Як зазначалося, вибір споживача залежить не тільки від його уподобань і переваг, а й від бюджету. Бюджет- це кількість грошей, яка доступна споживачеві для витрат у протягом певного часу. Дохід споживача та купівельна сила грошей (тобто ціни товарів) визначають бюджетні обмеження споживача.
Для аналізу впливу бюджетних обмежень на вибір споживача введемо деякі обмеження:
− весь дохід споживач витрачає тільки на придбання товарів X та Y (у нашому випадку – це котлети й пиріжки);
− споживач не робить заощаджень і не залучає до витрат попередні заощадження;
− споживач не дає та не бере кредити.
У цьому випадку дохід споживача (I) відповідатиме всім його витратам, тобто
I = РХQХ + Ру Qу, (2.6)
де Рх і Ру– ціни котлет і пиріжків відповідно.
За рівнянням (2.6) можна визначити набори товарів X та Y, для придбання яких споживач витратить однакові кошти. За умови, що I =10 грн, Рх= 1 грн, а Ру= 0,5 грн, варіанти можливих наборів наведено в табл. 2.2.