Письмове додавання двоцифрових чисел. Розв’язування та порівняння складених задач,у складі є пряме і непряме збільшення (зменшення ) на кілька одиниць
Мета: ознайомити учнів з прийомами письмового додавання двоцифрових чисел; вдосконалювати вміння розв'язувати і порівнювати задачі, розв'язувати рівняння на знаходження невідомого доданка, зменшуваного, від'ємника; розвивати мислення; виховувати уважність.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми будемо вчитися письмово додавати двоцифрові числа та використовувати цей спосіб обчислення під час розв'язання задач. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Підготовча робота (с. 92,завдання 590) — Розгляньте, як учень усно додав числа 37 і 59. — Чому він двічі записував відповідь у таблицю? 2. Пояснення нового матеріалу Двоцифрові числа можна додавати стовпчиком. — Розгляньте як записано приклад 23 і 56 у підручнику праворуч. Доданки записують так: десятки під десятками, одиниці під одиницями. Додавання стовпчиком називають письмовим додаванням. 3. Первинне закріплення нового матеріалу (с. 92, завдання 591) — Як треба записувати другий доданок при письмовому додаванні? — З яких розрядних одиниць почали виконувати письмове додавання? Висновок. При письмовому додаванні чисел одиниці додають до одиниць, десятки — до десятків. — Обчисліть приклад, записуючи доданки стовпчиком. (Приклади запису ються на дошці з коментуванням.) — Міркуйте так: — Перший доданок 35. Другий — 49. Записуємо другий доданок під першим так, щоб одиниці були записані під одиницями, десятки — під десятками. Додавання розпочинається з одиниць: 5 І 9 = 14. Це 1 дес. і 4 од. Цифру 4 записуємо під одиницями, а 1 дес. додаємо до десятків. До 3 дес. + 4 дес. = = 7 дес. та ще 1 дес, буде 8 дес. Цифру 8 пишемо під десятками. Отримуємо суму 84. 4. Обчислення прикладів з коментуванням (с. 93,завдання 592) Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Розв'язування задач на додавання (фронтально) (с. 93, завдання 594) 1) Аналіз задачі за питаннями вчителя, складання короткої умови задачі
Розв'язання 37+(37+15)=89 (кн.)
Розв'язання а+(а+Ь)(кн.) — Чим відрізняється перша задача від другої? третьої? — Що спільного у цих задачах? — Запишіть розв'язання задачі за допомогою букв. — Підставте свої числа та розв'яжіть задачу самостійно. 2. Самостійна робота (с 94, завдання 600) Перевірка виконаної роботи. 3. Розв'язування рівнянь з коментуванням біля дошки (с. 93, завдання595) — Як знайти невідомий доданок? — Як знайти невідоме зменшуване? — Як знайти невідомий від'ємник? 4. Гра «Шифрувальник» (с. 93,завдання593) — Розшифруйте слово, виписавши букви в порядку зменшення значень виразів. (Сканер) — Що ти знаєш про цей пристрій? 5. Робота над задачею (с, 94, завдання 601) Аналіз задачі за питаннями вчителя, складання короткої умови задачі.
Розв'язання 1) 250 - 70 = 180 — друге число. 2) 250 + 180 = 430 — перше і друге число. 3) 670 - 430 = 240 — третє число. Творча робота над задачею — Усно складіть задачу за виразом 600 + (600 - 240), умова якої містить слова «на240менше». 6. Завдання з логічним навантаженням 1) С 93, завдання 596. 2) С 94, завдання 603. Р-(6 + 8)-2-18(«) 18 : 3 = 6 (см) — сторона рівностороннього трикутника. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — З чого ми починаємо письмове додавання? — Знайдіть письмово суму чисел 27 і 54; 63 і 25; 48 і 37; 26 і 55; 39 і 45. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. С. 93-94, завдання 598; 604.