МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЕТИЧНІ СТАНДАРТИ, ПРИЙНЯТІ АМЕРИКАНСЬКОЮ ПСИХОЛОГІЧНОЮ АСОЦІАЦІЄЮПринцип 1. Відповідальність. Психолог, що взяв на себе зобов'язання покращувати взаєморозуміння людини людиною, надає велике значення об'єктивності і чесності, підтримує найвищий рівень своєї роботи. Як вчений психолог вірить, що суспільству необхідно, щоб він проводив свої дослідження там, де його висновки корисні; він планує свої дослідження так, щоб звести до мінімуму можливість невірного використання своїх результатів; він публікує звіт про свою роботу, не виключаючи з нього таке пояснення даних, яке може не вкладатися в загальну інтерпретацію. Як педагог психолог розуміє свій найперший обов'язок допомагати іншим в оволодінні навичками і знаннями і підтримувати високі норми своєї ерудиції. Як практик психолог знає, що він несе на собі вантаж великої соціальної відповідальності, оскільки його робота може тісно торкатися життєвого благополуччя інших людей. Принцип 2. Компетентність. Забезпечення високого рівня професійної компетентності є обов'язком, розділяється усіма психологами в інтересах суспільства і професії як такої. Психологи, які вважаються кваліфікованими в якійсь діяльності, — це ті, хто або має дипломи Американського комітету з професійної психології, або має ліцензії або посвідчення, видані державні екзаменаційні комісії, або посвідчення, видані громадськими комісіями, створеними державними психологічними асоціаціями. Психологи, що не задовольняють вимогам кваліфікації, необхідним для самостійної практики, повинні набувати досвіду під керівництвом кваліфікованого фахівця. Психолог знає межі своєї компетентності і обмеженість своїх методів і не пропонує своїх послуг, а також не використовує техніку, які не задовольняють професійним стандартам, встановленим в окремих галузях. Психолог, який зайнявся практичною діяльністю, допомагає своїм колегам в отриманні професійної допомоги по всіх аспектах їх проблем, які знаходяться поза його власною компетенцією. Цей принцип вимагає, щоб, наприклад, були зібрані дані для медичного діагнозу і рішення відповідних медичних проблем, а також для звернення за порадою або консультацією до інших фахівців. Психолог в клініці знає, що ефективність роботи багато в чому залежить від здатності підтримати нормальні стосунки між людьми, що короткочасні або триваліші зміни його власної особистості можуть завадити цій здатності і зіпсувати оцінку, що дається їм іншим особам. Тому він утримується від будь-якої діяльності, в якій його особисті проблеми, можливо, стануть причиною низької професійної роботи або зашкодять клієнтові; якщо він вже зайнятий такою діяльністю, усвідомивши свої особисті проблеми, він шукає компетентну професійну допомогу для визначення того, чи повинен він продовжувати або припинити обслуговування цього клієнта. Принцип 3. Моральні і правові стандарти. Психолог у своїй практиці виявляє сприйнятливість до соціальних норм і моральних вимог суспільства, в якому він працює; він розуміє, що порушення прийнятих моральних і правових стандартів з його боку може залучити його клієнтів, студентів або колег в міжособистісні конфлікти і завдасть шкоди його власному імені і репутації його професії. Принцип 4. Помилкові уявлення. Психолог уникає помилкового уявлення про свою професійну кваліфікацію, зв'язки і цілі, а також про інститути і організації, з якими він пов'язаний. Психолог не претендує на те, чого він не може, ні прямо, ні шляхом приписування собі професійної кваліфікації, що відрізняє його від дійсної кваліфікації, ні за допомогою невірного представлення своїх зв'язків з будь-яким інститутом, організацією або індивідом, і не дає можливості іншим приписувати собі зв'язки, яких насправді немає. Психолог відповідає за виправлення думок інших людей, які невірно уявляють собі його професійну кваліфікацію або зв'язки. Психолог не повинен мати помилкового уявлення про інститут або організації, з якими він пов'язаний, приписуючи їм якості, яких вони не мають. Психолог не використовує свої зв'язки з