![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Відродження училища в післявоєнні роки(1946 – 1956 рр.)
Відгриміли залпи Великої Вітчизняної війни. Весь радянський народ з колосальною напругою сил прийнявся за відновлення зруйнованого війною народного господарства. Відродження училища в післявоєнні роки проходило одночасно з відновленням Севастополя - головної бази Чорноморського флоту. 30 квітня 1946 р. Рада Міністрів РСФСР постановою № 293 затвердила генеральний план Севастополя, розроблений архітектурною майстернею Міністерства Збройних Сил СРСР під керівництвом професора Бархіна. У генплані констатувалося: «Місто Севастополь відновлюється як головна військово-морська база Чорноморського флоту - закрите місто».
Масштаби відбудови вимагали розгляду питання вищими органами влади СРСР. Постанова вимагала прискорити відновлення Севастополя як першокласної військово-морської фортеці. У зв'язку з особливим статусом Севастополя постанова пропонувала виділити місто Севастополь у число міст республіканського підпорядкування РСФСР.
Це ж рішення прийняте наказом Головкому ВМС СРСР №00158 від 27 листопада 1948 р. З цього часу рішення Кримського облвоєнкому не поширювалися на територію Севастополя – головної бази Чорноморського флоту. В 1948 р. Севастополь відвідали Й.В.Сталін, О.М.Косигін, М.О.Вознесенський та інші керівники партії й уряду Радянського Союзу. Як наслідок, у тому ж році було прийняте рішення завершити відродження міста до 1954 р. Однак фактично відновлення міста удалося завершити лише в 1957р.
Відновлення і розвиток економіки країни дозволили планувати будівництво великого флоту. Гострою в цей період стає і проблема підготовки командних кадрів. 4 березня 1946 р. було прийнято рішення Головнокомандувача ВМС СРСР про організацію військово-морського училища з дислокацією в бухті Стрілецькій, іншими словами, про створення Чорноморського училища. Воно протягом 1946-1948 р. повинно було готувати командирів малих кораблів з терміном навчання два роки.
Командування ВМУЗ прагнуло, по можливості, повернути в училище старі командні і викладацькі кадри. Так, у травні 1946 р. і дещо пізніше за запрошенням командування повернулися на викладацьку роботу: капітан 2 рангу А.І. Цвєтков, що зайняв посаду заступника начальника училища з навчальної частини; капітан 3 рангу Г.Г. Андрєєв - на посаду начальника навчального відділу, а також викладачі і стройові офіцери А.К. Нерсесов, С.Б. Плієв, Н.Д. Орєхов, М.А. Ягло, Г.Е. Жлукто, Н.В. Бірюков і багато інших. Помічником начальника училища з господарської частини було призначено полковника інтендантської служби А.П. Цицуру, дуже здібного, грамотного і турботливого офіцера.
Надалі комплектування училища викладачами продовжувалося, в основному, по лінії зміцнення циклів більш підготовленими і досвідченими кадрами і до кінця 1946/47 навчального року цикли значно поповнилися.
На тактичний цикл прийшли старші викладачі капітани 2 рангу М.Н. Моль, К.М. Коновалов, викладачі капітани 3 рангу А.А. Куксенко й А.Ф. Васильєв, капітан-лейтенанти Н.Г. Синельников і Г.К. Алафердов, старший лейтенант А.В. Кожарин; на цикл морської справи – начальник - капітан 2 рангу П.А. Бобровников і викладачі капітан-лейтенант М. І. Рябуха, старший лейтенант Н.Ф. Станкевич. На цикл мінно-торпедної зброї на посаду старшого викладача було призначено колишнього помічника флагманського мінера ЧФ капітана 2 рангу А.І. Малова, а на артилерійський - старшим викладачем капітана 2 рангу Г.В. Єремєєва. Начальником циклу СН і Зі став полковник В.І. Сонін, а циклу соціально-економічних дисциплін - полковник Ф.Н. Бутирський.
