Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



І. МІЖНАРОДНІ ДОГОВОРИ УКРАЇНИ

Міжнародний договір є випробуваним засобом мирного вирі­шення міжнародних конфліктів і проблем, розвитку міжнародного співробітництва з урахуванням інтересів договірних сторін. Під ним розуміється урегульована міжнародним правом угода, яка досягнута державами та іншими суб'єктами міжнародного права і фіксується, як правило, у письмовій формі, незалежно від її конкретної назви (договір, угода, конвенція, пакт, протокол тощо).

Укладення договорів регулюється нормами як міжнародного, так і внутрішньодержавного (національного) права, які доповнюють одне одного. Стаття 27 Віденської Конвенції про право міжнародних договорів проголошує: "Учасник міжнародних договорів не може посилатися на положення свого внутрішнього права в якості виправ­дання для невиконання ним договору". В цьому положенні мова, по суті, іде про те, що національне право не може мати примату над міжнародним правом, що держава не може своїми законами звільняти себе від прийнятих нею зобов'язань по міжнародному договору. Але заперечення примату національного права не є утвер­дженням примату міжнародного права, втіленого у міжнародному договорі.

У тій же статті 27 Віденської Конвенції є посилання на ст. 46 цієї ж Конвенції, за якою міжнародний договір є недійсним, якщо він укладений з явним порушенням норм внутрішнього закону тієї сторони, що укладає договір. Саме у цих двох положеннях Конвенції і знаходить своє відображення узгоджена взаємодія міжнародного і національного права.

Вплив міжнародного права на національне здійснюється не безпосередньо, а опосередковується волею держави, яка одночасно є і учасником міжнародно-правових відносин, і територіальним сувереном. В силу суверенітету держави на її території може діяти лише її воля. Суверенітет держави в принципі виключає дію в межах її території державної волі інших країн, в тому числі узгодженої волі, яка знайшла відображення у нормі міжнародного права.

Міжнародне право ргіогіо уі§огє не має дії в межах держави. По латині ргіогіо означає "власна", уі§огє — "життєва сила, енергія".

Отже, наведена формула означає, що міжнародне право на території держави не має власної юридичної сили.

Для того, щоб правило, яке являє собою норму міжнародного права, набрало юридичної сили в межах дії національного права, воно має набрати силу національно-правової норми. Але це може зробити лише територіальний суверен шляхом видання націо­нально-правового акту. Така діяльність держави в теорії міжнарод­ного права називається трансформацією. Це об'єктивне явище, яке виражене у різних способах здійснення міжнародних зобов'язань держави через видання нею спеціальних актів. В цілому усі види трансформації можна розділити на два види: генеральну і спеціальну.

Генеральна трансформація полягає у встановленні державою у своєму внутрішньому праві загальної норми, яка надає міжнародно-правовим нормам силу внутрішньодержавної дії. Спеціальна тран­сформація полягає в наданні державою конкретним нормам міжна­родного права сили внутрішньодержавної дії шляхом їх відобра­ження у законі текстуальне або у вигляді положень, адаптованих до національного права, чи шляхом законодавчого вияву згоди на їх застосування іншим способом.

Проблема трансформації міжнародної норми в національне право України відображена у ст. 9 Конституції, де частиною націо­нального законодавства визнається міжнародний договір, згода на обов'язковість якого підтверджена Верховною Радою України. Саме міжнародний договір, ратифікований державою, є одним із джерел права в Україні.

У законах і конституціях деяких країн світу по-різному вирішу­ються питання закріплення міжнародно-правових норм у національ­ному праві (Англія: "Міжнародне право с частиною права дер­жави"; ст. 25 Конституції ФРН вказує, що тільки "загальні принципи міжнародного права є частиною права держави").

Конституція України не вказує прямо на те, що загальні принципи міжнародного права чи просто норми міжнародного права є частиною права держави. Справа в тому, що загальновизнані принципи міжнародного права є його основні норми, більшість яких носить характер .іш со§еш, тобто є забов'язаннями такого характеру, які не можуть бути скасовані державами ні індивідуально, ні за їх згодою. Договір, укладений з порушенням таких принципів, згідно із ст. 53 Віденської Конвенції про право міжнародних дого­ворів, юридичне не дійсний. Визнавши частиною національного законодавства міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою, Україна тим самим підтверджує свою

прихильність і визнання принципів міжнародного права. Крім того, окремий розділ Конституції України присвячений таким загально­визнаним нормам міжнародного права, як права і свободи людини і громадянина (розділ 2).

