Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Рейдерство та грінмейл як види втручання у діяльність товариства.

Злиття і поглинання є природним динамічним процесом розвитку корпорацій і як могутній фактор подальшої трансфор­мації суспільства впливають на реструктуризацію власності та діяльності в процесі зміни механізмів економічного буття. У су­часному світі вони стали невід'ємною частиною економічного та соціального життя нашої країни, часто визначаючи здатність компаній не тільки існувати, а й ефективно функціонувати, адап­туючись до нових умов ринкової економіки. Саме злиття і погли­нання як один із компонентів корпоративної стратегії є важли­вим інструментом досягнення додаткових конкурентних переваг у боротьбі за нові ринки, збільшення обсягу продаж, підвищення своєї ринкової капіталізації. Загострення конкурентної боротьби між великими монополіями змушує їх розширювати масштаби операцій з придбання одних компаній, встановлення контролю за іншими та реалізації з окремими партнерами спільних інвести­ційних проектів. Синергетичний ефект такого злиття породжує найбільший прибуток, що перевищує суму прибутку об'єднаних компаній до злиття.

На межі 1990—2000-х рр. на українському ринку корпоратив­ного контролю з'явилося нове явище — рейдерство (з англійсько­го raid — «напад, захоплення»); виникли стабільні формальні та неформальні групи, що здійснювали систематичну діяльність з установлення контролю над активами інших суб'єктів економі­ки шляхом порушення їх прав та інтересів, заподіяння їм еконо­мічної, репутаційної та іншого виду шкоди бізнесу.

Рейдери й сьогодні діють як окремі фахівці з питань недруж­ніх поглинань підприємств, дехто з них об'єднався в рейдерські компанії, мета яких набагато серйозніша — створити підприєм­ству максимальну кількість проблем, фінансове виснажити його, а потім отримати безпосередній контроль над чужою власністю, підібравши у власників об'єкт за безцінь, одержати величезний прибуток від його подальшого перепродажу зацікавленій сто­роні.

Зокрема, в сучасному бізнесі рейдери — це спеціалісти з пе­рехоплення оперативного управління або власності фірми за до­помогою спеціально ініційованого корпоративного конфлікту. Конфлікт (лат. соп/ШІиз — зіткнення)— це форма виявлення суперечностей між окремими людьми, групами, соціальними ор­ганізаціями. В теорії конфлікт розглядається як боротьба з ме­тою нейтралізації противника, завдання йому шкоди (Л. Козер), як психічна напруга або антагоністична ворожнеча (В. Оберт, К. Фінк), як досягнення своїх цілей за рахунок пригнічення про­тилежних їм. Такі основні форми суперечностей та зіткнень мож­на спостерігати й у діяльності корпоративних утворень.

У наш час з метою уникнення корпоративних спорів або вже наявного конфлікту та створення корпоративної безпеки грамот­ні, перспективні підприємці вдаються до одного з альтернатив­них (позасудових) способів врегулювання спорів — медіації (посередництва),коли в процес переговорів для вирішення спірного питання залучається нейтральна третя сторона — медіатор (посередник), який веде цей переговорний процес, вислуховує аргументацію сторін щодо суті спору й активно допомагає сто­ронам зрозуміти свої інтереси, оцінити можливість компромісів і самостійно прийняти рішення, що задовольнить усіх учасників переговорів. Медіація є не тільки ефективним способом вирі­шення спорів, а й важливим фактором забезпечення виконан­ня досягнутого рішення, оскільки сторони, розуміючи, що кон­флікт розв'язано справедливо й з урахуванням їхніх інтересів, зазвичай добровільно виконують досягнуті ними за сприяння медіатора домовленості.

