Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Оптимум виробника

Підприємство використовує різні комбінації факторів виробництва з метою зниження витрат, зіставляючи ринкову ціну і витрати на виготовлення граничного продукту.

Оптимальне сполучення ресурсів для виробництва будь-якого обсягу продукції аналогічно другому закону Госсена:

(7.8.)

 

де МРL і МРК - відповідно, граничний продукт праці і капіталу; PL і PК - ціна одиниці праці і капіталу.

Зміст такого вибору факторів виробництва - грошова одиниця, витрачена на кожен ресурс, приносить фірмі однаковий доход.

Формула (7.8) - це окремий випадок використання тільки двох ресурсів, яких у дійсності набагато більше. Показник граничного продукту використовується при рішенні питання про розподіл ресурсів по альтернативних варіантах їхнього використання з метою максимізації обсягу випуску, однак його неможливо використовувати для планування обсягу загального випуску продукції.

Оптимальна комбінація ресурсів означає мінімум загальних витрат фірми на їхнє придбання й одночасно - досяжний максимум випуску продукції (це - економічна інтерпретація рівноваги виробника). Роль бюджетної лінії в теорії виробництва виконує лінія рівних витрат - ізокоста, що представляє безліч усіх комбінацій ресурсів, що можуть бути придбані підприємством за визначену суму грошових витрат. Позначивши суму можливих витрат підприємства через З, одержимо бюджетне обмеження C = PK* K + PL* L, відкіля можна визначити рівняння ізокости:

 

(7.9.)

 

Співвідношення цін факторів виробництва РL\PK характеризує нахил ізокости (точно так само, як співвідношення цін товарів характеризує нахил бюджетної лінії) і чисельно являє собою тангенс кута нахилу ізокости. Ріст бюджету чи фірми пропорційне зниження цін ресурсів зрушує ізокосту вправо, а скорочення чи бюджету ріст цін - уліво.

Оптимальна комбінація ресурсів представлена на мал.7.5. Комбінації ресурсів X, Z, Y лежать на одній і тієї ж ізокості, отже, на придбання кожної з них при даних цінах ресурсів фірма затратить ту саму суму. Але комбінація Z є найбільш кращої з них, оскільки належить найбільш високої з усіх досяжних при даному рівні витрат ізокванті Q2. Ця комбінація ресурсів забезпечить, таким чином, і найбільший випуск у порівнянні з будь-якою іншою комбінацією, що має таку ж вартість.

Рис. 7.5. Оптимальне сполучення ресурсів фірми

 

Отже, крапка торкання ізокванти з ізокостою (у теорії споживання - кривої байдужності і бюджетної лінії) визначає, у якім сполученні потрібно використовувати працю і капітал для виробництва продукції з мінімальними витратами (це - графічна інтерпретація рівноваги споживача). Так як у точці торкання нахил ізокванти збігається з нахилом ізокости, тобто тангенси кутів їхнього нахилу рівні, то умовою мінімізація витрат на заданий випуск є рівність:

 

(7.10.)

 

Це - алгебраїчна інтерпретація рівноваги фірми і ще одне вираження умови рівноваги (оптимуму) виробника. Так як співвідношення (7.10) є наслідком формули (7.8), можна зробити висновок, що фірма мінімізує витрати, коли співвідношення граничних продуктів факторів виробництва дорівнює співвідношенню цих цін. Тому в довгостроковому періоді фірма вибирає оптимальний шлях росту ("шлях розвитку"), що виражається у виді лінії (лучачи, що виходить з початку координат), що проходить через крапки торкання всіх її ізокост і ізоквант при даній виробничій функції і даних цінах ресурсів (мал.7.6).

Рис. 7.6. Траєкторія розширення виробничої діяльності фірми

 

У тривалому періоді усі виробничі ресурси змінені, і тому тут у принципі не існує межі розширенню виробництва. Задача розвитку фірми в цьому випадку зводиться до задачі вибору траєкторії розширення своєї виробничої діяльності, що залежить від співвідношення обсягів використання і цін ресурсів.

Промінь ON на мал.7.6 являє собою одну з ліній росту фірми - технічно можливий шлях розширення виробництва за допомогою переходу з більш низької на більш високу ізокванту. У даному випадку він являє собою ізоклиналь - таку лінію росту, уздовж якого гранична норма технічної заміни ресурсів при будь-якому обсязі випуску постійна.

Зрозуміло, що при зміні співвідношення цін відбудеться і зміну оптимального шляху росту.

Таким чином, лінія росту фірми показує темпи росту співвідношення між факторами в процесі розширення її виробництва.


Тема 8. Витрати виробництва (1 година)

 

1. Витрати виробництва в короткостроковому періоді.

 


Читайте також:

  1. Варіації факторів виробництва та оптимум товаровиробника
  2. Визначення межі ринку товару і конкурентної позиції виробника
  3. Граничні витрати ресурсу і максимізація прибутку виробника
  4. Економіка добробуту та теорія квазіоптимуму
  5. Закон спадної дохідності виробництва та механізм його впливу на поведінку виробника.
  6. Закупівельні. Вони застосуються в розрахунках за вирощену сільськогосподарськими товаровиробниками продукцію.
  7. Імідж національного виробника
  8. На відміну від відшкодування майнової шкоди споживач зо­бов'язаний довести вину продавця (виробника, виконавця) у за­подіянні йому моральної шкоди.
  9. Оптимум виробника
  10. Оптимум виробника
  11. Оптимум споживача




Переглядів: 3556

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Пропорційна варіація факторів виробництва | Витрати виробництва в короткостроковому періоді.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.