Американською психологічною асоціацією або її відділами в цілях, які не відповідають тому, що проголошує Асоціація. Психолог не зв'язує себе і не дозволяє використати своє ім'я у зв'язку з будь-якими службами або результатами досліджень так, щоб це могло привести до невірного уявлення про нього, рівень його відповідальності за них або характер його зв'язків. Принцип 5. Публічні заяви. Стриманість, наукова передбачливість і розуміння обмеженості наявних знань характеризують усі заяви психологів, які прямо або опосередковано дають інформацію суспільству. Психологи, які тлумачать психологію або її прикладні галузі клієнтам або широкій громадськості, зобов'язані робити повідомлення ясно і ретельно. Треба уникати перебільшень, схильності до сенсацій, поверхневості і інших видів невірного уявлення. Коли дають інформацію про психологічні процедури і методи, прагнуть до того, щоб вказати, що вони повинні використовуватися тільки тими людьми, які навчені їх правильному використанню. Психолог, зайнятий на радіо або телебаченні, не бере участі в комерційних заявах, що рекомендують купівлю або використання результатів. Принцип 6. Конфіденційність. Гарантувати збереження інформації про індивіда, яка отримана психологом в ході його навчання, практики або дослідження, — щонайперший обов'язок психолога. Таку інформацію не повідомляють іншим до тих пір, поки не виникнуть деякі важливі обставини. Конфіденційно отримана інформація розкривається тільки після найретельнішого обдумування і у тому випадку, коли є явна загроза індивідові або суспільству, і тільки представникам відповідних професій або громадським лідером. Інформація, отримана в обстановці клініки або консультації, а також оцінки, що даються дітям, студентам, службовцям або іншим особам, обговорюються тільки в професійних цілях і тільки з людьми, яких це стосується. Письмові і усні звіти повинні відбивати результати, що відповідають цілям оцінки; треба докладати усіх зусиль, щоб уникнути незаконного посягання на таємницю особи. Клінічні і інші матеріали використовуються в шкільному навчанні і публікаціях тільки тоді, коли ідентичність респондентів відповідним чином замаскована. Забезпечується конфіденційність професійних повідомлень про індивідів. Тільки у тому випадку, коли автор і інші учасники дають свій спеціальний дозвіл, показують конфіденційні професійні відомості відповідним особам. Психолог відповідає за інформованість свого клієнта про межі конфіденційності. Тільки після явного дозволу допускається розкривати в публікаціях ідентичність респондентів. Коли дані опубліковані без дозволу ідентифікації, психолог бере на себе відповідальність за відповідне маскування джерел своїх результатів. Психолог вживає заходи для забезпечення конфіденційності при зберіганні і остаточному розташуванні конфіденційних результатів. Принцип 7. Благополуччя клієнта. Психолог поважає недоторканість і захищає благополуччя людини або групи, з якими він працює. Психолог в промисловості, учбових закладах і інших місцях, де можуть виникнути конфлікти інтересів різних груп, як, наприклад, між підприємцями і їх робітниками, що використовує психолога, зобов'язаний встановити для себе характер і спрямованість своїх стосунків і відповідальності, а також інформувати усі зацікавлені групи про ці зобов'язання. Коли виникає конфлікт серед професійних робітників, психолог піклується передусім про благополуччя усіх клієнтів і тільки в другу чергу зважає на інтереси своєї власної професійної групи. Психолог намагається обмежити клінічну практику або консультацію, коли йому ясно, що клієнт не отримує з цього користь. Психолог, який просить, щоб індивід надав йому інформацію про свою особу в ході інтерв'ювання, тестування або оцінювання, або який допускає, щоб йому відкрили цю інформацію, робить це тільки після того, як точно встановлено, що особа повністю усвідомлює цілі інтерв'ювання, тестування або оцінювання, а також способи, в які може бути використана ця інформація. У разі, коли потрібен відгук, відповідальність психолога за благополуччя клієнта триває до тих