Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні форми й методи виховання. Самовиховання і перевиховання

В українській етнопедагогіці використовуються три форми організації дітей: індивідуальна, групова й фронтальна (масова). До Індивідуальних форм організації виховання відносимо догляд дорослих за дитиною, до групоних — виховання дітей у сім'ї, участь дітей і молоді в об'єднаннях ровесників, до фронталь­них участь молоді в праці, додержання народних традицій, свят і обрядів. Кожна з цих форм може по-різному виявлятися по кожному етапі життя людини.

З моменту народження і до двох років життя дітей називають, дволітками або "другою кашею" (другий рік кашу їсть). Така дитина потребує пильного індивідуального догляду. Вона постійно перебуває під опікою матері. Тут домінує індивідуальна форма виховного впливу на дитину.

Д іти з чотирьох років (як у селі, так і в місті) вже виявляють псиний потяг до громадського життя. Вони об'єднуються в групи І разом проводять дозвілля. Така групова форма організації ви-Нинішня стає дедалі активнішою. Приблизно з 7—8 років діти гуртуються, залежно від віку, в об'єднання ровесників, які мо­жуть існувати аж до періоду дозрівання, коли молодь вливається | організовану громаду з її традиційним національним вираженням в Україні у формі дитячих забав, вечірок, вечорниць, до­ми юк, громадських спортивно-культурних дитячих та молодіж­них організацій "Пласт", "Січ", "Сокіл".

Основним критерієм визначення рівня вихованості людини є її вчинки й поведінка ("Оцінюй людину за її вчинками", "На ва­рто дивись, як родить, а на людину — як робить"). Про того, хто говорить одне, а робить інше, в народі осудливо кажуть: "Говорить вздовж, а живе впоперек". Яскравим підтвердженням і пильності оцінювати вихованість людини насамперед за її по­ведінкою може бути, наприклад, українська народна казка "Сім дочок".

Було в матері сім дочок. Якось вона поїхала в гості до сина, а
Повернулася додому через тиждень. Коли ввійшла до хати, дочки
почали говорити, як вони скучили за нею .

 

— Я тужила за тобою, як маківка за сонячним променем, сказала перша дочка.

— Я чекала тебе, як суха земля чекає краплини води, —і промовила друга.

— Я плакала за тобою, як маленьке пташеня плаче за пташ­кою, — сказала третя.

— Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, — щебе­тала четверта.

— Ти снилася мені, як троянді сниться краплина роси, -промовила п'ята.

— Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловей­ка, — сказала шоста.

А сьома дочка промовчала. Вона зняла з ніг матері взуття і принесла їй води в ночвах — помити ноги.

Ось чому серед усіх виховних методів народна педагогіка на перше місце поставила ті, які формують суспільну поведінку ди­тини, тобто все те, що сприяє нагромадженню її практичного до­свіду.

Що ж належить до цієї групи методів? Це передовсім самі уклад життя та діяльності дітей, вправляння і привчання, не­ухильне додержання правильного режиму праці та відпочинку, виконання різних доручень і обов'язків, дитячі ігри та забави.

Запитайте будь-яку людину про головну суть виховання, і вона здебільшого скаже, що виховання відбувається через життя дітей, через нагромадження ними практичного досвіду і форму­вання звичок.

Така загальновизнана думка постала з масової виховної практики, яка насамперед спрямовується на організацію життя, розумної, цілеспрямованої і різнобічної діяльності дітей відповід­но до прийнятих суспільних норм і правил, на привчання до ро­зумних дій, вправляння як послідовне повторення позитивних учинків на основі усвідомлення їх значення. Згадаймо мудрі на­родні вислови: "Посієш учинок — виросте звичка", "Звичка — друга натура".

Вправляння і привчанні займають у народному вихованні одне з чільних місць. Вони є своєрідною "гімнастикою поведінки" дітей і реалізуються через застосування комплексу різноманітних прийомів: вимоги, показу, тренування, нагадування, контролю і самоконтролю. Вимога допомагає вихованцеві збагнути суть І насущність потреби в звичаях і манерах поведінки. У народній педагогіці вони виражаються по-різному: у цікавій розповіді про мінімальний факт з життя людей, у мудрій пораді старших, в афоризмові ("Не будь у людях примітний, а будь вдома привітний", "У гостині останній починай їсти, а перший переставай"), заповіді ("Не кради", "Поважай старших", "Шануй батька і матір"). Вимоги у формі наказу чи погроз у практиці народного виховання трапляються дуже рідко. До них вдаються лише в и і ні і ньому разі, найчастіше тоді, коли вихованец ь виявляє зухвалу впертість і непослух, та й то після випробування усіх інших можливих методів і прийомів, зокрема показу позитивного прикаду.

