![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Потенціал дії. Механізм виникнення та поширення нервового імпульсуРозглянуті потенціали спокою свідчать про те, що цитоплазма незбудженої клітини має негативний електричний потенціал по відношенню до позаклітинного середовища Для виникнення потенціалу дії (ПД), необхідно викликати локальний зсув потенціалу Рис. 4.33. Збудження мембрани за допомогою короткочасного збуджуючого струму (стимулу): а - підпороговий імпульс; б - пороговий імпульс (згасаючий спайк); в - потенціал дії (ПД). Якщо ж зсув Виникнення потенціалу дії спричинене різким збільшенням проникності мембрани для іонів Рис. 4.34. Ілюстрація механізму формування потенціалу дії: 1 - деполяризація; 2 - реполяризація. При цьому спостерігається повернення мембранного потенціалу Іони Після ПД спостерігається період незбудження або абсолютний рефракторний період, під час якого не може виникнути наступний ПД. Він триває від 0.5 до 2 мс. За цей час внаслідок роботи Таким чином, формування ПД спричинене двома іонними потоками крізь мембрану: потік іонів Потенціал дії, що виник на певній ділянці нервової клітини, швидко розповсюджується вздовж її поверхні завдяки локальним струмам між збудженими і незбудженими ділянками нервового волокна (рис. 4.36). Локальні струми чинять подразнюючу дію на сусідні незбуджені ділянки і викликають зміну проникності мембрани. Локальні струми деполяризують мембрану до певного рівня, а ПД на кожній ділянці виникає внаслідок іонних потоків Рис. 6.35. Вплив зміни проник- Рис. 6.36. Ілюстрація теорії ло- ностей натрійових та калійових кальних струмів: 1 - немієлінізо- каналів на формування потенці- ване волокно; 2 - мієлінізоване. алу дії. Теорію генерації і поширення потенціалу дії запропонували у 1948-1952 рр. А. Ходжкін і А. Хакслі. Згідно з моделлю Ходжкіна і Хакслі зміна іонних провідностей при зсувах мембранних потенціалів спричинена впливом електричного поля на просторовий розподіл у мембрані заряджених активуючих частинок. На рис. 4.37 подано еквівалентну схему елемента збудливої мембрани нервового волокна. Вона становить електричне коло з чотирма паралельними вітками. Одна з них містить електричну ємність, а інші відтворюють натрієву Рис.4.37. Еквівалентна електрична схема ділянки мембрани У кожну з цих віток включені джерела електрорушійної сили Вираз для електричного струму крізь мембрану можна подати у такому вигляді:
де Експериментально Ходжкін і Хакслі довели, що іонні струми
Останнє рівняння в (4.66) враховує іонні струми всіх інших іонів, а саме: де
Поділимо рівняння (4.67) на
або
Розв'язок рівняння (4.69) має такий вигляд: Константу Остаточно маємо
Коли
де
де Ступінь "4" пов'язаний з тим, що
де Рис. 4.38. Кінетика активації каналів. Рис.4.39. Електричні струми крізь елемент аксону. Рівняння, які описують зміну в часу активованих та інактивованих
Таким чином, рівняння для сили струму крізь мембрану (4.65) з урахуванням (4.66), (4.72) та (4.73) набуває такого вигляду:
Знайдемо зв'язок між струмом крізь мембрану і струмом вздовж аксона. Для цього розглянемо елемент поверхні аксона довжиною струму крізь мембрану аксона
Збільшення мембранного струму
З рівнянь (4.76) та (4.77) випливає, що
Отже, сила струму в аксоплазмі згідно з законом Ома становить де де
Остаточно, враховуючи (4.79), отримаємо рівняння Ходжкіна -Хакслї.
У ліву частину рівняння Ходжкіна-Хакслі введемо швидкість поширення нервового імпульсу, беручи до уваги, що поширення нервового імпульсу вздовж аксона можна описати хвильовим рівнянням: Тоді рівняння Ходжкіна-Хакслі (4.80) набуває вигляду
Розв'язок рівняння (4.81) з використанням одержаних експериментально значень Як відомо, швидкість поширення ПД залежить від того, чи має аксон мієлінову оболонку, чи така оболонка відсутня. У першому випадку розповсюдження нервового імпульсу відбувається стрибками через перехвати Ранв'є і тому має значно більшу швидкість, ніж у другому випадку. Читайте також:
|
||||||||
|