Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Принципи екологічного права

Принципи екологічного права — це виражені в його нормах осно­воположні ідеї, засади, риси, відповідно до яких здійснюється регулю­вання екологічних відносин. Еколого-правові принципи можуть офі­ційно закріплюватися у законодавстві або виводяться з його змісту. Принципи екологічного права спираються на загальноправові припи­си, які враховуються при формуванні принципів галузі права. Кла­сифікація еколого-правових принципів може здійснюватися за різни­ми ознаками, однак вона повинна спиратися на екологічне законодав­ство або виводитися з його змісту. Без урахування цього фактору проголошені принципи стають формою декларації держави або авто­ра цих принципів. В останні роки у літературі стала приділятися підви­щена увага дослідженню й класифікації еколого-правових принципів1.

1 Див.: Попов В. К. Предмет, метод і система екологічного права // Екологічне право України (Загальна частина): Навчальний посібник. — С. 32—37; Андрейцев В. І. Екологічне право. Курс лекцій: Навч. посібник для юрид. фак. і вузів. — С. 25—26; Чаусова Л. Л. Принципи екологічного права: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.06 / Національна юридична академія України імені Ярослава Мудрого. - X., 1998. - 14 с; та ін. 2 Бачинский Г. А. Социозкология: теоретические и практические аспектьі. - С 53.

Головним принципом є правове забезпечення досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи. Він складає основу для виникнення й формування інших принципів, які забезпечують гармонізацію су­спільства й природи. Офіційно це положення закріплено у преамбулі Закону України «Про охорону навколишнього природного середови­ща». Гармонійність суспільства і природи — це об'єктивно існуючий зв'язок суспільства і природи, який припускає узгоджену діяльність людей відносно природи з додержанням законів природи, екологічно нормальної експлуатації природних ресурсів, їх відтворення й охоро­ни. Тому не випадково в літературі звертається увага на основні ком­поненти гармонізації суспільства й природи: раціональне природоко­ристування; якість природного середовища; оптимальний соціально-економічний розвиток регіонів; рівень здоров'я населення; стан трудового потенціалу та ін.2 Правове забезпечення гармонійної взає-


Загальна частина

модії суспільства і природи здійснюється з багатьох напрямків: вста­новлення екологічних нормативів на викиди та скиди в навколишнє природне середовище; визначення лімітів на використання природ­них ресурсів; установлення правил використання природних ресурсів, їх відтворення, охорони тощо. Здійснення цього принципу разом з іншими принципами сприяє запобіганню шкідливих для довкілля дій суб'єктів.

Принцип правового забезпечення екологічної безпеки сприяє підтриманню такого стану навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної об­становки й виникнення небезпеки для здоров'я людини. Екологічна безпека гарантується громадянам здійсненням широкого комплек­су взаємопов'язаних політичних, екологічних, економічних, тех­нічних, організаційних, державно-правових та інших заходів (ст. 50 Закону «Про охорону навколишнього природного середовища»). В екологічному законодавстві визначено основні напрямки діяльності всіх органів управління, юридичних і фізичних осіб у здійсненні пе­релічених заходів (статті 51-53). Цей принцип за своєю правовою змістовністю досить ємний. Він містить сукупність правових при­писів, які регулюють різні суспільні відносини, що виникають у про­цесі забезпечення екологічної безпеки в державі.

Важливе значення має принцип правового закріплення прина­лежності природних ресурсів конкретним суб'єктам права для їх ви­користання з метою задоволення екологічних, майнових та інших інтересів у межах законодавства. Приналежність природних об'єк­тів виступає у двох основних правових формах — у праві власності та праві користування. В законодавстві закріплено різні види при­родокористування та форми власності на природні ресурси, визна­чено права й обов'язки даних суб'єктів, форми захисту прав влас­ників та природокористувачів.

Особливу роль відіграє принцип правового забезпечення раці­онального й ефективного використання природних ресурсів. Ра­ціональність в екологокористуванні полягає в тому, що кожен влас­ник чи користувач природних ресурсів зобов'язаний у процесі їх ви­користання додержуватися правових екологічних вимог, щоб не нашкодити природному середовищу. В основі цього принципу ле­жить об'єктивний чинник — взаємозв'язок усіх природних об'єктів, які утворюють у сукупності екологічну систему. Економічна ефек­тивність виражається в отриманні найвищих економічних показ­ників при експлуатації природних ресурсів з щонайменшими затра­тами. Раціональність та ефективність використання останніх —


Розділ І. Предмет, метод, принципи та система екологічного права

взаємопов'язані поняття, однак не тотожні. Раціональність охоплює, головним чином екологічний, а ефективність — економічний аспект. Ці два поняття слід розглядати стосовно будь-якого природного ресурсу, оскільки кожний природний об'єкт має свої специфічні риси, прита­манні тільки йому. При цьому за недодержання даного принципу еко­логічним законодавством передбачаються заходи правового впливу.