Прийом показу відзначається високою дійовістю, тому що виражається у демонструванні живого, наочного взірця й пробуджує емоційні переживання ("Якщо він може, то чому я не можу7")- Саме на це розраховують вихователі, коли кажуть підліткові: "Подивись, як гарно бавить свого молодшого братика ця дівчинка". Або: "Я тобі зараз покажу, як треба ввічливо запрошунати дівчину до танцю". Щоб та чи інша дія, наприклад, манера вітатися, закріпилась і стала звичкою, не обійтися без нагадування, яке допомагає долати забудькуватість. Щоправда, постійні нагадування, та ще в категорічній формі, можуть набриднути й не дати бажаного результату. А тому їх роблять делікатно й часто-густо в жартівливій формі.

Народна педагогіка обстоює довірливе ставлення до людини, що не виключає контролю дорослих за поведінкою дитини ("Довіряй, але перевіряй!"). Контроль може бути різний: педантично- в'їдливий користі не дає; доброзичливий і мудрий сприй­мається з вдячністю, бо допомагає виявляти і долати труднощі, спонукає до самовдосконалення і самоконтролю ("Найкращий контроль — власна совість").

Вік людини порівняно недовгий ("Вік наш — як година"), швидко минає ("Збіжить вік — як одна година", "Літа упливають, як вода", "Вік пройшов, як батогом ляснув"). Тож і прожити його змістовно, гідно. У зв'язку з цим у народній педагогіці вєлика увага приділяється чинникові часу в житті лю дині. Про раціональне використання часу на основі дотриманню тих чи інших режимних моментів ідеться в багатьох прислів'ях і приказках, наприклад: "Хто рано встає, тому Бог дає", "Зі сном, як з волом, борися, а рано вставати не лінися", "Сьогоднішньої роботи на завтра не відкладай", "Зробив діло — гуляй сміло". Глибоко замислитися над невпинним плином часу спонукають також народні загадки. І це не випадково: режим, тобто розум­ний і чіткий розпорядок життя і діяльності дитини, народна пе­дагогіка розглядає як один з дійових методів виховання, важли­вий чинник формування звичок.

У практиці народного виховання режим формується на основі укладу життя трудової родини в селі чи в місті, з ураху­ванням віку й статі дитини, пори року й навіть дня — будень* неділя чи свято. Широко застосовуються у народі такі дійові ме­тоди виховання, як виконання різних доручень і обов'язків, ди­тячі ігри та забави.

До виконання різних доручень дітьми практика народного виховання вдається досить часто. Обов'язки дітей випливають із потреб трудової сім'ї. І доручення вдома вони одержують най­частіше від батьків. Щоденне їх виконання змалку дисциплінує дитину, формує почуття відповідальності, вчить раціональному використанню часу, будить ініціативу, гартує характер і вироб­ляє вольові якості, привчає долати труднощі й закінчувати розпочату справу ("Кінець діло хвалить"). Успішне виконання доручення дарує дитині радість успіху, особливо, коли це оцінив хтось з авторитетних людей — батько чи маги, дідусь чи бабуся. Доручення визначають відповідно до віку і статі дитини з посту­повим їх ускладненням, коло їх досить широке. Наприклад, сільські і міські діти виконують різну хатню роботу, бавлять не­мовлят, допомагають батькам у праці. Чим старшими стають діти, тим складнішають доручення. Інколи доручення чи обов'яз­ки не до вподоби дитині (вони й не можуть бути завжди тільки приємними). Тому треба привчити дітей виконувати і те, що не­приємне, важке, але необхідне.

Серед методів формування суспільної поведінки дітей особ­лива роль належить дитячій грі.

Дитяча гра —- один з основних видів діяльності дітей, спрямований на практичне пізнання навколишніх предметів і явищ через відтворення дій та взаємин дорослих.

Гра, забава, а тим більше іграшка належать до головних ат­рибутів дитинства. Діти граються скрізь, де тільки трапляється нагода: у хаті, на вулиці, у полі, лісі, на річці, спортивному май­данчику тощо.

Гра — явище соціальне, породжене трудовою діяльністю людини. Вона виникла у відповідь на потреби суспільства, в яко­му живуть діти.

Народна педагогіка виділяє дві основні групи ігор. Ігри пер­шої групи виникають самі собою. В них діти наслідують функції дорослих, те, що колись стане для них трудовим, сімейним, громадським обов'язком. Друга група — це ігри, спеціально вигадані для розваги.

У масовій практиці народного виховання дитина залучається до гри дуже рано. Первинні форми гри з'являються вже на еьомому-восьмому місяці життя дитини і пов'язані з розвитком орієнтаційного режиму. Це різні маніпуляційні ігри з багатьма предметами. У ранньому дитинстві (1—3 роки) ігри прибирають предметної форми.