11 листопада 1946 р. почався перший післявоєнний навчальний рік. Навчання в курсантів поєдналося з роботами на будівництві житла й устаткуванні лабораторної бази. Будувався житловий корпус, відновлювалися навчальний корпус і казарма, будинки офіцерського складу, котельня й підсобні приміщення. Дуже непросто було вчитися і працювати в ці перші післявоєнні роки. Не вистачало буквально усього: підручників і паперу, будматеріалів і палива і т.п. Але, переборюючи всі негоди, училище міцніло, а курсанти не тільки успішно освоювали програму, але й активно брали участь у будівельно-відбудовних роботах. Через нестачу навчальних площ кабінет матеріальної частини артилерії розміщувався в лазні, в руїнах колишньої 14-ї навчальної батареї - кабінет мінної і тральної зброї, а в будинку лазарету - навчальні класи, службові приміщення.
Навчальний процес у перший післявоєнний рік було організовано цілком задовільно. В цьому велика заслуга всього колективу, в тому числі, заступника начальника училища з навчальної роботи капітана 2 рангу Анатолія Івановича Цвєткова і начальника навчального відділу капітана 3 рангу Георгія Григоровича Андрєєва.
Великі складнощі виникали через слабку загальноосвітню підготовку набраних в училище курсантів, відсутність у них досвіду самостійної роботи, звички вчитися.
Були труднощі й іншого плану. Вони полягали в тім, що частина викладачів не володіла достатнім методичним досвідом. Маючи багатий бойовий і життєвий досвід, вони не завжди могли успішно передати свої знання курсантам. Велику роль у підвищенні методичної майстерності викладачів-початківців зіграли досвідчені педагоги, що прибули з інших училищ, які складали основу колективів циклів і затвердили майстерність викладання окремих предметів. Незважаючи на труднощі, перший навчальний рік було зовершено успішно. У безперервній праці і турботах училище розвивалося, розросталося, вдосконалювалися його навчально-лабораторна база й організація служби, поступово створювалися сприятливі умови для переходу училища в розряд вищих навчальних закладів. У порядку підготовки цього рішення в квітні 1947 р. училище відвідав і ознайомився з його станом і можливостями заступник ГК ВМС адмірал Г.І. Левченко. У липні з тим же завданням вивчав стан справ в училищі начальник Морського Генерального штабу адмірал А.Г. Головко. Наслідком цих відвідин стало рішення про підготовку до переходу училища на штат вищого в 1948 р., у зв'язку з чим набір на перший курс дворічного училища в 1947 р. не відбувався. Значною подією в житті училища було вручення йому 30 квітня 1947 р. Командувачем Чорноморського флоту адміралом Ф. С. Октябрським. Прапора частини і грамоти до нього, відповідно до Постанови Президії Верховної Ради СРСР від 27 січня 1947 р. Під цим Прапором училище вперше після війни брало участь у параді військ Севастопольського гарнізону 1 травня 1947 року.
8 квітня 1948 р. Наказом ГК ВМС на підставі Постанови Ради Міністрів Союзу РСР № 963 1940 р. училище було відновлене як вище з найменуванням «Чорноморське вище військово-морське училище» і з 1 вересня цього ж року переведене на новий штат за розрядом вищих навчальних закладів.
З 1 вересня 1948 р. училище вдруге у своїй історії перейшло на штат вищого і знову стало іменуватися «Чорноморське вище військово-морське училище». 1 жовтня 1948 р. почався його перший післявоєнний навчальний рік. Ця подія була ознаменована парадом, у якому брали участь як першокурсники вищого, так і випускники дворічного училища. Незабаром після початку навчального року капітан 1 рангу Б.В. Нікітін вибув на посаду начальника Ленінградського нахімовського училища, а в командування училищем 20 вересня 1948 р. вступив віце-адмірал Гаврило Васильович Жуков, у минулому керівник героїчної оборони Одеси, учасник героїчної оборони Севастополя. Він залишався на посаді начальника ЧВВМУ до звільнення у відставку у вересні 1950р.
Велику увагу вищому училищу приділяло і керівництво ВМУЗ. Його рекомендації і суттєва допомога, сприяли відпрацюванню організації служби, становленню навчального процесу. У жовтні 1948 р., незабаром після початку навчального року, училище відвідав начальник УВМУЗ адмірал В.Ф. Трибуц. Він цікавився не тільки станом навчального процесу, організацією служби, але й життям, побутом курсантів. Адмірал висловив багато корисних порад і надав необхідну допомогу в їх реалізації.