Надзвичайно важливе значення має принцип правового забезпе­чення цільового використання природних об'єктів. Він об'єднує два основні чинники: а) об'єктивну необхідність задоволення вимог суспільства, колективів людей та індивідів у продуктах харчування, сировині, естетичних, господарських та інших вимог за рахунок ви­користання природних об'єктів; б) необхідність підтримання еко­логічної системи (природного середовища) у нормальному стані. Цільове використання природних об'єктів визначається державою у правових нормах земельного, водного, лісового, гірничого, фауніс­тичного, атмосфероповітряного, природно-заповідного та іншого за­конодавства. Невиконання вимог щодо цільового призначення при­родного ресурсу розглядається як фактичне використання природного об'єкта, яке не відповідає його цільовому призначенню, встановлено­му при передачі природного об'єкта у власність чи в користування, в тому числі в оренду, невиконання вимог щодо режиму його викорис­тання. За порушення цього принципу законодавством передбачені заходи правового впливу до винних осіб. Не виключається можливість припинення права власності та природокористування природним об'єктом, використання якого здійснюється з порушенням цього принципу.

Не менш важливу роль відіграє принцип правового забезпечен­ня стимулювання власників і користувачів природних об'єктів щодо належного використання природних ресурсів, їх відтворення та охо­рони1. Він виражається в юридичному закріпленні сукупності еко­номічних заходів стимулювання за належне виконання суб'єктами

1 Див.: Петрова Т. В. Правовьіе проблеми зкономического механизма охраньї окружающей средьі. — М.: Зерцало, 2000. — 192 с; Костицький В. В. Екологія перехідного періоду: держава, право, економіка (економіко-правовий механізм охорони навколишнього природного середовища в Україні). — 2-е вид. — К.: Український інформаційно-правовий центр, 2001. — 390 с; Він же. Оподаткування: економіка, право, екологія. — К.: Ін-т законодавчих передбачень і правової експертизи, 2003. — 124 с; Він же. Охорона довкілля: економіко-правове забезпечення.— К.: Ін-т законодавчих передбачень і правової експертизи, 2002. — 52 с.; Він же. Економіка перехідного періоду: право, держава, економіка. (Еколого-правовий механізм охорони навколишнього природного середовища в Україні.) - К.: ІЗП і ПЗ, 2003. - 772 с.


Загальна частина


Розділ І. Предмет, метод, принципи та система екологічного права


 


своїх прав та обов'язків, проведенні необхідних екологічних заходів, у застосуванні санкцій за порушення екологічних вимог і законодав­ства. Стимулювання слід розуміти у двох аспектах — використання заохочувальних заходів і застосування санкцій1. Стимулювання оз­начає спонукання суб'єктів права до здійснення позитивних дій. Це в повному обсязі стосується і сфери екології. Тому в екологічному за­конодавстві закріплено систему заходів як заохочення, так і засто­сування відповідних видів майнової, адміністративної, дисциплінар­ної, кримінальної відповідальності, що передбачено чинним законо­давством. У поресурсовому законодавстві встановлено різні форми економічного стимулювання власників і користувачів природних ре­сурсів. Названі два аспекти стимулювання набули загального визнан­ня й широко застосовуються на практиці.

Принцип правового забезпечення стабільного (тривалого) викори­стання природних ресурсів полягає в тому, що їх власники і користувачі можуть бути позбавлені права власності і права користування тільки з підстав, передбачених законодавством та договорами у встановленому порядку. Законодавство дає вичерпний перелік таких підстав. Правоза-стосовчі органи не вправі на свій розсуд установлювати підстави або обмеження вказаних прав. У законодавстві встановлено різноманітні форми захисту порушених прав власників і користувачів природних ре­сурсів. Цей принцип забезпечує сумлінне ставлення суб'єктів права до використання останніх, стимулює проведення заходів, що сприяють поліпшенню якості природного середовища та його окремих елементів.

Принцип правового забезпечення комплексного підходу до ви­користання й відтворення природних ресурсів, а також до охоро­ни навколишнього природного середовища відкриває можливості використовувати в єдності як основні природні об'єкти, так і су­провідні природні компоненти.

У законах про відповідні природні ресурси вимоги комплексного підходу конкретизуються з урахуванням особливостей кожного природ­ного об'єкта. Необхідність комплексного вирішення питань обумовлена тим, що екологічна система складається з декількох екологічних еле­ментів. Тому комплексний підхід визначається певними об'єктивними екологічними чинниками. Особливого значення набуває єдність при здійсненні всіх екологічних заходів по охороні природного середовища, необхідний перелік яких передбачається в державних, міждержавних, регіональних, міських та інших екологічних програмах (ст. 6 Закону «Про охорону навколишнього природного середовища»).

1 Див.: Даниленко О. В. Стимулирование охраньї природи в народном хозяйстве. - М.: Наука, 1989. - С. 11-12.



Читайте також:

  1. D (правая) S (левая)
  2. I. ТЕОРИЯ И ИСТОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  3. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  4. II. ТЕОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  5. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  6. L. Понятие права
  7. O ексклюзивний розподіл на правах винятковості.
  8. XV. Реалізація права вступників на вибір місця навчання
  9. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  10. Абуджийські керівні принципи
  11. Авторское право и смежные права
  12. АВТОРСЬКЕ ПРАВО І СУМІЖНІ ПРАВА




Переглядів: 1306

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Об'єкти і суб'єкти екологічного права | Система екологічного права

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.