пір, поки цю відповідальність не переймає на себе та професійна особа, для якої потрібен цей відгук, або доки стосунки з психологом, що дає відгук, не обмежуються обопільною угодою. Треба піклуватися про те, щоб забезпечити відповідне навколишнє оточення для клінічної роботи в цілях оберігання як клієнта, так і психолога від реальної і уявної шкоди, а професію від засудження. При використанні загальноприйнятих медикаментів для терапевтичних цілей психологові необхідно особливо потурбуватися про те, щоб лікар, що співпрацює з ним, дав відповідні гарантії клієнтові. Принцип 8. Взаємостосунки з клієнтом. Психолог інформує свого майбутнього клієнта про основні сторони потенційних взаємостосунків, які можуть вплинути на рішення клієнта вступити у цей стосунок. На взаємостосунки, що впливають на рішення клієнта, належать реєстрація інтерв'ю, використання матеріалу інтерв'ю в навчальних цілях і спостереження за інтерв'юванням сторонніх осіб. Коли сам клієнт не компетентний в оцінці ситуації (як дитина, наприклад), особа, відповідальна за клієнта, інформується про обставини, які можуть вплинути на взаємостосунки. Психолог зазвичай не вступає в професійні взаємостосунки з членами своєї сім'ї, близькими друзями, товаришами і іншими особами, чиє благополуччя може бути порушене такими подвійними взаємостосунками. Принцип 9. Безособистісне обслуговування. Психологічне обслуговування в діагностичних цілях, для лікування або консультації проводиться тільки в контексті професійних взаємостосунків і не надається за допомогою публічних лекцій або демонстрацій, заміток в газетах або журналах, програм радіо або телебачення, пошти і іншими подібними способами. Підготовка повідомлень про людину і рекомендацій, що ґрунтуються на тестових даних і доставляються тільки поштою, неетична, якщо така оцінка не є складовою частиною тривалих взаємостосунків клієнта з компанією, результатом чого являється отримання психологом-консультантом особистого знання про клієнта, і тим самим забезпечується адекватність письмової оцінки її цілям, а також правильна інтерпретація її клієнтом. Ці повідомлення не повинні містити такого детального аналізу особистісних якостей людини, яка можлива тільки після ретельного інтерв'ювання цього випробовуваного. Ці повідомлення не повинні давати таких специфічних рекомендацій відносно використання людини на службі або його службового стану, які виходять за межі знань психологом вимог, що пред'являються компанією до роботи. Повідомлення не повинні означати обмеження потреби компанії в проведенні таких видів її діяльності, як оцінки історії роботи, вивчення довідок, минулої служби в компанії. Принцип 10. Оголошення про обслуговування. Психолог дотримується швидше професійних, чим комерційних стандартів в оголошенні своєї придатності до професійного обслуговування. Психолог не прямо просить клієнтів про можливість поставити їм індивідуальний діагноз або провести лікування. Індивідуальні відомості в телефонних книгах обмежуються ім'ям, досягнутим професійним рівнем, статусом диплому, адресою і номером телефону. Вони можуть також містити визначення в декількох словах області, в якій практикує цей психолог, наприклад, лікування дітей, індивідуальний відбір, промислова психологія. Повідомлення про його конкретні функції є дуже скромними. Оголошення про індивідуальну приватну практику обмежуються простим повідомленням імені, досягнутого професійного рівня, статусу диплому або посвідчення, адреси, номера телефону, годин роботи і коротким поясненням видів послуг, що надаються. Оголошення агентства можуть включати імена службового персоналу з їх кваліфікацією. У інших ситуаціях вони відповідають тим же стандартам, що і індивідуальні оголошення. Психолог або агентство, що оголошує про неклінічні професійні послуги, можуть використати брошури, в яких описуються послуги, але оцінка їм не дається. Використання у брошурі «рекомендацій від задоволених осіб» не прийняте. Не прийнято пропонувати незалежний досвід обслуговування, якщо неправильно представлені характер або дієвість послуг, що надаються