являється впевненість у власних силах, бажання діяти так само й надалі.

На завершальному етапі створюють умови для залу­чення учня до активної участі в усіх видах системної ді­яльності, нагромаджується позитивний досвід поведінки, розширюється сфера самовиховання.

Зрозуміло, що час переходу до конкретного етапу пе­ревиховання для різних категорій вихованців неодна­ковий, залежить від рівня педагогічної занедбаності уч­ня, його ставлення до процесу перевиховання, ефектив­ності навчально-виховної роботи в школі та ін.

Особливої уваги потребує період, коли педагогові вда­лося зруйнувати систему помилкових поглядів і пере­конань такого учня, оскільки у його свідомості виникає "порожнеча", яку слід заповнити позитивними уявлен­нями та поняттями,

Етапи перевиховання органічно пов'язані між собою. Майстерність педагога полягає в тому, щоб своєчасно по­мітити зрушення в розвитку вихованця, скоригувати програму роботи з ним, намітити нові завдання й вимоги, уникнути "тупцювання на місці". На всіх етапах слід дотримуватися певних вихідних положень (принципів), які визначають основні вимоги до змісту, форм і мето­дів виховної роботи з цією категорією неповнолітніх і допомагають педагогам правильно спрямовувати свою діяльність, творчо підходити до організації виховного процесу та підвищувати його ефективність.

Специфічними принципами перевиховання є:

Поєднання переконання з примусом. Передбачає ви­користання методів виховного впливу на вихованця за­лежно від рівня розвитку його свідомості — що вищий рівень свідомості, то більша частка методів переконан­ня, і навпаки.

Гуманне ставлення до важковиховуваних учнів.Во­ни не зможуть пізнати моралі гуманізму, якщо не відчу­ють гуманного ставлення до себе дорослих і однолітків.

Об'єктивне ставлення до важковиховуваиого учня у процесі його перевиховання. Передбачає виявлення в такого учня не лише негативних, а й позитивних якос­тей, на які спираються у процесі перевиховання.

Ставлення до важковиховуваного учня як до всіх школярів. Йому не слід дорікати перед колективом, що віч не такий, як усі, гірший за інших, бо це озлоблює і викликає бажання стати ще гіршими, справдити "прогнози" вихователів.

Педагогічний вплив на важковиховуваного учня в неафектному стані. Виключає вплив на нього відразу після скоєння негідного вчинку, "по гарячих слідах", адже в такому стані ні педагог не може виявити об'єк­тивність, ні учень зрозуміти справедливість педагогіч­ного впливу. У таких випадках А.Макаренко пропону­вав "відстрочену бесіду", яка дає вихованцеві можли­вість "охолонути", обдумати свій вчинок, а педагогові — підготуватися до розмови.

Випереджувальне формування позитивних якостей, а не боротьба з недоліками. Полягає у не "вип'ячуван-ні" негативних рис особистості, зосередженні уваги на формуванні позитивних якостей.

Провідна роль наставника у перевихованні. Вплив на цю категорію неповнолітніх морально вихованих на­ставників, оскільки вони мали значний досвід спілку­вання з аморальними людьми.

Перевиховання педагогічно занедбаного учня здійс­нюють у загальному процесі навчально-виховної робо­ти школи із залученням до неї учнівського колективу, батьків, громадськості, з використанням усіх загально-педагогічних методів виховання, враховуючи при цьо­му специфічні особливості його особистості, ставлення до виховних впливів і до власного виправлення.

Здійснюючи виховний вплив на таких учнів, педагог повинен пам'ятати, що: а) переорієнтація поглядів і пе­реконань вихованця передусім залежить від рівня його розвитку; якщо він не може зрозуміти сутності суджень педагога, його важко переконувати; б) швидкість та ефек­тивність зміни помилкових поглядів та переконань зале­жить від їх стійкості, тому необхідно організувати жит­тя і діяльність вихованця в школі і вдома так, щоб по­милкова орієнтація не зміцнювалась, а зникала; в) знання педагогом помилкових поглядів виховання дає змогу добре аргументувати свої докази, переконувати учня та його од­нодумців; г) переконуючи вихованця, треба домагатися, щоб він не лише погодився з педагогом, а й прийняв і зро­зумів справедливість його аргументів; ґ) пропонуючи ви­хованцеві нову програму життя та діяльності, слід вка­зати йому шляхи її досягнення, викликати і зміцнюва­ти інтерес до неї; д) у процесі переконування важливо впливати не тільки на його розум, а й на емоційну сфе­ру, викликати переживання за своє становище, спонукати до роздумів над поведінкою; е) переконуючи вихованця, треба враховувати його настрій, настрій колективу, не про­пускати таких психологічних моментів, коли учень від­вертий, схильний сприймати настанови педагога; є) ус­піх переконування багато в чому залежить від упевненості самого педагога в можливості перевиховати учня, коли він вірить у корисність своєї праці, виявляє витримку, терплячість, такт, уміння слухати аргументи, аналізувати їх, знаходити правильні рішення.

Процеси виховання, самовиховання і перевихован­ня тісно пов'язані між собою і часто переплітаються.


Читайте також:

  1. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  2. Амортизаційні відрахування: суть, значення, види
  3. Антикорупційні принципи
  4. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  5. Б/. Принципи виборчого права.
  6. Базальні ядра, їх функції, симптоми ураження
  7. Базові принципи обліку виробничих витрат і калькулювання собівартості продукції
  8. Базові принципи психології спорту.
  9. Базові функції, логічні функції
  10. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  11. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  12. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.




Переглядів: 1553

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Самовиховання: суть, умови, етапи, прийоми | Результати процесу виховання. Шляхи підвищення ефективності процесу виховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.