Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Форми вираження гіпотези

Складність умов та обставин, що викликають дію норми, та їх різноманітний характер надають можливість класифі­кувати гіпотези за наступними критеріями:

І. За кількістю обставин, передбачених нормою, гіпоте­зи поділяють на:

а) прості, які називають одну обставину, наявність якої викликає реалізацію прав, передбачених гіпотезою норми.

(Наприклад, умови договорів про працю, які порушують ста­новище працівників, є недійсними ст. 9 КЗпП України.)

Саме таке визначення надає можливість охарактеризува­ти норму як логічно завершену категорію з точки зору ви­значення умов реалізації наданих суб'єктам прав та обо­в'язків, змісту можливої та необхідної поведінки, а також відповідальності, яка настає внаслідок невиконання обо­в'язків чи порушення прав інших суб'єктів.

(Наприклад, за нормою КПК, якщо адвокату в зв'язку з вико­нанням ним своїх професійних обов'язків стали відомі дані досудового слідства, то він зобов'язаний не розголошувати їх без згоди слідчого чи прокурора, інакше адвокати, винні у розголошенні даних досудового слідства, несуть відпові­дальність згідно з чинним законодавством.)

Кожен з названих елементів займає у структурі правової норми особливе місце та призначення, внаслідок чого без гіпотези норма неможлива, без диспозиції – немислима, без санкції – безсильна. Таким чином, структура юридич­ної норми як логічна взаємодія гіпотези, диспозиції та санкції у найбільш загальному вигляді може бути відображена фор­мулою «якщо... то ... інакше».

У юридичній літературі можемо знайти й інші погляди на структуру норми права. Так, дореволюційний вчений Петерим Сорокін розрізняв у кожній нормі сім основних елементів. Це — суб'єкт права; суб'єкт обов'язку; об'єкт права; об'єкт обов'язку; посилання на джерело права; умо­ви часу, місця і способу дії; адресата правових дій1. Дана структура, на нашу думку, характерна більше нормі права, ніж правовому тексту;

б) складні, що вміщають дві чи більше обставини, на­явність яких є необхідною для дії норми.

(Наприклад, якщо працівник після закінчення строку попе­редження про звільнення не залишив роботи і не вимагає розірвання трудового договору, власник не вправі звільнити його за раніше поданою заявою.)

II. За ступенем визначеності змісту гіпотези поділя­ють на:

а) абсолютно-визначені, які вичерпно визначають обста­вини, наявність чи відсутність яких викликає дію норми.

(Напр., при направленні працівників для підвищення ква­ліфікації з відривом від виробництва за ними зберігається місце роботи і проводяться виплати, передбачені законом (ст. 122 КЗпП України.);

б) відносно-визначені, які не містять достатньо повних даних про обставини дії норми, обмежуючи умови застосу­вання норми колом формальних вимог.

(Напр., якщо протягом року з дня накладення дисциплі­нарного стягнення працівника не піддано новому стягненню, він вважається таким, що не мав дисциплінарного стяг­нення (ст. 151 Кзпп України.);

в) альтернативні, що ставлять дію норми у залежність від одного чи декількох фактичних обставин.

(Наприклад, відсторонення працівника від роботи власником допускається у разі: появи на роботі у нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп'яніння, відмови або ухилення від обов'язкових медичних оглядів, інструктажу та навчання (ст. 46 Кзпп України.)


Читайте також:

  1. III. ФОРМИРОВАНИЕ ЕДИНОГО РОССИЙСКОГО ГОСУДАРСТВА
  2. III. ФОРМИРОВАНИЕ ОТРАСЛЕЙ ПИЩЕВОЙ ПРОМЫШЛЕННОСТИ ПРИ КАПИТАЛИЗМЕ (ХIХ – начало ХХ вв.)
  3. IV. Особенности государственной службы российского трансформирующегося общества.
  4. VII. ФОРМИ КОЛЕКТИВНОГО ОБГОВОРЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ПРОБЛЕМ
  5. А) Відносини власності і форми господарювання в сільському господарстві
  6. А) Заробітна плата її форми та системи.
  7. А) Заробітна плата, її форми та системи.
  8. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  9. Автоматизовані форми та системи обліку.
  10. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  11. Акредитив та його форми
  12. Активні форми участі територіальної громади у вирішенні питань ММС




Переглядів: 569

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Матеріальні та процесуальні норми права, їх особливості, співвідношення | Абстрактна (загальна) форма

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.