Стосовно визнання міжнародного права частиною права держа­ви, як це зроблено в англійському законодавстві, то тут мова йде не про категоричний імператив, а про постулат — передумову чи припущення для застосування норми міжнародного права. Тут маються на увазі не всі і не будь-які загальновизнані норми міжна­родного права, але ще загальні правові принципи і норми в тій мірі, в якій вони інкорпоровані (трансформовані) в англійське право через судову та іншу практику держави. Адже далеко не усі норми міжнародного права за своєю суттю — як регулятори міждержавних відносин — застосовні у внутрішньодержавному праві, яке регулює насамперед відносини іншого роду. Окрім того, не кожний міжна­родний договір може стати джерелом внутрішнього права всупереч його національному закону.

Конституція України вказує, що міжнародний договір, щоб стати частиною національного законодавства, має одержати згоду на обов'язковість від Верховної Ради України. Серед способів надан­ня сили міжнародному договору у національному праві найчастіше використовують, як було вже зазначено, ратифікацію. Чим більше міжнародних договорів ратифіковано, тим значніше вплив міжна­родного права на внутрішнє законодавство. Однак це не завжди безпосередня залежність. В історії міжнародних відносин інколи траплялися випадки, коли держава формально ратифікувала міжна­родну угоду, але не вжила належних заходів для її реалізації.

Після ратифікації міжнародного договору кожна держава сама вирішує питання про те, як привести своє законодавство у відпо­відність із взятими міжнародними зобов'язаннями. Вибір методів і форм забезпечення міжнародних зобов'язань є компетенцією дер­жави. Актом ратифікації чи приєднання (коли держава приєднується до угод) держава визнає обов'язковість для себе принципів і норм чинного міжнародного договору. Спосіб приведення в дію норм міжнародного права у внутрішньодержавній сфері є справою кожної держави. У деяких країнах (США, Іспанія, Німеччина, Франція) міжнародні договори, що одержали державно-правове визнання, автоматично стають частиною внутрішнього права. Однак положен­ня норми цих конституцій не завжди є достатніми для виконання деяких норм договорів. У більшості країн світу трансформація норм міжнародно-правового договору у внутрішнє право відбуваєтьсяшляхом прийняття спеціальних законів і ряду інших нормативних актів.

Згідно із Законом "Про міжнародні договори України" (22.12.1993 р.) міжнародні договори в Україні укладаються від:

— імені України;

— уряду;

— міністерств та інших центральних органів державної вико­навчої влади.

Для них встановлено різні порядки набрання чинності. Най­важливіші міжнародні договори України (які стосуються передусім політичних питань, прав і свобод людини та громадянина, військо­вих питань та питань безпеки та ін.) підлягають ратифікації Верхов­ною Радою шляхом прийняття спеціального закону про ратифікацію.

У тому випадку, коли міжнародні договори вказують на необ­хідність внесення змін у чинне законодавство, вони підлягають ратифікації. Найчастіше договори набувають чинності з моменту ратифікації і обміну ратифікаційними грамотами. Але в окремих випадках передбачається набуття чинності міжнародним договором з моменту підписання, що означає: ратифікація або затвердження договору не потрібні.

У тих випадках, коли міжнародний договір набирає сили з мо­менту його підписання, згода на обов'язковий характер його поло­жень виражається у формі підписання міжнародного договору уповноваженою на те особою.

Чому законодавством передбачений саме такий порядок? Між­народні договори можуть вносити суттєві і конкретні зміни у націо­нальне право і породжувати різні наслідки у майбутньому, можуть торкатися вельми делікатних питань: від матеріальних обтяжень і військових обов'язків до обмеження суверенітету держави. Згадаймо, які гострі дискусії виникають не лише у парламентах, а і серед населення при обговоренні питання про ратифікацію деяких міжна­родних договорів.