Під кінець раннього дитинства (з розвитком самостійності), основним типом ігрової діяльності дітей стає рольова або творча гра. Рольовою вона називається тому, що діти намагаються вико­нувати роль дорослої людини, наслідувати ті чи інші заняття до-' рослих.

Діти дуже спостережливі, уважні й вразливі,схильні до на­слідування. Усе, що вони чують і бачать у праці, родинному й суспільному житті, виявляється в іграх. Сюжети ігор досить різ­номанітні й залежать від конкретних умов, у яких живуть діти, а також від суспільних і політичних подій, що в них беруть участь дорослі. Наслідуючи дорослих, діти граються у весілля, няньчать немовлят, "будують" хати, мости і дороги, "готують" різні страви. Сільські діти, як правило, наслідують хліборобську працю — "орють", "розпушують ріллю", "саджають дерева", "жнуть", "молотять". В усіх цих іграх дівчатка виконують роль дорослих жінок, а хлопчики — чоловіків. Реакція на побачене буває дуже оперативною. Так, досить дитині раз побувати в крамниці, як вона відразу починає гратися у продавця і покупця; після відвідування лікарні —- у лікаря і хворого тощо.

Діти люблять виконувати ролі тварин — кішки, собаки, зо зулі, курочки, півня та багатьох інших.

У народі кажуть: "Де гра, там і радість!". Те, що в звичайній неігровій ситуації для дитини нудне, неприємне і втомлююче, у грі завдяки її емоційній привабливості, долається успішно й легко. Розумно організована гра є дійовим методом формування важливих рис особистості: дисциплінованості, кмітливості, сміливості, витривалості, винахідливості, спритності, рішучості, наполегливості, організованості, стриманості. Гра вчить зосереджував ти зусилля, керувати собою, бути точним, додержувати правил поведінки, діяти з урахуванням вимог колективу. Ігри, що відображають працю дорослих, сприяють трудовому вихованню дітей.

Переоцінити значення гри в житті дитини важко, уявити дитинство без гри неможливо. Крім рольових ігор, у дитячому середовищі побутують вироблені народною педагогікою ігри з гото­вими правилами — рухливі, розумові або дидактичні, які сприя­ють фізичному й розумовому розвиткові дітей, підвищенню емо­ційного тонусу.

Постійним супутником дитячої гри є іграшка — умовне відо­браження реальних предметів, річ, призначена для гри і забави. Іграшка є відтворенням у тій чи іншій спрощеній, узагальненій, пристосованій до особливостей дітей певного віку формі пред­метів з життя і діяльності людей.

Кустарна українська народна іграшка завжди виготовлялась у дусі давньоруських народних мистецьких і педагогічних тра­дицій і не була позбавлена національного забарвлення1.

На Україні найпопулярнішими були іграшки, які відтворю­вали предмети хатнього вжитку, знаряддя сільськогосподарської праці, транспортні засоби, свійських тварин, а також ляльки2.

Політ творчої фантазії дітей справді великий. У руках дити­ни кожна річ, звичайні палички, черепок, тріска, камінь чи шишка можуть стати іграшкою. Хлопчик, наприклад, може "осідлати" палицю і "скакати" наче на справжньому коні; листок, що впав з дерева плаває по воді, у дитячій уяві перетворюється на корабель. Таких символічних іграшок дитина знаходить навколо себе безліч. Хлопчики, як правило, дуже люблять майструвати, наслідуючи своїх батьків, прагнучи самостійно виготовляти спочатку іграшкові, а згодом, хоч і дитячі, але вже знаряддя праці Вони залюбки роблять возики, водяні млини, човни, дзиги .

Діти охоче роблять іграшки з глини, воску, гарбузів, маку, трави, качанів капусти. Так, пізно восени, коли дорослі шаткують капусту, діти виготовляють з качанів різні діжечки та кадібці, чашечки, миски, горщики. З глини та воску ліплять посуд, фігурки людей і тварин.

Наймилішою іграшкою для дівчат є, звичайно, лялька, яку здебільшого робить з клаптиків тканини, полотна, повісма, клоччя чи довгої трави хтось із старших — сестра, мати чи тітка. По­годиться діти з лялькою як і живою істотою: розмовляють, одягають її, годують, кладуть спати, колишуть, шиють одяг, оздоблюють різними прикрасами — квітами, кольоровими стріч­ками, вишитими узорами, наслідуючи місцеві традиції. Як правило, кожна лялька когось уособлює — матір, тітку, дядину, бабусю, маленьку дитину. Відтак дівчатка умовно залучаються до різних господарських і побутових справ: няньчать дітей, приби­рають у кімнаті, готують їжу, печуть хліб, перуть, годують худо-Су, жнуть та ін., тобто готуються до майбутніх обов'язків дружи­ни, матері й господині дому.

Народна гра й іграшка — невід'ємні компоненти не тільки педагогічної, а й загальної культури народу.

