Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Система екологічного права

Під системою екологічного права розуміють розміщення у пев­ній логічній послідовності його структурних підрозділів, яка обумов­лена змістом екологічних відносин, що виступають предметом еко­логічного права. Екологічне право як галузь права поділяється на Загальну і Особливу частини та складається із підгалузей права; субінститутів; складних та простих інститутів.

Загальна частина екологічного права містить норми права, які регулюють питання, загальні для всіх видів екологічних відносин. Вона охоплює такі положення: а) загальна характеристика еко­логічних відносин та екологічного права; б) джерела (форми) еко­логічного права; в) право власності на природні об'єкти; г) управління в галузі використання, відтворення та охорони навколишнього при­родного середовища; ґ) загальні положення природокористування; д) правове забезпечення екологічної безпеки; є) правове забезпечен­ня економічного механізму у сфері екології; є) загальні питання охо­рони природного середовища; ж) юридична відповідальність за по­рушення екологічного законодавства.

Особлива частина містить правові норми, які регулюють окремі види екологічних відносин з урахуванням їх специфіки, а саме пра­во користування землею, водами, надрами, рослинним світом, тва­ринним світом, атмосферним повітрям, природно-заповідним фондом та іншими видами природних ресурсів. В цій частині також містяться норми, які стосуються міжнародних форм співробіт­ництва в галузі екології, охорони навколишнього природного се­редовища в сільському господарстві, промисловості, на транспорті, інших сферах господарювання людини.

Як уже зазначалося, екологічне право об'єднує у своєму складі відповідні підгалузі права. Вони становлять сукупність правових норм, що регулюють однорідну групу екологічних відносин, з при­таманними для них специфічними рисами, які є невід'ємною час­тиною загальних екологічних відносин. Оскільки основу кожної групи відносин складають певні природні об'єкти зі своїми, влас­тивими лише їм істотними рисами, це обумовлює необхідність кон­кретних правових форм. Такими правовими формами є земельне, водне, гірниче, фауністичне, флористичне, атмосфероповітряне, природно-заповідне, природоохоронне право як підгалузі еко­логічного права. Підгалузева структура екологічного права забезпе­чує диференційований підхід до правового регулювання відпо-


Загальна частина


відних видів екологічних відносин. Екологічне право, його підга-лузі об'єднують складні, прості правові інститути і субінститути. Вони можуть або входити до складу підгалузі, або ж займати са­мостійне місце в системі екологічного права. Так, земельне право, як підгалузь екологічного права, містить низку складних правових інститутів: право користування землями, яке у свою чергу по­діляється на прості правові інститути — право користування земля­ми сільськогосподарського призначення, землями населених пунктів тощо; правова охорона земель, яка теж включає ряд простих право­вих інститутів, і т. д. Правовий інститут екологічної безпеки посідає самостійне місце в системі екологічного права. За^гаким же прин­ципом систематизуються й інші підгалузі екологічного права.

Система екологічного права як навчальна дисципліна в основно­му збігається з системою даної галузі права. У перспективі може ви­никнути необхідність у створенні навчальних спецкурсів у межах екологічного права з метою вдосконалення навчального процесу та більш поглибленого вивчення конкретних питань, що відповідає ви­могам правозастосовної практики (наприклад, земельного права).

Система екологічного права як еколого-правова наука також ви­ходить із системи цієї галузі права. Вона являє собою систему на­укових поглядів, правових ідей, концепцій, понять, а також знань закономірностей правового регулювання екологічних відносин, які утворюють предмет екологічного права. Еколого-правова наука сприяє вдосконаленню системи екологічного права як навчальної дисципліни, системи екологічного законодавства тощо.


Розділ II

Джерела екологічного права

== § 1. Загальна характеристика джерел екологічного права

Під джерелами права взагалі слід розуміти акти компетентних дер­жавних органів, які встановлюють або санкціонують норми права. Інакше кажучи, це зовнішня форма вираження правотворчої діяль­ності держави, за допомогою якої воля законодавця стає обов'язковою для виконання.

