МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Хрещення PyciІ коли (Володимир] прибув, повелiв вiн поскидати кумирiв... Перуна ж повелiв вiн прив'язати коневі до хвоста i волочити з гори по Боричевому [узвозi] на ручай. І коли ото волокли його по ручаю до Днiпра, оплакували його нeвipнi люди, бо iще не прийняли вони хрещення. І, приволiкши його, вкинули його в Днiпро. ... Потiм же Володимир послав посланцiв своїх по всьому городу, говорячи: "Якщо не з'явиться хто завтра – багатий чи убогий, чи старець, чи раб – то мeнi той противником буде". І це почувши, люди йшли, радiючи, i говорили: "Якби се недобре було, князь i бояри сього б не прийняли". А назавтра вийшов Володимир iз священиками цесариними й корсуньськими на Днiпро. І зiйшлося людей без лiку, i влiзли вони у воду, i стояли – тi до шиї, а другi – до грудей. Дiти [не вiдходили] од берега, а iншi немовлят держали. Дорослi ж бродили [у водi], а священики, стоячи, молитви творили. ...Люди ж, охрестившись, iшли кожен у доми свої. А Володимир, рад бувши, що пiзнав вiн Бога сам i люди його, глянувши на небо, сказав: "Боже великий, що створив небо i землю! Поглянь на новії люди свої Дай же їм, Господи, узнати тебе, iстинного Бога, як ото узнали землi християнськiї, i утверди в них вipy правдиву i незмiнную. [А] менi поможи, Господи, проти врага-диявола, щоб, надiючись на тебе i на твою силу, одолiв я пiдступи його". ...І почав вiн ставити по городах церкви, i священикiв [нaстановляти], i людей на хрещення приводити по вcix городах i селах. § Зробiть висновок про характер (мирний чи насильницький ) поширення християнства на Pyci. №20 1.Назвіть періодизацію політичної історії Київської Русі. 2.Скласти таблицю: „Запорозька Січ – козацька республіка”
3.Зробіть висновок про історичне значення козацько – селянських повстань кін.ХVІ – поч.ХVІІ ст. 4.Аналіз документа. З „Руської правди” 1. Коли вб'є чоловiк чоловiка, то мститься брат за брата, якщо сини одного батька, чи батька син, якщо племінник, чи сестри син; а якщо не буде мститися – то 40 гривен за голову; якщо буде русин, чи гридни, чи купець, чи ябетник, чи мечник, якщо iзгой чи слов'янин, то 40 гривен поклади за нього. 2. Якщо буде кров чи синцi в ураженого, то не потрiбен i свiдок людинi тiй; якщо не буде знаку якогось потрiбен cвiдок, не буде знакiв – й справi кiнець; якщо не може мститися, то взяти за образу 3 гривнi, а лiкарю нагорода. 3. Якщо хтось когось ударить батогом чи жердиною, чи рукою, чи чашею, чи рогом, чи обухом, то 12 гривен; якщо його не спiймали, то помоталися йому, на тому й кiнець. 4. Якщо поранить мечем, не виймаючи його, чи рукояттю, то 12 гривен. 5. Якщо поранить руку, i вiдпаде рука чи всохне, 40 гривен. Якщо нога буде цiла чи почне кульгати, тодi то друзi примирять. 6. Якщо палець врiже якийсь, то 3 гривнi за образу. 7. А коли вуса – 12 гривен, бороду – 12 гривен. 8. Якщо ж хто вийме меча, але не вдарить, то той гривню покладе. 9. Якщо ж поранить чоловiк чоловiка чи вiдсебе, чидо себе – 3 гривнi та два свiдки; якщо буде варяг чи колбяга – то пiд присягу. 10. Якщо челядин сховається чи у варяга, чи у колбяга i його впродовж трьох днiв не знайдуть, i на третiй день не зiзнається, – то 3 гривнi за образу. 11. Якщо хто поїде на чужому конi, не позичивши його, – виклади 3 гривнi. 12. Якщо хто вiзьме чужого коня чи зброю, чи одяг, а знайдеться у своєму миру (общинi), то взяти хазяїновi своє, а 3 гривнi – за образу. 