МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 1.Економіка: її головна функція, структура і системна організація.Зміст Розділ1 Сутність економічної науки та система економічних відносин ………………………... 3 Тема 1.Економіка: її головна функція, структура і системна організація.…………………...3 Тема 2 Зародження та еволюція економічної теорії………………………………………… .9 Тема 3 Виробництво та його сучасна структура……………………………………………..13 Розділ 2. Зміст основних понять, категорій, законів ринкової економіки Тема 4 Ринкова система і закони її функціонування……………………………………...…19 Тема 5 Конкуренція: її види та економічна роль……………………………………………..27 Тема 6 Монополія: місце і роль на ринку…………………………………………………….32 Розділ 3 Механізм дії та використання економічних законів на макро- і макрорівнях Тема 7 Власність ї соціально-економічні відносини……………………………………… 38 Тема 8 Макроекономічна структура власності та соціально-економічні системи в кінці ХХ- на початку ХХІ ст………………………………………………………………………....47 Тема 9 Типи економічних господарських систем, критерії їх класифікації……………… 55 Тема 10 Державне регулювання економіки………………………………………………… 60 Тема 11 Суспільні форми продуктів………………………………………………………….70
Розділ 1 Сутність економічної науки та система економічних відносин Тема 1.Економіка: її головна функція, структура і системна організація. 1.1 Сутність поняття «економіка». 1.2 Предмет, основні функції економічноі теорії. 1.3 Економіка як наука. 1.4 Структура і системна організація економіки Економічні терміни і категорії: економіка, економічна теорія,господарська діяльність, функції економічної теорії, мікроекономіка, макроекономіка, світова економіка, предмет економічної теорії, економічна категорія, економічний закон, суб'єкти економічних відносин, економічні ресурси, матеріальні потреби. Незважаючи на те що економічні проблеми актуальні для кожної людини, не всі можуть правильно відповісти на запитання "що таке економіка". Дехто вважає економікою заводи, підприємства, ферми, магазини тощо. Але це приблизно те саме, якщо на запитання "що таке людина?", відповісти: "Це те, що складається з голови, рук, ніг та інших частин тіла". Отже, необхідний науковий підхід до вирішення цього питання. До того ж цю науку у різних країнах називають неоднаково. В Греції, Франції та інших країнах - економія, у Німеччині - вчення про народне господарство, у Швеції – національна економіка. Першим наукове визначення цього терміна дав давньогрецький мислитель Ксенофонт, який жив приблизно у 430-355 рр. до н.е. і написав книгу "Економікос". Ця назва складається з двох грецьких слів - "ойкос" (дім, господарство) та "номос" (знаю, закон, правило) - і дослівно означає "мистецтво ведення домашнього господарства" або "управління домашнім господарством". Інший давньогрецький філософ Аристотель (384-322 рр. до н.е.) в науці про багатство (економіці) вирізняв "економію" (або сукупність споживних вартостей) і "хремастику" (мистецтво робити гроші, збагачуватись). У центрі економічних процесів завжди перебували власники, виробники, посередники. Від їхнього господарювання залежав добробут тисяч громадян. Минали століття й епохи. Поняття «економіка» набуло дещо іншого сенсу, але суть його залишалася, змінювались лише масштаби, які воно охоплювало. Тепер, говорячи про економіку, ми маємо на увазі не тільки домашнє, а й суспільне, національне і світове господарство. Незрівнянно складнішими стали процеси виробництва, удосконалились системи посередництва і торгівлі. Не змінилося одне — у центрі всього, що відбувається, конкретні люди та їхні потреби, які є рушіями розвитку цивілізацій. Саме потреби в усі віки змушували людей долати величезні відстані у пошуках нових земель і ринків збуту, освоювати незвідані території. Саме потреби були й залишаються головним стимулом розвитку науки і техніки, дають поштовх для розквіту культури та освіти. Матеріальні потреби — це бажання людей володіти товарами й послугами, здатними приносити їм користь. Під економічними ресурсами розуміють всі природні, людські ресурси та вироблені людиною засоби, що використовуються для виробництва товарів і послуг. Економічні ресурси можна поділити на такі види: -матеріальні ресурси — земля як засіб праці, сировині матеріали, розвідані родовища корисних копалин, капітал (інструменти, машини, устаткування, фабрично-заводські, складські, транспортні засоби та ін.); -людські ресурси — праця та підприємницька діяльність. Кожен з нас прагне мати життя якомога краще. Та зробити це не так уже й легко. З давніх-давен цю проблему люди вирішували по-різному. Одні обмежувались найне-обхіднішими речами, інші силою або обманом відбирали це у своїх ближніх, треті вдосконалювали виробництво, робили винаходи, відкривали нові джерела прибутку, освоювали нові території, оволодівали новими промислами. Наука і технології досягли надзвичайно високого рівня розвитку, але навіть його недостатньо для задоволення усіх потреб людства. Саме тому надзвичайно великого значення набуває вивчення економіки, знання якої може допомогти досягти того рівня добробуту, якого ми прагнемо. 1.2.Предмет , основні функції економічноі теоріі. Економічна теорія (Економіка) - це наука про вибір найбільш ефективних способів задоволення безмежних потреб людей шляхом раціонального використання обмежених ресурсів. Таким чином, предметомекономічної теорії є відносини, що виникають між людьми в процесі виробництва, розподілу, обміну і споживання матеріальних благ та послуг у світі обмежених ресурсів. Економічна наука розробляється і розвивається економістами різноманітних течій і напрямів, відтак існують різні визначення її предмета. Найзагальнішим є таке: економіка — це наука про основи господарювання. Господарська діяльність — це діяльність людей, спрямована на забезпечення матеріальних умов життя. З предмету економічної теорії можна виділити головну функцію економіки: це знаходження раціональних поєднань ресурсів для досягнення максимального задоволення потреб суспільства.
