Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Місцеві бюджети в бюджетній системі України

Місцеві бюджети відіграють важливу роль у забезпеченні економічного і соціального розвитку країни. Місцеві бюджети - є основними інструментами реалізації прав місцевих органів влади на автономне вирішення питань місцевого господарювання, який відображається у балансі фінансових ресурсів певної території.

Система місцевих бюджетів –сукупність самостійних бюджетів, які не включаються до складу державного бюджету і один одного.

Місцевий бюджет може розглядатися у трьох аспектах:

· як правовий акт, згідно з яким виконавчі органи влади отримують право на розпорядження певними фондами грошових ресурсів;

· як план (кошторис) доходів і видатків відповідного місцевого органу влади;

· як економічна категорія, так як бюджет – атрибут будь-якої самостійної територіальної одиниці.

Місцевий бюджет - це основний фінансовий документ, баланс фінансових ресурсів відповідного рівня органів місцевого самоврядування, який відображає систему фінансових відносин, що складаються в процесі формування і використання грошових коштів, це кошторис (план) видатків і доходів відповідної місцевої влади.

Місцевий бюджет являються основним фінансовим планом розвитку територіальних громад, районів та областей України. Доходна частина кожного місцевого бюджету відображає результати роботи підприємств, організацій та інших суб’єктів господарювання, які діють на певній території. Частина доходів від їхньої діяльності мобілізується в доходах місцевих бюджетів за допомогою податків, зборів та інших платежів. На формування місцевих бюджетів впливає рівень доходів населення, що проявляється при сплаті прибуткового податку з громадян, а також рівень їх підприємницької активності. Видаткова частина місцевого бюджету відображає стан місцевого житлового, комунального господарства, визначає напрямки витрачання мобілізованих до бюджету коштів.

Місцевий бюджет –сукупність економічних (грошових) відносин, що виникають у зв’язку з утворенням і використанням фондів грошових засобів місцевих органів влади у процесі перерозподілу національного доходу з метою забезпечення розширенного відтворення та задоволення соціальних потреб суспільства.

Місцевий бюджет - це важлива економічна категорія, основу якої складають економічні відносини:

1 між місцевими бюджетами і господарськими структурами, що функціонують на певній території;

2 між місцевими бюджетами та населенням певної території, що складаються при мобілізації і витрачанні їх коштів;

3 між місцевими бюджетами різних рівнів із перерозподілу фінансових ресурсів;

4 між державним бюджетом та бюджетами місцевого самоврядування.

Економічна сутність місцевих бюджетів виражається у формуванні грошових фондів, які є фінансовим забезпеченням діяльності місцевих органів влади, у розподілі і використанні цих фондів галузями народного господарства, у контролі та управлінні фінансово-господарською діяльністю підприємств, організацій, установ, підпорядкованих місцевим органам влади.

Важливий документ, що визначає бюджетну політику на місцевому рівні, - програма економічного і соціального розвтку регіону,яка містить:

1. характеристику головних проблем розвитку економіки і соціальної сфери регіону;

2. аналіз розвитку адміністративно-територіальної одиниці (АТО) за попередній і поточний роки;

3. стан використання природного, виробничого, наукво-технічного, трудового потенціалу, оцінку екологічної ситуації у регіоні;

4. можливі шляхи вирішення головних пробле регіону;

5. цілі та пріоритети соціально-еконмічного розвитку в наступному році;

6. систему заходів органів місцевого самоврядування для реалізації соціально-економічної політики з визначенням термінів виконання і виконавців;

7. основні показники соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальної одиниці;

8. місцеві програми.

Також, важливим документом у реформування бюджетної системи України став Бюджетний Кодекс України, прийнятий 21 червня 2001р. У цьому документі систематизовані всі аспекти функціонування бюджетів відповідно до Конституції України, висвітлено нові підходи до формування місцевих бюджетів, закладено підвалини нової стратегії бюджетної політики і взаємовідносинах між бюджетами різних рівнів.

Згідно Бюджетного кодексу України (ст. 5): Місцевими бюджетами визнаються бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети, бюджети районів у містах та бюджети місцевого самоврядування.

Бюджетами місцевого самоврядування визнаються бюджети територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об'єднань (див. рис.2.1).

Рис. 2.1 Склад бюджетної системи України

Для складання і виконання бюджетів та зіставлення бюджетів різних рівнів бюджетної системи застосовується бюджетна класифікація, яка була запроваджена в Україні з 1998р.

Бюджетна класифікація –єдине систематизоване згрупування доходів та видатків відповідно до законодавства України та міжнародних стандартів.

Кожна частина бюджету (доходи і видатки) включає загальний і спеціальний фонди.

Загальний фонд забезпечує більшість видів діяльності та програм органів місцевого самоврядування. Сюди надходять кошти, які мають загальнодержавний характер і є об’єктом загальнодержавного перерозподілу.

