Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Принципи екологічного права

Принципи екологічного права — це виражені в його нормах осно­воположні ідеї, засади, риси, відповідно до яких здійснюється регулю­вання екологічних відносин. Еколого-правові принципи можуть офі­ційно закріплюватися у законодавстві або виводяться з його змісту. Принципи екологічного права спираються на загальноправові припи­си, які враховуються при формуванні принципів галузі права. Кла­сифікація еколого-правових принципів може здійснюватися за різни­ми ознаками, однак вона повинна спиратися на екологічне законодав­ство або виводитися з його змісту. Без урахування цього фактору проголошені принципи стають формою декларації держави або авто­ра цих принципів. В останні роки у літературі стала приділятися підви­щена увага дослідженню й класифікації еколого-правових принципів1.

1 Див.: Попов В. К. Предмет, метод і система екологічного права // Екологічне право України (Загальна частина): Навчальний посібник. — С. 32—37; Андрейцев В. І. Екологічне право. Курс лекцій: Навч. посібник для юрид. фак. і вузів. — С. 25—26; Чаусова Л. Л. Принципи екологічного права: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.06 / Національна юридична академія України імені Ярослава Мудрого. - X., 1998. - 14 с; та ін. 2 Бачинский Г. А. Социозкология: теоретические и практические аспектьі. - С 53.

Головним принципом є правове забезпечення досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи. Він складає основу для виникнення й формування інших принципів, які забезпечують гармонізацію су­спільства й природи. Офіційно це положення закріплено у преамбулі Закону України «Про охорону навколишнього природного середови­ща». Гармонійність суспільства і природи — це об'єктивно існуючий зв'язок суспільства і природи, який припускає узгоджену діяльність людей відносно природи з додержанням законів природи, екологічно нормальної експлуатації природних ресурсів, їх відтворення й охоро­ни. Тому не випадково в літературі звертається увага на основні ком­поненти гармонізації суспільства й природи: раціональне природоко­ристування; якість природного середовища; оптимальний соціально-економічний розвиток регіонів; рівень здоров'я населення; стан трудового потенціалу та ін.2 Правове забезпечення гармонійної взає-


Загальна частина

модії суспільства і природи здійснюється з багатьох напрямків: вста­новлення екологічних нормативів на викиди та скиди в навколишнє природне середовище; визначення лімітів на використання природ­них ресурсів; установлення правил використання природних ресурсів, їх відтворення, охорони тощо. Здійснення цього принципу разом з іншими принципами сприяє запобіганню шкідливих для довкілля дій суб'єктів.

Принцип правового забезпечення екологічної безпеки сприяє підтриманню такого стану навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної об­становки й виникнення небезпеки для здоров'я людини. Екологічна безпека гарантується громадянам здійсненням широкого комплек­су взаємопов'язаних політичних, екологічних, економічних, тех­нічних, організаційних, державно-правових та інших заходів (ст. 50 Закону «Про охорону навколишнього природного середовища»). В екологічному законодавстві визначено основні напрямки діяльності всіх органів управління, юридичних і фізичних осіб у здійсненні пе­релічених заходів (статті 51-53). Цей принцип за своєю правовою змістовністю досить ємний. Він містить сукупність правових при­писів, які регулюють різні суспільні відносини, що виникають у про­цесі забезпечення екологічної безпеки в державі.

Важливе значення має принцип правового закріплення прина­лежності природних ресурсів конкретним суб'єктам права для їх ви­користання з метою задоволення екологічних, майнових та інших інтересів у межах законодавства. Приналежність природних об'єк­тів виступає у двох основних правових формах — у праві власності та праві користування. В законодавстві закріплено різні види при­родокористування та форми власності на природні ресурси, визна­чено права й обов'язки даних суб'єктів, форми захисту прав влас­ників та природокористувачів.

Особливу роль відіграє принцип правового забезпечення раці­онального й ефективного використання природних ресурсів. Ра­ціональність в екологокористуванні полягає в тому, що кожен влас­ник чи користувач природних ресурсів зобов'язаний у процесі їх ви­користання додержуватися правових екологічних вимог, щоб не нашкодити природному середовищу. В основі цього принципу ле­жить об'єктивний чинник — взаємозв'язок усіх природних об'єктів, які утворюють у сукупності екологічну систему. Економічна ефек­тивність виражається в отриманні найвищих економічних показ­ників при експлуатації природних ресурсів з щонайменшими затра­тами. Раціональність та ефективність використання останніх —


Розділ І. Предмет, метод, принципи та система екологічного права

взаємопов'язані поняття, однак не тотожні. Раціональність охоплює, головним чином екологічний, а ефективність — економічний аспект. Ці два поняття слід розглядати стосовно будь-якого природного ресурсу, оскільки кожний природний об'єкт має свої специфічні риси, прита­манні тільки йому. При цьому за недодержання даного принципу еко­логічним законодавством передбачаються заходи правового впливу.