психологом. Заяви про те, що психолог має унікальні прилади або унікальні навички, яких немає у інших, робляться тільки тоді, коли цей продемонстрований досвід науково доводить дієвість цих унікальних методів або приладів. Психолог не повинен підтримувати (навіть, по можливості, забороняти) у клієнта перебільшення уявлень про ефективність послуг, що надаються. Заяви клієнта про ефективність послуг не повинні виходити за рамки тих, які психолог хотів би вселити клієнтові за допомогою професійно коректної публікації його результатів і їх інтерпретації в професійному журналі. Принцип 11. Внутрішньопрофесійні стосунки. Психолог чесно поводиться стосовно колег в психології і та в інших професіях. Кожен член Асоціації взаємодіє з відповідним чином створеним Комітетом з Наукової і професійної етики і поведінки у виконанні його обов'язку, відповідаючи на питання з розумною швидкістю і повнотою. Член, що витрачає більше 30 днів на відповіді, буде зобов’язаний довести, що він діяв з «розумною швидкістю». Психолог зазвичай не пропонує професійних послуг особі, що вже отримує психологічну допомогу від інших професіоналів, за винятком тих випадків, коли є угоди з останніми або коли зв'язки клієнта з іншими професіоналами закінчені. Для благополуччя клієнтів і колег потрібно, щоб психологи в загальній практиці або спільній діяльності організовано і ясно домовилися відносно умов своїх зв'язків і їх можливих обмежень. Принцип 12. Оплата. Фінансові питання в професійній практиці відповідають професійним стандартам, які забезпечують інтереси клієнта і професії. У встановленні розцінок для професійних послуг психолог ретельно розглядає як платіжну здатність клієнта, так і ціни, встановлені іншими психологами, що займаються подібною діяльністю. Він готовий внести свій вклад в роботу, за яку він отримає мало або не отримає нічого. Не надається ніякої винагороди або знижок в оплаті, а також ніяких інших форм плати за прохання клієнта про професійні послуги. Психолог в клініці або консультації не використовує свої взаємостосунки з клієнтом для сприяння комерційним підприємствам будь-якого роду в цілях отримання особистої вигоди або вигоди агентства. Психолог не отримує приватним шляхом плату або винагороду за професійну роботу з людиною, що отримала право на його послуги через інститут або агентство. Особливості діяльності агентства можуть до певної міри сприяти приватній роботі його співробітників з клієнтами, і в цих умовах клієнт має бути повністю обізнаний про всілякі заходи і дії щодо нього. Принцип 13. Нерозголошування тесту. Психологічні тести і інші методи дослідження, цінність яких частково залежить від непоінформованості респондента, не відтворюються і не описуються в популярних виданнях у такий спосіб, який може зробити невалідним сам метод дослідження. Доступ до таких методів обмежений тими людьми, хто професійно зацікавлений в них і гарантує їх використання. Приклади завдань, схожих на тестові, можуть при обговоренні відтворюватися в популярних статтях і інших місцях, але самі тести і реально використовувані в них завдання не публікуються ніде, за винятком професійних видань. Психолог відповідає за контроль над психологічними тестами і іншими методами дослідження, а також способами інструктажу, якщо їх цінність може бути дискредитована шляхом розголошування широким верствам суспільства їх специфічного змісту або принципів, що лежать в основі. Принцип 14. Інтерпретація тестів. Тестові оцінки, як і матеріали тесту, передаються тільки тим особам, які здатні їх інтерпретувати і використати належним чином. Матеріали, що призначені для батьків або для оцінювання індивідів в школах, громадських установах і в промисловості, ретельно розглядаються кваліфікованими психологами або консультантами для того, щоб у разі потреби забезпечити їх відгуком або проконсультувати індивіда. Результати тестів і інші дані, що використовуються для оцінки або кваліфікації, повідомляються наймачам на роботу, родичам і іншим зацікавленим людям у такий спосіб, який оберігає від неправдивої інтерпретації або