Спеціальний фонд акумулює визначені надходження, що витрачаються на певні цілі. Тут зосереджуються доходи державних цільових фондів, а також спеціальні кошти бюджетних організацій, які носять компенсаційний характер і використовуються у спеціальних цілях. Окрім цього, складовою спеціальних фондів є бюджети розвитку місцевих бюджетів.

Структура, принципи побудови бюджетів, які входять до складу бюджетної системи України, їх взаємозв’язок з державним бюджетом та іншими видами бюджетів визначаються бюджетним устроєм, який залежить від державного устрою країни та враховує її адміністративно-територіальний поділ. В основу бюджетного устрою Бюджетним кодексом України покладені такі принципи:

- єдності бюджетної системи України:забезпечуються єдиною правовою базою, єдиною грошовою системою, єдиною бюджетною класифікацією, єдністю регулювання бюджетних відносин, єдністю порядку виконання бюджетів та ведення бухгалтерського обліку та звітності тощо;

- збалансованості: повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень до бюджету за відповідний бюджетний період;

- самостійності: державний бюджет України та місцеві бюджети є самостійними. Держава коштами державного бюджету не несе відповідальності за бюджетні зобов’язання органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування коштами відповідних бюджетів не несуть відповідальності за бюджетні зобов’язання одне одного, а також за бюджетні зобов’язання держави. самостійність бюджетів забезпечується закріпленням за ними відповідних джерел доходів, правом відповідних органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на визначення напрямів використання коштів відповідно до законодавства України, правом Верховної Ради та відповідних рад самостійно і незалежно одне від одного розглядати та затверджувати відповідні бюджети;

- повноти: до складу бюджетів включаються всі надходження до бюджетів та витрати бюджетів, що здійснюються відповідно до нормативно-правових актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування;

- обгрунтованості: бюджет формується згідно з реалістичними макро показниками економічного і соціального розвитку держави та з розрахунками надходжень до бюджету і витрат бюджету,що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил;

- ефективності: складаючи та виконуючи бюджети усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнути запланованих цілей при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів;

- субсидіарності: розподіл видів видатків між державним бюджетом та місцевими бюджетами,а також між місцевими бюджетами має грунтуватися на максимально можливому наближенні надання суспільних послуг до їх безпосереднього споживача;

- цільового використання бюджетних коштів:бюджетні кошти використовуються тільки на цілі ,визначені бюджетними призначеннями;

- справедливості й неупередженості: бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами;

- публічності та прозорості:державний бюджет України та місцеві бюджети затверджуються,а рішення щодо звіту про їх виконання приймаються відповідно Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим та відповідними радами;

- відповідальності учасників бюджетного процесу: кожен учасник бюджетного процесу несе відповідальність за свої дії або бездіяльність на кожній стадії бюджетного процесу.

Отже, місцеві бюджети посідають надзвичайно важливе місце в економічному та соціальному житті суспільства, є важливим інструментом макроекономічного регулювання, з їх допомогою перерозподіляється приблизно 1/6 виробленого внутрішнього продукту України. Через місцеві бюджети проходить перерозподіл суспільного продукту між різними сферами діяльності та соціальними групами населення.

Місцеві бюджети сприяють досягненню пропорційності у розвитку територій, є одним з інструментів між територіального перерозподілу виробленого валового внутрішнього продукту та здійснення фінансового вирівнювання, фінансування більшості державних видатків, насамперед, соціального спрямування, здійснюється з місцевих бюджетів. Насамперед, це стосується виплат із соціального захисту та соціально забезпечення населення, утримання закладів соціально-культурної сфери, видатків на розвиток місцевого господарства. За допомогою місцевих бюджетів проводяться додаткові виплати населенню на покриття витрат з оплати житлово-комунальних послуг, допомог і пільг ветеранам війни та праці, сім’ям з дітьми, малозабезпеченим верствам населення. За рахунок коштів місцевих бюджетів утримуються заклади культури та спорту, фінансуються молодіжні програми. В цілому, майже половина видатків зведеного бюджету України здійснюється через місцеві бюджети.

 


Читайте також:

  1. D – моделювання в графічній системі КОМПАС
  2. Http://www.minjust.gov.ua Міністерство юстиції України
  3. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  4. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  5. Q Конституція України від 28 червня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України – 1996 - № 30 – Ст. 141
  6. V. Постанови Пленуму Верховного Суду України
  7. VI. Накази Генерального прокурора України
  8. XVIII. Особливості прийому та навчання іноземців та осіб без громадянства у вищих навчальних закладах України
  9. А/. Верховна Рада України.
  10. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  11. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  12. Аграрні відносини, їх специфіка та місце в економічній системі




Переглядів: 5813

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Етапи розвитку місцевих бюджетів України | Формування та склад дохідної бази місцевих бюджетів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.