На думку Б.Гаврилишина, попередні класифікації побудовані на "доктринерських теоріях XIX ст.", не можуть дати відповіді на багато запитань. Сучасна економічна теорія потребує "ідеологічного визволення" та утвердження прагматичної теорії, що стала б привабливою для всіх.
В основі "прагматичної теорії" має бути абсолютна цінність - людина та її життя. Усі інші явища повинні розглядатись через призму людини.[13][13]
Економічну систему Б.Гаврилишин розглядає як елемент в архітектурі суспільного ладу. Отже, суспільний лад, як певна система, включає в себе відповідні компоненти:
1) цінності - переконання, що впливають на стосунки між індивідами або групами, на відносини всередині суспільства;
2) політичне правління - сукупність політичних інституцій та процедур;
3) економічна система - спосіб організації виробництва і розподілу створеного у суспільстві багатства.[14][14]