Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Цілі, засоби і методи державного впливу на економіку

Можна виділити соціально-економічні пробле­ми, які не може вирішити ринкова економіка, і що потребують необхідність втручання держави в економіку.

1 Розвиток продуктивних сил, їх ускладнення, подальше усус­пільнення виробництва вимагають посилення регулюючої ролі держави.

2 Механізм ринку не може забезпечити економіку потрібною кількістю грошей (так звані центральні гроші). Тому одна з найголовніших функцій держави — організація грошового обігу в країні.

3 Ринковий механізм не забезпечує потреб суспільства товарами і послугами суспільного споживання. Цю функцію на себе по­винна взяти держава.

4 Економіка ринковому типу не в спромозі функціонувати без інфляції. Тому держава повинна проводити ефективну антиінфляційну політику.

5 Ринковий механізм не вирішує регіональних проблем в усій їх сукупності (економічні, демографічні, соціальні, екологічні). В таких випадках держава повинна проводити відповідну регіональну політику.

6 Ринок не забезпечує сталості макроекономічної рівноваги, звідси необхідність втручання держави, пов'язану з підтрим­кою цієї рівноваги.

7 Ринковий механізм не може вирішити багато соціальних про­блем. Тому втручання держави в сферу соціальних відносин, перерозподіл доходів є конче необхідним.

8 Якісні зміни робочої сили потребують в загальнодержавному масштабі використовувати кошти на розвиток освіти, охорони здоров'я, підготовку і перекваліфікацію кадрів.

9 Ринок не в спромозі без втручання держави забезпечити повну зайнятість. Тому політика в сфері зайнятості — важлива функ­ція держави.

10 Ринковий механізм породжує зовнішні ефекти. Для компен­сації негативних наслідків що породжуються зовнішніми ефек­тами потрібне втручання держави.

11 Ринковій системі, оскільки вона орієнтована на прибуток, внутрішнє притаманна тенденція до монополізації. Для під­тримання ринкової конкуренції, держава повинна проводити антимонопольну політику.

12 Проблеми забруднення навколишнього середовища, наростан­ня екологічної кризи потребують втручання держави у відно­сини між людиною і природою.

Отже, основні цілі державного регулювання економіки:

1 Розробка законів, норм і правил володіння власністю та функціонування ринків.

2 Здійснення державних закупівель економічних благ з метою забезпечення ними підприємницького та домогосподарського секторів, а також виробництво державним сектором суспільних благ.

3 Здійснення трансфертних виплат на соціальне страхування, безробіття тощо.

4 Справляння податків.

5 Прямий вплив на розподіл ресурсів.

6 Національна безпека держави.

7 Розв'язання проблем довкілля.

Методи державного впливу на ринкову економіку:

1 Адміністративні (прямі) методи регулювання. Держава як гарант економічних свобод здійснює адмініст­ративний вплив на ринок на всіх рівнях управління — від муніци­пального до федерального (від районного до загальнодержавного).

Головними методами прямого регулювання є такі:

- законодавча та економічна діяльність держави;

- державні закупівлі, трансферні платежі;

- індикативне планування, розробка і реалізація цільових програм;

- прямий державний контроль над монопольними ринками;

- адміністративне регулювання певних процесів економічного життя.

Методи прямого адміністративного впливу для усунення різних негативних наслідків економічної діяльності держава може викори­стовувати, встановлюючи певні стандарти у відповідних виробницт­вах, граничні норми викиді» шкідливих речовин у атмосферу, при­пиняючи застосування технології, що загрожують здоров'ю людей, консервуючи певну частину національних ресурсів тощо.

2 Економічні (непрямі) методи регулювання.Одним з найефективніших регулюючих засобів держави є податки. Є два суб'єкти оподаткування — фізичні та юридичні особи. У фізичних осіб об'єктами оподаткування є доход, майно і земля. Сьогодні середній європейський громадянин сплачує у формі податків 45-48 відсотків свого доходу. У юридичних осіб об'єктами оподат­кування є прибуток, майно і земля. У більшості країн світу юридичні особи, що ведуть підприємницьку діяльність, сплачують до бюдже­ту 48-52 відсотки одержаного прибутку.

Через систему оподаткування, яка передбачає прямі (прибутко­вий податок з населення, податок з корпорацій), непрямі (акцизи, податок на добавлену вартість, митні збори) та інші (податок на не­рухоме майно, спадщину, землю) податки, держава формує бюджет. Кошти державного бюджету витрачаються на розвиток певних галузей, виробництво товарів та продуктів харчування, здійснення різноманітних видів діяльності.

Важливе місце в системі регулюючих важелів держава відводить грошово-кредитній системі. Визначаючи кількість грошової маси в обігу, обсяг кредитів, рівень відсоткових ставок, держава активно впливає на кон'юнктуру ринку. Зменшуючи кількість грошей у кана­лах обігу, держава стримує ділову активність і навпаки — збільшення грошей сприяє посиленню інвестиційної діяльності господарюючих суб'єктів. Цього можна досягти також за рахунок кредитної політи­ки. Зниження відсоткових ставок збільшує кредитні надходження у національну економіку. Недостатні інвестиції призводять до змен­шення обсягів виробництва, вивільнення робочої сили, падіння за­робітної плати.

Об'єктом особливої уваги держави в умовах розвиненої економі­ки є підприємства малого бізнесу — індивідуальні, сімейні, групові. Державна підтрим­ка малого бізнесу здійснюється за рахунок довго- і короткострокових кредитів на пільгових умовах, підготовки і підвищення кваліфікації кадрів, надання різних податкових пільг, комерційної інформації.

Як бачимо, адміністративних і економічних регуляторів еконо­міки у держави багато. Проте жоден з них не є ідеальним, оскільки, даючи позитивний ефект у одному випадку, призводить до негатив­них наслідків у іншому. До того ж у різних країнах застосовуються як адміністративні, так і економічні методи регулювання. Проте в одних з них більшого розвитку набуває кредит, у других — пода­ток, у третіх вирішальна роль належить індикативному плануванню. Між адміністративними і економічними методами немає чітко визначеної межі, вони взаємно продовжують один одного і да­ють найбільший ефект при оптимальному поєднанні.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  3. I визначення впливу окремих факторів
  4. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  5. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  6. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  7. II. Основні засоби
  8. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  9. III. Медико-відновлювальні засоби
  10. IV. КЕРІВНИЦТВО, КОНТРОЛЬ І НАДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРАКТИКАНТАМ.
  11. IV. Электронное учебно-методическое обеспечение дисциплины.
  12. L2.T4/1.1. Засоби періодичного транспортування штучних матеріалів.




Переглядів: 746

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 14(2 год.) | Основні напрями та межі державного впливу на економіку. Функції держави в ринковій економіці

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.