невірного використання. Зазвичай повідомляється інтерпретація тестових результатів, а не оцінка. Якщо батькам або учням повідомляються самі тестові результати, їх супроводжують відповідними засобами і вказівками для інтерпретації. Принцип 15. Публікація тесту. Психологічні тести надаються для комерційної публікації тільки тим видавцям, які подають їх професійно і розподіляють тільки серед тих, хто кваліфіковано їх використовує. Забезпечується видання інструкції до тестів, методичних довідників і інших необхідних книг про тести, в яких описуються методи створення і стандартизації тестів, а також підсумовуються дослідження по їх валідності. В інструкції вказуються групи, для яких створений цей тест, і цілі, з якими рекомендують його використати. Вказуються також обмеження його надійності і ті сторони валідності, дослідження яких відсутні або є недостатніми. Зокрема, інструкція містить попередження відносно інтерпретацій, які можуть бути зроблені, але не є ще досить обґрунтованими. Каталог і інструкції вказують міру тренування і професійну кваліфікацію, що необхідні для правильної інтерпретації тесту. Інструкції і супроводжуючі документи акцентують увагу на принципах, що сформульовані в «Стандартах для навчальних і психологічних тестів». Оголошення про тести є швидше реалістичними і описовими, чим емоційними і переконуючими. Принцип 16. Запобіжні заходи в дослідженнях. Психолог переймає на себе обов'язки, що стосуються благополуччя своїх респондентів — як тварин, так і людей. Рішення провести дослідження повинне спиратися на продумані уявлення конкретного психолога стосовно того, як найкраще сприяти психологічній науці і людському благополуччю. Відповідальний психолог зважує альтернативні способи, якими можна оцінити енергію і ресурси людини. Приймаючи рішення провести дослідження, психологи повинні виконати ці дослідження з повагою до тих людей, які беруть в них участь, і піклуватись про їх гідність і благополуччя. Принципи, якими слід керуватися, точно визначають етичну відповідальність дослідника стосовно учасників упродовж усього ходу дослідження, від первинного рішення провести його до тих кроків, які потрібні для забезпечення конфіденційності отриманих результатів. Ці принципи слід інтерпретувати в контексті документу «Етичні принципи проведення досліджень на людях», видаваного за запитом Американської психологічної асоціації. При плануванні роботи дослідник несе особисту відповідальність за ретельну оцінку своєї етичності. В ситуаціях, що потребують відхилення від принципів, дослідник бере на себе серйозний обов'язок отримати консультацію з етичних питань і дотримуватися строгіших заходів обережності, що забезпечують права респондентів. Відповідальність за встановлення і підтримку прийнятної етичної практики в дослідженнях завжди лежить на конкретному досліднику. Дослідник відповідає за етичне ставлення до учасників дослідження усіх співробітників, асистентів, студентів і технічного персоналу, які, втім, також мають відповідні обов'язки. Етична практика вимагає, щоб дослідник інформував учасників про усі особливості дослідження, які, як передбачається, можуть впливати на готовність людини взяти в нім участь, а також пояснював усі інші сторони дослідження, про які розпитує учасник. Відмова дати повне пояснення респонденту накладає ще більшу відповідальність на дослідника за забезпечення благополуччя і гідності учасника дослідження. Відвертість і чесність є істотними характеристиками стосунків між дослідником і учасником дослідження. Якщо методичні вимоги дослідження роблять необхідною скритність або обман, дослідникові треба забезпечити розуміння учасником причин цього і відновити колишні взаємостосунки з ним. Етична практика вимагає, щоб дослідник поважав право індивіда відмовитися від участі в дослідженні або перервати цю участь у будь-який час. Обов'язок забезпечити здійснення цього права вимагає особливої пильності, якщо статус дослідника вище, ніж статус учасника. Допустиме з етичної точки зору дослідження розпочинається зі встановлення ясної і справедливої угоди між