У народній педагогіці не раз наголошується на виховній силі слова ("Вола в'яжуть мотузком, а людину словами", "Як слово не поможе, то й кий не дошкулить"). У формуванні суспільної свідомості провідну роль відіграють такі методи, як розповідь, бесіда, роз'яснення, інформування, порада, дискусія. Усі вони здавна широко побутують у практиці народного виховання.

Виховна сила народної педагогіки полягає ще й у тому, що вона спонукує до правильної дії, спрямовує на додержання норм поведінки. Народна педагогіка виробила розгалужену систему різноманітних стимулюючих методів: вимога, суспільна думка, орієнтація на очікувану радість, змагання, напучення, заборона, застереження, навіювання, заохочення, покарання.

Вихователь має бути людиною вимогливою. Ігнорування ви­могливості у вихованні призводить до сумних наслідків ("Хто дітям потаче, той сам плаче"). Під вимогою у народі прийнято ро­зуміти побажання або прохання, висловлене так, що не припус­кає заперечення. Це здебільшого стосується загальноприйнятих норм і правил поведінки.

Велика виховна сила громадської думки, її ніхто не може зігнорувати ("На чужий роток не накинеш платок", "Крий, ховай погане, а воно ж таки гляне", "Раз на віку спіткнешся, та й то люди бачать"). Громадського осуду боїться навіть той, хто вже нічого не боїться ("Хоч ганьба очі не виїсть, але не дає між люди показатися", "Стид, хоч і не дим, а очі виїсть").

Кожна дитина не тільки прагне наслідувати дорослих, а й мріє якнайшвидше вирости. Цей природний потяг до очікуваних приємних змін народна педагогіка вміє використовувати. Орієн­тування на майбутню перспективу ("будеш слухняним, поїдеш зі мною до міста", . "як одужаєш, зможеш у річці купатися", "підростеш — підеш до школи") не тільки викликає настрій радісного очікування, а й вселяє відчуття життєвого оптимізму, мобілізує усі сили на досягнення певної мети, здійснення добрих учинків.

Головний обов'язок народних вихователів — мудро застерег­ти людину від необачного кроку. Всі знають, що краще запобігти лихові, ніж виправляти його наслідки. Цьому завданню підпо­рядковані такі методи виховання, як напучення, застереження і заборона. Напучувати в народному розумінні означає давати по­ради, настанови, навчати чого-небудь, формувати позитивні на­вички. Застерегти — це заздалегідь попередити когось про щось небезпечне, небажане, оберігати від кого-небудь або чого-небудь, запобігати чомусь поганому. Суть заборони полягає у наказі не робити чогось.

Серед методів стимулювання позитивної поведінки неабиякою популярністю користується навіювання, основне призначення якого збуджувати певний настрій, психологічний стан, прищеплювати певні почуття. Цей метод у народній педагогіці виражений досить своєрідно й оригінально, позначений рисами народної кмітливості й винахідливості, елементами казковості, вигадки, які дуже полюбляють діти. Та й за змістом народні навіювання дуже різноманітні: "Не їж зелених слив, бо в череві жаби виростуть", "Не плюй на вогонь, бо обличчя струпом вкриється", не руйнуй пташиних, гнізд, бо осліпнеш" тощо. У народі подібних навіювань надзвичайно багато. Наведемо приклад народних ініціювань, спрямованих на виховання культури поведінки за столом: "Не сідай за вугол стола, бо не одружишся", "Коли їси, то не співай, бо матимеш дурного чоловіка (дурну жінку)", "Не Об'їдайся медом, бо пупцем потече", "Не їж у шапці, бо твоя жінка матиме дурного чоловіка", "Коли сидиш, то не дриґай ногами, бо чорта колишеш", "Не облизуй макогін, бо швидко полисієш", "Не сьорбай і не клацай ложкою по зубах, бо будеш мати заїди", "Не об'їдайся сиру, бо скоро буде твоя голова сива", "їж окрайці хліба, будугь тебе хлопці (дівчата) любити".

Народна педагогіка передбачає застосування заохочень і покарань у вихованні. Під заохоченням вона розуміє спонукання певними засобами до дії. Найпоширенішими видами заохочень є схвалення вчинку, подяка, нагорода, ласкавий погляд, усмішка. .Заохочення дітей старшими, авторитетними людьми має велике значення. Воно закріплює позитивні навички й стимулює до кращої поведінки, вселяє здоровий життєвий оптимізм, зміцнює віру у власні сили й можливості, породжує бадьорість, новий приплив енергії, гарний настрій і готовність до праці, загострює почуття відповідальності й власної гідності, сприяє створенню добрих взаємин між вихователями і вихованцями. Заохочення може стосуватися різних сфер людської діяльності. Найбільш цінним у ньому є моральна дія. А тому народні вихователі став­ляться до нагород стримано, не допускають, щоб у дітей створи­лася звичка очікувати нагороди за будь-що. Ця ідея, зокрема, пронизує українську народну казку: "Дідова дочка й бабина доч­ка".

