Складність процесу виховання зумовлена тим, що результати цієї роботи не завжди винагороджують вихователя в очікуваний час. Проходять роки — і лише потім проростають такі довгоочікувані зерна виховного впливу педагога на особистість. Вони проростають у вигляді її вихованості. Що ж є критерієм визначення вихованості?
Критерієм вихованості кожної особистості є не лише знання законів, правил, норм поведінки, а особливості конкретних дій відповідно до визнаних норм і правил. Такі критерії не можуть бути універсальними, бо в кожному конкретному соціальному середовищі є свої норми і правила, а отже, і рівень визначення вихованості людини. Тут треба зважати на вік, рівень соціального досвіду та інше. Можна дещо наближено визначити рівень
Рис. 3.7. Структура процесу виховання
вихованості: високий, середній, низький. Вкажемо на ознаки про-1 яву в діяльності певних фізичних і соціально-психічних яко-| стей, характерних для різного рівня вихованості (рис. 3.8).