Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ТЕМА: Умовивід

 

1. Здійсніть перетворення таких суджень:

а) жоден культурний діяч не зневажає культуру свого народу;

б) деякі люди не розрізняють кольори;

в) деякі матеріалісти – метафізики;

г) на жодній планеті Сонячної системи не існує життя;

д) жоден філософ не знайшов філософський камінь;

е) кожна демократична країна бореться з тероризмом.

 

2. Зробіть обернення таких суджень:

а) кожна людина має право на свободу совісті;

б) деякі філософи не залишили своїх праць;

в) деякі матеріалісти – метафізики.

 

3. З’ясуйте, чи правильно здійснено протиставлення предикатові в таких прикладах:

а) закони є загальними. Отже, не загальне не може бути законом;

б) договір є угода. Отже, те, що є угодою є і договором;

в) жодна художня виставка не триває менше, ніж один день;

г) деякі вчені і тільки вчені, здатні передбачити майбутнє. Отже, всі, хто здатні передбачити майбутнє, є вченими;

д) всі громадяни є правоздатними. Отже, той, хто не правоздатний, не є громадянином.

 

4. Зробіть висновки із наведених висловлювань за допомогою протиставлення предикату:

а) кожна людина бажає бути добропорядною;

б) усі композитори пишуть музичні твори;

в) усі щасливі сім’ї схожі одна на одну;

г) справжній учений – скромний;

д) нікому не подобається бути переможеним.

5. Здійсніть контрапозицію умовних суджень:

а) без належної освіти не можна бути високопрофесійним фахівцем;

б) якщо особа визнана неосудною, то вона не може нести кримінальну відповідальність за скоєне;

в) неможливо передбачити природні явища, якщо невідомі закони природи;

г) якщо ця держава демократична, то в ній існує свобода совісті.

 

6. Чи правильні ці силогізми? Якщо ні, то які правила у них порушені?

а) кожух гріє. “Кожух” – це українське слово. Деякі українські слова гріють;

б) жоден патріот не зрадить своєї батьківщини. Деякі громадяни не мають патріотичних почуттів. Ці громадяни зрадять свою батьківщину;

в) деякі художники мають почесні звання. Деякі мої знайомі – художники. Деякі з моїх знайомих мають почесні звання;

г) кожна людина має дві ноги. Буратіно має дві ноги. Буратіно – людина.

 

7. Визначте фігуру і модус силогізмів. З’ясуйте, які правила фігур у них порушено?

а) Всі планети Сонячної системи обертаються навколо Сонця. Деякі планети Сонячної системи не мають атмосфери. Отже, деякі з небесних тіл, що не мають атмосфери, не обертаються навколо Сонця.

б) Метали тонуть у воді. Натрій у воді не тоне. Отже, натрій – не метал.

в) Люди – мислячі істоти. Дельфіни – не люди. Отже, дельфіни не належать до мислячих істот.

г) Гриби не містять у собі хлорофілу. Гриби – рослини. Отже, деякі рослини не містять хлорофілу.

 

8. Чи можна зробити висновки із таких засновків:

а) Всі актори мають великі амбіції. Богдан Ступка – актор. Отже,...

б) Яскраво-червоні квіти не мають запаху. Ця квітка не має запаху. Отже,...

в) Жоден хоробрий не є боягузом. Кожен забобонний – боягуз. Отже,...

г) Всі студенти ледачі. Деякі молоді люди є студентами. Отже,...

д) Деякі студенти не вивчають логіку. Деякі студенти пишуть лівою рукою. Отже,...

е) Кожен генерал мріє стати маршалом. Кожен солдат мріє стати генералом. Отже,...

 

9. З’ясуйте, які з цих розділово-категоричних умовиводів є правильними, а які неправильними, обґрунтуйте свої думки:

а) Будь-яке поняття є або загальним, або одиничним. Це поняття загальне. Отже, воно не є одиничним.

б) Будь-яке поняття є або загальним або одиничним. Це поняття не є загальним. Отже, воно є одиничне.