Міжнародні експерти, як правило, називають три види рейдерства: «біле», «сіре» та «чорне». Якщо контроль над підприєм­ством одержують шляхом скуповування його акцій, боргів, не порушуючи закону (при цьому використовуючи його недоско­налість), — це «біле» рейдерство.Таке рейдерство нерідко має і позитивні результати, коли, наприклад, скуповується неспро­можне підприємство, а після захоплення воно розвивається й покращує своє фінансове становище. При «сірому» рейдерствівикористовуються технології, які балансують на межі закону з порушенням його шляхом використання дубліката реєстрів акціонерів, сфальсифікованих документів, створення паралель­них органів управління, проведення незаконних зборів акціоне­рів із тенетами перешкод для реалізації права голосу, належного акціонерам, тощо. «Чорні» схемиє відверто незаконними: це може бути шантаж, утворення конфліктних ситуацій з подаль­шим розколом груп основних акціонерів, заміна генерального директора, силове захоплення об'єкта, застосування негативних РК-технологій, підкуп корумпованих чиновників, підробка до­кументів, викрадення акцій тощо. Як правило, рейдерське гас­ло — це несподіваність та непередбачуваність. З'явилася навіть невідома раніше така професія, як «менеджер захоплення».

В Україні офіційна статистика недружніх злиття-поглинань господарюючих суб'єктів не існує. Водночас у публікаціях діло­вих ЗМІ знаходимо дані про рейдерські захоплення ВАТ «Уні­версальне торгове підприємство «Кіровоград», підприємства «Украналіт», ВАТ«Житомирхліб», ВАТ «Київська фабрика тех­нічного паперу». Всім відомі судові процеси щодо розгляду справ ВАТ «Нікопольський завод феросплавів», завод «Криворіжсталь» тощо. На своєму офіційному веб-сайті банківський регулятор 4 листопада 2008 р. повідомив, що новий стратегічний партнер пред'явив права на володіння та управління суттєвою часткою акцій (68%) ЗАТ «Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк». Операції такого поглинання завер­шуються переходом контролю від групи власників підприємства-жертви до іншої — загарбницької групи; при цьому остання визнає себе холдинговою компанією, а підприємство, яке погли­нає, — своїм дочірнім. Відповідно, відбувається і зміна керівно­го складу дочірніх підприємств. Це так зване захоплення підпри­ємства шляхом перехоплення управління (зміни виконавчих органів).Інший вид захоплення — примус підприємства викупити власні акції (частки) за значно підвищеною ціною.

Найчастіше ці види поглинання супроводжуються шанта­жем — грінмейлом. Під поняттям «шантаж» розуміють популяр­ний метод впливу, в процесі якого суб'єкта ставлять перед ви­бором: або він виконає всі вимоги шантажиста, або ганебну інформацію про нього буде надано певним особам. У розмовній мові шантажем нерідко називають кожну вимогу із загрозою будь-яких негативних наслідків. Розрахунок шантажиста при цьому полягає в тому, що наслідки такої дії для протилежної сторони є більш тяжкими та неприйнятними, аніж виконання його вимог; саме тому, на думку шантажиста, жертва шантажу виконає ці умови, обравши найменше зло. Однією з основних рис шантажу є завищені вимоги порівняно з нормами навколиш­нього світу.

Бізнес-словник Центру іноземних мов «Брайтон» кваліфі­кує грінмейл(англ. — greenmail, тобто «зелена пошта) як вид корпоративного шантажу, що змушує компанію під загрозою по­глинання продати власні акції за завищеними цінами. Словник ринкової економіки трактує цей термін як корпоративний шан­таж шляхом скуповування значної кількості акцій компанії з пропозицією продати їх за підвищеними цінами за умови, що інші компанії підписують угоду про невтручання. У класичному розумінні корпоративний шантаж— це комплекс різних корпо­ративних дій, до яких вдаються міноритарні акціонери як учас­ники товариства з метою змусити товариство або основних його членів придбати акції міноритарія за вищою ціною. Головна мета таких дій — досягнення надприбутку шляхом спекуляцій.