дослідником і учасником дослідження, яке роз'яснює відповідальність кожного. Дослідник зобов'язаний поважати усі обіцянки і зобов'язання, включені в цю угоду. Дослідник, що виконує етичні стандарти, оберігає учасників дослідження від фізичного і психічного дискомфорту, шкоди і небезпеки. Якщо існує ризик таких наслідків, дослідник повинен проінформувати про це учасників, отримати їх згоду до початку роботи і вжити усі можливі заходи, щоб зменшити шкідливі наслідки. Не можна використовувати ті методи дослідження, які можуть завдати серйозну і тривалу шкоду його учасникам. Після того, як дані зібрані, етична практика вимагає, щоб дослідник дав учасникові повне пояснення характеру дослідження і усунув ті невірні уявлення про нього, які могли виникнути. Якщо наукова або людська цінність дослідження виправдовує затримку пояснення або приховування даних, на дослідника накладається особлива відповідальність переконати респондентів, що дослідження не принесло їм ніяких шкідливих наслідків. Якщо методи дослідження можуть привести до небажаних для учасника наслідків, дослідник відповідає за те, щоб виявити їх і уникнути або виправити; це ж стосується і відтермінованих наслідків. Інформація, отримана про учасників в ході дослідження, є конфіденційною. Якщо існує можливість того, що сторонні можуть отримати доступ до такої інформації, етична практика вимагає, щоб ця можливість разом із заходами по забезпеченню конфіденційності була пояснена учасникові; це пояснення є одним з пунктів процедури по отриманню згоди. Психолог, що використовує в дослідженнях тварин, суворо дотримується виконання Правил ставлення до тварин, складених комітетом із запобіжних заходів і стандартів в дослідженнях на тваринах і Прийнятих Американською психологічною асоціацією. Дослідження на людях, в яких використовуються експериментальні медикаменти, слід проводити тільки в межах клініки, госпіталю або в особливо сприятливих умовах, що забезпечують безпеку суб'єктів. Принцип 17. Значущість публікацій. Значущість торкається тих осіб, хто брав участь у роботі, і визначається пропорційно їх участі і тільки відповідно до неї. Основні вклади професійного характеру, зроблені декількома особами в загальний проект, розглядаються як співавторство. Експериментатор або автор, який вніс принциповий вклад у видання або роботу, ставиться в списку на перше місце. Другорядні вклади професійного характеру, велика канцелярська і інша професійна робота, а також інші другорядні форми участі відзначаються у виносках або у вступній частині. Шляхом спеціального цитування відзначаються неопубліковані і опубліковані матеріали, які мали безпосередній вплив на дослідження або публікацію. Психолог, який складає збірку і редагує видання роботи інших авторів, видає матеріали симпозіуму або збірки робіт під заголовком симпозіуму або комітету, вказує і своє ім'ям як голови симпозіуму або редактора серед імен інших учасників. Принцип 18. Відповідальність перед організацією. Психолог поважає права і репутацію інституту або організації, з якою він пов'язаний. Матеріали, підготовлені психологом як частина його постійної роботи під спеціальним керівництвом його організації, є власністю цієї організації. Ці матеріали надають психологові для використання або публікації відповідно до правил, встановлених його організацією. Інші матеріали, що грають другорядну роль в діяльності установи і за які психолог несе індивідуальну відповідальність, публікуються без обов‘язкового дозволу установи і без відповідальності за них. Принцип 19. Діяльність по просуванню. Психолог, пов'язаний із створенням або поширенням психологічних приладів, книг і інших видів продукції, призначених для комерційного продажу, відповідає за забезпечення того, щоб ці прилади, книги і інші види продукції подавались професійно. Вимоги відносно виконання, користі і результатів науково обґрунтовуються. Психолог не використовує професійні журнали для комерційної експлуатації психологічної продукції, а психолог-редактор захищає їх від такого невірного використання. Читайте також:
|
||||||||
|