Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ

ПРАКТИКУМ

З ПРИРОДОРЕСУРСНОГО ПРАВА УКРАЇНИ

 

 

Одеса 2010


 

 

Авторський колектив:

 

Пащенко О.М. – кандидат юридичних наук, доцент, завідувач кафедри трудового, земельного та екологічного права ОДУВС;

Кісель В.Й. – кандидат юридичних наук, доцент кафедри трудового, земельного та екологічного права ОДУВС;

Сіряченко І.І. -викладач кафедри трудового, земельного та екологічного права ОДУВС

Рецензенти:

Погрібний О.О. – доктор юридичних наук, професор, академік Академії правових наук України.

Каракаш І.І. – кандидат юридичних наук, професор, завідувач кафедри аграрного, земельного та екологічного права Одеської національної юридичної академії

 

Рекомендовано рішенням кафедри трудового,

земельного та екологічного права

Одеського державного університету внутрішніх справ

протокол № 12 від 7 травня 2010 року

Рекомендовано до друку Навчально-методичною радою

Одеського державного університету внутрішніх справ

Протокол №8 від 14 грудня 2010 року


ЗМІСТ

Перелік скорочень…………………………………………………………….……………

Вступ………………………………………………………………………….……………..

Навчально-тематичний план навчальної дисципліни «Природоресурсне право. України»……………………………………………………………………………………

Змістовий модуль І. Загальна частина …………………………………………….......

Тема 1. Предмет, система та джерела природоресурсного права України……………..

Тема 2. Право власності на природні ресурси……………………………………………

Тема 3. Право природокористування……………………………………………………..

Тема 4. Правове забезпечення управління та контролю у галузі природокористування………………………………………………………………………

Змістовий модуль 2. Особлива частина

Тема 5. Правове регулювання використання земельних ресурсів………………………

Тема 6. Правове регулювання використання надр……………………………………….

Тема 7. Правове регулювання використання вод………………………………………...

Тема 8. Правове регулювання використання природних ресурсів виключної (морської) економічної зони і континентального шельфу України…………………….

Тема 9. Правове регулювання використання атмосферного повітря…………………...

Тема 10. Правове регулювання використання рослинного світу……………………….

Тема 11. Правове регулювання використання лісів……………………………………...

Тема 12. Правове регулювання використання тваринного світу………………………..

Тема 13. Правове регулювання використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду …………………………………………………………………………

Самостійна робота………………………………………………………………………….

Тематика рефератів, курсових, дипломних та магістерських робіт……………………..

Тестові завдання …………………………………………………………………………...

Питання для підготовки до заліку з природоресурсного права…………………………

Додаток 1. Перелік нормативних актів, матеріалів судової практики та рекомендованої літератури до кожної теми………………………………………………

Додаток 2.Корисні посилання в мережі Інтернет……………………………………….

 

 


ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ

ЦК України– Цивільний кодекс України;

КУН України – Кодекс України про надра ;

ЗК України– Земельний кодекс України;

ВК України – Водний кодекс України;

ЛК України – Лісовий кодекс України;

ГДК– норматив гранично допустимої концентрації шкідливих речовин у природних об’єктах.

ГДВ– гранично допустимі викиди шкідливих речовин в атмосферне повітря – це максимальна кількість шкідливих речовин, що може бути викинута в атмосферне повітря за одиницю часу від одного, або сукупності джерел забруднення атмосфери.

ГДС– гранично допустимі скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти.

ГДР– гранично допустимі рівні акустичного, електромагнітного радіаційного та іншого фізичного шкідливого впливу на довкілля.

 


ВСТУП

Одна з особливостей юридичної освіти на сучасному етапі полягає в тому, що оволодіння знаннями еколого-правових дисциплін є необхідною умовою формування юридичного світогляду майбутніх правників.

Галузь права складає основу предмета навчальної дисципліни. Проте ознаки які визначають самостійність галузі права та навчальної дисципліни є різними. Якщо в першому випадку необхідним є наявність предмета, метода, джерел, принципів правового регулювання тощо, то у другому випадку – визначальними є завдання підготовки висококваліфікованих фахівців, які володіють необхідними комплексом знань. Таким чином закономірним є конструювання комплексних та інтегрованих юридичних дисциплін, які об’єднують інститути різних галузей права.

Наприкінці 60-х років минулого століття професором М.Д. Казанцевим було поставлене питання про природоресурсне право, що природно призвело до суттєвого оновлення та розвитку земельного, гірничого, водного та лісового законодавства. На їх основі у середині 80-х років була сформована інтегрована галузь права – природоресурсне право. Слід погодитись з думкою В.В. Петрова, що з екологічних відносин відокремилися та частина земельних та інших природноресурсових відносин які набули майнового характеру[1].

Природоресурсне законодавство особливо інтенсивно стало розвиватися після проголошення незалежності України (про що свідчить прийняття Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001р., Кодексу України про надра від 27 липня 1994 року, Водного кодексу України від 6 червня 1995 року, Лісового кодексу від 21 січня 1994 року (в редакції від 8 лютого 2006 року), законів України: «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно-заповідний фонд України», «Про рослинний світ», «Про тваринний світ» та інших кодифікованих і спеціальних законодавчих актів. На основі цього законодавства формується сучасний зміст українського природоресурсного права, що є відносно відокремленою галуззю права.

