МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||
Родина ОстрозькихБратства Виникнення братств Про вплив реформаційних ідей свідчить й поява та діяльність братств. Братства – це православні релігійні і культурно-освітні організації українського населення. В них входили представники міщан, духовенства, української шляхти та козаків. У 1586 році було засновано перша така організація - Львівське Успенське братство. Статут братства затвердив антіохійський патріарх Йоаким. Він надав братству право ставропігії –тобто право підкорятися не єпископам, а безпосередньо патріарху Сходу. Це давало братству певну самостійність. За прикладом львів’ян багато українських городян об’єднувалися в братства. Братчики збиралися на бесіди, читали й пояснювали Святе Письмо, збирали свою скарбницю. На початку XVIІ століття на Україні діяло близько 30 братств з власними статутами у Києві, Луцьку, Острозі, Перемишлі, Рогатині, Тернополі. Їх часто очолювали достатньо заможні люди: Костянтин Острозький(заснував Острозьку школу), Іов Борецький(ректор Київської школи, митрополит, заснував Богоявленське братство в Києві), Герасим Смотрицький (письменник, ректор Острозької Академії), Петро Могила(митрополит), Памва Беринда (вчений, письменник), Костянтин Корнякт (купець, меценат), українська шляхта, феодали - Вишневецькі, Ружинські, Ю.Рогатинець, І.Красовський, гетьман П.Сагайдачний.
Острозька Академія Києво-Могилянська Академія Діяльність братств Діяльність братств полягала у наступних справах(див.таблицю):
Братства зіграли величезну роль у збереженні менталітету, культури української нації у важких для неї умовах.
4. Князь Василь-Костянтин Острозький – культурний і політичний діяч, меценат Князь В.- К. Острозький Софія – дружина князя Першодрукар І. Федоров Острозька Біблія
Культурна діяльність В.-К.Острозького Резиденція князя стала центром культурного опору католицькій та уніатській експансії. Князь Василь-Костянтин Острозький відзначився наступними справами(див. таблицю):
Останні роки життя старий князь хворів, тому поступово відійшов від участі в політичному і культурному житті країни. Жив у замку в Дубні. Це негативно позначилося на діяльності академії в Острозі, яка на початку XVII століття поступово занепадає. Помер Острозький в 1608 році і був похований в крипті Богоявленської церкви в Острозі. Княжіння Острозького позначилося неабияким піднесенням української культури та освіти. Тільки останній з Острозьких Януш Костянтинович відступився від батьківської віри, й на початку XVII століття покатоличився. 5. Берестейська церковна унія Становище православної церкви Після розколу 1054 року християнства на католицьку і православну(грецьку) церкви не раз ставилося питання про відновлення єдності християнської церкви. Але протиріччя між церквами лише зростали. У 1453 році, після захоплення турками Константинополя – центру православ’я, становище церкви православної значно погіршилося. У 1589 році став самостійним Московський патріархат, голова якого став Патріархом Московським і всієї Русі. Охоплюючи десять єпископств на Україні та в Білорусії, нова митрополія на Україні розірвала церковні зв'язки з Москвою, повернувшись під верховенство константинопольського патріарха. В цей період на українських і білоруських землях Речі Посполитої почався розклад православ’я: ополячення, покатоличення. Право світської влади призначати єпископів підірвало авторитет митрополита. А те, що кожний єпископ сам установлював власні закони, швидко розхитувало організаційну дисципліну православної церкви.
Додаток. Занепад православної церкви
Скориставшись з скрутного становища православ’я, окремі богослови, церковні ієрархи стали закликати до унії– об’єднання католицької і православної церкви в єдину.
Аргументи прихильників унії
Певний час унію підтримував і князь В.-К.Острозький(потім відмовився), єпископи Іпатій Потій(м. Володимир),Кирило Терлецький(м.Луцьк) і Гедеон Балабан (Львів; потім відмовився). Проти унії, на захист православ’я виступили письменник Іван Вишенський (написав «Послання до єпископів»), Христофор Філарет, інші.