в) Актор може грати комічні або трагічні ролі. Цей актор грає комічні ролі. Отже, трагічних ролей він не грає.

г) Нам запропонували вивчати іспанську або італійську мову. Моя подруга вивчає іспанську мову. Отже, італійської мови вона не вивчає.

 

10. Визначте, які з наведених міркувань є індуктивними, а які дедуктивними:

а) Гострі кути мають верхівку. Прямі кути мають верхівку. Тупі кути мають верхівку. Отже, всі кути мають верхівку.

б) Видатні вчені повинні мати своїх послідовників. М. Кюрі ― видатний вчений. Отже, вона мала своїх послідовників.

в) Сонце, Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон мають кулеподібну форму. Отже, усі тіла Сонячної системи мають кулеподібну форму.

г) Дніпро – велика ріка. Дніпро впадає в Чорне море. Отже, деякі великі річки впадають у Чорне море.

 

11. Проаналізуйте наведені індуктивні міркування. З’ясуйте їх вид, структуру та ступінь правдоподібності:

а) Земля рухається навколо Сонця. Марс рухається навколо Сонця. Сатурн рухається навколо Сонця. Отже, всі планети Сонячної системи рухаються навколо Сонця.

б) Перша фігура простого категоричного силогізму має спеціальні правила. Друга фігура простого категоричного силогізму має спеціальні правила. Третя фігура простого категоричного силогізму має спеціальні правила. Четверта фігура простого категоричного силогізму має спеціальні правила. Отже, усі фігури простого категоричного силогізму мають спеціальні правила.

в) Всі жінки полюбляють красиві капелюшки. Це випливає з того, що я знаю, що Аліна має їх багато, Катя також ними захоплюється, моя мама та сестра часто купують їх у магазині. Ось і жінка, що сидить навпроти мене, також тримає в руках картонку із щойно придбаними капелюшками.

г) Жоден із моїх колег не міг бути причетним до цього злочину, оскільки алібі кожного з них підтвердилось.

д) На експертизу надійшло 10 договорів дарування. Дослідивши кожен з них, слідчий прийшов до висновку, що всі вони підроблені.

 

12. За яким методом вироблено висновки у наступних умовиводах:

а) Англійський фізик Д. Брюстер відкрив причину переливів райдужних кольорів на поверхні перламутрових раковин таким чином: випадково він отримав відбиток перламутрової раковини на воску і виявив на поверхні воску ту ж гру райдужних кольорів, що й на раковині. Він зробив відбиток раковини на гіпсі, смолі, каучуку та інших речовинах і переконався, що не особливий хімічний склад речовини перламутрової раковини, а певна хімічна будова її поверхні викликає цю прекрасну гру кольорів.

 

13. Якою є міра вірогідності наступних висновків:

а) Відомо, що у І.-С. Баха в п’яти поколіннях його предків нараховується 18 музично обдарованих. Багато талановитих людей було в роду Ч. Дарвіна. Отже, здібності людини визначаються тим, наскільки талановитими були її предки.

б) В слові “неділя” – три голосні букви; в слові “п’ятниця” – три голосні; в слові “субота” – три голосні. “Неділя”, “п’ятниця”, “субота” – назви днів тижня. Отже, в назвах кожного дня тижня три голосні букви.


Читайте також:

  1. Аналогія як умовивід
  2. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  3. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  4. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  5. Варіант 13. Тема: Державні фінанси, їх місце і роль вфінансово-кредитній системі
  6. Варіант 15. Тема: Дефіцит Держбюджету
  7. Варіант 7, (22). Тема: Основні напрямки удосканалення фінансового механізму у сучасних умовах
  8. Дедуктивний умовивід та його правила
  9. Економічна система: її сутність та структурні елементи
  10. Економічна система: її сутність, цілі та основні структурні елементи
  11. Економічна система: її суть та структурні елементи.
  12. Зорова сенсорна система: будова, функції. Порушення зору




Переглядів: 1904

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА: Закони логіки | ТЕМА: Основи теорії аргументації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.