МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
The sources of NE plural forms of the noun.OE singular and plural. They were well distinguished formally in all the declensions, very few homonymous forms. The pers. pronoun of the 1st and 2nd pers – 3 numbers: sg, pl and dual. Eg: ic (sg) – wit (dual) – wē (pl). ME the noun preserved the formal distinctions of 2 numbers. Late ME –es. The –es under went several phonetic changes: · the voicing of fricatives; · the loss of unstressed vowels in final syllables. Eg: 1. after a voiced consonant/vowel: stones OE > stoυəz > stæυnz 2. after a voiceless cons.: bookes [bo:kəs] > bu:ks > bυks. 3. after affricative [s, z, ∫], [t∫], [dg]: di∫əs > di∫iz; The ME –en- last its productivity in NE: oxen, brethren, children. Some nouns with homonymous form of number: sheep, deer, swine. The gram. of former root –st has survived only as exceptions: man – men, tooth – teeth. Forms like “data”, “antennae” have come from other languages. The OE demonstrative pronouns. The rise of the articles in English. Demonstrative pronouns: 1. 2 of them: a. prototype of “that” (sē (m), þæt (n), sēo(f)); b. prototype of “this” (þes(m), þēos(n), þis(f)); 2. sē simple, sg, m, Nom; þis – emphatic, sg, m, Nom (именно этот)ж 3. were used as noun determiners and through agreement with the noun, indicated its number, case and gender. They can help to distinguish between gender: Eg: þæm lande – n; þæ‾re heorde –f. 4. Dem. pron. became unchangeable. In OE there were 5 cases: Nom, Dat, Gen, Acc, Instr. 5. Its declension disappeared in ME. Traces of its Instr. case are found: Eg: the more the better followed by the comparative degree. The ind. article developed from numeral ‘ān’ and often preserves traces of its meaning: Eg: a steaching time saves night. In ME the OE demonst. pron. lost most of their inflected forms. Dem pron sē, sēo, þæt led to the formation of the def article. In OE texts these pron were used as noun determiners with a weakened meaning (as Mod def art).
I-mutation and its traces in Modern English. I-mutation influenced short and lond vowels. It took place in all Germanic languages except Gothic. It’s a case of regressive assimilation with the vowel ‘I’ or semivowel ‘y’. It took place in the 6th cent. Condition of i-mutation – presence of y [й]: Eg: ky‾ning → OE cyning fy‾llian → OE fy‾llan fōti → foēt (foot – feet) Traces in Mod words: mouse – mice; goose - geese foot – feet; blood - bleed tooth – teeth; I-mutation – both syntactic and paradigmatic change (structure of the word changes, produces a new phoneme). Before Mutated æ α -→ e sala – sellan → sale α: α: → æ lar - læ‾ran → teaching o → e dohtor – dehter → daughter o: → e: bōc → bēc u → y full – fyllan u: → y: mūs → my‾s ea, eo→ ie eald – ieldra → old – ilder ea:, eo: → ie: gelēafa – gelīefan – believe.
Читайте також:
|
||||||||
|