Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні симптоми при різних ступенях перевтоми

Запобігання. Режим дня школяра

Перевтома як патологічний стан, заходи щодо її

Трапляється, що інтенсивність роботи або її обсяг є надмірними ( людини через певні причини не могла припинити роботу), а відпочинок після роботи не відновив фізіологічних можливостей організму. Тоді стомлення поступово може перейти у передпатологічний стан —перевто­ми. Це стан організму між здоров'ям і хворобою. Він виявляється у багатьох порушеннях: погіршенні психічних функцій (послабленні пам'яті, уваги, утрудненні мислення, підвищенні збудливості, появі байдужості до оточуючого тощо); порушеннях сну (стає неглибоким і тривожним), апетиту, загальній слабкості і в'ялості, у головних болях тощо. При цьо­му спостерігається також і зниження стійкості організму до різних захворювань, у першу чергу, до вірусних інфекцій, застуд, несприятливих факторів зовнішнього середовища. Кожний ступінь перевтоми (почат­ковий, легкий, виражений, важкий) мас свою специфічну симптоматику ( табл.20).

Для запобігання перевтомі школярів важливо не тільки дотриму­ватися вимог щодо організації роботи (обсяг і складність завдання, темп і ритм виконання, ступінь різноманітності конкретних дій тощо), а і забезпечувати її умови (чіткий режим дня, повноцінний сон, харчування, що відповідає витратам енергії, хороша вентиляція приміщення тощо). Усе це в комплексі становить сукупність гігієнічних норм організації розумової праці.

Потрібно пам'ятати, що самостійні навчальні завдання і підготовка уроків займають в учнів усіх класів досить багато часу. Загалом при виконанні однакових за складністю і обсягом домашніх завдань у другій половині дня, з 16 год., погіршення показників здоров'я виявляється раніше і є більш значним, ніж з 9 до 13 год.

Виконання домашнього завдання учні починають з уже погіршеною працездатністю. Спостереження за змінами функціонального стану організму школярів під час приготування уроків показали, що продук­тивність праці коливається в різних межах, а саме:

 

І клас II клас ІІІ-ІV V-VІ VІІ-VІІІ ІХ-ХІ
45 хв. 1 год. 1,5 год. 2 год. 2,5 год. 3 год.

Таблиця 20.

 

Симптоми Ступінь перевтоми
початковий легкий виражений важкий
Зниження дієздатності Незначне Помітне Підвищене Різке
Поява втоми При посиле­ному наван­таженні При звичай­ному наван­таженні При полег­шеному наван­таженні Без всіля­кого наван­таження
Компенсація за допомогою вольового зусилля зниження дієздатності Не потрібне Повна Часткова Незначна
Емоційні зрушення Часом Послаблення інтересу до роботи Часом нестійкість настрою Роздратованість Пригніче­ний стан, різка роз­дратованість
Розлади сну Важче прокидатися або засинати Набагато важче виспатися Сонливість Безсоння
Зниження розумової працездатності Немає Важче зосере­дитися Погіршення пам’яті Помітне послаблен­ня уваги і пам'яті
Заходи гігієнічної корекції
  Упорядкованість відпочинку, заняття фізкультурою канікули Тривалий відпочинок, четвертні або семестрові Організо­ваний відпочинок, літні канікули Ліку­вання

 

 

Дітям 6-ти річного віку домашні завдання не задають.

Виконання домашньої роботи рекомендується починати із завдань і середньої складності, потім переходити до найбільш складних і закінчувати самопідготовку легкими завданнями.

У молодших і старших школярів стомлення у процесі виконання завдань, на уроках і в позаурочний час розвивається по-різному і виявляється неоднаково. У початковій школі кожен вид роботи досить швид­ко приводить до граничного гальмування, і це запобігає тривалій непе­рервній активності нервових клітин. По суті, учні початкових класів, як правило, не перевтомлюються: найчастіше вони припиняють розумову працю у початковій фазі стомлення. Ці форми стомлення легко і швидко усуваються завдяки відпочинку.

У старших школярів виробляється здатність за допомогою вольо­вого зусилля долати початкові стадії стомлення і продовжувати роботу аж до настання значних зрушень в організації. Тому у школярів старших класів спостерігаються не тільки початкові, але й глибші стадії сто­млення, які вимагають часу для відновлення.

Існують гігієнічні нормативи навчальною навантаження протягом дня, тижня для дітей, які відвідують школу у першу (табл.21) і другу зміну (табл. 22). їх дотримання — обов'язкова умова профілактики пе­ревтоми у дітей шкільного віку.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  3. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  4. Арифметичні операції в різних системах числення
  5. Артеріальний пульс, основні параметри
  6. Базальні ядра, їх функції, симптоми ураження
  7. Банківська система в ринковій економіці є звичайно дворівневою і включає центральний банк (емісійний) і комерційні (депозитні) банки різних видів.
  8. Банківська система та її основні функції
  9. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  10. Будова й основні елементи машини
  11. Будова оптоволокна та основні фізичні явища в оптоволокні.
  12. Бюджетування (основні поняття, механізм).




Переглядів: 1277

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Зовнішні ознаки стомлення при розумовій праці | Питання для самоперевірки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.