Під джерелами екологічного права, зокрема, слід розуміти прийняті уповноваженими державними органами нормативно-пра­вові акти, які містять правові норми, що регулюють суспільні еко­логічні відносини стосовно приналежності, використання, відтво­рення природних об'єктів та охорони навколишнього природного середовища з метою задоволення екологічних, економічних та інших інтересів суспільства.

Нормативно-правові акти — це акти державної (публічної) вла­ди, якими встановлюються (санкціонуються), вводяться в дію, змі­нюються чи скасовуються правила поведінки суб'єктів екологічних правовідносин у суспільстві.

Нормативно-правовий акт — це найбільш виражене джерело права, яке являє собою основу для чіткого і точного правового ре­гулювання правових екологічних приписів. Серед них найваж­ливіше місце посідає закон, який приймає вищий орган державної влади — Верховна Рада України.

Залежно від складності структурованої ієрархічної системи екологічного законодавства нормативно-правові акти, як джере­ла екологічного права, не є однорідними. Залежно від юридичної сили та правової спеціалізації екологічно-правові акти можуть відображати структуру державної (публічної) влади, вони харак­теризують правовий статус і компетенцію органів влади, що їх приймають. Це залежить від підпорядкованості і взаємозалеж­ності цих державних органів.

Залежно від спеціалізації та призначення нормативно-правових актів, що регулюють суспільні екологічні відносини, вони поділя­ються на дві групи.


Загальна частина


Розділ II. Джерела екологічного права


 


До першої групи нормативно-правових актів належать такі, які регулюють ті чи інші спеціалізовані екологічні відносини, наприк­лад Закон України «Про тваринний світ»1.

Другу групу становлять акти, присвячені регулюванню певних екологічних відносин у складі інших правовідносин, наприклад За­кон України від 14 лютого 1992 року «Про колективне сільське гос­подарство»2.

Особливістю екологічного права є високий рівень кодифікованості джерел екологічного законодавства. В роки становлення екологічно­го законодавства в незалежній Україні основним нормативно-право­вим актом став Закон України «Про охорону навколишнього природ­ного середовища», який акумулював у собі суспільні відносини за при­належністю, використанням, відтворенням, забезпеченням екологічної безпеки, охороною генетичного фонду живої природи, ландшафтів та об'єктів, пов'язаних з історико-культурною спадщиною держави.

Джерела екологічного права поділяються також на закони й підзаконні акти. Закони в ієрархічній структурі законодавства посі­дають центральне місце, а решта еколого-правових нормативних актів видаються на основі і в розвиток на виконання вимог законів, а тому і називаються підзаконними актами.

Слід зазначити, що екологічні нормативно-правові акти поділяють­ся також на акти законодавчої й виконавчої влади, акти органів місце­вого самоврядування, а також інші джерела екологічного права. Верхов­на Рада України, як єдиний орган законодавчої влади, крім прийняття саме законів, має право приймати нормативно-правові акти у формі постанов. Наприклад, 29 жовтня 1992 року Верховна Рада України прий­няла постанову «Про Червону книгу України»3. Але згодом ця постанова втратила чинність у зв'язку з прийняттям 13 грудня 2001 року Закону України «Про Червону книгу» від 7 лютого 2002 року4.

Президент України, в межах своєї компетенції і на основі Кон­ституції та законів України, як гарант законності, приймає укази і розпорядження, які мають нормативно-правовий характер. Напри­клад, 8 серпня 1995 року було видано Указ Президента «Про поря­док паювання земель, переданих у колективну власність сільсько­господарським підприємствам і організаціям»5.

1 Відомості Верховної Ради України. - 1993. - №18. - Ст. 191.