У цілому функції економічної теорії можна подати схемою, зображеною на мал. 1.1. Рис 1. Функції економічної теорії Формування економічного мислення Головне завдання, а отже, і функція економічної теорії полягає в тому, щоб дати відповідь на головні економічні питання, які цікавлять усіх членів суспільства. У нинішніх умовах становлення ринкової економіки люди насамперед, хочуть знати: - що собою являє ринкова економіка, як вона функціонує; виробництва, і- чим обумовлюються властиві їй піднесення і спади національного нфляція і безробіття; -які заходи впливають на рівні споживання та інвестицій, на курси гривні і торгівельні баланси, заробітну плату і ціни; - у чому полягає суть монетарної і фіскальної політики; - яким має бути обсяг грошової маси в обігу; - як формується бюджет, процентна ставка, що таке державний борг та інше. Ділових людей і підприємців хвилюють питання: - в яких межах і формах буде проводитися подальше законодавче забезпечення і державне регулювання підприємницької діяльності; - які основні принципи цієї форми господарювання; - найважливіші чинники, що визначають логіку її функціонування? Не байдужі людям і проблеми міжнародного характеру. їх, зокрема, цікавить: який рівень життя в інших країнах світу, і чим пояснюється ця різниця; яка господарська система краща, тобто забезпечує більший економічний ефект і краще служить людині; що являє собою, наприклад, "шведська модель суспільного розвитку"; для чого здійснюється економічна інтеграція в західноєвропейських країнах тощо. Щоб розкрити значення даної функції, наведемо такий приклад. Не будучи спеціалістом, скажімо, у галузі чорної металургії, людина не стане розмірковувати про якість різних марок сталі або про переваги конверторного способу виплавки металу. Інша справа - економіка. Тут кожний з дитинства щось пізнає і постійно розширює свій кругозір. У результаті формується те, що називається буденним економічним мисленням. Пізнавальна функція Суть її полягає в тому, щоб глибоко й всебічно вивчати виробництво, розподіл, обмін і споживання матеріальних благ і послуг протягом усієї історії людського суспільства, виявляти закони й тенденції економічного прогресу. Вивчення економічної теорії, головним чином, зводиться до пізнання економічних законів і категорій, які виражають глибинну суть конкретної, завжди визначеної економічної системи. Практична та методологічна функція Економічна теорія виконує і практичну функцію, яка полягає в розробці принципів і методів раціонального господарювання, науковому обґрунтуванні економічної політики держави. Вчені безпосередньо беруть участь у визначенні економічної стратегії - довгострокової господарської політики суспільства. Оволодівши економічною теорією, студент краще орієнтуватиметься в економічному житті, у виборі місця майбутньої роботи, зможе повніше реалізувати свої здібності, набуті знання, ефективніше використати їх у своїх інтересах. Нарешті, існує і методологічна функція економічної теорії, коли теорія виступає теоретичною основою конкретно-економічних наук, тобто розробляє загальні методологічні принципи, без яких не можна обійтися при проведенні скільки-небудь ґрунтовного конкретно-економічного аналізу. Наприклад, економічна теорія формулює загальні принципи маркетингової діяльності підприємств, які можуть бути використані в багатьох галузях, зокрема, під час організації маркетингу туризму тощо. Читайте також:
|
||||||||
|