Увага дітей у практиці народного виховання зосереджується на вмінні цінувати насамперед факт подяки, а не вагомість наго­роди, хоч останнє, звичайно, не ігнорується. Найчастіше це го­стинці, поїздка до міста чи навпаки — до села, залучення до певних дій разом з дорослими (нічне випасання коней з вечірнім багаттям і дозволом поїздити верхи, рибальство, збирання грибів, участь у святі чи видовищі). Слід підкреслити, що заохочення дітей є природним результатом їхніх позитивних вчинків.

Не обходиться народна педагогіка і без покарань. З погляду педагогічного, це метод негативної оцінки вчинків або дій вихо­ванця з метою їх викорінення. Основне призначення покарання полягає в тому, щоб породити у винуватця неприємні пережи­вання, гіркоту вини й сорому за поганий учинок, бажання більше його ніколи не повторювати. Найчастіше застосовуються такі ви­ди покарань, як зауваження, репліка, осуд. Зауваження — це коротко висловлене судження, міркування з приводу чого-небудь, Осуд — виявлення негативного, несхвального ставлення до чо­гось. Осудливі зауваження, як правило, супроводжуються роз­криттям негативних наслідків поганого вчинку.

З покаранням тісно пов'язаний метод природних наслідків, які логічно випливають з учинків дитини (насмітив — прибери, образив — попроси пробачення, кинув підніми тощо). Покарання може виражатися й у формі докору, а також в тимчасовому обмеженні окремих прав дитини -— позбавлення права на розвагу чи улюблене заняття, наказ стати в куток, усунення від якоїсь важливої для сім'ї діяльності.

Усі види покарання пройняті духом гуманності. Народна пе­дагогіка не визнає покарань, які принижують людську гідність, шкодять здоров'ю дитини. Основне призначення покарання вона вбачає у тому, щоб застерегти вихованців, зорієнтувати їх на правильний учинок. Застосовувати покарання слід помірковано, у розумних межах. Карати має право лише людина мудра й авто­ритетна ("Краще догана розумного, ніж похвала дурного"). Не можна карати за самою тільки підозрою чи в пориві різкого збудження й гніву ("Злість — погана порадниця", "Перед тим, як карати, полічити до ста"). Справлене покарання завжди має бути справедливим, тільки тоді вихованець сприймає його як заслужене. Покарання пробуджує активні роздуми й глибокі пережи­вання з приводу допущеної помилки. Воно має випливати не з примхи, а з доброзичливого бажання виправити хибну поведінку. Не можна карати працею, образою, лайкою. У мудрого виховате­лі! покарання ніколи не придушує особистості, а є своєрідною формою поваги до неї. Особливо яскраво це виявляється тоді, ко­ли вихованець відчуває, знає, вірить і розуміє, що його карають не з помсти, а для того, щоб привчити не піддаватися легким принадам, щоб формувати людину, гідну поваги, сильну духом і характєром, вольову й відповідальну, надійну й стійку.

Народна педагогіка розглядає заохочення і покарання як дуже делікатні виховні методи, які не треба часто застосовувати. Міра заохочення чи покарання має точно відповідати вчинкові дитини. Заохочувати слід з дотриманням високої вимогливості, а карати — з виявленням поваги до особистості. Захвалювання шкідливе ("Перехвалене — як пересолене"). Невмілі й часті по­карання й дорікання калічать душу дитини ("Як будеш часто на­зивати людину свинею, то вона й захрюкає").

До найвищої міри покарання у практиці народного вихован­ня належить прокляття як винятковий метод впливу на осо­бистість. Це різке засудження кого-небудь, що часто свідчить про безповоротний розрив із ним і супроводжуються зловісним побажанням, пророцтвом. Прокляття у народній педагогіці є виявленням різкого осуду особливо злісного й непростимого вчинку, великого обурення чиєюсь украй негідною поведінкою.