2 Там само. - № 20. - Ст. 272; 1992. - № 48. - Ст. 658; 1993. - № 17. -
Ст. 184; 1993. - № 24. - Ст. 254; 1993. - № 26. - Ст. 277; 1994. - № 5. - Ст. 14;
1996. - № 50. - Ст. 280.

3 Там само. - 1992. - № 52. - Ст. 686.

4 Голос України. - 2002. - № 48. - С. 4-5.

5 Екологія і закон: екологічне законодавство України. — Т. 1. — С. 333.



Кабінет Міністрів України на основі й на виконання Конституції, законів, указів та розпоряджень Президента України також видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими для виконання усіма підприємствами, установами, організаціями, посадовими осо­бами і громадянами. Так, наприклад, Кабінет Міністрів України по­становою від 25 грудня 1998 року затвердив «Порядок державної реєстрації договорів оренди землі1, чим спонукає до чіткого виконан­ня Земельного кодексу України стосовно договору оренди землі.

Джерелами екологічного права є акти відповідних міністерств, державних комітетів, відомств, органів господарського управління й контролю, на які чинним законодавством покладено функції ор­ганізації раціонального і ефективного природокористування, а також охорони навколишнього природного середовища. До таких органів належать Міністерство охорони навколишнього природного середо­вища, Державний комітет природних ресурсів України, Державний комітет України по земельних ресурсах, Державний комітет лісово­го господарства України та інші. Так, наприклад, Міністерство аграр­ної політики України видало Наказ від 26 лютого 2004 року № 51 «Про затвердження Положення про моніторинг ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення»2.

Підзаконні акти міністерств, комітетів та відомств мають відомчий, а інколи міжвідомчий характер. В останньому випадку ці нормативно-правові акти є обов'язковими для виконання всіма міністерствами, комітетами, департаментами, відомствами, юри­дичними і фізичними особами на території України. Зокрема, Мі­ністерством охорони навколишнього природного середовища 12 бе­резня 1993 року було затверджено Інструкцію про порядок вста­новлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій і об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержав­ного значення3. Ця інструкція має міжвідомчий характер.

Органи місцевого самоврядування і місцеві органи виконавчої влади, згідно із Законом України від 21 травня 1997 року «Про місцеве самоврядування в Україні»4, приймають нормативно-пра-

1 Офіційний вісник України. - 1998. - № 52. - Ст. 1943.

2 Там само. - 2004. - №13. - Ст. 922.

3 Екологія і закон. Екологічне законодавство України. Книга 2. — 1998. —
С. 373-376.

4 Відомості Верховної Ради України. - 1997. - №24. - Ст.170; 1998. - №48.
- Ст. 292; 1999. - №41. - Ст. 372; 2000. - №9. - Ст. 67; 2000. - №46. - Ст. 393;
2001. - № 9. - Ст. 39; 2001. - № 32. - Ст. 172; 2001. - № 49. - Ст. 259; 2003. -
№24. - Ст. 159; 2003. - № 28. - Ст. 216; 2003. - № 45. - Ст. 360; із змінами,
внесеними Законом України від 3 лютого 2004 № 1419-ІУ (Офіційний вісник

 


Загальна частина


Розділ II. Джерела екологічного права


 


вові рішення і розпорядження, які не повинні суперечити Консти­туції України (ст. 144) та чинному екологічному законодавству і є обов'язковими для виконання всіма суб'єктами на підпорядкованій цим органам території.


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. BANKING SYSTEM. Банковская система
  3. D (правая) S (левая)
  4. D. СОЦИОИДЕОЛОГИЧЕСКАЯ СИСТЕМА ВЕЩЕЙ И ПОТРЕБЛЕНИЯ
  5. I. ТЕОРИЯ И ИСТОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  6. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  7. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  8. II. ТЕОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  9. III. центральная нервная система
  10. ISO9000. Як працює система управління якістю
  11. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  12. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи




Переглядів: 1493

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Принципи екологічного права | Закони як джерела екологічного права

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.