Основні характерні ознаки поняття «зловживання правом»:

1. Засобом зловживання є суб'єктивні права, які належать окре­мим особам. Засобом зловживання у випадках корпоративного шанта­жу є різні суб'єктивні права акціонерів або осіб, які можуть розпоряджа­тися правами, що надає факт права власності на акції, в силу спеціаль­ного повноваження. При зловживанні правом суб'єкт використовує його всупереч інтересам інших осіб. У цьому випадку акціонер використовує належні йому в силу власності на акції права всупереч інтересам інших акціонерів та органів управління АТ.

2. Небезпечність таких дій для певних відносин. Ця ознака особ­ливо важлива, оскільки дозволяє відмежувати звичайні дії окремих ак­ціонерів, спрямовані на забезпечення їхньої участі в управлінні товари­ством від грінмейлінгу. Таким чином, ознакою, яка буде відмежовува­ти корпоративний шантаж від поточної діяльності товариства, є дії акці­онерів товариства, які в силу суб'єктивних особливостей діяльності пев­ного акціонерного товариства будуть створювати для такого товариства об'єктивні труднощі в його діяльності.

3. Обов'язково порушує ті межі суб'єктивного права, які вста­новлені приписом реалізовувати право не тільки у власних цілях, але і в цілях дотримання та забезпечення належної реалізації прав інших осіб. При зловживанні акціонером своїми правами це виглядає певним чином подібно до зловживання цільовими цивільними правами у дого­вірних відносинах: разом із порушенням генеральної заборони (не зав­давати шкоди будь-якій особі) порушується ще одна заборона - не використовувати право у недозволених цілях, і тільки порушення обох цих заборон є зловживання правом.

4. Дії грінмейлів далеко не завжди спричиняють настання прямої матеріальної шкоди для АТ. Наслідки таких дій корпоративних шантажистів набагато ширші, та пов’язані вони з прямим або опосередкованим впливом на всі сфери діяльності АТ.

Отже, грінмейл (корпоративний шантаж) - це форма зловживання правом окремими акціонерами або групами акціонерівсвоїми правами, яка включає в себе здійснення ними певних дій, що формально відповідають чинному законодавству та можуть бути вчинені ними на підставі права володіння певною кількістю акцій акціонерного товари­ства або в силу наявності в них можливості тим чи іншим чином роз­поряджатися наданим певною кількістю акцій правом голосу з метою отримання матеріальних благ та спрямовані на таке втручання у вну­трішні справи товариства, яке змушує саме товариство, його акціонерів та інших зацікавлених осіб надавати їм ці матеріальні вигоди та блага.

Прикладами технологій корпоративного захоплення можна на­звати, насамперед, банкрутство підприємства - об'єкта захоплення, або ж придбання максимальної кількості акцій (часток) у статутному капіта­лі об'єкта захоплення. Наступним різновидом захоплень можна вважа­ти оспорювання результатів емісії та завчасне скуповування акцій в ак­ціонерів, які отримали їх під час приватизації. Окрім цього використову­ються також технології викрадення акцій; введення паралельних орга­нів управління, обраних позачерговими загальними зборами акціоне­рів у ситуації, коли має місце спір щодо персонального складу акціоне­рів тощо.

 


Читайте також:

  1. VІ. Практична діяльність учнів.
  2. А).Наукові товариства.
  3. Адвокатська діяльність
  4. Актове діловодство. Діяльність судів. Ведення актових книг
  5. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  6. Антимонопольна діяльність держави
  7. Антимонопольна діяльність держави
  8. Антимонопольна діяльність держави.
  9. Аудиторська фірма — юридична особа, створена відповідно до законодавства, яка здійснює виключно аудиторську діяльність.
  10. Банківська діяльність
  11. Банківська діяльність у сфері надання фінансових послуг
  12. Банківська діяльність у сфері надання фінансових послуг.




Переглядів: 1064

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Самозахист. | Література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.