Проте щодо місця та значення природоресурсного права у вітчизняній правовій системі точаться дискусії і суперечки. Більшість фахівців в сфері екологічного права вважають, що природоресурсне право не є самостійною галуззю права – це лише складова частина екологічного права. Натомість деякі фахівці обґрунтовують, що як різними є форми взаємодії суспільства і природи: екологічна і економічна, так само різними є галузі права – екологічне право, яке регулює суспільні відносини з охорони довкілля, і природоресурсне право, яке регулює суспільні відносини з раціонального використання природних ресурсів. На нашу думку, хоча обидві точки зору мають право на існування, поділ галузі права на екологічне право і природоресурсне право є досить штучним, позаяк вони мають спільну законодавчу базу.

Природоресурсне право є підгалуззю екологічного права, яка складається з сукупності норм права, що регулюють порядок раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, встановлюють гарантії забезпечення реалізації права людини на безпечне для життя та здоров’я навколишнє природне середовище. Як підгалузь екологічного права природоресурсне право має свій предмет, який можна визначити як сукупність екологічних правовідносин, що виникають у галузі раціонального використання та відтворення природних ресурсів, забезпечення безпечного для життя та здоров’я людини довкілля.

Нагальність проблем, які виникають у зв’язку з використанням природних ресурсів, а також суперечливість природоресурсного права потребує винесення цієї підгалузі екологічного права на вивчення студентами як самостійного навчального курсу.

Практикум з природоресурсного права України призначений для практичного вивчення курсу природоресурсного права. Оскільки проведення практичних занять має на меті, крім сприяння глибшого засвоєнню основних теоретичних положень природоресурсного права, навчити майбутніх спеціалістів – слідчих, юрисконсультів, суддів, прокурорів, – правильно і свідомо застосовувати набутті знання та діючі правові норми при вирішенні конкретних справ, що виникають у процесі використання та охорони природних ресурсів. Завдання вміщені у практикумі складені головним чином на основі конкретних судових рішень, а також рішень адміністративних органів. Розв’язуючи задачі, студент повинен навчитися відшукувати необхідні правові норми, правильно застосовувати їх при вирішенні конкретних питань а також вміти викласти результат проведеної роботи в належній формі.

Враховуючи давні традиції підготовки практикумів для вивчення юридичних дисциплін[2], дане видання підготоване у формі навчально-методичного посібника на підставі програми з природоресурсного права. Воно охоплює питання, методичні рекомендації та завдання для самостійної роботи по кожній з тем, передбачених навчальною програмою. Враховує вимоги кредитно-модульної системи навчання. Містить додатки: перелік нормативних актів і рекомендованої літератури до кожної теми, бібліографію та корисні посилання на інформаційні сторінки у мережі Інтернет, що має полегшити написання рефератів, курсових, дипломних, магістерських робіт тощо.

Навчально-методичний посібник розрахований на студентів вищих навчальних закладів, що навчаються за спеціальністю «правознавство».

 

 

Тематичний план навчальної дисципліни «Природоресурсне право України»

Тема Аудиторна робота   Самостійна робота Всього годин
Всього З них
Лекції Семінарські заняття Практичні заняття Індивідуальна робота
Змістовий модуль 1: Загальна частина
Тема 1. Поняття система та джерела природоресурсного права України   Індивідуальна теоретична проблема - 12 год.
Тема 2. Право власності на природні ресурси  
Тема 3. Право природокористування  
Тема 4. Правове забезпечення управління та контролю у галузі природокористування  
Всього  
Змістовий модуль 2: Особлива частина
Тема 5. Правове регулювання використання земельних ресурсів   Індивідуальне практичне завдання – 14 год.
Тема 6. Правове регулювання використання надр  
Тема 7. Правове регулювання використання вод  
Тема 8. Правове регулювання використання природних ресурсів виключної (морської) економічної зони і континентального шельфу України  
Тема 9. Правове регулювання використання атмосферного повітря  
Тема 10. Правове регулювання використання рослинного світу  
Тема 11. Правове регулювання використання лісів  
Тема 12. Правове регулювання використання тваринного світу  
Тема 13. Правове регулювання використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду  
Всього  
ВСЬОГО
РАЗОМ: 108 години (3 кредити ECTS)
                 

 

 


Читайте також:

  1. IV. ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДО
  2. V. ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ, ЯКІ ВИНОСЯТЬСЯ НА ЗАЛІК
  3. VI. Перелік питань для підсумкового контролю знань, умінь та навичок
  4. Види м’язових скорочень: одинокі та тетанічні; ізотонічні та ізометричні.
  5. Види скорочень
  6. Визначення переліку відходів, виходячи з матеріально – сировинного балансу
  7. Віднімання переліків
  8. Відповідно до Наказу МОЗ та Держкомітету України по нагляду за охороною праці (95р.)Перелік робіт, де є потреба у професійному доборі
  9. Гранична (пікова) та допустима частоти серцевих скорочень хворих з різним адаптаційного потенціалу серцево-судинної системи та різного віку при тривалому навантаженні
  10. Друк переліку
  11. З переліку, що вона давала
  12. Загальні відомості про ритм серцевих скорочень у дітей і дорослих




Переглядів: 541

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекция № 7 | ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ I

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.