Надзвичайно важливе значення має принцип правового забезпе­чення цільового використання природних об'єктів. Він об'єднує два основні чинники: а) об'єктивну необхідність задоволення вимог суспільства, колективів людей та індивідів у продуктах харчування, сировині, естетичних, господарських та інших вимог за рахунок ви­користання природних об'єктів; б) необхідність підтримання еко­логічної системи (природного середовища) у нормальному стані. Цільове використання природних об'єктів визначається державою у правових нормах земельного, водного, лісового, гірничого, фауніс­тичного, атмосфероповітряного, природно-заповідного та іншого за­конодавства. Невиконання вимог щодо цільового призначення при­родного ресурсу розглядається як фактичне використання природного об'єкта, яке не відповідає його цільовому призначенню, встановлено­му при передачі природного об'єкта у власність чи в користування, в тому числі в оренду, невиконання вимог щодо режиму його викорис­тання. За порушення цього принципу законодавством передбачені заходи правового впливу до винних осіб. Не виключається можливість припинення права власності та природокористування природним об'єктом, використання якого здійснюється з порушенням цього принципу.

Не менш важливу роль відіграє принцип правового забезпечен­ня стимулювання власників і користувачів природних об'єктів щодо належного використання природних ресурсів, їх відтворення та охо­рони1. Він виражається в юридичному закріпленні сукупності еко­номічних заходів стимулювання за належне виконання суб'єктами

1 Див.: Петрова Т. В. Правовьіе проблеми зкономического механизма охраньї окружающей средьі. — М.: Зерцало, 2000. — 192 с; Костицький В. В. Екологія перехідного періоду: держава, право, економіка (економіко-правовий механізм охорони навколишнього природного середовища в Україні). — 2-е вид. — К.: Український інформаційно-правовий центр, 2001. — 390 с; Він же. Оподаткування: економіка, право, екологія. — К.: Ін-т законодавчих передбачень і правової експертизи, 2003. — 124 с; Він же. Охорона довкілля: економіко-правове забезпечення.— К.: Ін-т законодавчих передбачень і правової експертизи, 2002. — 52 с.; Він же. Економіка перехідного періоду: право, держава, економіка. (Еколого-правовий механізм охорони навколишнього природного середовища в Україні.) - К.: ІЗП і ПЗ, 2003. - 772 с.


Загальна частина


Розділ І. Предмет, метод, принципи та система екологічного права


 


своїх прав та обов'язків, проведенні необхідних екологічних заходів, у застосуванні санкцій за порушення екологічних вимог і законодав­ства. Стимулювання слід розуміти у двох аспектах — використання заохочувальних заходів і застосування санкцій1. Стимулювання оз­начає спонукання суб'єктів права до здійснення позитивних дій. Це в повному обсязі стосується і сфери екології. Тому в екологічному за­конодавстві закріплено систему заходів як заохочення, так і засто­сування відповідних видів майнової, адміністративної, дисциплінар­ної, кримінальної відповідальності, що передбачено чинним законо­давством. У поресурсовому законодавстві встановлено різні форми економічного стимулювання власників і користувачів природних ре­сурсів. Названі два аспекти стимулювання набули загального визнан­ня й широко застосовуються на практиці.

Принцип правового забезпечення стабільного (тривалого) викори­стання природних ресурсів полягає в тому, що їх власники і користувачі можуть бути позбавлені права власності і права користування тільки з підстав, передбачених законодавством та договорами у встановленому порядку. Законодавство дає вичерпний перелік таких підстав. Правоза-стосовчі органи не вправі на свій розсуд установлювати підстави або обмеження вказаних прав. У законодавстві встановлено різноманітні форми захисту порушених прав власників і користувачів природних ре­сурсів. Цей принцип забезпечує сумлінне ставлення суб'єктів права до використання останніх, стимулює проведення заходів, що сприяють поліпшенню якості природного середовища та його окремих елементів.

Принцип правового забезпечення комплексного підходу до ви­користання й відтворення природних ресурсів, а також до охоро­ни навколишнього природного середовища відкриває можливості використовувати в єдності як основні природні об'єкти, так і су­провідні природні компоненти.

У законах про відповідні природні ресурси вимоги комплексного підходу конкретизуються з урахуванням особливостей кожного природ­ного об'єкта. Необхідність комплексного вирішення питань обумовлена тим, що екологічна система складається з декількох екологічних еле­ментів. Тому комплексний підхід визначається певними об'єктивними екологічними чинниками. Особливого значення набуває єдність при здійсненні всіх екологічних заходів по охороні природного середовища, необхідний перелік яких передбачається в державних, міждержавних, регіональних, міських та інших екологічних програмах (ст. 6 Закону «Про охорону навколишнього природного середовища»).

1 Див.: Даниленко О. В. Стимулирование охраньї природи в народном хозяйстве. - М.: Наука, 1989. - С. 11-12.



Читайте також:

  1. D (правая) S (левая)
  2. I. ТЕОРИЯ И ИСТОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  3. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  4. II. ТЕОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  5. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  6. L. Понятие права
  7. O ексклюзивний розподіл на правах винятковості.
  8. XV. Реалізація права вступників на вибір місця навчання
  9. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  10. Абуджийські керівні принципи
  11. Авторское право и смежные права
  12. АВТОРСЬКЕ ПРАВО І СУМІЖНІ ПРАВА




Переглядів: 1374

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Об'єкти і суб'єкти екологічного права | Система екологічного права

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.