Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Комплектування фондів музею

Завершальний етап вивчення музейних предметів - критичний аналіз і інтерпретація (тлумачення) їх як джерел знань і емоцій. У його основі лежить синтез результатів атрибуції і систематизації, при цьому встановлюються дійсність, вірогідність, репрезентативність предмета, обсяг інформації, що утримується в ньому, його атрактивні, експресивні і комунікативні якості, приналежність до типових або унікальних предметів і нарешті - музейна цінність.

Свою специфіку має вивчення музейних предметів, що відносяться до сучасної дійсності. Багато процесів і явища, свідченням яких вони виступають, слабко досліджені профільною дисципліною, що створює складності при інтерпретації предметів. У дійсності, що безпосередньо спостерігається, дослідникові часом важко розглянути в деяких предметах музейне значення. Але є і позитивні сторони у визначенні предметів сучасного періоду. Багато їхніх ознак вимагають не спеціального дослідження, а тільки докладної фіксації, особливо коли мова йде про матеріал, техніка виготовлення, даних відносно походженні і побутування предмета. Можливість одержувати про багатьох предметах сучасності більш точні зведення, ніж про предмети попереднього періоду, дозволяє проводити більш детальну класифікацію і систематизацію.

Дослідник може вивчати не тільки окремі предмети, але і їхню сукупність, що складає колекцію: Однак теорія і методика вивчення музейних колекцій і зібрань поки ще не розроблені. Вивчення предметів починається вже на стадії їхнього виявлення в побуті і добору для включення в музейні збори. Предмети реальної дійсності, що володіють визначеними ціннісними характеристиками, перетворюються в музейні предмети, і це відбувається в результаті здійснення музеєм одного з основних видів своєї діяльності - комплектування музейних фондів.

Комплектування музейних фондів -цілеспрямований, планомірний, що спирається на методологічні принципи профільних дисциплін і музеєзнавства процес виявлення і збору предметів музейного значення для формування і поповнення музейних зборів. Відібраного і витягнуті із середовища побутування об'єкти реальної дійсності перетворюються в музейні предмети, тобто в джерела інформації, тому комплектування фондів можна розглядати як спосіб здійснення музеєм своєї соціальної функції документування процесів і явищ, що відбуваються в суспільстві і природі.

Комплектування фондів - одна із складних і найменш розроблених проблем сучасної теорії і практики музейної справи. Словосполучення «комплектування музейних фондів» з'явилося у вітчизняному музеєзнавстві наприкінці 1940-х рр. і протягом майже трьох десятиліть ототожнювалося з терміном «збиральна робота». Розмежування цих понять уперше з'явилося в працях Н.П. Финягіної і Ю.П. Пищуліна, що визначали комплектування фондів як планомірну і цілеспрямовану діяльність музею по виявленню предметів музейного значення, їх придбанню і систематизації у фондах. Під збиральною роботою розумітися складова частина комплектування музейних фондів - практична діяльність по реалізації програми комплектування. Таким чином, поняття «комплектування музейних фондів», наповнивши новим змістом, стало відбивати інший рівень роботи з музейними зібраннями - концептуальний.

Наукова концепція комплектування музейних фондів є складовою частиною наукової концепції музею. Вона містить узагальнене системне представлення про задачі, напрямки, форми і методах комплектування відповідно до профілю музею і його місцем у музейній мережі. У ній визначаються критерії добору матеріалів у фонди з урахуванням мет і задач музею, а також коло й обсяг інформації, зафіксованої у документах комплектування.

Виходячи з наукової концепції комплектування і з огляду на конкретні задачі, що виникають у процесі пошукових досліджень, роботи з колекціями, створення експозицій і виставок, складаються плани комплектування фондів. Вони можуть бути перспективними, розрахованими на 5—10 років, і поточними, тобто річними. Вони складаються з планових заявок працівників фондових і експозиційних відділів. Ці заявки попередньо узгоджуються між собою, щоб сконцентрувати зусилля на рішенні найбільш важливих, що не терпить зволікання задач комплектування.

У залежності від методів розрізняють три основних види або способу комплектуваннясистематичне, тематичне, комплексне. Систематичне комплектування регулярне поповнює музейні колекції однотипними музейними предметами, іншими словами, воно спрямовано на формування і поповнення систематичних колекцій. Тематичне комплектування полягає у виявленні і зборі різнотипних предметів музейного значення, що відбивають конкретну тему. Воно дозволяє документувати процеси і явища по досліджуваним музеєм темам, а також формувати і поповнювати тематичні колекції. Задачі систематичного і тематичного комплектування поєднує комплексне комплектування, що поширено головним чином у невеликих музеях.