13. Якщо знайшов крадiя, не кажи йому: "моє"; нехай пiде на звiд, де рiч взяв, якщо не пiде, то знайди поручника впродовж п'яти днiв... 15. Якщо хто челядина спiймати хоче, упiзнавши своє, то до одного вести, у кого той купував, а той веде до iншого, i так, коли дiйде до третього, – кажи йому: "вiддай ти мeнi свого челядина, а ти свої грошi шукай зi свiдками" 16. Якщо холоп ударив вiльного чоловiка i бiжить до xopомів, а пан почне ховати його, то холопа спiймати, а пан мусить сплатити за нього 12 гривень, а коли зустрiне той муж холопа може вбити його. 17. А якщо зламає чи спис, чи щит, чи сокиру i захоче сховати у себе, то взяти грошi у нього; а якщо зламав i почне повертати, то грішми мусить заплатити, скільки це коштуватиме. 18. Якщо уб’ють огнищанина за образу, то вбивці мусять сплатити 80 гривен, а людям не потрібно; і за збирача княжих податків – 80 гривен... 21. А за кожного тивуна 80 гривен. А за конюха стада 80 гривен. 22. А за сiльського старосту княжого i хлiбороба 12 гривен. А за радовичiв княжих 5 гривен. 23. А за смерда i холопа 5 гривен. 24. Якщо сина годувальницi, чи годувальницю, 12. 25. А за княжого коня, якщо той з плямою, – 3 гривнi; а за смердового – 2 гривнi. 26. За кобилу 60 рiзань, а за вола гривню, а за корову 40 рiзань, а за третяка (дворiчний бичок, жеребець) 15 кун, а за лонщину (худоба на другому роцi) пiвгривнi, а за теля 5 рiзань, за яря (ягня) – ногата, за барана – ногата. 27. А якщо забере (уведе) чужого холопа чи раба, платити йому за образу 12 гривен... 31. Якщо смерда мордують без княжого повелiння, то за образу 3 гривнi. § Що дає "Руська правда" як iсторичне джерело для розумiння історії Київської Pyci? №21 1.Назвіть народи, які заселяли південь України в давні часи. Чим можна пояснити привабливість цієї території для кочових племен. 2.Заповніть таблицю
3.Визначте причини поразки Української Національно-Визвольної війни 4.Аналіз документа. Із промови на Варшавському сеймi Л. Деревинського, шляхтича з Волинi (1620 р.) ...Саме у великих мicтax церкви запечатанi, церковнi мастки зруйнованi, в монастирях замiсть монaxiв тримають худобу. Перейдемо до князiвства Литовського: там уприкордонних з боку Москви мicтax робиться те саме. В Могильовi й Оршi церкви запечатанi, попи розiгнанi. В Пiнську зроблено те саме. З монастиря Дещинського зробили корчму. Через те дiти вмирають нехрещенi..., без шлюбу люди в розпутствi живуть. ... ...Хто додержує грецької вiри i не перейшов в унiю, той не може проживати в мicтi, мiряти лiктем i квартою i бути прийнятим у цех; не дозволяється проводжати за церковним обрядом тiло померлого жителям мicтa i вiдкрито приходити до хворого з тайнами божими..., бiдняки не можуть добути води, через це виникають великi позови. ...Kpiм того, монaxiв, якi не пристали до унії, унiати хапають по Новогрудку i по iнших мicтax, роздягають на вiльному шляху i заарештовують. ... З невинних людей незаконно стягують грошовi суми. Коротко сказати: давно вже великi й нечуванi утиски терпить наш руський народ як у кopонi, так i в Великому князiвствi Литовському. § Яких утискiв зазнавало українське населення з боку шляхти? №22 1.Визначте причини заснування і причини загибелі античних колоній у Північному Причорномор`ї. 2.Скласти таблицю: „Початок Визвольної війни”
3.Доведіть, що Х – ХІ ст. стали періодом розквіту Київської держави 4.Аналіз документа. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|