Одним із сучасних підходів до реалізації функції аналізу є проведення мікродосліджень. В. І. Зверева пропонує проводити мікродослідження, які дозволять глибоко вивчити певне питання, розробити рекомендації і таким чином підготуватись до контролю [26]. Організація мікродослідження забезпечується наступними методичними порадами:
I. Визначення проблеми для вивчення та її формулювання:
1. Визначити коло невирішених питань, які необхідно вивчати та вирішувати.
2. Проранжуйте ці проблеми за актуальністю, значущістю, можливістю вирішення.
3. Передбачте інтуїтивно перепони, які виникають на практиці під час вирішення цих питань.
4. Визначте умови успішного рішення питань.
5. Сформулюйте проблему (як протиріччя).
II. Вибір теми дослідження:
1. Чітко визначити предмет вивчення.
2. Встановіть, з якою метою саме цей предмет дослідження ви виокремили.
3. Важливо чітко визначити, що треба вивчати і перетворювати (змінювати).
4. Встановити, який буде вплив і на що зміни предмету вивчення у майбутньому.
III. Визначення мети дослідження:
У формулюванні мети обов'язковими повинні бути:
— чітко представлений предмет (що?) дослідження;
— названо спосіб вивчення (як?).
IV. Підготовка та проведення мікродослідження:
1. Для збору об'єктивної інформації необхідно:
• використати сукупність методів;
• порівняти оцінки вчителів та учнів одного й того ж предмета;
• залучення до досліджень вчителів, які комплексно вирішують проблеми;
• порівняння думок компетентних експертів.
2. Під час розробки програм спостережень, анкет, питань для бесід необхідно:
• визначити цілі спостережень, бесід тощо;
• змалювати суттєві ознаки досліджуваного явища і відобрази його у вигляді добірки показників-відобразити
• визначити, для кого передбачаються питання, завдання, критерії
3. Використовувати анкети закритого та відкритого типу.
4. Можливо для підсилення об'єктивності інформації використовувати питання-пастки (питання, які дублюють попередні в іншому формулюванні).