У пошуках шляхів найбільш оптимального рішення проблем комплектування фондів музейні фахівці встановлюють тимчасові і постійні контакти з особами й організаціями, що можуть бути або є власниками предметів музейного значення. Мова йде про колекціонерів, художників, фотографів і інших творчих працівників, про підприємства, що проектує і випускає предмети народного споживання і виробу художніх промислів, про антикварні і букіністичні магазини, монетні двори, наукових установах, що збирають колекції, але не займаються їх збереженням (наприклад, наукові інститути гуманітарного профілю, археологічні й етнографічні кафедри історичних факультетів вузів) і т.д.

Форми комплектування музейних фондів досить різноманітні. Це можуть бути закупівлі колекцій або окремих предметів за рахунок спеціальних асигнувань, передбачених кошторисом музею; безоплатна передача (дарунок) у власність музею колекцій або предметів організаціями або приватними особами; обмін дублетних і непрофільних матеріалів на предмети, що відповідають профілеві і характерові музейних зборів; цільові замовлення на виконання оригінальних робіт. Відповідно до плану комплектування музейних зібрань для збору предметів музейного значення відбуваються спеціальні поїздки, так названі відрядження по комплектуванню. З метою вивчення певної теми і проведення пошукової роботи музеї організують також експедиції - археологічні, етнографічні, історико-побутові, природно-наукові. Вони часто проводяться разом з іншими музеями або науковими установами.

Комплектування називають поточної, якщо воно здійснюється в таких формах, як закупівля, дарунок, обмін, цільове замовлення, систематичний збір матеріалів на об'єктах постійного комплектування. Але іноді воно проходить у виді одноразової акції і носить оперативний характер. Таким є комплектування по „гарячих слідах”, суть якого складається в організації і проведенні роботи по збору на місці якої-небудь події в момент його здійснення або відразу після нього. Це може бути збірна робота під час з'їздів, конгресів, закладки і відкриття об'єктів, значимих політичних подій.

При комплектуванні матеріалів співробітники музею зустрічаються з різними проблемами. В одних випадках - це проблема розшуку необхідних пам'ятників віддалених історичних періодів, в інші - проблема добору з великого числа нині існуючих і безупинно виникаючих нових матеріалів.

Система добору предметів складається із сукупності критеріїв загального і приватного характеру. Загальні критерії беруть до уваги такі характеристики предмета, як його інформативність, репрезентативність, атрактивність, експресивність. Приватні критерії враховують специфіку конкретної колекції, тип, вид і різновид предмета як источни-000 ка. Важливого значення набувають при цьому вік предмета, його дійсність і рідкість. Для встановлення цих характеристик необхідне знання історії видів предметів, історії застосування матеріалів, знайомство з тими ознаками, що можуть засвідчити дійсність предмета: напису, монограми, емблеми, фабричні знаки, клейма, авторські підписи, печатки, екслібриси. Своє повне розкриття ці ознаки одержують у процесі фондової роботи, але і на етапі добору необхідна їхня первинна розшифровка. На початковому етапі роботи з предметом необхідно також визначити матеріал, з якого він виготовлений, для того щоб вирішити питання про його здатності довгостроково зберігатися в музеї.

Особливу складність представляє комплектування музейних зібрань матеріалами по сучасному періоді, оскільки критерії добору розроблені дуже слабко. Вирішуючи цю проблему, співробітники музеїв проводять анкетні опитування, беруть інтерв'ю і застосовують інші апробовані методики соціологічного дослідження, що дозволяють з'ясувати суспільну думку. Використовуються також експертні оцінки, що виявляють ціннісні пріоритети фахівців у цікавлячий музей областях.

Інтерв'ю з експертами включало 10 питань, що охоплюють коло основних проблем, зв'язаних з будівництвом, побутом і культурним обслуговуванням будівельників бурятської ділянки магістралі. При цьому виділявся такий важливий аспект, як система природокористування й охорони природи в зоні будівництва. Ціль другого кола питань полягала у виявленні основних подій, фактів, тенденцій, що у першу чергу підлягали документуванню і відображенню в експозиції.

Експертиза допомогла більш чітко представити основні проблеми будівництва, виявити адреси людей і джерела комплектування, уточнити і розширити коло можливих музейних предметів, що підлягають зборові, Більш ясним стало представлення про те, які події і факти варто фіксувати в зібраних колекціях і відбивати в експозиції. Перша експедиція, організована для комплектування тематичної колекції, зібрала понад 600 предметів, у тому числі намету будівельників, їхні інструменти, спорядження, зразки корисних копалин, вивіски перших вулиць і населених пунктів, а також письмові й образотворчі матеріали.

Ця модель комплектування, заснована на експертних оцінках, дала можливість охопити коло найважливіших проблем у їхньому взаємозв'язку і послідовності, виключити момент однобічності у висвітленні будівництва, внести визначену систему в процес комплектування матеріалів.