У практиці домашнього виховання мають поширення і деякі непедагогічні методи впливу, зокрема такі, як фізичні покарання й залякування дітей. Та й в українському фольклорі можемо простежити непослідовне, суперечливе ставлення до фізичних покарань. З одного боку, фізичні покарання схвалюються ("Хто годує, той і б'є", "Б'ють — не на лихо вчать", "Ганьбою не візь­меш, так силою діймеш", "Кого люблю, того б'ю", "Каже дитина, що бита, та не каже, за що", "Бити тебе треба, та нікому"), шкід­ливість їх пом'якшується ("Материні побої не болять", "Отець по-батьківськи поб'є, по-батьківськи й помилує", "Рідна мати високо замахує, а помалу б'є", "Махання за биття не вважається"), а з іншого — розглядаються як марні й недоцільні ("Не вчи дитину

штурханцями, а хорошими слівцями", "Добре дитя боїться кия, а ледаче не боїться й кия", "Добрі діти доброго слова послухають, а лихі й дрючка не бояться"). На жаль, окремі малосвідомі бать­ки ще й нині вдаються до цього методу, не вникаючи у його шкідливу суть, вважаючи його невинним, або йдуть бездумно за принципом: "Мене били, як виховували, то й я б'ю". Те саме' і щодо залякування дітей. Яких тільки залякувань на дитячу голівку не придумало хатнє виховання! Малих дітей лякали ци­ганами, розбійниками, бурлаками, старцями, відьмами, домови­ками тощо.

Проте, незважаючи на цю непослідовність, у народі сформу­вався загалом правильний погляд на фізичні покарання і заляку­вання як методи шкідливі й непедагогічні ("Учи дітей не страш­кою, а ласкою", "Хто б'є дитину, той не виховає добру людину", "Жорстокість породжує тупість і дурість"). Сучасним батькам зовсім не личить удаватися до засобів фізичного впливу на дітей або залякування їх. "Ремінь не тільки принижує гідність дити­ни, — писав В. Сухомлинський, — але й розбещує її душу, про­буджуючи в ній найтемніші, найпідліші риси, боягузство, люди­ноненависництво і лицемірство"1.

До того ж покарання ремінцем нищить добрі взаємини між дорослими і дітьми. "Руйнуючи духовний зв'язок дорослих і дітей, ремінь явно прирікає на невдачу всі виховні зусилля і батьків, і вчителів" — наголошував В. Сухомлинський2.

Справжній успіх у вихованні приходить тоді, коли воно спи­рається на самовиховання, зливається з ним. Народні педагоги вважають, що все, чого людина досягає у житті, значною мірою приходить завдяки самовихованню. Емпіричним шляхом, на основі багатьох спостережень, вони дійшли цілком об'єктивного висновку, що рівень виховання значно знижується, якщо той, кого виховують, не бачить і не хоче розуміти своїх недоліків, не Прагне їх позбутися, тобто уникає самовиховання.

У народній педагогіці самовиховання сприймається як систе­матична діяльність особистості, спрямована на вироблення чи вдосконалення моральних, трудових, фізичних, естетичних якостей, звичок поведінки відповідно до певних соціально зумовлених ідеалів народу. Самовиховання у практиці родинного виховання посідає: одне з чільних місць і залежить від сімейного мікроклімату, змісту життя дитини, її інтересів і стосунків.

До самовиховання дитину залучають змалку, дбаючи про формування потреби в ньому через розвиток самосвідомості, гартування волі, прищеплення позитивних ідеалів, прагнення до са­мотійності, соціально цінних видів діяльності, ініціативності, ви­пинання громадських обов'язків. Форми самовдосконалення узгоджуються з віковим та індивідуальним розвитком особистості. Вони різноманітні й виражаються загалом' у вигляді пристосування, наслідування, орієнтації на дорослих, ровесників, стар­иш х товаришів, друзів, народних героїв.

Малята люблять, коли з ними хтось інтенсивно спілкується. У їхній уяві все навколишнє також прагне до живого спілкуван­ня. Цей природний потяг дітей народна педагогіка мудро вико­ристовує як стимулюючий засіб для самовиховання на основі казок, байок, колискових пісень, У казці всі говорять: люди, твари­ни, дерева, квіти, речі, сонце, хмари. Казки насичені різними незвичайними персонажами, між якими і точиться тривала й безкомпромісна боротьба в ім'я утвердження добра. Увійшовши в чи рівний світ казки, дитина неодмінно стає на захист людяності й благородства. Нестримна дитяча уява й фантазія безперервно взаємодіє з такими позитивними казковими образами, як Івасик-Телесик, Котигорошко, Кирило. Кожум'яка, що вступили в двобій п лютими зміями і знищили їх, Ілля Муромець, що захистив рід­ну землю від численних ворогів та переміг Солов'я-розбійника. Дитина захоплюється борцями за щастя трудящих — Довбушем і Кармалюком (казки. "Довбуш карає пана", "Як Кармалюк пана сповідав", "Кармалюк і багач"). Та хіба перелічити численні колізії та стимулюючі впливи на самовиховання, на які так бага­та усна народна творчість! Стає зрозумілим і очевидним, що каз­ка належить до тих засобів, які чи не найкраще настроюють ди­тину на хвилю самовиховання і водночас роблять її ще піддат­ливішою до виховного впливу. Виховання, у свою чергу, стиму­лює самовиховання.