Усього було випущено 365 чоловік. Лейтенанти С.Е. Архангельський і В.З. Гумгал закінчили училище на відмінно за першим розрядом і занесені на Дошку пошани. 12 чоловік закінчили училище на відмінно за другим розрядом.
Багато хто з них пізніше отримали вищу освіту, у тому числі й у своєму рідному ЧВВМУ. У цілому до кінця 1948 р. життя училища ввійшло в нормальне русло, з урахуванням труднощів відбудовного періоду. Подальша діяльність командування, всього колективу була цілеспрямована на удосконалення навчально-лабораторної й матеріальної бази, житлового фонду і побутових умов, виховної й навчально-методичної роботи.
Однак післявоєнні труднощі продовжувались. Гостра нестача приміщень вимагала закінчення будівництва спеціального лабораторного корпусу, спального корпусу до 1952/53 навчального року і трохи пізніше - їдальні. Не вистачало навчальних посібників і інструментів. Наприклад, на 10 курсантів був один комплект прокладних інструментів, тільки 3 - 4 категорії. Існували у зазначений період труднощі й у комплектуванні училища курсантами, а кафедр - викладачами. Загальноосвітня підготовка молоді, яка поступала в училище, була не на належному рівні. Тому 60% курсантів за рік було відраховувано через невстигання. Краще справа з навчанням складалася в тих курсантів, які прийшли в ЧВВМУ після закінчення Саратовського підготовчого училища. У числі цих курсантів був і майбутній Герой Радянського Союзу мирних днів, перший адмірал з післявоєнного випуску Вадим Леонідович Березовський.
У вересні 1950 р. було призначено нового начальника училища. Це був відомий підводник-північноморець Герой Радянського Союзу контр-адмірал Іван Олександрович Колишкін. До кінця 1949/50 навчального року були введені до ладу й активно використовувалися 22 лабораторії й кабінети, у яких на 18 кафедрах навчалися курсанти двох курсів. У 1950 р. артилеристи ввели до ладу лабораторію артстрільби з ПУС «Гейслера» і кабінет далекомірів. Електротехніки під керівництвом мічмана В.А. Мишачова змонтували чотири робочих місця управління кораблем. Згодом, було створено три кабінети навігації й один девіації магнітного компаса, хімічна лабораторія, два діючі кабінети тактики ВМФ зі столом тактичного розігришу і два кабінети засобів спостереження і зв'язку, які багато в чому сприяли підвищенню підготовки майбутніх вахтових офіцерів.
У 1950 р. вводиться спеціалізація на старшому (3-му) курсі - за штурманським, артилерійським і мінно-торпедним фахом. Це в подальшому позитивно відзначилося на рівні підготовки випускників, прискорило їхнє становлення як офіцерів на кораблях і в частинах. Поліпшенню підготовки курсантів і посиленню зв'язку училища з флотом сприяла і така міра, як призначення Командувачем Чорноморським флотом, на прохання начальника училища, до складу Ради училища чотирьох постійних представників від флоту. Це були: командир загону навчальних кораблів ЧФ, флагманські штурман, артилерист і мінер.
До кінця третього навчального року (і п'ятого післявоєнного) у вищому військово-морському училищі життя і діяльність увійшли в звичайне русло. 1951/52 навчальний рік ознаменувався рядом важливих і пам'ятних подій у житті училища. У жовтні 1951 р. від будівельників було прийнято нову триповерхову казарму, і побут курсантів відразу змінився. А із закінченням будівництва навчального корпусу бокових споруд, покращилися й умови навчання.
Відповідно до рішення Військово-Морського Міністра СРСР у 1951р. при ЧВВМУ були створені Вищі спеціальні класи офіцерського складу за тими ж спеціальностями, за якими училище готувало курсантів, тобто штурманською, артилерійською і мінно-торпедною. Першим начальником класів було призначено капітана 1 рангу Г.Ф. Годлевського - досвідченого моряка, учасника війни. До листопада класи були укомплектовані слухачами й почали свій перший навчальний рік. У 1952 р. продовжувалася робота з подальшого удосконалення навчального процесу і лабораторної бази, зміцнення військової дисципліни, організації й порядку, поліпшення побутових умов.
