МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Нормуючі перетворювачіМодуль І Конспект лекцій з дисципліни „Загальнотехнічні вимірювання і прилади” для студентів за напрямом підготовки 6.0502 „ Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології ” денної та заочної форм навчання
Рекомендовано методичною комісією за напрямом підготовки „Автоматизація та комп’ютерно- інтегровані технології ” Протокол №1 від 22.01.08
Рівне 2010
Конспект лекцій з дисципліни „ Загальнотехнічні вимірювання і прилади ” студентами за напрямом підготовки 6.0502 „Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології” денної та заочної форм навчання / В.В. Кованько, А.О.Христюк. – Рівне: НУВГП, 2010. - 212 с.
Упорядники: В.В. Кованько, д.т.н., професор, А.О.Христюк, ст. викладач.
Відповідальний за випуск: Б.О.Баховець, к.т.н., професор, завідувач кафедри електротехніки та автоматики.
© Кованько В.В., Христюк А.О., 2010 © НУВГП, 2010 Змістовний модуль 1. Системи дистанційної передачі,
Тема 1. Загальні відомості про вимірювання неелектричних величин. - Вимірюванняізасобивимірювальноїтехніки. Під вимірюванням розуміють знаходження значення фізичної величини дослідним шляхом з допомогою спеціальних технічних засобів. Вимірювання здійснюють на природних, або створених людиною об’єктах, які називаються об’єктами вимірювання. Фізичнавеличина – це властивість загальна в якісному відношенні багатьом фізичним об’єктам але в кількісному відношенні є індивідуальною для кожного об’єкту. Наприклад: маса – це кількість речовини в тілі, міра інерції тіла відносно діючої на нього сили (загальна властивість). Але в кількісному відношенні вона може бути будь-якою 0,5 кг; 100кг; 350 мг тощо. Густина - це маса тіла, що знаходиться в одиниці об’єму (загальна властивість). В кількісному відношенні вона також може бути різною 1,02 кг/дм3 – морської води; 1,29 кг/м3 – повітря; 1,83 кг/дм3– сірчаної кислоти тощо. Тиск це відношення сили, що діє перпендикулярно поверхні до площі цієї поверхні (загальна властивість). Кількісно діапазон сучасних засобів вимірювання тиску сягає меж від 10-12до 1011 Па. Об’єктвимірювання – це явище або процес, що характеризується множиною окремих фізичних величин (параметрів), кожна з яких може бути виміряною окремо, але в реальних умовах діє на вимірювальний засіб в сукупності з усіма іншими параметрами. Фізична величина, яка обрана для вимірювання, називається вимірюваною фізичною величиною (ВФВ). Вимірювання включає в себе три етапи: підготовчий, проведення вимірювання та обробку результатів. В процесі проведення вимірювання об’єкт вимірювання і вимірювальний засіб, який здатний вимірювати обрану фізичну величину, призводять до взаємодії між собою. В загальному випадку вимірювальнимзасобом називають технічний засіб, який використовується при вимірюваннях і має нормовані метрологічні характеристики (характеристики, які необхідні при оцінці точності результату вимірювань; узагальненою метрологічною характеристикою є клас точності). Результат вимірювання фізичної величини Х (струму І, тиску Р, сили F) можна записати у вигляді формули, яка називається основнимрівняннямвимірювання X = A[ ], (1.1) де А – числове значення фізичної величини; [ ] - одиниця фізичної величини. Наприклад І=5А; Р=101 кПа; F=100 Н. Добуток A[ ] називається результатомвимірювання. Усі вимірювання можна розділити на прямі, непрямі, сукупні і сумісні. Прямими називаються вимірювання, при яких шукане значення величини знаходять безпосередньо із експерименту. В процесі прямого вимірювання об’єкт вимірювання взаємодіє з вимірювальним засобом, по показах якого відраховується значення вимірюваної фізичної величини. Аналітично результат прямого вимірювання можна описати рівнянням (1.1). Приклад прямих вимірювань: вимірювання довжини лінійкою, маси з допомогою ваги, температури скляним термометром тощо. До прямих вимірювань відносяться вимірювання більшості параметрів хіміко-технологічних процесів. Непрямими вимірюваннями називають такі вимірювання, при яких шукане значення фізичної величини знаходять на
основі відомих аналітичних залежностей за результатами прямих вимірювань. Наприклад: вимірювання густини речовини ñ за її масою m = та об’ємом V , ñm ; електричного опору R за спадом V
= U напруги U та силою струму I , R тощо. I Сукупними вимірюваннями називають здійснюване водночас вимірювання кількох одноіменних величин. При цьому шукані значення величин знаходять розв’язанням системи рівнянь, добутих за прямими вимірюваннями. Приклад – вимірювання електричного опору заземлення rx (рис. 1.1). Оскільки пряме вимірювання тут не можливе, то попарно вимірюють опори трьох заземлень – основного rxта допоміжних ryі rz. Результати записують у вигляді системи рівнянь (1.2), в яких ліві частини є виміряними і відомими. r2
rx
r1
ry
r3
rz Рис. 1.1. Вимірювання електричного опору заземлення
= + r1rxry; = + r2rxrz; = + (1.2) r3ryrz. Розв’язавши систему рівнянь, визначимо шукане значення rx
+ − rx=r r12r3 Водночас можна визначити опори і допоміжних заземлень: + − ry=r r13r2
r = r + − 2r3r1 z Сумісними називають одночасні вимірювання двох або кількох різнойменних величин для знаходження залежності між ними. Приклад: залежність електричного опору r від температури ( t) =01+ á , тут r0 - опір резистора при 00C ; á - t має вид r r температурний коефіцієнт опору. Якщо треба знайти r0та á , то необхідно за певних значень температур t1і t2виміряти електричний опір r1і r2, потім скласти і розв’язати отриману систему рівнянь r1= r0(1+ á t1); (1.3) = ( + át ) r2r01 В результаті цього отримаєм, що . r =
r +r r1 −2; r t − rt á =r r1 −2. r t2 1− rt1 2 2 1 1 2 Читайте також:
|
||||||||
|