Опір тертя.Частки повітря сповільнюють свій рух біля поверхні крила або будь-якої іншої частини літака, що знаходиться у повітряному потоці. Вони ніби прилипають до нього, і тільки на деякій відстані від поверхні, частки повітря набувають повної швидкості вільного (незбуреного) потоку. Такий прошарок повітря визначається як граничний (межовий) прошарок. Його товщина залежить від ступеня натягнутості (шершавості) поверхні та в’язкості (або „липкості”) повітря.
Енергія, втрачена в граничному прошарку дорівнює дії сил тертя повітря. Сила, що їй відповідає, відома як опір тертя та залежить від сумарної поверхні елементів конструкції літака, що знаходиться у повітряному потоці.
У граничному прошарку тиск більший, аніж у вільному потоці, і у деяких режимах обтікання може виникнути ситуація, за якої частина граничного прошарку, що намагається „перейти” у зону меншого тиску, відокремиться від поверхні крила та виникне зрив потоку. У цьому випадку виникають вихрі, які також потребують витрат енергії. Вихрі можуть виникати не тільки через тертя, але й бути результатом недосконалої форми крила, коли його проекція або раптові зміни у відділенні аеродинамічного профілю спричиняють великий перепад тиску на суміжних частинах.
Індуктивний опір. Він є наслідком необхідності витрачати енергію на відхилення повітряного потоку напрямком униз для створення підйомної сили.
Якщо крило створює силу підйому, яка спрямована вгору у горизонтальному польоті, то сила, спрямована донизу або сила зносу (відхилення) потоку, яка відхиляє повітря вниз, передається потоку повітря навколо крила.
Завдання 1.
Прочитайте і зверніть увагу на переклад наступних термінів з тексту:
опір тертя – friction drag
повна швидкість вільного (незбуреного) потоку – full free stream velocity
прошарок повітря – air layer
граничний (межовий) прошарок – boundary layer
в’язкість – viscosity
режим обтікання – flow-around regime
burble – зрив потоку
вихор – vortex (pl. vortices)
недосконала форма крила – imperfect form of the wing