Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Цінності

 

В окремих країнах основні цінності зрозумілі і підтримуються суспільством; в інших - вони плюралістичні. У більшості країн проголошується система переконань, що панує у суспільстві. Най­доцільніший спосіб класифікації цінностей пов’язаний зі ступенем значущості, який особа приписує сама собі, іншим особам або сус­пільству в цілому.

Зважаючи на критерій значущості, Б.Гаврилишин виділяє такі види цінностей: (а) індивідуалістсько-конкуренційні; (б) групово-кооперативні; (в) еґалітарно-колективістські.

а) Індивідуалістсько-конкуренційні цінності.Суть цього виду цінностей полягає в тому, що індивідуум розглядається як унікум; "об’єктивним для кожного є те, що його турбують власні потреби і прагнення; кожен шукає шляхи самоутвердження та само­вира­ження".[15][15]

Така система цінностей у найбільш чистому вигляді сформу­валась у США та Канаді. З еміґрацією до Північної Америки відбу­вався штучний відбір людей, схильних до індивідуалізму ще задовго до того, як вони покинули батьківщину. Це були, звичайно, люди енерґійні, які через певні економічні чи політичні умови не змогли реалізувати своєї енерґії у Старому Світі. Пригадаймо хоча б Галичину чи Буковину 100 років тому. Більшість людей втікала від економічного визиску, релігійної дискримінації або політичних обмежень. Люди, не схильні до індивідуалізму, не покидали насиджених місць. Отже, ті, хто еміґрували з Австро-Угорщини чи Німеччини, Великобританії чи Ірландії були схильні до індиві­дуалістської поведінки, готовими рішуче відстоювати свої інте­реси.[16][16]

У Новому Світі, багатому природному середовищі успіх індиві­дуума мав тенденцію бути здебільшого вигідним для суспільства в цілому. Навіть, коли епоха освоєння прерій поступилася тріумфаль­ній ході технологій, винахід однієї людини міг не лише забезпечити її добробут, а й примножував можливості для багатьох.

Для кожної людини мірилом власних досягнень у будь-якій справі є порівняння з успіхами інших. Отже, стосовно інших людей успіх досягається шляхом конкуренції. Одні виграють, а інші про­гра­ють. Суспільне благо - побічний продукт устремлінь індивіду­ума до самореалізації. Суспільство, побудоване на сприянні устрем­лінням індивідуума, служінню його інтересам, "приречене" жити заможно.

б) Групово-кооперативні цінності. Суть цього виду цінностей полягає у тому, що особа розглядається лише як "частинка всесвіту і частинка суспільного ладу. Кожен покликаний відігравати власну роль у ньому, добровільно підпорядковувати себе вищим цілям, виконувати свої обов’язки і реалізовувати своє призначення шляхом кооперативної взаємодії з іншими".[17][17]

Основні принципи цієї системи цінностей ґрунтуються на тому, що кожен індивідуум органічно вплетений у тканину суспільства, шукає свого місця у його структурі, добровільно підпорядковує себе груповим чи суспільним цілям. Достоїнства людини оцінюються її бажанням жити так, щоб відповідати сподіванням інших, а не демонструвати свої переваги над ними. Доброчесність людини полягає скоріше у стримуванні себе, аніж у самореалізації, присто­суванні до сподівань, ніж в індивідуалістському само­утвер­дженні і диференціації. Такі погляди на доброчесність формують поведінку, яка є більше групово-, ніж індивідуально-орієнтованою, більше узго­дженою, ніж конкуренційною.

в) Еґалітарно-колективістські цінності.Назва цього виду цінностей походить від французького égalité - рівність, одного з гасел Великої французької революції.

У цьому виді цінностей людина розглядається як член громади, невіддільний від суспільства; як частинка (складовий елемент) колек­тивної сутності.

В основі еґалітарно-колективістських цінностей є колекти­вістські ідеї та ідеали, що походять від певних етичних мотивів, релігійних вірувань, але найчіткіше окреслені в теорії марксизму. Конкретні вияви цих ідеалів спостерігалися у різні історичні періо­ди, починаючи від ранніх (Платон), середньовіччя (Томас Мор, Томазо Кампанелла), до сучасних держав (сьогодні вже колишніх так званих "соціалістичних" країн Східної Європи та колишнього СРСР) і до проектів майбутнього "комуністичного" суспільного ладу.

Основний принцип ідеї Мора-Маркса такий: люди наро­джують­ся рівними щодо прав на задоволення своїх потреб і щодо обов’язків перед суспільством. "Кожному за його потребами", але необхідною умовою його здійснення є "від кожного за його здіб­ностями".

Походження еґалітарних ідеалів часто приписують христи­янству, за яким всі люди створені за образом і подобою Бога, а отже, рівні перед Творцем. Хоч, якщо розглядати усі християнські заповіді, то вони, очевидно, набагато ближчі до групово-коопе­ративних цінностей.[18][18]

Протилежна арґументація, значно ближча до еґалітарно-колективістських цінностей базується на теорії матеріалізму, що розглядає людину як продукт еволюції, підпорядкованої законам розвитку природи. Якщо стисло - це марксистська школа мислення.

Марксизм пропонує історичний аналіз, на його погляд, класово-антагоністичного суспільства, в якому спільність інтересів об’єдна­ла людей у суспільні класи, що конфліктують між собою. Марксизм прогнозував на майбутнє зростання конфлікту між зростаючим чисельно пролетаріатом і власниками засобів виробництва, наслід­ком якого мало бути повалення класу капіталістів і створення "раціональної" системи виробництва та розподілу. Це повинно було створити основу матеріального достатку і можливостей задоволення матеріальних потреб усього населення, тобто, як говорили раніше, так званої "матеріально-технічної бази комунізму".

Спроби застосувати на практиці еґалітарно-колективістські цінності у всі періоди історії - від примітивного комунізму у ранньому суспільстві до спроби побудови комунізму у колишньому СРСР чи країнах Східної Європи - виявились неефективними, нежиттєвими порівняно з іншими видами цінностей.

 


Читайте також:

  1. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  2. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  3. Базові (ключові) цінності.
  4. ВАЛЮТА, ВАЛЮТНИЙ КУРС, ВАЛЮТНІ ЦІННОСТІ.
  5. Визначення цінності проекту
  6. Вихідні цінності людського буття
  7. Гіпоопіка. Батьківське нехтування та неприйняття дитини може призвести до формування у неї комплексу неповноцінності через відчуття дитини себе небажаною.
  8. До структурних елементів мотивації відносять: потреби, інтереси, цінності, ціннісні орієнтації і мотиви.
  9. Експертиза наукової та практичної цінності документів
  10. Експертиза цінності документів
  11. Етичні норми і цінності науки
  12. Етичні норми й цінності науки




Переглядів: 747

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Богдана Гаврилишина | Політичне правління

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.