Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особливості споживацького попиту

 

Поряд із загальними принципами вибору раціонального споживача існують особливості, які визначаються впливом на нього уподобань та переваг. Американський економіст Х. Лейбенстайн розділяє споживацький попит на дві великі групи: функціональний та нефункціональний (рис. 2.7).

 

Рис. 2.7. Класифікація споживацького попиту (за Х. Лейбенстайном)

 

Функціональний попит – це така частина попиту, яка обумовлена споживацькими властивостями, притаманними економічному благу (товарам чи послугам).

Нефункціональний попит – така частина попиту, яка обумовлена такими факторами, які безпосередньо не пов’язані із притаманними економічному благу якостями.

В межах нефункціонального попиту умовно можна виділити соціальний, спекулятивний і нераціональний фактори.

Соціальний попит пов’язаний із відношенням покупців до товару.

Х. Лейбенстайн виділяє три типових випадки взаємного впливу:

1. Ефект “юрби” (ефект приєднання до більшості), коли споживач не хоче відставати від інших і купує те, що купують інші. Він залежить від думки інших споживачів і ця залежність пряма. Тому під ефектом приєднання до більшості розуміють ефект збільшення споживацького попиту, пов’язаний із тим, що споживач, наслідуючи загальноприйняті норми, купує той самий товар, який купують інші.

2. Ефект сноба, коли споживач прагне виділитися з натовпу. Тут залежність від думки інших обернена. Тому під ефектом сноба розуміють ефект зміни попиту із-за того, що інші люди споживають цей товар. Зазвичай реакція спрямована у протилежний бік по відношенню до загальноприйнятого.

3. Ефект Веблена, коли товари та послуги купуються не для особистого задоволення, а для того, щоб призвести враження на навколишніх людей. Тому під ефектом Веблена розуміють ефект збільшення споживацького попиту, пов’язаний із тим, що товар має більш високу (а не більш низьку) ціну.

Спекулятивний попит виникає в суспільстві з високими інфляційними очікуваннями, коли загроза підвищення цін у майбутньому стимулює додаткове споживання товарів сьогодні.

Нераціональний попит – незапланований попит, що виникає під впливом сіюхвилинного бажання, раптової зміни настрою або примхи, попит, який порушує установу раціональної поведінки споживача.

 

Контрольні питання:

1. Що таке корисність?

2. Учому полягає сутність та економічне значення “парадоксу” Сміта?

3. Дайте визначення поняттю “загальна корисність”.

4. Що таке гранична корисність? Чим вона відрізняється від загальної корисності?

5. В чому полягає принцип зменшення граничної корисності?

6. Які існують основні підходи до вимірювання корисності?

7. В чому полягає сутність кількісного підходу до вимірювання корисності?

8. Сформулюйте другий закон Госсена.

9. Розкрийте сутність та основні властивості бюджетної лінії.

10. Назвіть всі можливі варіанти зсуву бюджетної лінії та поясніть, які чинники спричинили цей зсув.

11. В чому полягає відмінність функціонального попиту від нефункціонального?

12. Охарактеризуйте основні види нефункціонального попиту.

 

 

ЛЕКЦІЯ № 3 (2 години)


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  3. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  4. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  5. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  6. Аграрне виробництво і його особливості
  7. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  8. Аналіз попиту
  9. Аналіз попиту
  10. АНАТОМІЯ І ФІЗІОЛОГІЯ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА ПЕРИФЕРИЧНОЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ, ЇЇ ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ
  11. Анатомо-фізіолгічні особливості
  12. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.




Переглядів: 4780

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Бюджетне обмеження | Крива байдужості та її властивості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.