Ділення двоцифрового числа на одноцифрове виду 39:3. Вправи і задачі на застосування вивчених випадків арифметичних дій.
Мета: ознайомити учнів з прийомом ділення чисел виду 39 : 3; формувати вміння ставити питання до задач за поданою умовою; вправляти у розв'язуванні рівнянь; розвивати вміння логічно мислити, міркувати; виховувати інтерес до предмета. Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми ознайомимося із прийомом ділення чисел виду 39 : 3. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Підготовча робота — Назвіть двоцифрові розрядні числа, які можна розділити на 2 (20; 40; 60; 80); на З (З0; 60; 90). — Подайте число 36 різними способами у вигляді суми двох доданків, кожний із яких ділиться на 2. — Замініть число 72 сумою зручних доданків, кожний із яких ділиться на 4. 2. Аналіз способу обчислень (с. 137, завдання 887) — Розгляньте записи і поясніть спосіб ділення 39 : 3 = (З0 + 9): 3 = ЗО : 3 + 9 : 3 = 10 + 3 = 13 (Для того, щоб 39 ; 3, потрібно число 39 розкласти на суму розрядних до банків, а потім кожний з доданків розділити на 3. Результати додати.) Пам'ятка Ділення двоцифрового числа на одноцифрове число (Прийом на підставі ділення суми на число) 1) Замінюю ділене сумою розрядних доданків. 2) Ділю кожний доданок суми на число. 3) Додаю отримані частки. 3. Первинне закріплення (с. 137, завдання 888) Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над задачею (с. 137, завдання 889) 2. Розв'язування рівнянь (с. 137, завдання 890) Відповіді: х = 32; х = 42; х = 82. — Як знайти невідомий множник? — Як називаються числа при діленні? — Як знайти дільник? (Ділене розділити на частку.) — Як знайти від'ємник? (Від зменшуваного відняти різницю.) 3. Коментоване виконання завдання (с. 137, завдання891) 4. Творча робота над задачею (с. 137, завдання892) — Прочитайте умову задачі. — За скільки годин прикрашає 24 торти один кондитер? (За З години) — За скільки годин прикрашає 24 торти другий кондитер? (За 2 години) — Поставте питання до задачі. (1) На скільки більше тортів за 1 годину прикрашає перший кондитер? 2) Скільки тортів за І годину прикрашають обидва кондитери? 3) Скільки тортів за годину прикрашає кожен кондитер?) До дошки виходять 3 учні та розв'язують задачу відповідно до поставлених питань. У зошитах діти записують одне з розв'язань за вибором. 5. Самостійна робота над задачею (с. 137, завдання 893) Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно розв'язують. 6. Офтальмологічна пауза 7. Розв'язання логічних завдань 1) Завдання 894 (с. 137). Як за допомогою талькових терезів без гир зважити 14 кг цукру, якщо в торбинці його 16 кг? (16 : 2 = 8; 8:2 = 4; 4:2 = 2;8 + 4 + 2 = 14) 2) У двох коробках — 23 олівці. У першій коробці — на 3 олівці більше, НІЖ у другій. Скільки олівців у кожній коробці? Розв'язання
1-й спосіб 1) 23 - 3 = 20 (шт.) — олівців було б у двох коробках, якби в них олівців було порівну. 2) 20 : 2 = 10 (шт.) олівців було б у двох коробках, якби в них олівців було б порівну; стільки олівців у другій коробці. 3)10 + З —13 (ш/п.) — олівців у першій коробці. 2-й спосіб 1)23 + 3 = 26 (шт.)— подвоєне число олівців у 1-й коробці; 2) 26 : 2 = 13 (шт.) — олівців у 1-й коробці; 3) 13 - 3 = 10 (шт.) — олівців у 2-й коробці. Відповідь: 13 олівців, 10 олівців. VI. ПІДСУМОК УРОКУ VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. С. 137-138, завдання 895; 896.