МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Література1. Лесгафт П.Ф. Семейное воспитание ребенка и его значение. — М.: Педагогика, 1991. 2. Никитин Б., Никитина Л. Мы, наши дети и внуки. — М.: Молодая гвардия, 1989. 19 — 3-1136 3. Педагогика здоровья. — М.: Педагогика, 1990. 4. Спок Б. Ребенок и уход за ним. — М.: Знание, 1990. 5. Сухомлинський В.О. Павлиська середня школа // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 4. — К.: Рад. шк., 1977. 6. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 1. — К.: Рад. шк., 1976. 7. Фіцула MM. Педагогіка. — К.: Академія, 2000. Завдання для самостійної роботи 1. Користуючись збіркою українських прислів'їв, приказок, випишіть 15—20 прислів'їв про ставлення народу до здоров'я людини. 2. Віднайдіть описи побутових звичаїв українського народу, спрямованих на фізичне виховання дітей. 3. Випишіть роздуми П.Ф. Лесгафта про напрямки фізичного виховання дітей в сім'ї. 4. Випишіть кілька думок В.О. Сухомлинського про діяльність школи з фізичного виховання дітей. 5. Ознайомтесь з книгою Б. Нікітіна і Л. Нікітіної "Ми, наші діти й онуки" і випишіть оригінальні думки щодо фізичного виховання дітей в сім'ї, які ви взяли б на озброєння у вихованні власних дітей. 6. Проаналізуйте уроки з фізичної культури у школі для дітей певної вікової групи і визначте основний зміст фізичного виховання. 7. Відвідайте урок зі свого фаху і проаналізуйте дії вчителя із забезпечення умов для фізичного виховання школярів. 8. Опишіть систему фізичного виховання у тій школі, в якій вчилися. 9. Проаналізуйте, наскільки доцільною була робота ваших батьків з організації фізичного виховання у вашій сім'ї. Завдання для самоконтролю 1. Розкрийте завдання фізичного виховання. Обґрунтуйте необхідність підвищення уваги до проблем виховання людини в сучасних умовах. 2. У чому ви вбачаєте зв'язок між фізичним, трудовим та естетичним вихованням? 3. Визначте основні напрямки розв'язання завдань фізичного виховання. 4. Які засоби фізичного виховання, на ваш погляд, є найбільш ефективними? 5. Чому фізичне виховання здійснюється на кожному "квадратному метрі" педагогічного простору? 6. Яке місце у системі фізичного виховання ви залишили б для валеології? 7. В.О. Сухомлинський писав: "Заняття фізкультурою та спортом відіграють певну роль у всебічному розвитку учнів лише тоді, коли вся виховна робота пройнята турботою про здоров'я". Розкрийте зв'язок між цими поняттями. 8. Визначте систему фізичного виховання у школі вашої мрії. 9. Який зміст ви вкладаєте в поняття "фізична культура людини"? 10. Вкажіть на основні засоби фізичного виховання. Назвіть цифру, до якої сходяться лінії від обраних вами понять. 11. Чим викликана, на ваш погляд, необхідність посилення уваги до фізичного виховання людини? Із пропонованих положень оберіть ті, які характеризують ваш погляд на цю проблему. A. Наявність вільного часу, що дає змогу займатися фізичною культурою. Б. Зміна видів діяльності, перевага таких, які вимагають статичного положення людини. B. Недостатнє залучення значної частини людей до адекватної трудової діяльності. Г. Вплив інформаційного вибуху. Д. Зміни кліматичних умов. Е. Активне використання засобів механізації та автоматизації. Є. Порушення екологічної рівноваги. Ж. Поява великої кількості книг. 3. Надмірне харчування дітей. І. Вплив акселерації. 