МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Major vowel changes in NE.The short vowels were more stable. 1. ME [α] – NE [æ] man – mæn after w (a) → o wæs > wαs > [woz] 2. ME short “u” lost its labial character and became [۸] except in some dialects. Eg: ME ‘comen’ [kumen] > NE come [k۸m]. 3. vocalization of [x’, x]. Eg: taughte [‘taυxte] au >э:. j>i together with the preceding [i] – a long monophthong [i]. Eg: night [nix’t] – nijt [ni:t] – night. 4. [r] mare the preceding vowel more open. [er]→ [αr]: derk – dark. 16th cent – vocalization of [r]. Eg: for [for] → [fכּ:] o+r = כּ: i – α+r = α e – r → ə ə+r =ə u – after long: i: + r = aiə e: + r = iə ε: + r = iə 5. lengthening before –ss, -ft, -nt, -st; 6. shortening before sing. dental and velar cons. [e:], [u:] before ∂, θ. the Great Vowel Shift (O. Gerpersen 14th cent.) Short Vowels: i>i>I sitten – sit [sit] y>i>i byllan>bill [bil] æ>a>æ æppel>apple [æpl] u>u>۸ under>under [۸ndə] e>e>e bedd>bed [bed] o>o>o god>god [god] a>a>æ cat>cat [kæt] Long vowels: ī>ī>āī tīme>time [taim] yˉ>ī>āī myˉs-mice [mais] e>e>i: metan-meet [mi:t] æ>æ>i: sæ>sea [si:] ū>ū>au hūs>house [haus] ā>ā>ou rād>road [roud] a>a>ei nama>name [neim]
Strong verbs in OE and their development. The OE verb had numerous persons and number cases, but fewer gram. categ. than NE verb had. Str. verbs form their Past tense by changing their root vowel, had 4 principle forms: · Infinitive – wrētan; · Past sg – wrāt; · Past pl – writan; · Participle II – writēn. They can be found in Rus → IE origin. Eg: беру – брал, несу – нес. Often denoted the most important actions and states. In NE they are mainly irregular verbs. Had 7 classes: 1. 1-6 classes use vowel gradation; 2. 7 class include reduplication verbs, build their Past tense repeating the root vowel. 3. The principle forms have the same endings: Inf. - -an; Past sg - ---; Past pl - -on; Part. II - -en. 4. some verbs with the root ending in –s; -p; -f employed an interchange of consonants [s → z → r], [θ → ð → d], [f → v]; 5. The classes differed in the number of verbs and in their role and weight in the language. 6. Classes 4 and 5 deffered in the stems of Part. II. Classes 2, 3 and 4 – had identical vowels in the stems of Part. II.; 7. Classes 1 and 2 - contained in the root [I, u]. Classes 3, 4 and 5 – contained the gradation. 8. In ME many str. verbs changed into weak – they began to use dental suffix instead of the root verb change. 9. The root vowel in the Past sg and pl fell together. In the 15th cent – one stem is used. In NE – 3 forms of str verbs are used. Eg: writ – wrote – written. 10. The OE endings –an -en →-en (NE) -en
Читайте також:
|
||||||||
|