Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Самовиховання: суть, умови, етапи, прийоми

Самовиховання — свідома діяльність людини, спрямована на ви­роблення у себе позитивних рис і подолання негативних.

Самовиховання успішно здійснюється за певних умов. Передусім воно потребує від людини знання самої себе, вміння оцінювати власні позитивні й негативні риси. Щоб збагатити учнів відповідними знаннями і вміннями, про­водять цикл бесід про психічну діяльність людини, сві­домість, волю, почуття, характер, мотиви поведінки, ін­тереси, здібності, потреби, темперамент, а також розкри­вають сутність самовиховання, методи і прийоми робо­ти над собою.

Важливий аспект самовиховання — логічне мислен­ня, вміння проаналізувати кожен свій вчинок, що спри­яє виробленню вимогливості до себе як постійної риси характеру, без якої неможливо досягти успіху в цій справі. Тому педагоги в індивідуальних бесідах і на зборах де­тально аналізують порушення правил поведінки, їх при­чини, привчають учнів до самоаналізу.

Самовиховання потребує тривалих вольових зусиль, уміння керувати собою, досягати поставленої мети, не занепадати духом від невдач. Тому слід залучати шко­лярів до видів діяльності, які передбачають зібраність, організованість, відповідальність. Долаючи труднощі, во­ни загартовують волю, доводять розпочату справу до кін­ця і таким чином переконуються, що навіть невеликі ус­піхи роблять їх сильнішими.

Підвищує ефективність процесу самовиховання ідеал, до якого прагне учень. Спостереження переконують, що до самовиховання байдужі переважно ті, хто не має жит­тєвої мети, ідеалу. Тому важливо знати ідеали учнів, до­помогти сформувати ідеали тим, хто їх не має.

Успішність процесу самовиховання значною мірою за­лежить від рівня розвитку колективу взагалі. У згурто­ваному колективі, де панує здорова громадська думка, ат­мосфера доброзичливості, розвинута взаємовимогливість, самовиховання відбувається, як правило, успішно.

Процес самовиховання тривалий і охоплює кілька етапів.

Перший етап. Педагоги передусім виявляють ставлення учнів до процесу самовиховання, проводячи анкетування за такими запитаннями: Чи займаєшся самовихованням? Що спонукає тебе працювати над собою? Яких головних цілей ти прагнеш досягти самовихованням? Які прийоми використовуєш у роботі над собою? У чому відчуваєш труд­нощі в цій роботі і як їх долаєш? Якої допомоги потребу­єш від дорослих у процесі самовиховання?

На цьому етапі в учнів формують спонукальні моти­ви, свідоме ставлення до самовиховання. Насамперед до­магаються, щоб вихованець усвідомив, що його доля за­лежить не лише від виховної роботи школи, а й від самостійної роботи над собою. Він також повинен збаг­нути, що самовиховання — і його особиста справа, і спра­ва суспільства.

Другий етап починається з появою в учня бажання самовдосконалення. Педагог на цьому етапі повинен до­помогти сформувати ідеал, до якого слід прагнути, ви­робити в учня стійке бажання наслідувати його. З'ясу­вавши відмінність між собою і своїм ідеалом, вихованець бачить, які риси він має виробити для його досягнення, яких недоліків слід позбутися. У процесі самовихован­ня учень порівнює себе з ідеалом. Оскільки він сам по­стійно змінюється на краще, ідеал також потребує вдо­сконалення, збагачення. Ідеал допомагає йому скласти програму самовиховання. На цьому етапі варто обгово­рити з учнями окремі фрагменти індивідуальних про­грам самоосвіти та самовиховання видатних осіб.

Третій етап. Учень починає систематично працюва­ти над собою, реалізовуючи програму самовиховання. Цей процес здійснюється в різноманітних видах діяль­ності: навчанні, праці, самообслуговуванні, виконанні громадських доручень, участі в роботі гуртків тощо. Пе­дагог допомагає учневі контролювати результати втіле­них рішень. Згодом зовнішній контроль педагога чи ко­лективу послаблюється, зростають самостійність та іні­ціатива самого вихованця.

Для здійснення виховної роботи відповідно до розг­лянутих етапів самовиховання класний керівник пови­нен чітко її планувати.

У процесі організації самовиховання учнів навчають спеціальним прийомам роботи над собою.

Прийом самопереконання Його суть полягає в то­му, що учневі пропонують у певній конкретній ситуації знайти аргументи і за їх допомогою переконати себе в тому, правильно чи неправильно він вчинив, або в кон­фліктній ситуації переключити думки на інші теми і справи, які б відвернули його від конфлікту, заспокоїли.

Прийом самонавіювання. Його пропонують викорис­товувати у випадках, коли необхідно подолати в собі страх перед труднощами, невпевненість у власних си­лах, нерішучість. Самонавіювання передбачає повторен­ня учнем подумки або вголос певних суджень. Наприк­лад, щоб подолати запальність, можна запропонувати та­ке судженням "Ненавиджу в собі запальність. Я повинен і можу її позбутися."

Прийом самопідбадьорювання. Він ефективний, ко­ли учень губиться в складних ситуаціях, зневірюеться у власних билах та можливостях

Прийом самозаохочення. Застосовують у випадках, коли учень, долаючи певні труднощі, виконав ск чадне завдання. До них вдаються, коли необхідно подолати негативні риси особистості

Прийом самопримусу. Допомагає у боротьбі з внут­рішньою неорганізованістю, небажанням вчитися чи пра­цювати, з лінощами

Прийом самоаналізу Йому належить вирішальна роль у самовихованні. Він передбачає уміння аналізуватисвоївчинки, давати їм певну оцінку,,

Практичні прийоми. До них, зокрема, належить прий­ом "крок уперед" — щоденне планування діяльності на наступний день. Доповнює його прийом "оцінювання про­житого дня" — аналіз учнем своїх дій, вчинків та недо­ліків.

Прийом "правила моєї поведінки" Полягає у дот­риманні складених для учня правил поведінки о Привчає до виконання своїх обов'язків.

Прийом самозобов'язання. Передбачає планування учнем роботи над собою на місяць, чверть, півріччя або рік, залежно від того, які риси особистості він прагне сформувати чи подолати і в який термін

Прийом "упізнай себе". Має характер гри учитель дає неповну характеристику учневі, не називаючи його прізвища, той впізнає себе. а товариші доповнюють цю характеристикуо

Прийоми "самохарактеристики" та "взаємохарактеристики". Полягають у тому, що підготовлені таким чи­ном характеристики обговорюються в колективі, це прив­чає учнів до самоаналізу і дає педагогові багатий мате­ріал для роботи з ними.

 


Читайте також:

  1. Амортизаційні відрахування: суть, значення, види
  2. Аналітичні показники динаміки та прийоми їх обчислення
  3. Безробіття: суть, причини, форми та соціально-економічні наслідки
  4. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування
  5. Бюджетні запити: їх суть, необхідність складання та аналіз
  6. Види та прийоми пам’яті. Розвиток професійної пам’яті
  7. Види фінансового контролю: класифікація, суть, загальна характеристика
  8. Види, форми, прийоми розумової діяльності
  9. Види, форми, прийоми розумової діяльності
  10. Вимоги до інтонаційного оформлення прочитуваного і декламованого. Прийоми його навчання
  11. Винагорода за працю. Заробітна плата: суть, форми і системи
  12. Виробничі відносини, їх суть, система і структура




Переглядів: 1832

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Етапи процесу виховання. Управління процесом виховання | Перевиховання: суть, функції, етапи, принципи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.