19* 3.9. ПЕДАГОГІЧНЕ СПІЛКУВАННЯ Педагогічне спілкування, його функції. Структура, рівні, види спілкування. Стилі спілкування. Пси-хологопедагогічні умови ефективності спілкування. Література. Завдання для самостійної роботи. Завдання для самоконтролю. Людина — продукт природи і суспільства. Повноцінний розвиток людини, і передусім психічний, соціальний, залежить від її спілкування із собі подібними homo sapiens. Люди, які оточують особистість, є невичерпним джерелом її соціального становлення. Головним інструментом, що забезпечує зв'язок особистості з іншими людьми, є спілкування. Тому потяг кожної людини до спілкування зумовлюється її природними потребами. Серце людини "зіткано" з її людських стосунків з іншими людьми. Ставлення однієї людини до іншої є своєрідною сутністю, ядром справжньої життєвої психології. Без спілкування мав би зупинитися розвиток людини як особистості. Адже навіть тварини живуть і розвиваються завдяки спілкуванню з істотами свого виду чи роду. Прагнення до людського спілкування виступає своєрідним внутрішнім стимулом, рушієм діяльності особистості. Психолог О.О. Ухтомський писав: "Я давно думаю, що письменство виникло в людстві "з горя", як наслідок невдоволення потреби мати перед собою співбесідника і товариша! Не маючи цього скарбу поряд з собою, людина і придумала писати кому-небудь уявному, далекому співбесіднику навмання, що там далеко знайдуться душі, які зарезонують на твої запити, думки і висновки". Професійна діяльність учителя-вихователя цілковито спирається на спілкування, залежить від спілкування. Педагог має генерувати процес спілкування. Від цього залежать його успіхи в навчально-виховній роботі, становлення професійної майстерності. 3.9.1. Педагогічне спілкування, його функції Педагогічне спілкуванняє системою органічної соціально-психологічної дії учителя-вихователя і вихованця у всіх сферах діяльності, що має певні педагогічні функції, спрямоване на створення оптимальних соціально-психологічних умов активної результативної життєдіяльності особистості. Оптимальним треба вважати таке спілкування педагога з вихованцями у процесі навчально-виховної роботи, яке створює найбільш сприятливі умови для розвитку позитивної мотивації у навчальній діяльності, для соціально-психологічного розвитку дитини, забезпечує сприятливий емоційний клімат у всіх сферах діяльності, ефективне керівництво соціально-психологічними процесами в учнівському колективі і дає змогу максимально використовувати особистісні якості вихованців. Професійне педагогічне спілкування виступає як взаємообу-мовлений процес рольових ігор учителя-вихователя і вихованців. Якщо для педагога спілкування є передусім вид професійної діяльності, то для учня — це вид повсякденної життєдіяльності. Тому, спілкуючись з учнями, педагог не лише взаємодіє з вихованцем, а й має залишатися одночасно і поза ним, бо йому треба спостерігати, аналізувати, коригувати, приймати рішення та ін. Оскільки ми розуміємо спілкування як діяльність, то необхідно виділити аксіоматичні фактори: а) інтеціональність (наявність конкретної мети та специфічних мотивів); б) результативність (міра збігання досягнутого результату з означеною метою); в) нормативність (необхідність соціально-психологічного контролю за перебігом і результатами акту спілкування). Можна виділити певні умовні категорії спілкування: діяльність, взаємодія, взаємостосунки, суспільні стосунки, взаємо-оцінка. Спілкування виконує не лише пізнавальну роль, а є своєрідним практичним людинознавством, оскільки за допомогою спілкування особистість пізнає не лише іншу людину, але й саму себе. Педагогічному спілкуванню властиві такі функції: а) пізнання особистості; б) обмін інформацією; в) організація діяльності; г) обмін ролями; д) співпереживання; є) самоутвердження; є) регулювання спільної діяльності; ж) спонукання особистості до дії та взаємодії (рис. 3.30). 