передбачає виявлення існуючих психічних особливостей або рівнів розвитку, а також констатацію співвідношення причин і наслідків.
передбачає активний цілеспрямований вплив (досвід) експериментатора на досліджуваних для того, щоб виховати певні властивості та якості. Це дозволяє розкрити механізми, динаміку, закономірності утворення психічних феноменів, визначити умови їх ефективного розвитку.
3. Основні етапи експериментального дослідження
1. (визначення теми дослідження, попередня постановка проблеми, вивчення необхідної наукової літератури, уточнення проблеми, вибір об’єкта і предмета досліджень, формування гіпотези
2. складання програми експерименту, вибір залежних і незалежних змінних, визначення послідовності експериментальних дій, розробка способів фіксації й аналізу результатів, складання інструкцій, формування вибірки.
Якщо експеримент тривалий, то здійснюється пілотажне обстеження, щоб виявити грубі помилки і невідповідність в експериментальній програмі.
3. сукупність досліджуваної роботи
4. формулювання висновку про підтвердження чи спростування гіпотези на основі процедур аналізу отриманих результатів, а також підготовка наукового звіту.