Народна педагогіка відводить самовихованню велику роль уже в ранньому віці. Коли в дитини формується відповідний рівень свідомості й самосвідомості, то виникає здатність до само­аналізу, спостереження і самооцінки, уміння розібратися у вчин­ках інших людей, а отже, проаналізувати власну поведінку та усвідомити, що потрібно підпорядковувати особисті якості і влас­ну поведінку вимогам народної моралі.

З моменту народження людина стає соціальною істотою. Формування її характеру, поведінки, визначається усією сукуп­ністю соціальних чинників: взаєминами між батьками, членами сім'ї, родичами та іншими людьми, їх прикладом, поглядами, пе­реконаннями, жиггєвим досвідом. З часом дитина краще розуміє суть народних афоризмів — прислів'їв, приказок, заповітів у яких, по суті, викладена програма самовиховання у дусі збере­ження й примноження національних і загальнолюдських духов­них цінностей.

Уже в підлітковому віці дитина здатна сприймати такі фор­ми і методи самовиховання як самокритика, самопереконання, самонавіювання, самозобов'язання, емоційно уявне перенесення у становище іншої людини. Дитина любить похвалу. Підліткові теж не байдуже, що про нього говорять батьки, сусіди, товариші, вчителі. Цю схильність дитини народна педагогіка використовує як прекрасний стимул для самовиховання особистості. У масовій виховній практиці поширеною є оцінка вчинків дитини кожним дорослим. Де дорослі, там переважно й діти. То чому б не поціка­витися не тільки своєю, а й чужою дитиною? Це чудове кредо народної педагогіки заслуговує на всіляку підтримку. Вимоги громадськості, бажання заслужити позитивну оцінку своїх вчин­ків, прагнення піднести свій авторитет серед товаришів, утвер­дити себе в колективі висуваються народною педагогікою на перший план як стимулюючі мотиви самовиховання. Народна пе­дагогіка вдається і до таких регулюючих засобів самовиховання, як вплив через присоромлений, особливо тоді, коли треба поклас­ти край поганим учинкам або націлити підлітка на викорінення особливо негативних рис характеру— лінощів, байдужості, нео­хайності, неслухняності, впертості, брехливості, слабодухості.

Серед стимулів самовиховання назвемо спілкування зі стар­шими людьми, порухи власної совісті дитини, вірність слову, почуття чесності, людської гідності. Спілкуючись з батьками, діти засвоюють важливі моральні вимоги народної педагогіки: пова­жити старших і бути чуйним у ставленні до них, виконувати во­їни старших, зважати на їхні бажання і поради, не робити того, що старші осуджують.

Одне з чільних місць в організації самовиховання народна педагогіка відводить народним святам, обрядам, символам як засобам вираження настрою, переконань, світогляду індивіда. Вони не тільки символічно відображають і поглиблюють почуття лю­дини, а й значною мірою облагороджують її. Значення народних свят і обрядів полягає в тому, що вони дають змогу виявити свої почуття і думки, пробуджують емоційні відчуття і переживання, стимулюють оптимістичний настрій. Кожний народний обряд або свято як чинники самовиховання мають масовий характер.

Винятково благородну місію щодо організації самовиховання несе народна символіка. У народній педагогіці символіка супро­водить усі періоди розвитку людини. Той чи інший народний символ переважно означає щось добре, світле, оптимістичне, відображаючи основні віхи життя людини, Коло народної сим­воліки надзвичайно широке: розмальоване яйце (писанка) — символ весняного пробудження природи і родючості; рожева троянда — символ бажаного знайомства, червона — символ ко­хання, жовта — розлуки, біла — смутку і страждання; коса — символ дівочої краси і честі; птахи— символ сім'ї як осередку домашнього затишку й дітонародження; каблучка — символ дружби і довіри. Чимало символів пов'язано з весіллям: рушник, на який стають молоді, — символ єдиного життєвого шляху по­дружжя, його спільної долі; вінок на голові молодої —: символ радості, молодості, дівоцтва; мирта символізує сімейний мир і злагоду, квіти є символом "плодів" подружнього життя — дітей; обсипання молодих зерном, цукерками та горіхами символізує достаток і щасливе подружнє життя, коровай — символ праці і достатку.

Звичайно, що в магічну силу слова, обрядового дійства, у чарівний вплив речей, тварин чи рослин нині вірять не всі. Коли ж молодий господар, освічений і начитаний, дотримуючись давньої народної традиції, садить біля новозбудованої оселі явір калину або на дереві, стовпі чи даху клуні кладе колесо від воза, щоб гніздились лелеки, то цим він символічно перед людьми й самим собою заявляє, що все робитиме для того, аби мати міцну згуртовану сім'ю. Адже явір, калина й лелеки в гнізді білялюдської оселі у народі символізують сімейну злагоду і радість дітонародження.