3.9.2. Структура, рівні, види спілкування Педагогічне спілкування, як і спілкування взагалі, — досить складний феномен, вимагає творчого підходу. Та все ж, виходячи з логіки навчально-виховного процесу, професійне спілкування має певну структуру, яка включає такі етапи (рис. 3.31): 1. Моделювання очікуваного спілкування з окремими вихованцями або дитячим колективом. Воно здійснюється педагогом завчасно на основі знання особливостей фізичного і соціально-психічного розвитку особистості вихованця, розуміння особливостей прояву його характеру, обізнаності з рівнем розвитку колективу, передбачення можливих зустрічних дій окремого вихованця або всього колективу. Цей етап можна назвати прогностичним. 2. Організація початкового етапу спілкування вимагає швидкого залучення вихованця, а особливо дитячого колективу, до процесу безпосередньої взаємодії. Інколи цей етап називають "комунікативною атакою". Головне, щоб організація здійснювалась шляхом конкретної діяльності і спрямовувалась на діяльність, та ще й таку, яка викликає в учнів інтерес. 3. Керівництво спілкуванням у педагогічному процесі передбачає підтримання ініціативи вихованців у спілкуванні, внесення необхідних коректив, врахування соціальних умов, віку вихованців, їх індивідуальних особливостей, заохочення до активного спілкування. 4. Аналіз результатів спілкування має бути спрямований на зіставлення проведеної роботи з раніше визначеними завданнями, виділення і аналіз допущених помилок, обдумування шляхів і засобів подолання виявлених помилок у майбутньому. Залежно від змісту і спрямованості дій партнерів виділяють такі рівні спілкування (рис. 3.32). Рис. 3.31. Етапи педагогічного спілкування Рис. 3.32. Рівні педагогічного спілкування 1. Конвенційний (лат. convencionalis — відповідно до договору): здійснюється відповідно до прийнятих правил, обмежений певними умовами, які заздалегідь визначені та прийняті. Він вимагає високої культури спілкування, ретельного дотримання певних правил. 2. Примітивний: для того, хто виявляє ініціативу спілкування, співбесідник виявляється всього-на-всього предметом, по- трібним чи таким, що стоїть на перешкоді діяльності ініціатора. Якщо потрібний — треба ним оволодіти, коли заважає — відштовхнути, знехтувати. 3. Маніпулятивний: партнер — це лише суперник у певній грі, яку треба будь-що виграти. 4. Стандартизований: спілкування ґрунтується на стандартах, а не на взаємному розумінні актуальності ролей один одного. Це своєрідний "контакт масок". 5. Ігровий: спілкування здійснюється в ігровій формі, що вимагає від партнерів прояву творчості, добору таких прийомів, які допомагали б підтримувати запропонований тон. 6. Діловий: передбачає організацію співбесідника чи колективу вихованців для виконання конкретної справи, що стосується обох партнерів. 7. Духовний: є вищим рівнем людського спілкування. За такого спілкування партнер сприймається як носій духовного начала, і усвідомлення цього пробуджує у співрозмовника почуття особливої уваги, шанобливості. У процесі спілкування люди використовують різні його види (рис. 3.33). Рис. 3.33. Види педагогічного спілкування 1. Вербальне: основним засобом є слово. 2. Мануальне (лат. manualis — ручний): засобом спілкування є рухи рук (жести). 3. Матеріальне: одна людина спілкується з іншою за допомогою певних матеріальних речей (іграшки, одяг, продукти харчування та ін.); цей вид спілкування опосередковано об'єднує багатьох людей різних статей, професій у своєрідних, часто безпосередньо не знаних партнерів. 4. Технічне: радіо, кіно, телебачення, телефон та ін.; тут технічні пристрої допомагають людям спілкуватися один з одним, з колективами, зближуючи між собою багатьох людей. 5. Біоенергетичне: пов'язане із сприйняттям біоенергетичних полів партнерів безпосередньо або на відстані. Цей вид спілкування ще мало вивчений і приховує в собі багато загадок. Названі види спілкування діють не завжди автономно. У багатьох випадках люди у процесі спілкування використовують одночасно різні види, тим самим збагачуючи своє спілкування. 