Положення частини 1 ст. 9 Конституції України має важливе значення не лише для нормотворчості, але і для практики застосування норм права. Функціональне призначення положення "міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верхов­ною Радою, є частиною національного законодавства" виявляється у визнанні поширення дії міжнародно-правової норми, яка рати­фікована, визнана державою у сфері внутрішньодержавної діяль­ності і юрисдикції, у приписі застосовувати ці норми судами, іншими органами держави, суб'єктами господарювання, посадовими

особами, громадянами (індивідами). Таким чином, суд, наприклад, при вирішенні питання, неурегульованого нормою національного права, може своє рішення обгрунтувати нормою, яка міститься у ратифікованому міжнародному договорі. І такий міжнародний договір має відповідати Конституції України як будь-який націо­нальний нормативний акт.

Висновок про відповідність Конституції України чинних між­народних договорів України або тих міжнародних договорів, що вносяться до Верховної Ради для надання згоди на їх обов'язковість, дає Конституційний Суд України (єдиний орган конституційної юрисдикції), за зверненням Президента або Кабінету Міністрів.

Основний Закон України передбачає можливість укладення договорів, що суперечать йому, але ратифікація такого договору можлива лише після внесення змін до самої Конституції, тобто укладенню такого міжнародного договору передує складна і від­повідальна процедура, встановлена розділом 3 Конституції України. Визнавши міжнародні договори частиною законодавства Украї­ни, Конституція тим самим створила можливість для застосування норм міжнародного права державними органами, насамперед судами. При цьому суд не може посилатися на положення закону чи під-законного акту як на підставу для відмови застосувати міжнародно-правову норму обов'язкового для України міжнародного договору. У випадку, якщо суд дійде висновку, що згода на обов'язковість міжнародного договору була виражена шляхом явного порушення важливого положення конституційного права України щодо укла­дення міжнародних договорів, то питання передасться на розгляд Конституційного Суду України через державні органи або посадових осіб,які мають право звертатися до Конституційного Суду з такими питаннями (ст. 151 Конституції).

Якщо ратифікований, такий, що вступив в законну силу для України, належним чином опублікований, міжнародний договір містить правило, відмінне від закону України, то суд застосовує правило міжнародного договору.

Якщо міжнародний договір, який вступив в законну силу та належним чином опублікований, містить правило, відмінне від акту уряду України, то суд застосовує правило міжнародного договору. Якщо міжвідомчий міжнародний договір, який вступив у силу для України і належним чином опублікований, містить правило, відмінне від акту відомства, що його уклало, то застосовується пра­вило міжнародного договору.

При здійсненні своїх суверенних прав, включаючи право вста­новлювати свої закони і адміністративні правила, а також провадити їх у життя, Україна рахується зі своїми зобов'язаннями з питань міжнародного права і міжнародного договору. Цим принципом керується суд при тлумаченні і застосуванні норм міжнародного права. У випадку, коли норми міжнародного права і норми міжна­родного договору розходяться із нормами національного права, суд тлумачить їх зміст у дусі узгодження і доброзичливого відношення до міжнародного права.

Суд, по можливості, уникає такого тлумачення і застосування права, які могли б потягти міжнародну відповідальність України або породити зовнішньополітичні ускладнення. Разом з тим суд вправі за своєю ініціативою запропонувати свої міркування Кабінету Міністрів, Президенту з питань, пов'язаних із застосуванням норм міжнародного права. Такі міркування уряд може запропонувати суду за власною ініціативою. Суд юридичне не пов'язаний з думкою уряду щодо питань застосування норм міжнародного права, але відноситься до неї з повагою в ім'я забезпечення одностайності в діях України у міжнародних відносинах.

Суд вирішує питання права і не розглядає політичних питань. Він не ухвалює рішень щодо дій законодавчої чи виконавчої влади відносно їх конституційних повноважень. Але суд може розглянути питання про відповідність міжнародному праву дій уряду, якщо такі дії порушують права конкретної особи.

Суд застосовує норми міжнародного договору, а отже, міжна­родного права у відповідності до Конституції України у встановле­ному нею порядку. Він застосовує норму міжнародного права з урахуванням того, що вона с частиною іншої міжнародно-правової системи, хоча є частиною національного законодавства, і надає їй того значення, яке вона має у цій системі. Суд керується правилами тлумачення норм міжнародного права.