Берестейській собор (реконструкція)
Причини підписання унії 1) кризовий стан української православної церкви; 2) ідеї церковного об’єднання, що поширювалися в суспільстві; 3) посилення процесу покатоличення і ополячення українського населення; 4) бажання церковних ієрархів, шляхти отримати рівні з поляками права. Підписання Берестейської унії 1596 року та її умови 16-20 жовтня 1596 року відбувся церковний Собор у Бресті, за яким: 1) Православна і католицька церкви об’єднувалися і утворювалася нова греко-католицька(уніатська) церква(ГКЦ); 2) ГКЦ зберігала свої обряди, традиції, церковнослов’янску мову богослужіння, але визнавала основні догмати католицької церкви; 3) ГКЦ визнавала зверхність Папи Римського, як вищого ієрарха; 4) православне духовенство, що визнало унію, звільнялося від сплати податків, додаткових повинностей, зрівнювалося в правах з католицьким; 5)Шляхта і міщани, що визнали унію, також урівнювалися в правах з католиками латинського обряду, могли займати місця в державних і місцевих структурах управління. Наслідки Завдяки підписанню унії українське населення більше прилучалося до скарбів європейської культури, розвивалася освіта. Але, водночас, на українських землях посилився наступ католицтва та його вірного слуги – уніатства. Людям нав’язувалися чужі погляди, обряди, традиції. Але більшість українського населення так і не прийняло унії. Спроба об'єднати християнські церкви, закінчилося лише їхнім подальшим роздрібненням, бо тепер замість двох існувало три церкви: католицька, православна та уніатська, (або греко-католицька). Українське суспільство розкололося навпіл: з одного боку — православні магнати, більшість духовенства та народні маси, в той час як з іншого — колишні ієрархи, підтримувані королем та купкою прибічників. Унаслідок цього виникла ситуація, коли існувала, за словами історика, «церковна ієрархія без віруючих і віруючі без своїх ієрархів». Православ’яопинилося поза законом і переслідувалося. Після Берестейської унії більшість православних єпископів стають уніатами. Вірними православ’ю залишилися лише Гедеон Балабан(Львів), що все ж не визнав унію, Михайло Копистенський (Перемишль) і Єремія Писаревський(Львів). Наступ католицької Контрреформації мав згубний вплив. Коли в 1608 році помер «стовп православ'я» князь Костянтин Острозький, його онука, фанатична католичка Анна Ходакевич, передала Острозьку академію єзуїтам. Львівське братство також почало занепадати, оскільки українські міщани більше не в змозі були підтримати його, терплячи все більші утиски з боку католицької церкви та польського уряду.
Єлизавета Гулевич Єлисей Плетенецький Гедеон Балабан
6. Церковне життя на початку XVII століття.Петро Могила Відродження українського православ'я Велике значення у православного відродження на сході України мала стародавня Києво-Печерська лавра. Саме там почалося згуртування вірних православ'ю діячів та книгодрукування. У 1620 році запорожці на чолі з П.Сагайдачним вступили до Київського братства і всіляко сприяли висвяченню нових православних ієрархів. Коли у 1620 році патріарх єрусалимський Феофан висвятив кількох єпископів і рукопоклав Іова Борецького на митрополита київського, православні українці знову мали своїх церковних владик. Католики і уніати виступили з протестом. Однак польському урядові потрібна була підтримка козаків у веденні війни, тому він не втручався у справи, й нова православна ієрархія дістала визнання. Новий король Владислав IV Ваза у 1632 році видав державно-політичний акт“Статті для заспокоєння руського народу” (затверджений сеймом у 1633 році) який узаконював існування православної церкви в Україні.
Додаток. Роль Лаври і Київського Богоявленського братства
Петро Могила Софійський Собор в Києві
Велику роль у відродженні і реформуванні православної церквизіграв митрополит Петро Могила. Хто такий Петро Могила?
Реформи митрополита Петра Могили Петро Могила перебував на посаді митрополита православної церкви з 1632 по 1647 рік. Він здійснив ряд важливих церковних реформ(див.таблиці):
Культурно-освітні реформи Петра Могили:
За часів діяльності Петра українська культура переживає період піднесення. Київ повертає собі значення важливого культурного центру, а київська митрополія стає до XVIIІ століття самостійною і авторитетною. Могила дуже поважався сучасниками. Король Сигізмунд ІІІ цінував його як блискучого оратора і полеміста, а папа римський – за спроби примирити католиків і православних, проповіді толерантності, взаємоповаги церков. Період його діяльності(1632 – 1647 рр.) називають «могилянською добою», «золотим періодом українського православ’я». Після смерті П.Могили його справу продовжив новий митрополит- Сильвестр Косов(1647-1657 рр.). Усе майно Могила заповідав Києво-Могилянській колегії, значні суми на бібліотеку. За заслуги перед православною церквою його канонізовано. Період його діяльності(1632 – 1647 рр.) називають «могилянською добою», «золотим періодом українського православ’я». Після смерті П.Могили його справу продовжив новий митрополит- Сильвестр Косов(1647-1657 рр.). Усе майно Могила заповідав Києво-Могилянській колегії, значні суми на бібліотеку. За заслуги перед православною церквою його канонізовано.
Додаток. Греко-католицька(уніатська) церква на початку XVII століття
Лекція № 8. Основні досягнення української культури і мистецтва XVI – першої половини XVIІ століття Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||
|