Якщо у вихованні є недоліки, їх треба виправляти. Невиховану дитину треба перевиховувати. Перевиховання —- це насам­перед перебудування неправильно сформованих поглядів, суджень, усунення причин хибної поведінки особистості з орієнта­цією на позитивний приклад. Водночас слід враховувати вікові і] психологічні особливості дитини. Саме ці моменти народної педа­гогіки відображені в українській народній казці "Лінива"1. "Тобули собі чоловік та жінка,— починається казка, — і мали одним-одну дитину. Люди заможні, а дитина вдалася гарна та втішна: вони давай її пестити. Вони пестять, а дитина росте; виросло, не навчившись ніякої роботи, опріч танцювати. Коли прийшлось уже й до людей, так вони, порадившись, бачать, що самі винні, та й кажуть женихові:

— Ми свою дитину наділимо всім добром, тільки щоб вона в тебе нічого не робила, бо вона нічого не вміє".

Ото поткнувсь один, поткнувся другий, але на таку умову не пристають... Та батьків приятель, який вірив у силу перевихо­вання і вмів це робити, погодився одружити з лінивою дівчиною свого сина. Він прийняв також сватову умову не примушувати невістку до роботи та перевиховувати її без будь-якого насиль­ства, щоб вона не плакала й не нарікала на своїх батьків.

Відгуляли весілля. Невістка перейшла жити в сім'ю свого чо­ловіка. Тут і почалося її перевиховання.

"Рано вставши, батько порядкує: одного сина туди, другого туди, третього теж; невісток теж, дочок теж, — розпорядив усіх, собі роботу знайшов, стара мати теж щось узялась робити, дочка стала варити обід, і друга до якоїсь роботи взялась, а молода невістка сидить — ніхто їй нічого, і вона нікому нічого. Коли пора

була вже обідати, сходяться усі, сідають за стіл, — батько питає Кожного, хто що зробив? Усякий за себе відповідає, а одна дочка мовчить. Батько до Неї:

— А ти, доню?

— Я, тату, нічого не робила, — відповідає.

— То вже ж ти знаєш порядок, — батько каже.

Вона відійшла від столу, сіла на лавці коло мисника (тобто Коло порогу. :— М. С.) та й сидить, а молодої невістки не питаєть­ся ніхто, вона сідає, обідає.

Пообідавши, знов до роботи. На вечерю сходяться, знову так само батько розпитує. Цього разу вже друга дочка нічого не ро­била, — остається без вечері. Молода невістка придивляється і прислухається, а далі, й питає потихеньку якоїсь ятрівки чи зо­виці:

— Як це воно, серце, у вас діється — чи воно все так буде?

— Так, — каже, — сестрице.

— А чом же мене за роботу не питають?

— Бо ти, — каже, — серце, у нас іще гостя.

От минув іще день, може, й другий, уже й маги зоставалась без обіду, чи там без вечері, — молода невістка дивиться на все теє (не знає, що в них змова), а далі, вставши рано, питає у ма­тері: -

— Щоб я, мамо-серце, робила?

— Візьми, доню, — каже мати, — віничок та повимітай хату та сіни.

Узяла молода невістка, повимітала. Геть, геть, сходяться дообіду. Батько розпитує кожного, а вона бачить, що її не питає, та й сама обзивається:

— А я, таточку, хату та сіни повимітала.

— А, моя дитино кохана, — каже батько, — я тебе й не пи­таю. Я знаю, що ти доброго роду, розумного батька ті матері, ти часу не марнуєш, тим-то я тебе й не питаю.

По обіді всі до роботи, молода знов питає у матері, що роби­ти, — мати посилає води принести. Принесла води. Перед вече­рею батько пожалував, поцілував у голову. На другий день теж щось і зробила, на третій теж, а далі помалу, помалу — вже й

хліба напече. Сказано, чоловіка любить, а сім'я уся голубить її та добрим прикладом учить до праці".

Відвідавши дочку й побачивши її у праці, рідний батько був приємно здивований.

Засоби перевиховання — сприятлива сімейна атмосфера, людяне ставлення до того, кого перевиховують, добрий приклад, поступовість, єдність педагогічних дій і вимог. Молода невістка навіть не знає, що її перевиховують, бо не відчуває на собі пря­мого педагогічного впливу, а тим більше насильства. Усе відбу­вається ніби між іншим, безболісно, а тому й справляє задово­лення як сім'ї, так і молодій невістці.


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. II. Основні засоби
  4. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  5. IV. Самовиховання.
  6. А) Відносини власності і форми господарювання в сільському господарстві
  7. А) Заробітна плата її форми та системи.
  8. А) Заробітна плата, її форми та системи.
  9. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  10. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  11. Автоматизовані форми та системи обліку.
  12. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.




Переглядів: 2070

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мета, зміст і принципи виховання | Єдність національного та загальнолюдського в українській етнопедагогіці

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.027 сек.