Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Та усунення його з поста в порядку імпічменту

Слід розрізняти припинення повноважень Президента України у разі об'єктивних причини і усунення його з поста як вищу форму персональної відповідальності Президента (імпічмент).

Згідно зі статтями 108 і 110 Конституції України повно­важення Президента України припиняються достроково у таких випадках. У разі відставки за власним бажанням. У цьому разі відставка Президента України набуває чинності з моменту проголошення ним особистої заяви про відставку на засіданні Верховної Ради України (п. 1 ст. 108, ст. 103 Кон­ституції).

Повноваження Президента України можуть бути припи­нені у разі неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров'я. Неможливість виконання Президентом Ук-

-374-

ї

раїни своїх повноважень за станом здоров'я має бути вста­новлена на засіданні Верховної Ради України і підтверджена рішенням, прийнятим більшістю від її конституційного скла­ду на підставі письмового подання Верховного Суду України за зверненням Верховної Ради України, і медичного виснов­ку (п. 2 ст. 108, ст. 110 Конституції України).

На жаль, процедуру вирішення цього питання Конститу­цією до кінця не визначено. Зокрема, незрозуміле, чого саме право пред'являти подання надано Верховному Суду Украї­ни. Незрозуміле також, який саме орган або установа мають право давати медичний висновок.

Нарешті, не з'ясовано, до якого державного органу мож­на оскаржити подання Верховного Суду України та медич­ний висновок про неможливість виконувати свої повнова­ження Президентом України за станом здоров'я.

Повноваження Президента України припиняються у разі його смерті (п. 4 ст. 108 Конституції).

За наявності згаданих підстав до обрання і вступу на пост нового президента у світовій практиці існують такі ва­ріанти заміщення цього поста.

1. Тимчасове виконання повноважень президента віце-президентом (США, Бразилія, Індія та ін.).

2. Виконання цих повноважень головою парламенту або однієї з його палат (Німеччина, Франція, Грузія, Білорусія, Монголія, Пакистан).

3. Здійснення повноважень президента прем'єр-мініст­ром (Австрія, Росія, Фінляндія, Туніс).

В Україні в разі дострокового припинення повноважень Президента України виконання обов'язків Президента Ук­раїни на період обрання і вступу на пост нового Президента України покладається на Прем'єр-міністра України.

При цьому він у період виконання ним обов'язків Прези­дента не може здійснювати повноваження, передбачені пунктами 2, 6, 8, 10—12, 14—16, 22, 25 та 27 ст. 106 Кон­ституції України.

З достроковим припиненням повноважень Президента, а також з його заміщенням на посту глави держави пов'язане питання про його відповідальність.

У монархічних державах глава держави звичайно не мо­же бути відповідальним за свої дії, оскільки його особа ви­знається конституціями недоторканною. Так, згідно з п. З

-375-

ст. 56 Конституції Іспанії "особа короля є недоторканною, і він не підлягає відповідальності".

Крім того, в парламентарних монархіях діє презумпція невинності глави держави, згідно з якою монарх не може по­милятися, оскільки діє на підставі поради своїх міністрів.

Конституції країн з республіканською формою правління також закріплюють загальний принцип політичної невідповь дальності президента, проте не виключається можливість юридичної (судової) відповідальності за певні тяжкі правопо­рушення.

Наприклад, згідно з Конституцією Італії, президент несе відповідальність за державну зраду або посягання на Кон­ституцію (ст. 90), у США — за зраду, хабарництво або інші тяжкі злочини і проступки (розділ 4 ст. 2 Конституції США), у ФРН — за навмисне порушення основного закону або ін­шого федерального закону (п. 1 ст. 61 Конституції ФРН), Мексиці — за зраду вітчизни та тяжкі кримінальні злочини (ст. 108 Конституції Мексики).

За вчинення злочинів у конституційному праві передба­чається спеціальна процедура звинувачення президента, яка визначається терміном "імпічмент" — спеціальні правила, процедура щодо притягнення до відповідальності глави дер­жави, а також винних службових осіб (міністрів) у разі по­рушення ними законів даної країни або вчинення злочинів.

Як правило, у європейських країнах континентального права і в ряді країн Африки справа, як правило, порушуєте ся парламентом, а по суті питання вирішується відповідною судовою інституцією, зокрема, Конституційним судом (ФРН, Італія, Болгарія) або Верховним судом (Португалія, Фінлян­дія, Румунія).

Відповідно до конституцій Австрії (п. 6 ст. 6) та Ісландії (еТі 11) главу держави може бути достроково усунуто з по­ста з ініціативи парламенту на підставі референдуму. При цьому, якщо референдум не підтримує рішення парламенту, тим самим висловлюється недовіра парламенту з боку ви­борців, що тягне за собою його розпуск.

У США, країнах Латинської Америки парламент, як пра­вило, одноособове вирішує питання як про притягнення пре­зидента до відповідальності, так і про його вину. Якщо його буде визнано винним, президент усувається з посади, після чого він може бути переданий до суду загальної юрисдикції.

-376-

В Україні згідно з п. З ст. 108 і п. 1 ст. 111 Конституції України визначаються умови і стадії процедури усунення Президента з поста в порядку імпічменту.

Виходячи зі статусу Президента України як всенародне обраного глави держави, процедура імпічменту не може бу­ти спрощеною. Тому Конституція України встановила досить складний порядок його проведення.

Умовою усунення Президента України з поста в порядку імпічменту є вчинення ним державної зради або іншого зло­чину.

Єдиним органом, який може ініціювати питання про усу­нення Президента України з поста глави держави є Верхов­на Рада України.

Першою стадією процедури імпічменту є ініціювання питання про усунення з поста Президента України більші­стю депутатів від конституційного складу Верховної Ради України.

Друга стадія. Для проведення розслідування Верховна Рада створює спеціальну тимчасову слідчу комісію, до скла­ду якої включаються спеціальний прокурор і спеціальні слідчі.

Третя стадія полягає у розгляді на засіданні Верховної Ради України висновків і пропозицій тимчасової слідчої комісії;

Четверта стадія. За наявності підстав Верховна Рада України не менш як двома третинами від її конституційного складу приймає рішення про звинувачення Президента Ук­раїни.

П'ята стадія полягає у перевірці справи Конституцій­ним Судом України і отриманні його висновку щодо додер­жання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент.

Отримання висновку Верховного Суду України про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, міс­тять ознаки державної зради або іншого злочину, становлять зміст шостої стадії процедури.

Заключна, сьома стадія процедури імпічменту — прий­няття рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту Верховною Радою України за умови, що це рішення буде підтримано не менш як трьома четвертими від конституційного складу парламенту, тобто 364 депутатами.

- 377 -

Глава IX Виконавча влада в Україні


Читайте також:

  1. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  2. III. Дієслова, що в дужках, поставте у нижчевказаних граматичних формах. Перекладіть речення.
  3. RLC-фільтр четвертого порядку
  4. V. Постанови Пленуму Верховного Суду України
  5. VII Контроль постачальника
  6. Автоматизація насосних станцій водопостачання
  7. Автоматизовані станції управління насосними станціями водопостачання першого, другого і третього підйомів
  8. Алгоритмы постановки клизм и газоотводной трубки
  9. Аналіз впливу постачальників
  10. Аналіз інформації та постановка задачі дослідження
  11. Аналогія закону як форма усунення прогалин у законодавстві.
  12. Аспекти організаційного порядку




Переглядів: 791

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Дострокове припинення | Поняття виконавчої влади і система її органів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.