Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Пропорційна варіація факторів виробництва

У довгостроковому періоді фірма прагне збільшити обсяг випуску за рахунок збільшення обсягів використання усіх факторів виробництва. При дослідженні залежності обсягу випуску від зміни обсягів обох факторів виробництва розрізняють пропорційна і непропорційна зміна обсягів використовуваних факторів. Результат впливу на випуск пропорційної зміни обох факторів називається віддачею від масштабу (ефект масштабу), тому що міняється тільки масштаб виробництва. При непропорційній зміні факторів міняється не тільки масштаб, але і співвідношення між факторами, що також впливає на випуск. У даному випадку зміна результативності виробництва не можна зв'язувати тільки зі зміною масштабу виробництва

Ефект масштабу - економія, обумовлена ростом масштабів виробництва. Він виявляється в росту середнього продукту. Ефект росту масштабів виробництва може бути:

1) позитивним, коли обсяг виробництва росте швидше, ніж витрати ресурсів;

2) незмінним (постійним), коли обсяг виробництва росте в тім же ступені, що і витрати ресурсів (тобто середні витрати постійні);

3) негативним, коли обсяг виробництва росте повільніше, ніж витрати ресурсів.

Показником віддачі від масштабу виступає відстань уздовж променя, проведеного з початку координат між ізоквантами, що представляють кратні обсяги випуску (Q, 2Q, 3Q...).

На мал.7.4 на відрізку Х01 - позитивний ефект масштабу (фактори виробництва збільшилися в 2 рази, а зроблений продукт - у 3 рази), на відрізку Х12 - негативний (фактори виробництва збільшилися в 2 рази, а зроблений продукт - у 1,7 рази). Очевидно, що при незмінному ефекті ... масштабу ізокванти при однаковому збільшенні випуску рівномірно розташовані в просторі, при позитивному ефекті - наближаються друг до друга, при негативному ефекті - віддаляються друг від друга.

Рис.7.4. Ефект масштабу

 

Позитивна віддача від масштабу може досягатися за рахунок таких факторів:

1) поділ праці - на великих підприємствах можлива більш глибока внутрішня спеціалізація, що дає ефект росту продуктивності праці;

2) поліпшення керування - заглиблена спеціалізація поширюється і на управлінську діяльність. Наявність спеціалізованих менеджерів допомагає збільшити ефективність виробничої діяльності, що виявляється в росту середнього продукту;

3) збільшення масштабів виробництва найчастіше не вимагає пропорційного збільшення витрат усіх ресурсів.

Постійна віддача від масштабу характерна для тих виробництв, де ресурси однорідні (у технічному змісті) і їхньої кількості можна змінювати пропорційно. У таких виробництвах збільшення випуску може бути досягнуте шляхом кратного збільшення обсягу застосування усіх виробничих ресурсів при збереженні величини середньої продуктивності усіх факторів.

Причини негативної віддачі від масштабу:

1) значна інерційність і втрата гнучкості у великому підприємстві;

2) вихід підприємства за межі порога керованості - значні його розміри створюють громіздку систему керування, схильну до бюрократії, що негативно позначається на ефективності виробництва.

У багатьох випадках характер віддачі від масштабу змінюється при досягненні визначених меж випуску. Спочатку зростання виробництва супроводжується постійною і навіть зростаючою віддачею від масштабу, що потім стає убутною.

Для характеристики віддачі від масштабу використовується коефіцієнт еластичності випуску від масштабу. Він показує, на скількох відсотків зміниться випуск, якщо темп росту обсягів використання обох факторів (m) збільшується на 1 %:

(7.6.)

 

За допомогою еластичності випуску від масштабу віддача від масштабу може бути представлена в загальному виді, як і виробнича функція:

 

(7.7)

 

Якщо EQ,m > 1, то має місце позитивний ефект масштабу, EQ,m < 1 - негативний ефект масштабу, EQ,m = 1 - незмінний ефект масштабу.

Еластичність випуску від масштабу дорівнює сумі еластичностей випуску від використовуваних факторів (теорема Вікселля-Джонсона), тобто (α+β) * ∆%m ≈ ∆%Q чи EQ,m = EQ,L + EQ,K

Ефект масштабу завжди враховується при обґрунтуванні довгострокової стратегії фірми. Позитивний ефект, масштабу нерідко є причиною втручання держави в регулювання цін великих підприємств.

 


Читайте також:

  1. D) оснащення виробництва обладнанням, пристроями, інструментом, засобами контролю.
  2. I визначення впливу окремих факторів
  3. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  4. Автоматизація виробництва
  5. Адаптація до абіотичних факторів середовища.
  6. Адаптація організму до зовнішніх факторів середовища.
  7. Альтернативні можливості виробництва масла і тракторів
  8. Альтернативні можливості виробництва масла та гармат.
  9. Альтернативні можливості виробництва масла та гармат.
  10. АНАЛІЗ ВИРОБНИЦТВА ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ
  11. Аналіз впливу факторів на зміну сумми гуртової реалізації
  12. Аналіз обсягу виробництва продукції в натуральному й вартісному вираженні.




Переглядів: 1279

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ізоквантова варіація факторів виробництва | Оптимум виробника

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.