Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування

 

 

Стан бюджету як фінансового плану держави може визначатися трьома показниками:
· рівновагою доходів і видатків бюджету; · бюджетним профіцитом – перевищенням доходів на видатками бюджету; · бюджетним дефіцитом – перевищенням видатків бюджету над його доходами.

 

 

 
 

 


Основні причини виникнення бюджетного дефіциту:
· зменшення приросту національного доходу внаслідок економічної кризи і спаду виробництва; · збільшення державних видатків на фінансування неекономічних сфер діяльності, особливо на державне управління й економічно необґрунтовані соціальні програми; · падіння доходів в умовах кризового стану економіки та зменшення надходжень до бюджету; · циклічні спади в економіці, особливо якщо вони глибокі й тривалі; · неефективний механізм оподаткування суб’єктів господарювання, коли завищений податковий тиск зумовлює поступове зниження ділової активності та тінізацію економіки; · не правильно визначені орієнтири та непослідовність фінансово-економічної політики; · слабкий фінансовий контроль із боку держави за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів; · збереження ситуації, за якої найприбутковішими є вкладення капіталу у сфери нематеріального виробництва (торговельно-посередницьку та фінансово-кредитну); · зростання внутрішнього й зовнішнього державного боргу; · у короткостроковій перспективі – зменшення податків з метою підвищення ділової активності та стимулювання економіки (без відповідного коригування бюджетних витрат).

 

Класифікація бюджетного дефіциту
За формою прояву:
Плановий дефіцит Запланований та закріплений у Законі про Державний бюджет та рішенні місцевого органу влади про місцевий бюджет на відповідний рік.
Фактичний дефіцит Реальне перевищення видатків над доходами бюджету, офіційно зафіксоване наприкінці бюджетного періоду.
Прихований дефіцит Занижена величина фактичного бюджетного дефіциту і державного боргу. Такий дефіцит може бути наслідком «жорсткого» курсу Уряду на щорічно збалансований бюджет. Прихований дефіцит є ознакою непродуманої фінансової політики держави. Крім того, такий дефіцит часто робиться цілеспрямовано і є результатом певних політичних ігор.
За причинами виникнення:
Свідомий дефіцит Виникає внаслідок фіскальної політики, яка передбачає цілеспрямовані зміни в розмірі державних видатків, податків і сальдо Державного бюджету.
Вимушений дефіцит Є наслідком скорочення обсягів ВВП і відповідно обмеженості фінансових ресурсів країни.  
Циклічний дефіцит Є результатом циклічного падіння виробництва (зменшення національного доходу й обсягів виробництва) внаслідок кон’юнктурних коливань.
Структурний дефіцит Виникає внаслідок активної дискреційної політики держави, що передбачає маніпулювання податками й державними видатками з метою зміни реального обсягу національного виробництва і занятості, контролю над інфляцією, прискоренням економічного зростання та запобігання спаду виробництва в країні.
За періодом існування:
Стійкий дефіцит Існує в довгостроковому періоді і породжується соціально-економічними факторами.  
Тимчасовий дефіцит Викликається касовими розривами у виконанні бюджету або непередбачуваними обставинами.
За напрямом дефіцитного фінансування:
Активний дефіцит Характеризується спрямуванням коштів на інвестування економіки, що сприяє зростанню ВВП.
Пасивний дефіцит Характеризується спрямуванням коштів на покриття поточних видатків – соціальних трансфертів, виплат заробітної плати в бюджетній сфері тощо.

 

 

Класифікація джерел фінансування дефіциту бюджету
За типом кредитора:
Внутрішні джерела Надходження від сектору державного управління, тобто обсяг запозичень за рахунок емісії державних цінних паперів, надходження від органів грошово-кредитного регулювання і банківських установ та ін.
Зовнішні джерела Позики, отримані від міжнародних організацій та іноземних комерційних банків, інші зовнішні джерела.
За способом залучення:
Емісійні джерела Пов’язані з додатковим залученням грошової маси для покриття державних видатків і супроводжується емісією грошей.
Неемісійні джерела Відображають взаємовідносини між державою як позичальником і юридичними та фізичними особами, урядами інших країн та міжнародними фінансовими організаціями як кредиторами.
За характером впливу на інфляційні процеси:
Інфляційні джерела Монетизація дефіциту бюджету, яка відбувається за надання урядові позик центральним банком, купівля центральним банком державних цінних паперів, а також завдяки додатковій емісії грошей.
Неінфляційні джерела Суттєво не впливають на інфляційні процеси і включають запозичення на внутрішніх і зовнішніх фінансових ринках, залишки бюджетних коштів, трансферти (у вигляді безоплатної і безповоротної фінансової допомоги), накопичення заборгованості (прострочення платежів за борги або куплені товари), підвищення податків тощо.
За рівнем управління:
Центральні джерела Емісійні та неемісійні джерела, які використовуються урядом для покриття дефіциту державного бюджету.
Місцеві джерела Неемісійні джерела, які використовуються органами місцевого самоврядування для фінансування дефіцитів місцевих бюджетів.
За типом боргового зобов’язання:
· Облігації внутрішньої та зовнішньої державної позики та інші державні цінні папери.
 
· Довго-, середньо- і короткострокові позики та кредити (як внутрішні, так і зовнішні).
 
· Зміна залишків готівкових коштів, депозитів і цінних паперів, які Уряд утримує з метою управління ліквідністю (у розрізі внутрішніх та зовнішніх джерел фінансування).
 
 
 
За інструментами:
· Довгострокові (більше одного року) боргові інструменти (облігації).
· Довгострокові позики (кредитні угоди строком понад один рік).
· Реалізація акцій, утримувачем яких є Уряд.
· Використання депозитів, грошових резервів, інших ліквідних активів, зменшення залишків готівки на бюджетних рахунках.
 
 
 
 

 


Читайте також:

  1. XVII ст.). Виникнення козацтва.
  2. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  3. Активний бюджетний дефіцитхарактеризу­ється спрямуванням коштів на інвестування еко­номіки, що сприяє зростанню ВВП.
  4. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  5. Альтернативні варіанти довгострокового фінансування діяльності підприємства
  6. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  7. Амортизаційні відрахування: суть, значення, види
  8. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  9. Аналіз співвідношення активів із джерелами їх фінансування
  10. Античний Рим: економічні причини розвитку і занепаду
  11. Антропогенне забруднення природного середовища. Джерела забруднень
  12. Антропологічні джерела




Переглядів: 2119

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сутність, призначення та функції державного бюджету | Бюджетний устрій та бюджетна система

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.