Багато видів сучасних літаків літають на дозвукових та надзвукових швидкостях. Висока швидкість польоту вимагає брати до уваги нагрівання літака.
При зіштовхненні літака з повітрям воно гальмується і кінетична енергія літака перетворюється на тепло. Підвищення температури пропорційне квадрату швидкості польоту. При надзвукових швидкостях контроль за нагріванням стає найголовнішою проблемою.
Повне гальмування (від`ємне прискорювання) повітря відбувається (виникає) тільки у деяких, так званих, нульових точках літака, а в інших точках поверхні літака повітря рухається з виникненням тертя у граничному (межовому) прошарку.
Дія сили тертя перетворюється на тепло, що нагріває повітря над поверхнею літака, а повітря, в свою чергу, передає тепло на поверхню конструкції. Нагрівання поверхні літака під дією тертя об граничний прошарок складає близько 85 % від нульової точки нагрівання.
Джерелами підвищення температури літака також можуть бути силові установки літака, гази, що виходять з двигуна, вузли обладнання, що виділяють тепло під час роботи, атмосферне та сонячне випромінювання. Разом із нагріванням відбувається розсіювання тепла (тепловіддача) завдяки його випромінюванню від літака. Однак, усі вищенаведені джерела тепла мають здебільшого локальне значення, тому що їх вплив обмежується лише площиною джерела, тоді як атмосферне та сонячне випромінювання на висоті до 50 км можна взагалі не брати до уваги.
Завдання 1.
Прочитайте і зверніть увагу на переклад наступних термінів з тексту:
дозвукова та надзвукова швидкість – transonic and supersonic speed
квадрат швидкості польоту – squared flight speed
гальмування (від’ємне прискорювання) повітря – deceleration of the air