3.9.3. Стилі спілкування На основі особливостей взаємодії людини (особливо тієї, що виконує керівні функції на будь-якому рівні) з іншими людьми або певними колективами склалися такі стилі спілкування (рис. 3.34): Рис. 3.34. Стилі педагогічного спілкування 1. Авторитарний (лат. autoritas — влада): ґрунтується на беззаперечному підкоренні окремої людини або колективу владній особистості. Педагог-вихователь, що стоїть на позиціях авторитаризму, одноосібно визначає напрямки діяльності школярів, визначає кожен крок діяльності вихованців, зупиняє будь-яку ініціативу учнів. Основний засіб впливу на вихованців — вказівка, наказ, розпорядження, інструкція та ін. 2. Ліберальний (лат. liberalis — вільний): ґрунтується на безпринципному, байдужому ставленні до негативних дій вихованців, характеризується потуранням діям учнів. Педагог схильний не втручатися в життєдіяльність колективу, не виявляє активності й ініціативи у керівництві колективом, пасивно спостерігає за подіями, самоусувається від відповідальності за стан справ. 3. Демократичний (лат. demokratia — влада народу, народовладдя): ґрунтується на врахуванні думки і волі колективу в організації життєдіяльності вихованців. Педагог спільно з членами колективу визначає завдання, організовує діяльність вихованців для виконання усвідомлених завдань, заохочує ініціативу учнів, радиться з ними щодо пошуків шляхів і засобів розв'язання завдань, розвиває самоуправління, залучає активістів до виконання керівних функцій. Демократичний стиль якнайповніше сприяє розвитку особистості школярів, формуванню їх людської гідності, підготовки до активної діяльності в демократичному суспільстві. На засадах демократичного стилю має розвиватись педагогіка співробітництва. У практиці роботи учителів-вихователів спостерігається і так званий змішаний стиль, в якому проглядаються елементи уже названих стилів. Та все ж в умовах становлення України як суверенної, незалежної, демократичної, правової держави національна школа найперше має розвиватися на демократичних засадах. 3.9.4. Психолого-педагогічні умови ефективності спілкування Для успішності й ефективності спілкування учитель-вихо-ватель має зважати на певні умови, які забезпечують опти-мальність у сфері взаємин і спілкування з вихованцями. По-перше, учитель якнайповніше має оволодіти психолого-педагогічними якостями і вміннями. Це той ґрунт, який дає змогу вихователеві оволодівати майстерністю педагогічного спілкування. По-друге, лише високий рівень тактовності учителя є важливою передумовою ефективності спілкування з учнями, колегами, батьками. Педагогічний такт(лат. taktus — дотик, відчуття) — це міра педагогічно доцільного впливу учителя на учнів з урахуванням їх психічного стану. З педагогічним тактом тісно пов'язані вміння педагога володіти соціальною перцепцією (лат. perceptio — сприймання, пізнання), що передбачає чуттєве сприйняття зовнішніх предметів, людей ("читання по обличчю"). Успішність спілкування, особливо на початковому етапі, залежить певною мірою від уміння вчителя "подати себе", створити позитивний імідж шляхом самопрезентації. Оскільки основним засобом педагогічного спілкування є слово, то мовленнєва культура вчителя створює морально-психологічний ореол, який робить спілкування бажаним для вихованців. Для забезпечення у процесі педагогічного спілкування оптимального психологічного контакту особистість учителя-вихо-вателя має мати велику кількість "вільних валентностей", тобто здатність "приворожувати" значну кількість дитячих сердець. Наявність цієї здатності залежить передусім від гуманістичної спрямованості педагога, його любові до дітей. У процесі спілкування необхідно дотримуватися внутрішньої психологічної схеми протікання цього процесу: а) посилаю думку; б) стежу за