Професіоналізм і інтуїція музейних фахівців є важливою запорукою їхньої успішної роботи з комплектування фондів. Щоб уникнути помилок при рішенні питання про те, чи володіє предмет музейним значенням і чи бідує в ньому музейні збори, проводиться колективна експертиза. Її здійснює спеціальний орган -фондово-закупівельна комісія, до складу якої входять фахівці різних профілів, працівники експозиційних і фондових відділів. Вона не тільки приймає рішення про придбання предмета музейного значення, але і відносить його до основного або науково-допоміжного фонду, а також займається питаннями методики фондової роботи. Її рішення оформляються протоколом, що підписується головним хоронителем, затверджується директором музею і служить юридичною підставою для внесення предмета до складу музейних зборів і перетворення його в музейний предмет. У деяких музеях існують дві роздільні комісії - фондова і закупівельна.

Перш ніж виявитися у фондах, предмети музейного значення проводять довгий і складний шлях, основні віхи якого фіксуються в спеціальній документації. Якщо предмети надходять від організацій і приватних осіб, вони попередньо приймаються на тимчасове збереження, що фіксується спеціальним актом прийому, що підписують власник предмета і співробітник музею.

Одночасно записується легенда предмета, що містить зведення про походження предмета, середовище його побуту, спосіб застосування, а також про самого власника. Потім предмети піддаються експертизі фахівців, що дають письмовий висновок.

На підставі заяви власника про передачу предметів або колекцій у дарунок, на закупівлю, обмін, а також акта прийому, легенди, висновків фахівців і своїх власних спостережень фондово-закупівельна комісія приймає рішення про прийом або повернення предметів, а також про їхню вартість. При прийомі предметів або колекцій у дарунок (пожертвування) полягає договір дарування, при прийомі предметів на закупівлю полягає договір закупівлі-продажу, при прийомі предметів до обміну полягає договір міни. Складається акт про прийом предметів на постійне збереження, що затверджується директором музею і скріплюється печаткою.

Якщо на збереження приймається колекція, то до акта додається колекційний опис, попредметно розкриваючий її зміст.

Спеціальна документація ведеться і під час експедицій (відряджень); вона відбиває процес роботи і склад формованої колекції. У залежності від цілей і задач експедиції польова документація може включати: польовий опис, польовий щоденник, зошит для запису пам'ятників фольклору, спогадів і розповідей очевидців і учасників цікавлячий музей подій, легенди предметів, реєстр фото зйомок із указівкою порядкового номера негатива, місця, часу і сюжету знімка.
Головний документ експедиції - польовий опис, що призначається для обліку й опису предметів музейного значення. У ній маються такі графи: порядковий номер предмета; дата і місце виявлення (придбання); найменування і короткий опис (крім наукового найменування приводиться і місцеве); кількість предметів (іноді під одним номером записують кілька аналогічних предметів); матеріал і техніка виготовлення, датування предмета (у випадку неможливості встановлення точної датування дається зразкова); призначення, схоронність і спосіб використання в середовищі побутування; історія побутування; дані про власника або джерело надходження; вартість (тут же робиться запис про дарування), примітки. Під відповідними номерами в польовий опис включається і вся інша польова документація.

Другим важливим документом є польовий щоденник, у якому в хронологічному порядку фіксується хід роботи, щодо збору, спостереження над дійсністю, переміщенням, зустрічі, інформація про предмети, що виходять за рамки рубрик польового опису, розуміння про шляхи подальших досліджень і розшуків.

Після повернення в музей зібрані матеріали разом з польовою документацією розглядає фондово-закупівельна комісія. Вона оцінює колекцію в цілому - з погляду повноти відображення поставленої теми - і кожен предмет окремо - з погляду його музейного значення. Після ухвалення рішення фондовою комісією частина предметів поповнює основний фонд, а частина - науково-допоміжний, що фіксується в спеціальному протоколі. Про факт передачі матеріалів працівникам фондів робиться запис на останніх сторінках польового опису, що разом з іншою експедиційною документацією підлягає вічному збереженню.

При цьому колекція тематичної експедиції, що складає з різнотипних предметів, розпадається по різних фондових підрозділах. Це необхідно для того, щоб кожен предмет зберігався і вивчався фахівцями в складі визначеної музейної кола-лекції, сформованої на основі класифікації даних музейних зборів.


Читайте також:

  1. Амортизація основних фондів
  2. Амортизація основних фондів
  3. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації
  4. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації.
  5. Амортизація основних фондів, методи її нарахування.
  6. Аналіз показників складу, структури й технічного стану основних фондів.
  7. Аналіз факторів і причин відхилень від плану введення виробничих потужностей і основних фондів
  8. Бібліографія. Інформаційно-пошукові мови бібліографічних фондів. Види каталогів: систематичні, предметні, абеткові.
  9. Бюджет може складатися із загального та спеціального фондів.
  10. Види і показники зношення основних фондів
  11. Види інвестиційних фондів
  12. Види оцінки основних фондів




Переглядів: 4382

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Дані, отримані в результаті визначення предмета, фіксуються в облікових документах і науково-довідковому апараті музейних фондів. | У природничо-наукових музеях сировинні матеріали реєструються в книзі обліку сировинних наукових матеріалів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.