Щоб бути безпосередньо застосовуваними, норми міжнародного права мусять мати достатньо конкретний зміст, здатний породжу­вати права і обов'язки для фізичних і юридичних осіб. Норми мають бути здатними служити юридичною підставою для індивідуальних актів суду. Міжнародно-правові норми, по відношенню до яких передбачено видання нормативних актів про їх імпліментацію (наприклад, видання закону про ратифікацію міжнародного дого­вору і подальше опублікування його) застосовуються судами після видання таких актів і у відповідності до них.

Резолюції міжнародних конференцій і організацій, якщо інше спеціально не оговорено, не породжують для держав-учасниць юри­дичні зобов'язання, і тому суд не може застосовувати принципи і правила, що містяться у них. При тлумаченні норм міжнародного і національного права суд бере до уваги резолюції міжнародних конференцій і організацій. Такі резолюції не можуть служити підставами для відступу від норм національного чи міжнародного права.

У випадку, коли міжнародний договір, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою, містить норму-відсилку до резолю­ції міжнародної конференції чи організації, то правила, записані в резолюції, набувають тієї ж сили, що і постанови самого договору. У такій самій якості вони застосовуються судом.

Правові акти України, що видані для здійснення резолюції міжнародних організацій і конференцій, застосовуються судами як такі. При тлумаченні згаданих актів не має ігноруватися їх зв'язок з міжнародними резолюціями, з урахуванням яких вони тлумачаться. Рішення Ради Безпеки ООН, що мають юридичне обов'язкову силу щодо відносин з участю фізичних і юридичних осіб, підлягають застосуванню судами України. У випадку, якщо рішення Ради Без­пеки має розбіжності із нормами закону України чи міжнародного договору України, суд застосовує рішення Ради Безпеки ООН.

Рішення Ради Безпеки звільняє Україну від виконання несу­місних із цим рішенням міжнародних зобов'язань. В силу ст. 103 Статуту ООН у випадку, коли зобов'язання держав-членів по Статуту будуть суперечливими їх зобов'язанням з будь-якого міжна-" родного договору, перевагу мають зобов'язання за Статутом ООН." Якщо виконання зобов'язань по приватно-правовому контракту будуть суперечити рішенням Ради Безпеки, то суд звільняє тимча­сово чи постійно відповідну сторону від відповідальності за неви­конання такого зобов'язання.

Конституція України вперше передбачила можливість звернен- > ня громадян України до спеціальних міжнародних установ з питань вирішення спорів. Однією з таких установ є Міжнародний Суд ООН. Ухвалене ним рішення по справі з участю України має юридичне обов'язкову силу для судів України.

Рішення і консультативні висновки Міжнародного Суду ООН використовуються судами України при тлумаченні норм міжнарод­ного права. Те ж саме стосується і висновків та рішень Європей­ського Суду з прав людини.

Міжнародні договори можуть залишитися паперовими угодами, якщо вони не будуть виконуватися. Тут важливе значення мають як суб'єктивні, так і об'єктивні фактори. До останніх, зокрема, належить проблема гармонізації норм міжнародного і національного права.

Однак проблема співвідношення і взаємодії українського права з міжнародним правом є лише частиною загальної, причому фунда­ментальної теоретичної (і практичної) проблеми взаємодії міжнарод­ного і національного права.

Розглянемо деякі суттєві моменти даної проблеми.


Читайте також:

  1. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  2. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  3. V. Постанови Пленуму Верховного Суду України
  4. VI. Накази Генерального прокурора України
  5. XVIII. Особливості прийому та навчання іноземців та осіб без громадянства у вищих навчальних закладах України
  6. А/. Верховна Рада України.
  7. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  8. Аграрні закони України
  9. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  10. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  11. Адвокатура України.
  12. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України




Переглядів: 1394

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Міжнародно-правові аспекти конституції | СПІВВІДНОШЕННЯ НОРМ МІЖНАРОДНОГО І НАЦІОНАЛЬНОГО ПРАВА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.