Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Самовиховання: суть, умови, етапи, прийоми

Самовиховання — свідома діяльність людини, спрямована на ви­роблення у себе позитивних рис і подолання негативних.

Самовиховання успішно здійснюється за певних умов. Передусім воно потребує від людини знання самої себе, вміння оцінювати власні позитивні й негативні риси. Щоб збагатити учнів відповідними знаннями і вміннями, про­водять цикл бесід про психічну діяльність людини, сві­домість, волю, почуття, характер, мотиви поведінки, ін­тереси, здібності, потреби, темперамент, а також розкри­вають сутність самовиховання, методи і прийоми робо­ти над собою.

Важливий аспект самовиховання — логічне мислен­ня, вміння проаналізувати кожен свій вчинок, що спри­яє виробленню вимогливості до себе як постійної риси характеру, без якої неможливо досягти успіху в цій справі. Тому педагоги в індивідуальних бесідах і на зборах де­тально аналізують порушення правил поведінки, їх при­чини, привчають учнів до самоаналізу.

Самовиховання потребує тривалих вольових зусиль, уміння керувати собою, досягати поставленої мети, не занепадати духом від невдач. Тому слід залучати шко­лярів до видів діяльності, які передбачають зібраність, організованість, відповідальність. Долаючи труднощі, во­ни загартовують волю, доводять розпочату справу до кін­ця і таким чином переконуються, що навіть невеликі ус­піхи роблять їх сильнішими.

Підвищує ефективність процесу самовиховання ідеал, до якого прагне учень. Спостереження переконують, що до самовиховання байдужі переважно ті, хто не має жит­тєвої мети, ідеалу. Тому важливо знати ідеали учнів, до­помогти сформувати ідеали тим, хто їх не має.

Успішність процесу самовиховання значною мірою за­лежить від рівня розвитку колективу взагалі. У згурто­ваному колективі, де панує здорова громадська думка, ат­мосфера доброзичливості, розвинута взаємовимогливість, самовиховання відбувається, як правило, успішно.

Процес самовиховання тривалий і охоплює кілька етапів.

Перший етап. Педагоги передусім виявляють ставлення учнів до процесу самовиховання, проводячи анкетування за такими запитаннями: Чи займаєшся самовихованням? Що спонукає тебе працювати над собою? Яких головних цілей ти прагнеш досягти самовихованням? Які прийоми використовуєш у роботі над собою? У чому відчуваєш труд­нощі в цій роботі і як їх долаєш? Якої допомоги потребу­єш від дорослих у процесі самовиховання?

На цьому етапі в учнів формують спонукальні моти­ви, свідоме ставлення до самовиховання. Насамперед до­магаються, щоб вихованець усвідомив, що його доля за­лежить не лише від виховної роботи школи, а й від самостійної роботи над собою. Він також повинен збаг­нути, що самовиховання — і його особиста справа, і спра­ва суспільства.

Другий етап починається з появою в учня бажання самовдосконалення. Педагог на цьому етапі повинен до­помогти сформувати ідеал, до якого слід прагнути, ви­робити в учня стійке бажання наслідувати його. З'ясу­вавши відмінність між собою і своїм ідеалом, вихованець бачить, які риси він має виробити для його досягнення, яких недоліків слід позбутися. У процесі самовихован­ня учень порівнює себе з ідеалом. Оскільки він сам по­стійно змінюється на краще, ідеал також потребує вдо­сконалення, збагачення. Ідеал допомагає йому скласти програму самовиховання. На цьому етапі варто обгово­рити з учнями окремі фрагменти індивідуальних про­грам самоосвіти та самовиховання видатних осіб.

Третій етап. Учень починає систематично працюва­ти над собою, реалізовуючи програму самовиховання. Цей процес здійснюється в різноманітних видах діяль­ності: навчанні, праці, самообслуговуванні, виконанні громадських доручень, участі в роботі гуртків тощо. Пе­дагог допомагає учневі контролювати результати втіле­них рішень. Згодом зовнішній контроль педагога чи ко­лективу послаблюється, зростають самостійність та іні­ціатива самого вихованця.

Для здійснення виховної роботи відповідно до розг­лянутих етапів самовиховання класний керівник пови­нен чітко її планувати.

У процесі організації самовиховання учнів навчають спеціальним прийомам роботи над собою.

Прийом самопереконання Його суть полягає в то­му, що учневі пропонують у певній конкретній ситуації знайти аргументи і за їх допомогою переконати себе в тому, правильно чи неправильно він вчинив, або в кон­фліктній ситуації переключити думки на інші теми і справи, які б відвернули його від конфлікту, заспокоїли.

Прийом самонавіювання. Його пропонують викорис­товувати у випадках, коли необхідно подолати в собі страх перед труднощами, невпевненість у власних си­лах, нерішучість. Самонавіювання передбачає повторен­ня учнем подумки або вголос певних суджень. Наприк­лад, щоб подолати запальність, можна запропонувати та­ке судженням "Ненавиджу в собі запальність. Я повинен і можу її позбутися."

Прийом самопідбадьорювання. Він ефективний, ко­ли учень губиться в складних ситуаціях, зневірюеться у власних билах та можливостях

Прийом самозаохочення. Застосовують у випадках, коли учень, долаючи певні труднощі, виконав ск чадне завдання. До них вдаються, коли необхідно подолати негативні риси особистості

Прийом самопримусу. Допомагає у боротьбі з внут­рішньою неорганізованістю, небажанням вчитися чи пра­цювати, з лінощами

Прийом самоаналізу Йому належить вирішальна роль у самовихованні. Він передбачає уміння аналізуватисвоївчинки, давати їм певну оцінку,,

Практичні прийоми. До них, зокрема, належить прий­ом "крок уперед" — щоденне планування діяльності на наступний день. Доповнює його прийом "оцінювання про­житого дня" — аналіз учнем своїх дій, вчинків та недо­ліків.

Прийом "правила моєї поведінки" Полягає у дот­риманні складених для учня правил поведінки о Привчає до виконання своїх обов'язків.

Прийом самозобов'язання. Передбачає планування учнем роботи над собою на місяць, чверть, півріччя або рік, залежно від того, які риси особистості він прагне сформувати чи подолати і в який термін

Прийом "упізнай себе". Має характер гри учитель дає неповну характеристику учневі, не називаючи його прізвища, той впізнає себе. а товариші доповнюють цю характеристикуо

Прийоми "самохарактеристики" та "взаємохарактеристики". Полягають у тому, що підготовлені таким чи­ном характеристики обговорюються в колективі, це прив­чає учнів до самоаналізу і дає педагогові багатий мате­ріал для роботи з ними.

 


Читайте також:

  1. Амортизаційні відрахування: суть, значення, види
  2. Аналітичні показники динаміки та прийоми їх обчислення
  3. Безробіття: суть, причини, форми та соціально-економічні наслідки
  4. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування
  5. Бюджетні запити: їх суть, необхідність складання та аналіз
  6. Види та прийоми пам’яті. Розвиток професійної пам’яті
  7. Види фінансового контролю: класифікація, суть, загальна характеристика
  8. Види, форми, прийоми розумової діяльності
  9. Види, форми, прийоми розумової діяльності
  10. Вимоги до інтонаційного оформлення прочитуваного і декламованого. Прийоми його навчання
  11. Винагорода за працю. Заробітна плата: суть, форми і системи
  12. Виробничі відносини, їх суть, система і структура




Переглядів: 1776

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Етапи процесу виховання. Управління процесом виховання | Перевиховання: суть, функції, етапи, принципи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.