У травні 1952 р. училище відвідав, у зв'язку з майбутніми першими випусками основного курсу і Вищих спеціальних офіцерських класів, заступник Військово-Морського Міністра з кадрів віце-адмірал Н.І. Виноградов. У червні того ж року в училищі побував і детально ознайомився з навчанням, життям і побутом курсантів Військово-Морський Міністр СРСР віце-адмірал Н. Г. Кузнєцов. У ході відвідування вищим командуванням було вирішено ряд питань, пов'язаних з подальшим удосконаленням навчального процесу, підготовки офіцерів флоту з розподілом майбутніх випускників, у тому числі і слухачів ВСОК.
У квітні 1953 р., відповідно до рішення Командування ВМФ СРСР, особовий склад почав підготовку до першотравневого параду на Червоній площі, першого московського параду за всю історію училища.
17 грудня 1953 р. на посаду начальника училища було призначено контр-адмірала Миколу Георгійовича Богданова замість відкликаного в Головний штаб контр-адмірала І. А. Колишкіна. Н.Г. Богданов на цей час мав багатий досвід командування Тихоокеанським ВВМУ і солідний стаж служби в Управлінні Начальника ВМУЗ на посаді заступника. 3 січня 1954 р. було призначено і нового заступника начальника училища з організаційно-стройової підготовки капітана 1 рангу Семена Петровича Хулгу, одного з досвідченіших офіцерів штабу Чорноморського флоту.
У наступному 1955 р. з 28 березня по 18 квітня на навчальному кораблі «Нева» курсанти третього курсу штурманського факультету училища (командир роти капітан-лейтенант Б.С. Семенов) взяли участь у першому поході навколо Європи із Севастополя в Мурманськ. За 22 ходових дні було пройдено 5300 миль, причому щогодини похід був заповнений навчанням. Кожний курсант простояв 126 годин штурманської вахти і зробив самостійно 16 астрономічних і 18 радіопеленгаторних визначень місця корабля, 17 замальовок узбережжя. Похід був досить складним і важким. Майже все Середземне море було пройдене в умовах штормової погоди. У Біскайській затоці океанські брижі розгойдували корабель до граничних кутів крену, і дуже сильною була кільова хитавиця, а Норвезьке море зустріло 7-8-бальним штормом.
З приходом «Неви» у Кольську затоку командування Північного флоту надзвичайно тепло поставилося до курсантів, виділило тральщик і допоміжний корабель для ознайомлення учасників походу з Кольською затокою. Цей перший далекий океанський похід став школою підготовки і загартування майбутніх офіцерів флоту. Наступні роки в житті училища проходили під впливом тих подій, що переживала вся країна, всі Збройні Сили. Це був період активізації зовнішньополітичної діяльності нашої держави. Показуючи своє щире прагнення миру, Радянський Союз приступив до однобічного скорочення своїх Збройних Сил. Нові штати (затверджені в жовтні 1954 р. і липні 1956 р.) передбачали значне скорочення контингентів як перемінного, так і постійного складу ЧВВМУ. Частина курсантів переводилася в інші училища, частина випускників ішла в інші види Збройних Сил, а в серпні 1956 р. 75 чоловік випускників-офіцерів згідно з Законом про нове значне скорочення Збройних Сил СРСР були звільнені в запас.
Організація служби і навчально-виховного процесу в ЧВВМУ, досягла стійкого високого рівня через нагромадження значного досвіду командирами і викладачами училища, а також у зв’язку з великою допомогою, яка надавалася училищу ветеранами війни. Систематичні інспектування училища УВМУЗ ВМФ, пов'язані з ретельною всебічною перевіркою його діяльності, з проведенням аналізу виявлених недоліків, їх усунення, - все це сприяло формуванню діяльного, кваліфікованого колективу командирів, начальників і викладачів. У 1956 р. відбулося реформування ВМФ. Викладацький колектив училища був підготовлений до цих змін.
Читайте також:
|
||||||||
|