сприйняттям її партнером (цікавлюсь його оцінкою); в) сприймаю зворотню думку партнера; г) оцінюю її; д) посилаю у відповідь нову думку. З метою подолання невпевненості в собі, що характерно для молодих учителів, необхідно займатися своєрідним аутотренінгом. З цією метою у стані релаксації (лат. relaxatio — зменшення, послаблення) навіювати собі, вимовляючи такі слова. — Я люблю дітей. — Мені з ними цікаво. — Я спокійний і впевнений. — Учні слухають мене. — У спілкуванні з учнями почуваю себе впевнено. — Дітям цікаво зі мною. — Настрій у мене бадьорий. — Усі вихованці слухають мене. — Я готовий вислухати їх і відповісти на всі запитання та ін. Слово у процесі розвитку людства дало можливість конкретній особистості спілкуватися з собі подібною. Тому люди акумулювали в соціальному досвіді певні правила спілкування. Педагогові доречно дотримуватися правил педагогічного спілкування, що дасть змогу уникнути багатьох помилок. Наведемо деякі з цих правил. 1. Пам'ятайте: успіх педагогічної діяльності у першу чергу залежить від культури спілкування. 2. Моделюйте спілкування не "від себе", а від вихованців, від їх потреб та інтересів. 3. Орієнтуйте своє педагогічне мовлення на конкретного учня, а не на абстрактну групу. 4. Використовуйте різні види спілкування. 5. Спілкуйтеся з вихованцями, не будуйте його "по вертикалі", зверху вниз, а на взаємних інтересах. 6. Постійно враховуйте психологічний стан окремих вихованців і колективу в цілому. 7. Вчіться дивитися на себе ніби збоку, постійно аналізуйте свої вчинки і дії. 8. Умійте слухати дітей, зважайте на їх думку. 9. Організовуючи спілкування, намагайтесь зрозуміти настрій вихованців і на цій основі моделюйте своє спілкування. 10. Спілкування не повинно призводити до конфліктів, а має попереджувати їх. 11. Не принижуйте людську гідність вихованців. 12. Спілкування має бути систематичним. Не залишайте "незручних" для вас вихованців поза увагою. 13. Ініціативу спілкування з учнями тримайте у власних руках. 14. У процесі спілкування враховуйте стать вихованців. 15. Уникайте штампів у спілкуванні, постійно шукайте нові форми, засоби, методи і прийоми. 16. Долайте негативні установки щодо конкретного учня. 17. У процесі спілкування уникайте абстрактної критики вихованця, оскільки це породжує опір у ставленні до вихователя. 18. Якомога частіше посміхайтесь вихованцям: це породжує позитивні емоції, спонукає до продуктивного спілкування. 19. Прагніть, щоб у процесі вашого спілкування з дітьми частіше чулися схвалення, заохочення. 20. Відкрито виявляйте в дитячому колективі своє ставлення до вихованців. 21. Постійно розвивайте свою комунікативну пам'ять, тримайте в голові педагогічні ситуації, їх хід. 22. Якщо назріває потреба в індивідуальній бесіді з вихованцями, завчасно розробіть план і хід бесіди. 23. У процесі спілкування в центрі уваги тримайте особистість вихованця, його гідність. 24. Враховуйте соціально-психологічне зростання вихованців за період їх навчання у школі. 25. Систематично аналізуйте процес спілкування. 26. Технологія і тактика спілкування мають бути спрямовані на уникнення психологічних бар'єрів між вихователем і вихованцем. 27. Враховуйте у процесі спілкування індивідуальні особливості темпераменту, характеру учня. 28. Окремо зважайте на особливості спілкування з важко-виховуваними учнями. 29. У процесі спілкування з учнями не зловживайте владою, яка належить вам як учителеві. 30. Постійно удосконалюйте інструмент спілкування — власне мовлення. Умовами ефективності педагогічного спілкування є: — володіння психолого-педагогічними якостями й уміннями; — володіння педагогічним тактом; — уміння "подати" себе; — мовленнєва культура; — гуманістична спрямованість; — знання правил спілкування. Читайте також:
|
||||||||
|